Wewnątrzprzedszkolne programy autorskie.
zatwierdzone przez dyrektora przedszkola, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców, dopuszczone do użytku wewnętrznego.
1. Program adaptacyjny dla dzieci 3-letnich pt.: "Jestem wesołym przedszkolakiem".
Cele nadrzędne:
* ułatwienie dzieciom i rodzicom startu przedszkolnego, przezwyciężenie obaw i lęku wynikających z nowej dla nich sytuacji życiowej,
* świadome przygotowanie dzieci do życia w warunkach zbiorowego wychowania.
Cele szczegółowe:
* uświadomienie rodzicom, że pozytywne nastawienie dziecka do nowego środowiska jest podstawowym warunkiem lepszej adaptacji dziecka do przedszkola,
* mobilizowanie rodziców do udzielania wsparcia psychicznego własnemu dziecku,
* uświadomienie rodzicom konieczności współdziałania z nauczycielkami, pomocą nauczyciela i woźną oddziałową,
* organizowanie wspólnych zabaw i zajęć z dziećmi już uczęszczającymi,
* umożliwienie dzieciom i rodzicom poznanie terenu przedszkola /sale, szatnie, łazienka/,
* obniżenie lęku rodziców poprzez zorganizowanie spotkania integracyjnego i rozmowy indywidualne,
* ukazanie możliwości i zdolności pedagogicznych nauczycielek,
* przekonanie rodziców, że pobyt dziecka w przedszkolu jest ciekawa formą działania poprzez zabawę, połączoną z nauką i pracą.
Etapy realizacji programu.
1. Przygotowawczy.
2. Budowanie interakcji: dyrektor - nauczyciel - rodzice.
3. Wstępne oswajanie dzieci z przedszkolem.
4. Zajęcia adaptacyjne.
2. Program wychowawczy.
Cele:
* uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków,
* wzmacnianie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
* rozwijanie umiejętności odróżniania dobra od zła,
* uświadomienie zagrożeń współczesnego świata,
* kształtowanie podstawowych norm moralnych- tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości i odpowiedzialności,
* rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Zadania główne.
1. Bądź dobrym kolegą.
2. Kontroluj swoje zachowania.
3. Bądź kulturalny.
4. Zachowaj bezpieczeństwo.
3. Program wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci 5-letnich.
Założenia programu wynikają z:
- rozporządzenia MENiS z dnia 4 kwietnia 2005 r ws. organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- doświadczenia przedszkola w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi,
- potrzeb środowiskowych.
Cel główny:
Pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki.
Cele szczegółowe:
* kompleksowość działań terapeutycznych poprzez realizowanie opieki specjalistycznej,
* podejmowanie działań profilaktycznych pozwalających na zapobieganie deficytom rozwojowym i zaburzeniom zdrowotnym,
* opracowanie indywidualnych programów w zakresie wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu.
4. Program terapii zabawowej dla sześciolatków.
Cel główny:
Pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka
Cele szczegółowe:
* kompleksowość działań terapeutycznych poprzez realizowanie opieki specjalistycznej,
* podejmowanie działań profilaktycznych pozwalających na zapobieganie deficytom rozwojowym i zaburzeniom zdrowotnym,
* doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i sprawności manualnej.
5. Logopedyczny program własny.
Cele i założenia programu:
* profilaktyka logopedyczna oznacza kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci od najwcześniejszego okresu ich życia, dbanie o właściwą stymulację w początkach rozwoju mowy, tak by nie dopuścić do jakichkolwiek zaburzeń w jej rozwoju,
* wspomaganie rozwoju mowy dziecka to aktywność pedagogów i rodziców polegająca na świadomym organizowaniu zabawy z dziećmi służącej rozwijaniu umiejętności językowego porozumiewania się.
Założeniem programu jest realizacja zadań w 3 obszarach:
I) profilaktyka logopedyczna dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej;
II) zaangażowanie rodziców do świadomej współpracy nad rozwojem dzieci i kształtowaniem ich prawidłowej wymowy;
III) wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy dziecka i trwałe jej usprawnianie przez nauczycielki przedszkola.
Zadania realizowane przez logopedę:
• wczesna diagnoza logopedyczna, określenie zaburzeń mowy,
• wczesne podjęcie działań korygujących wobec dzieci przejawiających określone dysfunkcje,
• objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy,
• usprawnianie procesu komunikacji językowej.
