Regulamin Organizacyjny Domu Dziecka w Domaszkowie

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§1

Regulamin Organizacyjny określa szczegółową organizację wewnętrzną, zasady funkcjonowania i zakres sprawowanej opieki w publicznej placówce socjalizacyjnej - Domu Dziecka w Domaszkowie.

§2

Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
1. domu/placówce - należy przez to rozumieć Dom Dziecka w Domaszkowie,
2. pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w placówce zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
3. Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu,
4. właściwym powiecie - należy przez to rozumieć Powiat Kłodzki, w którym terytorialnie umieszczona jest placówka,
5. organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Kłodzkiego,
6. organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Wojewodę Dolnośląskiego,
7. PCPR - należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie właściwe dla miejsca zamieszkania lub pobytu dziecka przed umieszczeniem w placówce,
8. Sądzie - należy przez to rozumieć Wydział Rodzinny i Nieletnich Sądu Rejonowego, który orzekł o umieszczeniu dziecka w placówce,
9. OPS - należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej właściwy dla miejsca zamieszkania lub pobytu rodziców dziecka przebywającego w placówce,
10. wychowanku/dziecku- należy przez to rozumieć małoletnich pozbawionych opieki rodziców, objętych opieką całodobową placówki,
11. opiece całodobowej - należy przez to rozumieć zaspakajanie w placówce potrzeb życiowych dziecka zgodnie z ustalonymi w rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej standardami opieki i wychowania oraz standardami usług opiekuńczo-wychowawczych, jeżeli potrzeby te stale lub okresowo nie mogą być zaspokajane w domu rodzinnym,
12. rodzinach zaprzyjaźnionych - należy przez to rozumieć rodziny obce, których członkowie związani są z placówką na zasadach wolontariatu, wspierają działania wychowawcze placówki opiekuńczo-wychowawczej w zakresie życia rodzinnego.

§3

Placówka działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz.593 z późn. zm. tekst jednolity Dz.U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728),
2. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia l i października 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz.U. Nr 201, poz. 1455),
3. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2004 roku w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie (Dz.U. z 2005 r. Nr 6, poz.45 z późn. zm.),
4. Ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.),
5. Ustawy z dnia 26 listopada 1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr76, poz. 694 z późn. zm.),
6. Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177),
7. Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008 r. Nr 223 poz. 1458 z późn. zm.),
8. Ustawy z dnia 26 listopada 1982 roku - Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. Z 2003 r. Nr 118 poz. 1112 z późn. zm.),
9. Uchwał Rady i Zarządu Powiatu oraz zarządzeń Starosty Kłodzkiego.

§4

1. Placówka jest samodzielną, samorządową jednostką organizacyjną Systemu Pomocy Społecznej Powiatu Kłodzkiego - utworzoną i działającą w formie wyodrębnionej jednostki budżetowej, nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Placówka położona jest w Domaszkowie przy ul. Międzyleskiej 15, w gminie Międzylesie.
3. Placówka posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
4. Nadzór nad działalnością placówki sprawuje Starosta Kłodzki przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie oraz Referatu Zdrowia i Polityki Społecznej.
5. Organ prowadzący zapewnia placówce utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do pełnej realizacji zadań.
6. Nadzór nad przestrzeganiem standardu opieki i wychowania w placówce sprawuje Wojewoda Dolnośląski.
7. Placówka nie posiada tablicy urzędowej, używa znaku logo, którego graficzny wzór przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.

