Uchwała nr
XXXVI/285/2005
Rady Miejskiej w Kłodzku
z dnia 29 kwietnia 2005r.
w sprawie procedury ustalania budżetu, rodzaju i szczegółowości materiałów informatycznych towarzyszących projektowi budżetu, procedury rozpatrywania sprawozdania z wykonania budżetu za rok budżetowy i szczegółowości materiałów towarzyszących sprawozdaniu oraz zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego
Na podstawie art. 53 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r, Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 119 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) Rada Miejska w Kłodzku uchwala, co następuje:
§ 1
W celu opracowania projektu budżetu gminy Burmistrz Miasta wyda w terminie do dnia 30 sierpnia każdego roku zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy.
Rozdział 1
Procedura uchwalania budżetu Gminy
§ 2
Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.
§ 3
Projekty planów finansowych, o których mowa w § 2, opracowane są na podstawie:
1) stawek podatkowych opłat i
cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z
uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia
roku budżetowego,
2) prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,
3) przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku
poprzedzającego rok budżetowy i w roku budżetowym (z
uzasadnieniem ewentualnych zmian),
4) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok
budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym.
§ 4
Komisje Rady Miejskiej, Radni, mieszkańcy, organizacje pozarządowe składają Burmistrzowi Miasta wnioski do projektu budżetu w nieprzekraczalnym terminie do 20 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 5
Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, projektów dotacji celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji z budżetu państwa, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
§ 6
1. Burmistrz Miasta przygotowuje projekt budżetu, uwzględniając:
1) zasady ustawy o finansach
publicznych,
2) materiały przygotowywane przez Skarbnika.
2. Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:
1) omówienie dochodów z
poszczególnych źródeł,
2) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, a w
szczególności:
a) wydatków na zadania własne
o charakterze obligatoryjnym,
b) wydatków na zadania zlecone z zakresu administracji
rządowej,
c) wydatków na cele inwestycyjne,
d) dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z
budżetem gminy,
e) dotacji dla innych podmiotów,
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych i pożyczek, (prognozowaną kwotę długu gminy),
4) omówienie zadań inwestycyjnych, w tym:
3. Burmistrz Miasta opracowuje informację o stanie mienia komunalnego zawierającą,
1) dane dotyczące
przysługujących Gminie praw własności,
2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w
tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych,
użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w
spółkach, akcjach oraz posiadaniu,
3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie
określonym w pkt 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej
informacji,
4) dane o przychodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa
własności i innych praw majątkowych,
5)inne informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia
komunalnego.
4. Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia, Burmistrz Miasta przedkłada Radzie Miejskiej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Projekt budżetu Burmistrz Miasta podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń oraz na stronach BIP.
6. Burmistrz Miasta przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie określonym w ust.4 celem zaopiniowania.
7. W terminie 7 dni od daty przekazania projektu budżetu Radzie Miejskiej, Burmistrz Miasta Kłodzka przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
§ 7
1. Przewodniczący Rady
Miejskiej, po otrzymaniu projektu budżetu wraz z materiałami
informacyjnymi, nie później niż w ciągu 3 dni
przesyła go członkom stałych komisji Rady do zaopiniowania.
2. Komisje Rady w ciągu 10 dni od daty otrzymania
materiałów odbywają posiedzenia i przekazują na piśmie swoje
opinie i wnioski do Komisji Budżetu, Finansów i Polityki
Gospodarczej najpóźniej w ciągu 2 dni od dnia
posiedzenia Komisji (do 30 listopada).
3. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do
projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku
przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez
komisje źródła jego finansowania.
4. Komisja Budżetu, Finansów i Polityki Gospodarczej w terminie
do 12 dni od daty otrzymania wniosków i opinii
stałych komisji Rady rozpatruje i formułuje ostateczną opinię
o projekcie budżetu (do 12 grudnia).
§ 8
1. Najpóźniej następnego dnia
po sporządzeniu przez Komisję Budżetu, Finansów i Polityki
Gospodarczej opinii na piśmie, jest ona przekazywana
Burmistrzowi Miasta, który po zapoznaniu się z jej treścią
nanosi w terminie do 8 dni poprawki do projektu
budżetu (do 20 grudnia).
2. Wnioski Komisji o których mowa w §7 ust. 4 nieuwzględnione
przez Burmistrza w projekcie uchwały budżetowej, są
przedstawione przez Burmistrza wraz z uzasadnieniem do
rozstrzygnięcia przez Radę na sesji budżetowej.