Zadania realizowane przez rodziców:
• podjęcie współpracy z logopedą;
• wyposażenie dziecka w teczkę do zajęć logopedycznych, w której logopeda będzie zamieszczał propozycje ćwiczeń;
• systematyczne utrwalanie z dzieckiem w domu zawartego materiału logopedycznego;
• motywowanie do systematycznych zabaw i ćwiczeń z dzieckiem w domu;
• wzmacnianie pozytywnych relacji rodzic - dziecko;
• podejmowanie działań profilaktyczno - stymulujących rozwój mowy ich dziecka;
• wzbogacanie swojej wiedzy z zakresu profilaktyki zaburzeń artykulacyjnych;
• konsultacje specjalistyczne: foniatra, laryngolog, ortodonta.
Zadania realizowane przez nauczyciela:
• podejmowanie działań mających na celu usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego,
• dokonywanie pogłębionej diagnozy pedagogicznej dzieci z wybranymi deficytami rozwojowymi i planowanie z nimi pracy,
• uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka podczas prowadzonych zajęć,
• zaangażowanie w utrwalanie postępów dziecka,
• współpraca nauczycieli, logopedy, rodziców i specjalistów w zakresie ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na dziecko.
Opracowała: nauczyciel przedszkola- logopeda
mgr Dorota Dolata
6. Program koła teatralnego.
Cele programu:
Wspomaganie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju przez:
* kształtowanie postawy świadomego Twórcy i odtwórcy kultury,
* rozbudzenie zainteresowań literaturą i teatrem,
* wydobywanie i ukierunkowywanie emocji i uczuć,
* wyrabianie postawy wrażliwego obserwatora życia codziennego,
* tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności dziecka,
* wspomaganie w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich próby ich oceny.
Metody Pracy:
* metody twórczego rozwiązywania problemów,
* metody integracyjne,
* metody poszukujące.
Przewidywane Osiągnięcia dzieci:
* dziecko potrafi przekazywać swoje myśli i uczucia w formie dramy,
* aktywnie uczestniczy w inscenizacjach i teatrzykach organizowanych na terenie przedszkola
* potrafi odczytać informacje przekazaną gestem, mimiką, układem tanecznym, grą aktorów; na stroju zaakcentowanego dekoracją, strojem, charakteryzacją aktorów; dynamiką i przebiegiem akcji przedstawionej w sztuce teatralnej.
7. Program wspomagający naukę czytania dla dzieci 3,4,5 letnich " Czytające Maluchy".
Cele ogólne Programu:
* stwarzanie warunków do wykorzystania tkwiących w dziecku możliwości intelektualnych,
* wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwinięcie zainteresowania kodem literowym,
* stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez wprowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych,
* rozbudzanie wiary dziecka we własne możliwości,
* całościowe rozpoznawanie wyrazów.
Cele Szczegółowe:
* kształtowanie wszystkich zmysłów,
* wzbogacenie słownika,
* rozwijanie mowy komunikatywnej,
* stymulowanie aktywności,
* kształtowanie postawy kreatywnej,
* włączenie rodziców do procesu czytania.
8. Program na rzecz społeczności Romskiej w Polsce.
Głównym celem programu jest umożliwienie integracji i wyrównywanie różnic edukacyjnych dzieci Romskich, a także ułatwienie dzieciom startu szkolnego i możliwość nauki języka polskiego już od najmłodszych lat. Programem objętym zostało 4 dzieci ze społeczności romskiej.
Cele Programu:
* zakupienie zestawu książek i pomocy dla dzieci romskich,
* zorganizowanie zabawy mikołajkowej pod hasłem "Mikołaj Po Romsku",
* zakup bombek świątecznych z akcentem romskim,
* zorganizowanie wycieczki edukacyjno-integracyjnej do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój,
* zorganizowanie wycieczki edukacyjno-integracyjnej do fabryki ozdób choinkowych - Ząbkowice Śląskie,
* zakup odzieży jesienno-zimowej.
Pozostałe działania takie jak koszty opłaty stałej, koszty wyżywienia i koszty opłaty rady rodziców pozwalają w pełni korzystać dzieciom romskim z wychowania przedszkolnego i uczestniczyć w życiu przedszkola.
Prawa autorskie © BIP - Przedszkole Nr 4 w Kłodzku Wszystkie prawa zastrzeżone.