Lp |
Kierunki działań
|
Zadania szczegółowe
|
Środki realizacji
|
1. |
W zakresie profilaktyki wychowawczej. |
- Rozpoznanie rozwoju osobowego i życia uczniów sprawiających trudności wychowawcze i dydaktyczne.
- Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami w szkole.
- Udzielanie pomocy wychowawcom, nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności dyd. – wych.
- Udział uczniów w programie profilaktycznym “JA I INNI”.
|
- wywiady środowiskowe (wg potrzeb )
- rozmowy z nauczycielami – wychowawcami, rodzicami i uczniami
- organizowanie spotkań z psychologiem
- współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną
- pogadanki na godzinach wychowawczych
|
2. |
Opieka wychowawcza nad uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze i dydaktyczne. |
- Klasyfikacja uczniów:
- z trudnościami w nauce
- z rodzin niepełnych
- z rodzin zagrożonych alkoholizmem
- z zaburzeniami zachowawczymi i mikrodefektami rozwojowymi, stwierdzonymi przez PPP
- Ustalenie źródeł trudności wychowawczych o dydaktycznych.
- Rozmowy indywidualne z wybranymi uczniami.
- Dbanie o realizację obowiązku szkolnego.
|
- przygotowanie ankiety dla nauczycieli – wychowawców dotyczących uczniów, w celu dostosowania właściwej pomocy
- obserwacja uczniów na lekcjach i podczas przerw
- zorganizowanie spotkania wychowawców klas III z wychowawcami klas IV
- rozmowy z wychowawcami, rodzicami, uczniami
- udzielanie porad osobom zainteresowanym na temat pracy z uczniami potrzebującymi określonej pomocy
- sporządzenie wykazu uczniów, wobec których należy obniżyć wymagania edukacyjne
- pomoc w organizacji egzaminu dla klas VI
- współpraca z Policją, Strażą Miejską, PPP ( wg potrzeb)
|
3. |
Pomoc materialna |
- Kwalifikowanie uczniów do udzielania pomocy materialnej.
- Nawiązywanie współpracy z różnymi instytucjami, w celu pozyskania środków finansowych.
- Organizowanie pomocy w postaci podręczników szkolnych dla uczniów z rodzin najuboższych.
|
- rozeznanie w sytuacji materialnej i rodzinnej uczniów, określenie form pomocy (+ ankieta )
- ustalenie listy uczniów, poszukiwanie form pomocy
- wnioskowanie o udzielenie różnych form pomocy uczniom i ich rodzicom
- umożliwienie dzieciom z rodzin najniżej uposażonych korzystania z bezpłatnego wypoczynku letniego i zimowego
|
4. |
Zajęcia wychowawcze w klasie |
- Niedostosowanie społeczne
- zapobieganie i likwidacja wagarów
- Zagadnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.
- profilaktyka uzależnień
- inna działalność
|
- zeszyt wagarów
- prowadzenie lekcji wychowawczych uświadamiających uczniom zagrożenia
płynące z tego rodzaju nieobecności w szkole
- rozmowy z uczniami na temat odpowiedzialności za własne postępowanie
- tworzenie warunków umożliwiających uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym samorealizacji oraz osiąganie sukcesów poprzez:
- możliwość tworzenia w gazetce szkolnej
- uczestnictwo w zajęciach sportowych
- uczestnictwo w zajęciach pozaszkolnych: CEK, KOK, Świetlicy Socjoterapeutycznej
- umożliwienie realizacji programu “Spójrz inaczej” .
|
5. |
Szerzenie wśród rodziców i uczniów wiedzy o właściwościach psychofizycznych oraz o przyczynach zaburzeń |
1. Pedagogizacja rodziców |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu
konkretnych trudności wychowawczych
- organizowanie konsultacji z pedagogiem
- organizowanie konsultacji z psychologiem
- udział w zebraniach z rodzicami (wg potrzeb )
- organizowanie pogadanek, prelekcji z przedstawicielami PPP ( wg potrzeb )
|
6. |
Samodoskonalenie pedagoga szkolnego |
- Branie udziału w konferencjach, szkoleniach, kursach doskonalących – organizowanych przez PPP, Urząd Miasta, Starostwo Powiatowe
|
Uczestnictwo w spotkaniach grupy wsparcia pedagogów i innych formach doskonalących warsztat pedagoga. |