§ 9
1. Rada uchwala budżet do 31
grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej przez Radę do
końca roku poprzedzającego rok budżetowy w szczególnie
uzasadnionych przypadkach, przedstawiony przez Burmistrza Miasta
projekt stanowi podstawę gospodarki budżetowej na okres nie
dłuższy niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 10
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) zestawienie tabelaryczne
prognozowanych dochodów budżetowych według ważniejszych
źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
2) zestawienie tabelaryczne wydatków w szczególności do
działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z
wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od
wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez
gminę,
- wydatków na realizację profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych,
b) wydatków majątkowych,
3) źródła pokrycia deficytu
lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy;
4) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu
administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami,
5) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych,
jednostek budżetowych,
6) plany przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej,
7) zakres i kwoty dotacji,
8) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych
realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami
samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych
zadań,
9) rezerwy celowe i rezerwę ogólną,
10) upoważnienie dla Burmistrza Miasta do zaciągania długu
publicznego i zobowiązań,
11) upoważnienie dla Burmistrza Miasta do dokonania zmian w
budżecie w zakresie określonym w art. 128 ust. 2 ustawy o
finansach publicznych,
12) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Gminy.
§ 11
Do projektu uchwały Burmistrz Miasta dołącza;
1) objaśnienia określone w §
6 ust. 2 i ust. 3,
2) informację o stanie mienia komunalnego.
§ 12
W celu wykonania budżetu Burmistrz Miasta opracowuje układ wykonawczy budżetu wg działów, rozdziałów, paragrafów, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Rozdział 2
Procedura rozpatrywania sprawozdania rocznego z wykonania budżetu Gminy
§ 13
1. Burmistrz Miasta przedkłada
Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie z
rocznego wykonania budżetu do 31 marca następnego roku.
2. Przewodniczący Rady Miejskiej nie później niż w terminie 3
dni przekazuje sprawozdanie do stałych komisji Rady
Miejskiej.
3. Komisje Rady Miejskiej w terminie 10 dni rozpatrują
sprawozdanie Burmistrza Miasta i formułują na piśmie opinie o
wykonaniu budżetu za miniony rok.
4. Komisja Rewizyjna wniosek wraz z uzasadnieniem o udzieleniu
bądź nieudzieleniu absolutorium Burmistrzowi Miasta składa do
Przewodniczącego Rady w terminie nie później niż do 15
kwietnia oraz przesyła wniosek do Regionalnej Izby
Obrachunkowej celem zaopiniowania.
§ 14
Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu obejmuje:
1) plan budżetu uchwalony przez
Radę Miejską i plan po zmianach na 31 grudnia roku
budżetowego,
2) plan budżetu i jego wykonanie na 31 grudnia roku
budżetowego,
3) informację opisową o realizacji budżetu wg działów,
rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej w
szczególności:
a) stopień realizacji i
zaawansowania inwestycji,
b) realizację zadań własnych, zleconych i powierzonych,
c) wykaz dotacji przekazanych na realizację zadań własnych
gminy,
d) realizację dochodów gminy oraz działania podjęte w celu
windykacji należności gminy.
Rozdział 3
Zakres i forma informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego
§ 15
Burmistrz Miasta przestawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze do 31 sierpnia roku budżetowego.
§ 16
Informacja o przebiegu i wykonaniu budżetu obejmuje:
1) plan i wykonanie budżetu na
dzień 30 czerwca wg działów, rozdziałów klasyfikacji
budżetowej,
2) informację o stanie realizacji prowadzonych inwestycji,
3) informację o ewentualnych zagrożeniach realizacji
planowanych dochodów i wydatków,
4) informację dotyczącą przychodów i rozchodów,
5) informację dotyczącą funduszy celowych,
6) informację dotyczącą dochodów i wydatków zakładów
budżetowych.
§ 17
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.
§ 18
1.Traci moc uchwała nr
XV/117/2003 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 25 września 2003
roku w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i
szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi uchwały budżetowej.
2. Traci moc uchwała nr XII/83/2003 Rady Miejskiej w Kłodzku z
dnia 23 czerwca 2003 roku w sprawie zakresu i formy informacji z
przebiegu wykonania budżetu Gminy Miejskiej za I półrocze.
§ 19
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.