Archiwalne tresci strony
kopia tresci strony:17:22:37 11-05-2011
Wewnątrzprzedszkolne programy autorskie
zatwierdzone przez dyrektora przedszkola, po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców, dopuszczone do użytku wewnętrznego
1. Program adaptacyjny dla dzieci 3-letnich pn.: Jestem wesołym przedszkolakiem
Cele nadrzędne:
* ułatwienie dzieciom i rodzicom startu przedszkolnego, przezwyciężenie obaw i lęku wynikających z nowej dla nich sytuacji życiowej,
* Świadome przygotowanie dzieci do życia w warunkach zbiorowego wychowania.
Cele szczegółowe:
* uświadomienie rodzicom, że pozytywne nastawienie dziecka do nowego środowiska jest podstawowym warunkiem lepszej adaptacji dziecka do przedszkola,
* mobilizowanie rodziców do udzielania wsparcia psychicznego własnemu dziecku,
* uświadomienie rodzicom konieczności współdziałania z nauczycielkami, pomocą nauczyciela i woźną oddziałową,
* organizowanie wspólnych zabaw i zajęć z dziećmi już uczęszczającymi,
* umożliwienie dzieciom i rodzicom poznanie terenu przedszkola /sale, szatnie, łazienka/,
* obniżenie lęku rodziców poprzez zorganizowanie spotkania integracyjnego i rozmowy indywidualne,
* ukazanie możliwości i zdolności pedagogicznych nauczycielek,
* przekonanie rodziców, że pobyt dziecka w przedszkolu jest ciekawa formą działania poprzez zabawę, połączoną z nauką i pracą.
Etapy realizacji programu:
1. Przygotowawczy.
2. Budowanie interakcji: dyrektor - nauczyciel - rodzice.
3. Wstępne oswajanie dzieci z przedszkolem.
4. Zajęcia adaptacyjne.
2. Program wychowawczy
Cele:
* uświadomienie dzieciom swoich praw i obowiązków,
* wzmacnianie więzi z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta,
* rozwijanie umiejętności odróżniania dobra od zła,
* uświadomienie zagrożeń współczesnego świata,
* kształtowanie podstawowych norm moralnych- tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości i odpowiedzialności,
* rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.
Zadania główne:
1. Bądź dobrym kolegą.
2. Kontroluj swoje zachowania.
3. Bądź kulturalny.
4. Zachowaj bezpieczeństwo.
3. Program wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci 5-letnich
Założenia programu wynikają z:
- Rozporządzenia MENiS z dnia 4 kwietnia 2005 r ws. organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Doświadczenia przedszkola w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
- Potrzeb środowiskowych.
Cel główny:
Pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki.
Cele szczegółowe:
* kompleksowość działań terapeutycznych poprzez realizowanie opieki specjalistycznej,
* podejmowanie działań profilaktycznych pozwalających na zapobieganie deficytom rozwojowym i zaburzeniom zdrowotnym,
* opracowanie indywidualnych programów w zakresie wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu.
4. Program terapii zabawowej dla sześciolatków
Cel główny:
Pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka
Cele szczegółowe:
* kompleksowość działań terapeutycznych poprzez realizowanie opieki specjalistycznej,
* podejmowanie działań profilaktycznych pozwalających na zapobieganie deficytom rozwojowym i zaburzeniom zdrowotnym,
* doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej i sprawności manualnej.
5. Program koła teatralnego
Cele programu:
Wspomaganie dziecka w jego wszechstronnym rozwoju przez:
*Kształtowanie postawy świadomego Twórcy i odtwórcy kultury,
*Rozbudzenie zainteresowań literaturą i teatrem,
*Wydobywanie i ukierunkowywanie emocji i uczuć,
*Wyrabianie postawy wrażliwego obserwatora życia codziennego,
*Tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności dziecka,
*Wspomaganie w poznawaniu różnych postaw bohaterów literackich próby ich oceny.