ROZDZIAŁ II
Cele i zadania
§ 5

1. Dom Dziecka jest całodobową placówką koedukacyjną typu socjalizacyjnego przeznaczoną dla 30 dzieci w wieku od 3 lat do 18 roku życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach (o charakterze losowym) może objąć opieką większą liczbę dzieci i młodzieży.
2. Dziecko może przebywać w placówce do uzyskania pełnoletności, a po uzyskaniu pełnoletności na dotychczasowych zasadach do czasu ukończenia szkoły, w której rozpoczęło naukę przed osiągnięciem pełnoletności.
3. Całodobowy pobyt dziecka w placówce ma charakter przejściowy do czasu powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, adopcyjnej, placówce rodzinnej lub innej odpowiadającej potrzebom dziecka.
4. Celem placówki jest działanie na rzecz powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub znalezienia rodziny przysposabiającej czy też umieszczenia dziecka w innych rodzinnych formach opieki zastępczej.
5. W zakresie opieki nad dzieckiem placówka współpracuje z powiatowym centrum pomocy rodzinie oraz rodziną dziecka, a w zakresie życia rodzinnego – z rodzinami, opiekunami.
6. W placówce stwarza się możliwości wzrastania w mniejszej społeczności i rodzinnych klimatach poprzez organizację trzech grup wychowawczych. Rodzeństwa w miarę możliwości umieszczane są w tej samej grupie.
7. Placówka:
a) zapewnia dziecku całodobową, ciągłą lub okresową opiekę i wychowanie na poziomie obowiązującego standardu oraz zaspokaja jego niezbędne potrzeby,
b) zapewnia zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensując brak wychowania w rodzinie i przygotowując do życia społecznego,
c) zapewnia dostęp do kształcenia dostosowanego do wieku i możliwości rozwojowych a także wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych,
d) zapewnia dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej stosownie do potrzeb wychowanka, a także w miarę potrzeb konsultacje w poradniach specjalistycznych,
e) zapewnia korzystanie ze świadczeń zdrowotnych
f) pracuje z rodziną dziecka, wspierając ją w sprawowaniu opieki nad dziećmi,
g) zapewnia kontakt z rodzinami naturalnymi oraz zaprzyjaźnionymi,
h) przygotowuje dzieci do samodzielnego życia i wspiera je w okresie adaptacji do samodzielnego życia.
8. Mając na uwadze usamodzielnianie się wychowanków, placówka współpracuje z właściwymi miejscowo powiatowymi centrami pomocy rodzinie.
9. Realizując swoje zadania placówka kieruje się w szczególności:
a) dobrem dziecka;
b) poszanowaniem praw dziecka;
c) poszanowaniem podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;
d) zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa;
e) potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych;
f) koniecznością wspierania rozwoju dziecka;
g) potrzebą kształtowania czynnej postawy dziecka wobec otoczenia;
h) koniecznością aktywizowania czynności poznawczych dziecka (rozwój mowy i myślenia);
i) poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego, a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem;
j) poszanowaniem i podtrzymywaniem związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami, zarówno spoza placówki jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w tej placówce;
k) potrzebą działań w celu umożliwienia dziecku powrotu do rodziny;
l) koniecznością ochrony dziecka przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w jego życie prywatne ze strony mediów i innych nie uprawnionych osób.
10. Cele i zadania placówka realizuje we współpracy z sądami, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, szkołami, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, rodzinami wychowanków oraz innymi organizacjami.

