 |
|  |
Szkolny zestaw podręczników 2014/2015
Archiwalne tresci strony
kopia tresci strony:15:30:39 11-05-2011
Wewnątrzszkolna procedura
przeprowadzania sprawdzianu
osiągnięć szóstoklasisty
w Szkole Podstawowej nr 6
im. Unii Europejskiej w Kłodzku
PODSTAWY PRAWNE
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej : z 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych:
- z 18 lutego 1999r w sprawie utworzenia okręgowych komisji egzaminacyjnych i ich zasięgu terytorialnego ( Dz. U. nr 14 z 1999rpoz 134).
- Informator – sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w 2002 roku. Aneks dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- Procedury i instrukcje przygotowania i przeprowadzenia sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego (wybór dla Przewodniczącego Szkolnego Zespołu Egzaminacyjnego).
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu , Wrocław 2001.
I Postanowienia ogólne
- Ponadprzedmiotowy sprawdzian dla klasy VI odbywa się na terenie Szkoły Podstawowej nr 6 w terminach ustalonych przez OKE we Wrocławiu.
- Sprawdzian przebiega w obecności niezależnych obserwatorów powołanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
- Prace uczniowskie sprawdza komisja zewnętrzna powołana przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
- Sprawdzian organizuje i nadzoruje jego przebieg komisja szkolna powołana przez przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którego powołuje dyrektor OKE.
- Nad prawidłowością przebiegu sprawdzianu w wyznaczonych salach czuwają zespoły nauczycieli powołane przez dyrektora.
- W przypadkach nagłej nieobecności członka komisji jego miejsce zajmuje osoba znajdująca się na pierwszym miejscu listy rezerwowej.
- Sprawdzian piszą wszyscy uczniowie .
- Uczniowie , którzy z udokumentowanych przyczyn losowych bądź zdrowotnych
nie będą mogli przystąpić do sprawdzianu albo przerwą sprawdzian mogą do niego przystąpić w terminie dodatkowym wyznaczonym przez OKE.
- Wynik egzaminu podany jest w postaci punktów, nie wpisuje się go na świadectwie i nie wpływa on na promocję ucznia ani na rekrutację do gimnazjum.
- Czas trwania wynosi 60 minut.
- Maksymalna ilość punktów wynosi 40.
- Sprawdza się wiedzę i umiejętność z poszczególnych standardów:
- czytanie ze zrozumieniem
- pisanie
- rozumowanie
- korzystanie z informacji
- wykorzystanie wiedzy w praktyce
- Wszyscy uczniowie kl. VI oraz ich rodzice lub prawni opiekunowie mogą być zapoznani ze wszystkimi informacjami dotyczącymi sprawdzianu.
Harmonogram przeprowadzania sprawdzianu
Sala |
Ilość piszących |
Komisja |
aula nr 107 |
wg ilości w klasach
VI – tych
|
mentorzy
nauczyciele powołani przez przewodniczącego szkolnego zespołu organizacyjnego
|
- Zadania komisji szkolnej
Przygotowuje organizacyjną i techniczną stronę przebiegu sprawdzianu:
- przygotowuje salę w której będzie odbywał się sprawdzian , zapewniając uczniom warunki do samodzielnej pracy ( każdy uczeń pisze sprawdzian przy osobnym stoliku , ponumerowane stoliki są ustawione w jednym kierunku),
- sprawdza przygotowanie sali do sprawdzianu w dniu poprzedzającym sprawdzian i w dniu sprawdzianu,
- przygotowuje listy uczniów piszących w poszczególnych salach i listy uczniów którym wg wskazówek PPP przysługują określone preferencje,
- wyznacza w każdym zespole protokolanta i osobę kontrolującą czas sprawdzianu ,
- organizuje zajmowanie przez uczniów miejsc w salach (zgodnie z wylosowanymi numerami miejsc)
- sprawdza obecność uczniów w wyznaczonych salach zgodnie z listą
- ustala zasady liczenia czasu 9 zgodnie z instrukcją OKE),
- umieszcza w widocznym miejscu zegar i plansze do zapisywania czasu,
- zapewnia uczniom piszącym sprawdzian opiekę medyczną,
- zawiadamia uczniów o konieczności przyniesienia na sprawdzian : długopisu, (bądź pióra), linijki, cyrkla.
