 |
|  |
Regulamin wycieczek szkolnych
Regulamin wycieczek szkolnych Gimnazjum nr 1 im. Adama Mickiewicza w Kłodzku
Podstawą opracowania regulaminu są następujące akty prawne:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 21 stycznia 1997 r. ,,W sprawie warunków, jakie spełniać muszą organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania" (Dziennik Ustaw nr 12 poz. 67 oraz Dziennik Ustaw nr 18 poz. 102)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 6 maja 1997 r. ,,W sprawie warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne" (Dziennik Ustaw nr 57 poz. 358)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 13 sierpnia 1999 r. ,,W sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego" (Dziennik Ustaw nr 67 poz. 759)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 8 listopada 2001 r. ,,W sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki"
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dn. 31 grudnia 2002 r. ,,W sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach" (Dziennik Ustaw nr 6 poz. 69)
I. Uwagi wstępne
- Działalność szkoły w zakresie krajoznawstwa i turystyki ma na celu:
- poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;
- poznawanie kultury i języka innych państw;
- poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;
- upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody;
- upowszechnianie form aktywnego wypoczynku;
- podnoszenie sprawności fizycznej;
- przeciwdziałanie patologii społecznej;
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.
- Krajoznawstwo i turystyka w szkole może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
- Organizacja imprez o charakterze krajoznawczym i turystycznym może mieć następujące formy:
- wycieczki przedmiotowe, organizowane w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych;
- wycieczki krajoznawczo-turystyczne;
- imprezy krajoznawcze-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje;
- imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne;
- imprezy wyjazdowe-związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.
- Organizację wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych:
- dla uczniów nauczania zintegrowanego powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne po najbliższej okolicy i na terenie województwa;
- dla uczniów gimnazjum mogą być organizowane wycieczki przedmiotowe, turystyczno-krajoznawcze na terenie macierzystego województwa, regionu geograficznego oraz kraju.
- Udział uczniów w wycieczkach i imprezach za wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych wymaga pisemnej zgody rodziców bądź prawnych opiekunów. Podpisane oświadczenia przechowuje kierownik wycieczki.
- Uczestnicy wycieczki i imprezy powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej, ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
- Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika i opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
- W czasie wycieczki autokarowej, przy wyjeździe poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły, powinien być zapewniony jeden opiekun na 15 uczniów.
- W czasie wycieczki na terenie miejscowości, w której znajduje się szkoła, jeden nauczyciel może mieć pod opieką najwyżej 30 uczniów; jeżeli wyjście dotyczy dalszych miejscowości, jeden opiekun powinien odpowiadać za 15 uczestników.
II. Obowiązki kadry
- Do obowiązków kierownika wycieczki należy:
- 14 dni przed planowanym wyjazdem uzyskać zgodę dyrekcji na organizację wycieczki;
- opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
- wypełnienie oraz przedłożenie dyrekcji karty wycieczki w celu zatwierdzenia, jeżeli jest przewidziany nocleg, należy dołączyć adres i numery telefonów;
- opracowanie regulaminu i zapoznanie z nim wszystkich uczestników oraz ich rodziców;
- zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie;
- zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków ich przestrzegania;
- jeżeli specyfika wycieczki tego wymaga należy zaznajomić jej uczestników z zasadami bezpiecznego przebywania nad wodą;
- określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny sprzęt i ekwipunek oraz posiadanie apteczki pierwszej pomocy;
- organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników;
- podział zadań dla uczestników;
- posiadanie przy sobie listy wszystkich uczestników z adresem, numerem telefonu i numerem PESEL;
- udzielenie natychmiastowej pomocy w razie wypadku, w szczególnym wypadku wezwanie pogotowia;
- dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy;
- podsumowanie, ocena i rozliczenie finansowe imprezy po jej zakończeniu.
- Do obowiązków opiekuna wycieczki należy:
- sprawdzanie stanu liczbowego jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego;
- opieka nad powierzonymi mu uczniami;
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy;
- nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczestników ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa;
- nadzorowanie wykonywania zadań przydzielonych uczniom;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika;
- sprawdzenie, czy wyposażenie pokojów spełnia wymagania, a otoczenie miejsca noclegu jest bezpieczne.
III. Uczestnicy wycieczki
- Uczestnik wycieczki jest zobowiązany:
- przybyć na miejsce zbiórki 20 min. przed wyjazdem;
- swoje przybycie zgłosić kierownikowi wycieczki;
- poinformować opiekuna wycieczki o złym samopoczuciu;
- wykonywać polecenia kierownika, opiekunów, pilota i przewodnika;
- zająć miejsce w autokarze wyznaczone przez opiekuna;
- bagaż podręczny umieścić na półce, większy w luku bagażowym;
- w czasie jazdy nie spacerować, nie stawać na siedzeniu, nie wychylać się przez okno;
- nie zaśmiecać pojazdu;
- korzystać z urządzeń technicznych zgodnie z ich przeznaczeniem;
- w czasie postoju i zwiedzania nie oddalać się od grupy bez zgody opiekuna;
- do uzyskania zgody opiekuna na wszelkie zakupy pamiątek i robienie zdjęć;
- dbać o higienę i schludny wygląd;
- nie oddalać się z miejsca zakwaterowania bez zgody opiekuna;
- w czasie przebywania w schroniskach i innych obiektach noclegowych przestrzegać postanowień i regulaminów tych obiektów;
- zachowywać się zgodnie z ogólnymi zasadami dobrego wychowania i kultury;
- pomagać słabszym i być życzliwym wobec innych uczestników.
IV. Uwagi końcowe
- Wycieczki i imprezy typowo rekreacyjne należy, w miarę możliwości, organizować w czasie wolnym od zajęć szkolnych.
- Zasady turystyki kwalifikowanej i obozów wędrownych określają odrębne przepisy.
- Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
- Wobec uczestników, którzy nie przestrzegają regulaminu i zasad przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągnięte konsekwencje zgodnie z kryteriami ocen z zachowania zawartych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
Opracował/a: Zatwierdził/a: Zamieścił/a: Zmiany treści: Plik archiwum istnieje >>>TUTAJ<<<Prawa autorskie © BIP - Gimnazjum Nr 1 w Kłodzku Wszystkie prawa zastrzeżone. Data publikacji: 2004-12-07 13:24:27 Aktualizacja: 2007-12-27 22:14:15 Odslon: 3159 [ Wróć ] |
|
Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk - 05.05.2005r. |
|