ROZDZIAŁ III
Struktura organizacyjna i zasady funkcjonowania
§ 6

1. Placówką kieruje i reprezentuje na zewnątrz Dyrektor powołany lub zatrudniony przez Zarząd Powiatu Kłodzkiego.
2. Zarząd powiatu powierza stanowisko Dyrektora placówki po zasięgnięciu opinii Dyrektora PCPR w Kłodzku.
3. Na czas swojej nieobecności Dyrektor upoważnia jednego z pracowników placówki do bieżącego kierowania jednostką i informuje o tym Starostę.
4. W niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy oraz w godzinach popołudniowych i nocnych za prawidłowe funkcjonowanie placówki odpowiada opiekun pełniący dyżur. O nagłych zdarzeniach wynikłych w czasie pełnienia dyżuru zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić Dyrektora.
5. Dyrektor jest bezpośrednim przełożonym pracowników placówki, ma prawo doboru pracowników i zmiany wewnętrznej organizacji pracy, podejmując decyzje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników.
6. Obowiązki i uprawnienia Dyrektora określają przepisy ustawy o pomocy społecznej oraz inne przepisy szczególne.
7. Dyrektor posiada pełną samodzielność w działaniu co do sposobu realizacji wyznaczonych celów działania placówki i ponosi odpowiedzialność za podjęte decyzje.
8. Dyrektor odpowiada za właściwą realizację standardów opieki i wychowania oraz przestrzeganie standardów usług opiekuńczo-wychowawczych w placówce.
9. Dyrektor zgodnie z udzielonym upoważnieniem przez Zarząd Powiatu Kłodzkiego jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności placówki wobec wszystkich władz, organów, instytucji, przedsiębiorstw, banków i innych podmiotów.
10. Podstawowe zadania i kompetencje Dyrektora:
a) Dyrektor zarządza placówką, kieruje jej działalnością oraz opracowuje wewnętrzną strukturę organizacyjną;
b) realizuje zadania bieżące i opracowuje strategię działań placówki;
c) planuje realizację zadań, z uwzględnieniem posiadanych środków;
d) dysponuje środkami finansowymi i majątkiem placówki;
e) nadzoruje merytorycznie realizację planów działania placówki, planów finansowych oraz planów w zakresie świadczonych usług bytowych, opiekuńczych, wychowawczych, wspomagających i edukacyjnych;
f) planuje i prowadzi niezbędne prace remontowo-adaptacyjne zapewniające odpowiedni standard świadczonych usług, bieżąco nadzorując stan techniczny obiektów oraz warunki sanitarne i przeciwpożarowe;
g) prowadzi całokształt spraw związanych z polityką kadrową placówki;
h) sprawuje nadzór nad pracą osób zatrudnionych w placówce;
j) decyduje w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
k) dba o rozwój zawodowy pracowników, a w szczególności umożliwia pracownikom dokształcanie się;
l) opracowuje regulamin organizacyjny placówki i zmiany w tym regulaminie, w porozumieniu z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kłodzku;
ł) współuczestniczy w określaniu wspólnych i indywidualnych bytowych potrzeb dzieci oraz dba o ich stan zdrowotny poprzez współpracę z personelem medycznym i placówkami opieki zdrowotnej;
m) organizuje działalność zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka;
n) zapewnia kontrole wewnętrzną;
o) wydaje zarządzenia wewnętrzne;
p) koordynuje inne działania, wynikające z potrzeb placówki.

§ 7

1. W placówce tworzy się wewnętrzne komórki organizacyjne:
1) Dział Opiekuńczo-Wychowawczy
2) Dział Finansowo-Księgowy
3) Dział Administracyjno-Organizacyjny
4) Dział Gospodarczy
2. W placówce zatrudnia się:
1) wychowawców;
2) pedagoga;
3) psychologa;
4) terapeutę;
5) pracownika socjalnego;
6) pracowników administracji;
7) pracowników obsługi.
3. Graficzny schemat organizacyjny placówki przedstawia załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

§ 8

1. W placówce zatrudnia się pracowników w wymiarze koniecznym do zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i indywidualnej opieki z uwzględnieniem ich wieku, stanu zdrowia i rozwoju oraz warunków lokalowych.
2. Pracownicy wykonują swoje obowiązki w ramach samodzielnych stanowisk pracy i podlegają bezpośrednio Dyrektorowi placówki.
3. Podział czynności pomiędzy poszczególnych pracowników określają indywidualne zakresy czynności ustalone przez Dyrektora placówki.
4. Wszyscy pracownicy placówki uczestniczą w procesie wychowawczym i opiekuńczym.
5. Wszyscy pracownicy placówki są obowiązani do zachowania tajemnicy dotyczącej spraw placówki. Udzielanie informacji na zewnątrz osobom postronnym przez pracowników jest niedopuszczalne.
6. Wszyscy pracownicy są odpowiedzialni za:
a) rzeczowe i terminowe wykonanie postanowień obowiązujących zarządzeń, instrukcji oraz innych poleceń dotyczących działalności placówki,
b) dyscyplinę pracy i należyte wykorzystanie czasu pracy,
c) przestrzeganie obowiązujących przepisów bhp, i ppoż.
d) przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy służbowej oraz ochronie danych osobowych,
e) dbałość o powierzone wyposażenie i sprzęt,
f) wykonywanie poleceń przełożonego w sprawach nieuregulowanych zakresem obowiązków.