- zabezpiecz a wszystkich uczniów w ołówek gumkę , temperówkę, opieczętowany papier na brudnopis,
- przygotowuje dla każdego ucznia identyfikator zawierający jego kod i datę urodzenia ,
- przygotowuje dyskietkę z danymi o uczniach przystępujących do sprawdzianu
- rozdziela odpowiednią liczbę kodów kreskowych do sali pociętych po dwa dla każdego ucznia ,
- przygotowuje ( wypełnia danymi o uczniach ) protokoły odbioru prac od uczniów,
- organizuje pracę szkoły w taki sposób, aby wykluczyć zakłócenia w przebiegu sprawdzianu,
- zapewnia prawidłowy obieg informacji przed sprawdzianem w czasie jego trwania
- opracowuje plan sali egzaminacyjnej (ustawienie ponumerowanych stołów).
II Obieg informacji
- Szkolna komisja do spraw przeprowadzenia sprawdzianu osiągnięć zapoznaje za pośrednictwem wychowawców klas szóstych uczniów i ich rodziców z:
- Informatorem “ Sprawdzian klasa szósta szkoły podstawowej 2002”, oraz z aneksem do informatora,
- Procedurą przeprowadzenia sprawdzianu w klasie szóstej w Szkole Podstawowej nr 6 .
Przeprowadza próbny sprawdzian.
- Pedagog szkolny przygotowuje informacje , dotyczącą uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu , oraz informuje ich rodziców o prawie przystąpienia tych uczniów do sprawdzianu w formie dostosowanej do ich dysfunkcji.
- Wychowawcy klas szóstych współpracują z pedagogiem szkolnym oraz z komisją w celu usprawnienia obiegu informacji.
W przypadku braku możliwości bezpośredniego kontaktu z uczniem lub jego rodzicami (długotrwała choroba, wyjazd) wychowawcy przekazują niezbędne informacje pocztą.
- Organizacja i przebieg sprawdzianu
1. Organizacją sprawdzianu zajmuje się Szkolny Zespół Egzaminacyjny w składzie:
Dyrektor Wiesława Górska – przewodnicząca Szkolnego Zespołu Egzaminacyjnego
Zespół nadzorujący przebieg sprawdzianu w sali – aula ( 107)
- mentor bloku humanistycznego
- mentor bloku matematyczno – przyrodniczego
- pedagog szkolny I – III
- pedagog szkolny IV – VI
- bibliotekarz
Członkowie rezerwowi
- katecheta
- wuefiści
W przypadku nieobecności członka zespołu nadzorującego jego miejsce zajmuje osoba z listy rezerwowych ( wg. kolejności na liście).
Rozpoczęcie i przebieg sprawdzianu
- uczniowie przystępujący do sprawdzianu wchodzą do sali, w której odbywa się sprawdzian zgodnie z przygotowaną listą i zajmują miejsca zgodnie z numerami na liście
- uczeń chory lub niepełnosprawny w czasie trwania sprawdzianu może korzystać ze sprzętu medycznego i leków
- członkowie komisji sprawdzają wyposażenie uczniów w niezbędne do pisania sprawdzianu materiały
- przewodniczący zespołu egzaminacyjnego w każdej sali informuje uczniów :
*o sposobie kodowania
*o obowiązku zapoznania się z instrukcją przed przystąpieniem do rozwiązywania zadań
- po przekazaniu informacji o przebiegu sprawdzianu członkowie zespołu nadzorującego rozdają uczniom zestawy zadań ( według planu opracowanego przez przewodniczącego zespołu w każdej sali, w której odbywa się sprawdzian
- uczniowie sprawdzają kompletność zestawu zadań oraz czytają informacje dla zdającego, wyjaśnienia udzielane przez zespół nadzorujący mogą dotyczyć wyłącznie zestawu informacji ze strony jeden zestawu
- w przypadku zgłoszenia przez ucznia braków w zestawie zadań przewodniczący zespołu nadzorującego odnotowuje ten fakt w protokole i informuje o nim przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego i otrzymuje od niego dodatkowy arkusz, który przekazuje uczniowi ( arkusz pochodzi z dodatkowej liczby arkuszy zawartych w pakiecie)
- wszystkie opisane wyżej czynności należy zakończyć do godziny 9,00
- o godzinie9,00 przewodniczący zespołu ogłasza rozpoczęcie sprawdzianu a wyznaczony przez niego członek zespołu zapisuje czas zakończenia sprawdzianu ( 60 minut, czyli 10,00)
- podczas trwania sprawdzianu członkowie komisji nie mogą :
*komentować ani wyjaśniać zadań
*komentować zawartości prac uczniów ani w nie ingerować
*zakłócać pracę uczniów
- w każdej sali w czasie trwania sprawdzianu sporządza się protokół jego przebiegu który podpisują wszyscy członkowie zespołu nadzorującego przebieg sprawdzianu w danej sali