Metody Pracy:
*Metody twórczego rozwiązywania problemów,
*Metody integracyjne,
*Metody poszukujące,
Przewidywane Osiągnięcia dzieci:
*Dziecko potrafi przekazywać swoje myśli i uczucia w formie dramy,
*Aktywnie uczestniczy w inscenizacjach i teatrzykach organizowanych na terenie przedszkola
*Potrafi odczytać informacje przekazaną gestem, mimiką, układem tanecznym, grą aktorów; na stroju zaakcentowanego dekoracją, strojem, charakteryzacją aktorów; dynamiką i przebiegiem akcji przedstawionej w sztuce teatralnej
6. Program wspomagający naukę czytania dla dzieci 3,4,5 letnich " Czytające Maluchy":
Cele ogólne Programu:
* Stwarzanie warunków do wykorzystania tkwiących w dziecku możliwości intelektualnych
*Wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwinięcie zainteresowania kodem literowym
*Stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez wprowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych
*Rozbudzanie wiary dziecka we własne możliwości
*Całościowe rozpoznawanie wyrazów
Cele Szczegółowe:
*Kształtowanie wszystkich zmysłów
*Wzbogacenie słownika
*Rozwijanie mowy komunikatywnej
*Stymulowanie aktywności
*Kształtowanie postawy kreatywnej
*Włączenie rodziców do procesu czytania
7. Program na rzecz społeczności Romskiej w Polsce:
Głównym celem programu jest umożliwienie integracji i wyrównywanie różnic edukacyjnych dzieci Romskich, a także ułatwienie dzieciom startu szkolnego i możliwość nauki języka polskiego już od najmłodszych lat. Programem objętym zostało 4 dzieci ze społeczności romskiej.
Cele Programu:
*Zakupienie zestawu książek i pomocy dla dzieci romskich
* Zorganizowanie zabawy mikołajkowej pod hasłem "Mikołaj Po Romsku"
*Zakup bombek świątecznych z akcentem romskim
*Zorganizowanie wycieczki edukacyjno-integracyjnej do Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdrój
*zorganizowanie wycieczki edukacyjno-integracyjnej do fabryki ozdób choinkowych - Ząbkowice Śląskie
*Zakup odzieży jesienno-zimowej
Pozostałe działania takie jak koszty opłaty stałej, koszty wyżywienia i koszty opłaty rady rodziców
pozwalają w pełni korzystać dzieciom romskim z wychowania przedszkolnego i uczestniczyć w życiu przedszkola.
8. Współpraca Transgraniczna
Cel
Program ma na celu nawiązanie partnerskiej współpracy miedzy przedszkolami po obu stronach granicy polsko czeskiej w obszarze wspomagania dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwoju i integracji z dziećmi zdrowymi. Dzięki takiej współpracy możliwa będzie wymiana doświadczeń nawiązanie przyjaźni dziecięcych i dorosłych, przełamanie bariery językowej oraz zmiana sposobu myślenia o integracji i tolerancji.
Opis programu
W ramach programu oczekujemy wymiany polskich i czeskich nauczycielek w celu zapoznania z metodami i formami pracy wychowawczo-dydaktycznej stosowanymi w obu przedszkolach w zakresie integracji dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi oraz doskoalenia kadry pedagogicznej poprzez doskonalenie w wykładach prowadzonych przez specjalistów: Psychologa, Logopedę i oligofrenopedagoga, wymianę materiałów metodycznych. Realizacja programu bedzie polegać również na urządzeniu wystaw wytworów dziecięcych w obu placówkach.Ponadto polskie przedszkolaki wystąpią z programem artystycznym w przedszkolu czeskim a czeskie w polskim przy współ udziale rodziców.
Grupy docelowe programu :
Główną docelową grupą są przede wszystkim dzieci wieku przedszkolego zdrowe i dzieci ze specyficznymi potrzebami rozwojowymi/umysłowymi ruchowymi, wadami: wzroku, sluchu i mowy/
Drugą grupę docelową stanowi kadra pedagogiczna i specjalistyczna, która poprzez indywidualne podejście i ciepły kontakt z dziećmi wytwarzają klimat sprzyjający integracji dzieci zdrowych z dziecmi niepełnosprawnymi.