§ 9

1. Wychowawca zobowiązany jest do organizowania pracy w grupie wychowanków i do pracy indywidualnej z wychowankiem.
2. Wychowawca, kierujący procesem wychowawczym dziecka, realizuje zadania wynikające z indywidualnego planu pracy oraz pozostaje w stałym kontakcie z rodziną dziecka, przy czym jeden wychowawca kieruje procesem wychowawczym nie więcej niż 8 dzieci, w ramach jednego etatu.
3. Wychowawca, kierujący procesem wychowawczym dziecka, przydzielonego mu przez Dyrektora placówki w chwili przyjęcia dziecka do placówki, odpowiada bezpośrednio za realizację zadań wynikających z indywidualnego planu pracy z dzieckiem.
4. Do zadań i obowiązków wychowawcy należy w szczególności:
a) ponoszenie odpowiedzialności za życie, bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków;
b) tworzenie serdecznej atmosfery, sprzyjającej rozwojowi uczuć i więzi emocjonalnych;
c) utrzymywanie stałych kontaktów i współdziałanie z rodziną dziecka, z opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi;
d) podejmowanie działań, po konsultacji z Dyrektorem placówki, mających na celu uregulowanie sytuacji prawnej i majątkowej wychowanków;
e) wdrażanie wychowanków do przestrzegania higieny osobistej oraz porządku i czystości otoczenia, prac samoobsługowych;
f) współdziałanie z lekarzem, pielęgniarką w zakresie utrzymania dobrego stanu zdrowia wychowanka oraz opieka w czasie jego choroby;
g) współpraca ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie, udzielanie i organizowanie pomocy w nauce, dbanie o realizację obowiązku szkolnego;
h) zaopatrywanie wychowanków w odpowiednią odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, zakup odzieży każdorazowo musi być odnotowany w kartach odzieżowych;
i) prowadzenie dokumentacji grupy i wychowanka;
j) utrzymywanie kontaktów z usamodzielnionymi wychowankami;
k) stwarzanie wychowankom warunków do współrządzenia i współgospodarowania w placówce;
l) zapewnienie wychowankom niezbędnych do nauki pomocy i przyborów szkolnych;
ł) stwarzanie warunków sprzyjających ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
m) wyposażenie wychowanka w odpowiednią wiedzę o sposobach samodzielnego załatwiania spraw w różnych instytucjach i urzędach;
n) wyrabianie właściwych zasad gospodarki budżetem odzieżowym, poprzez dokonywanie zakupów w uzgodnieniu z wychowankiem;
o) udzielanie wszelkiej pomocy w uzyskaniu przez wychowanka pracy i mieszkania;
p) organizowanie czasu wolnego i życia kulturalnego wychowanków.
5. Wychowawca ponosi odpowiedzialność materialną za powierzony majątek placówki.
6. Wychowawca realizuje swoje zadania poprzez:
a) wszechstronne poznawanie wychowanków, ich osobowości, zainteresowań, środowiska oraz rozpoznanie ich sytuacji prawnej;
b) planowanie i organizowanie różnych form życia społecznego;
c) dokonywanie wspólnie z grupą wychowawczą oceny wychowanków w zakresie zachowania i postępów w nauce;
d) organizację prac społecznie użytecznych na rzecz grupy, placówki i środowiska;
e) oddziaływanie osobistym przykładem na postawy wychowanków;
f) współdziałanie z sądami, szkołami, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, organizacjami społecznymi, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy, zakładami pracy w sprawach wychowanków;
g) zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa na zajęciach w placówce oraz poza terenem placówki;
h) wypełnianie kart pobytu dziecka oraz opracowywanie, przy udziale dziecka i w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym a także innymi specjalistami, indywidualnego planu pracy;
i) podnoszenie i doskonalenie kwalifikacji zawodowych;
j) uczestniczenie w posiedzeniach stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zespołach tematycznych, naradach samokształceniowych, komisjach i innych posiedzeniach i zebraniach organizowanych przez Dyrektora placówki.