- podczas sprawdzianu w sali mogą przebywać oprócz zdających członkowie zespołu nadzorującego, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego (bądź jego zastępca ), osoby sprawdzające prawidłowość przebiegu sprawdzianu powołane przez dyrektora OKE , obserwatorzy posiadający pisemną zgodę dyrektora OKE, przedstawiciele organów sprawujących nadzór pedagogiczny lub przedstawiciele OKE, nazwiska wszystkich obecnych należy wpisać do protokołu przebiegu sprawdzianu
- w trakcie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali tylko w wyjątkowych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się z innymi osobami ( jeden z członków zespołu nadzorującego wychodzi z uczniem )
Uwaga
Wyjątek stanowi sytuacja udzielania pomocy medycznej
- na czas nieobecności uczeń przekazuje członkowi zespołu nadzorującego zestaw zadań wraz z kartą odpowiedzi ( wyjście , czas nieobecności ucznia i powrót należy odnotować w protokole)
- przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może podjąć decyzje o przerwaniu sprawdzianu i unieważnieniu pracy ucznia wtedy gdy przewodniczący zespołu nadzorującego zawiadomi go o korzystaniu przez ucznia z niedozwolonych form pomocy lub zakłócania prawidłowego przebiegu sprawdzianu ( informacje o unieważnieniu lub przerwaniu sprawdzianu umieszcza się w protokole )
- po zakończeniu sprawdzianu uczeń oddaje pracę i opuszcza salę ( sposób odbioru pracy ucznia ustala zespól nadzorujący sprawdzian )
Zakończenie sprawdzianu
- na 15 minut przed zakończeniem sprawdzianu przewodniczący zespołu nadzorującego informuje o tym uczniów
- po upływie czasu przewidzianego na sprawdzian przewodniczący zespołu nadzorującego informuje o zakończeniu sprawdzianu i poleca uczniom , by przed oddaniem pracy sprawdzili poprawność zakodowania
- podczas oddawania przez uczniów pracy członek zespołu nadzorującego sprawdza :
*poprawność kodu zamieszczonego przez ucznia na zestawie zadań i karcie odpowiedzi
*czy oddawany przez ucznia zestaw zadań jest kompletny i czy zawiera kartę odpowiedzi
- uczeń opuszcza sal po oddaniu pracy
- przewodniczący zespołu nadzorującego przekazuje przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego pracę uczniów wraz z protokołem przebiegu sprawdzianu ( pracę należy ułożyć według numerów kodów uczniów)
- bezpośrednio po zakończeniu sprawdzianu przewodniczący zespołu pod nadzorem przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego pakują prace uczniów ( wraz z kartami odpowiedzi ) zgodnie z wykazem uczniów przystępujących w danej szkole do sprawdzianu oraz z zachowaniem procedur ochrony przed niewłaściwym ujawnieniem zestawu
- prace należy spakować według sal, wewnątrz koperty z jednej sali ułożyć je według numerów kodowych uczniów
- arkusze innego rodzaju niż standardowe należy wyłączyć do oddzielnych kopert ( nie wyłączać uczniów dyslektycznych )
- koperty należy opisać następująco: kod szkoły, nazwa, miejscowość, arkusz, liczba prac w kopercie
- oddzielnie zapakować niewykorzystane zestawy zadań i karty odpowiedzi
- przewodniczący SZE oddaje koperty z pracami w terminie wyznaczonym przez OKE
- zespoły nadzorujące sprawdzian zadbają o zabezpieczenie materiałów ( gumki , ołówki, linijki, itp.) oraz o to by sale w których odbywał się sprawdzian mogły spełniać w dniu następnym swoją funkcję zgodnie z przeznaczeniem
- przewodniczący zespołu egzaminacyjnego osobiście dostarcza pakiety do miejsca wskazanego przez dyrektora OKE i oddaje za potwierdzeniem osobie upoważnionej.
Ustalenia końcowe
- W dniu przeprowadzenia sprawdzianu zostają zawieszone zajęcia lekcyjne dla klasy III, IV i V.
- Wychowawcy tych klas organizują w pełnym wymiarze zajęć poza terenem placówki: wycieczki, wyjścia do obiektów kulturalnych itp.
- Świetlica szkoły funkcjonuje wg planu.
- Wewnątrzszkolna procedura przeprowadzania sprawdzianu zostaje udostępniona wszystkim zainteresowanym poprzez :
- wychowawców klas szóstych,
- pedagoga,
- bibliotekę szkolną,
- dyrektora szkoły.
Aktualna tresc strony >>>TUTAJ<<< |
|
Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk - 01.05.2011r. |
|