Uchwała nr II/13/2002
Rady Miejskiej w Kłodzku
z dnia 5 grudnia 2002r.
w sprawie wprowadzenia opłaty prolongacyjnej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późń. zm.) oraz art. 57 § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z póź. zm.) Rada Miejska w Kłodzku uchwala co następuje:
§ 1
1. Wprowadza się opłatę prolongacyjną z tytułu:
a/ odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty,
b/ odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
2. Opłatę prolongacyjną stosuje się do następujących podatków stanowiących dochód budżetu gminy:podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, od posiadania psów, podatku od spadku i darowizn, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych - karta podatkowa, podatku od czynności cywilno prawnych, opłaty skarbowej i opłaty targowej.
3. Opłata prolongacyjna wynosi 50 % ogłaszanej przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski" stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowej.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Kłodzka.
§ 3
Traci moc uchwała nr XXXVIII/238/2000 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 28 grudnia 2000r.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2003r.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Kłodzku
Krzysztof Oktawiec
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 57 § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz. 926z późn. zm.) rada gminy może wprowadzić opłatę prolongacyjną w wysokości nie większej niż określona w art. 57 §2 powyższej ustawy, tzn. 50 % ogłaszanej przez Ministra właściwego do spraw finansów w drodze obwieszczenia stawki odsetek za zwłokę w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polski "Monitor Polski".
Opłatę prolongacyjną należy uznać za uzasadnioną, zważywszy, iż niezapłacenie podatku w terminie płatności jest swego rodzaju kredytowaniem dłużnika podatkowego z publicznych zasobów pieniężnych. Stawka opłaty prolongacyjnej w projekcie uchwały pozostaje na poziomie stawki obowiązującej w gminie z lat ubiegłych. Rozszerza się tylko zakres jej stosowania. Wprowadza się opłatę dla instytucji odroczenia zaległości podatkowej, która będzie obowiązywała zgodnie ze zmianą ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2003 r. oraz dla opłaty targowej.