§ 10

Do zadań pedagoga należy:
1) opracowywanie indywidualnej diagnozy pedagogicznej dotyczącej sytuacji życiowej, edukacyjnej, zdrowotnej dziecka oraz ustalenia wskazań do dalszej pracy z dzieckiem;
2) współdziałanie z wychowawcą i psychologiem w opracowywaniu indywidualnych planów pracy dziecka;
3) występowanie z wnioskiem do zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka o zakwalifikowanie wychowanków do korzystania z pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychiatrycznej i innej;
4) prowadzenie zajęć specjalistycznych (kompensacyjno-korekcyjnych);
5) pomoc rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych;
6) inspirowanie różnorodnych form pracy wychowawczej w placówce oraz prowadzenie konsultacji pedagogicznych z wychowawcami;
7) prowadzenie obserwacji wychowanków;
8) prowadzenie pedagogizacji rodziców;
9) współdziałanie z sądami, szkołami, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, organizacjami społecznymi, ośrodkami pomocy społecznej, powiatowymi centrami pomocy i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę;
10) zapewnienie opieki wychowankom w czasie dokonywanych czynności przez policję, prokuraturę i sąd.

§ 11

Do zadań psychologa należy:
1) opracowywanie diagnozy stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka oraz ustalenie wskazań do dalszej pracy z dzieckiem;
2) opracowywanie opinii i wniosków w sprawach wychowanków;
3) prowadzenie badań psychologicznych służących poznaniu wychowanka;
4) ukierunkowanie oraz prowadzenie obserwacji wychowanków;
5) prowadzenie indywidualnej terapii psychologicznej z wychowankami sprawiającymi trudności wychowawcze;
6) współpracowanie z wychowawcami i pedagogiem w zakresie sporządzania indywidualnych planów pracy wychowawczej;
7) prowadzenie konsultacji psychologicznych z wychowawcami, ukierunkowujących indywidualną pracę dydaktyczno-wyrównawczą, pracę kompensacyjną z wychowankiem zmierzającą do stymulowania ogólnego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego;
8) prowadzenie terapeutycznych zajęć grupowych;
9) poradnictwo psychologiczne dla rodziców dzieci przebywających w placówce;
10) prowadzenie terapii rodzin wychowanków przebywających w placówce w celu powrotu dziecka do rodzin własnej;
11) pomoc wychowawcom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi.

§ 12

Do zadań terapeuty należy:
1) prowadzenie zajęć terapii indywidualnej i grupowej dzieci;
2) współpraca z psychologiem i pedagogiem przy opracowywaniu planu terapii indywidualnej i grupowej;
3) sporządzanie indywidualnej diagnozy zaburzeń u dziecka;
4) ustalenie odpowiednich metod pracy umożliwiających eliminowanie zaburzeń rozwojowych i emocjonalnych dziecka;
5) współdziałanie z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem w opracowywaniu indywidualnych planów pracy.

§ 13

1. Pracownik socjalny pracuje z rodziną dziecka, rozpoznaje jego sytuację rodzinną, utrzymuje kontakt z instytucjami wspierającymi rodzinę, inicjuje działania niezbędne do unormowania sytuacji rodzinnej i umożliwienia powrotu dziecka do rodziny.
2. Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
a) praca socjalna z rodziną dziecka;
b) rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka w celu diagnozy rodziny i zdefiniowania potrzeb terapeutycznych rodziców;
c) współdziałanie z wychowawcą w opracowywaniu indywidualnych planów pracy;
c) wnioskowanie do zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka o udzielenie pomocy pedagogiczno-psychologicznej rodzinie;
d) utrzymywanie kontaktu z instytucjami wspierającymi rodzinę dziecka;
e) inicjowanie działań zmierzających do rozwiązania sytuacji rodziny w celu umożliwienia powrotu dziecka do rodziny;
f) współdziałanie z pracownikami socjalnymi ośrodków pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania dziecka;
g) wspieranie procesów usamodzielniania wychowanków poprzez współdziałanie z powiatowymi centrami pomocy rodzinie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 14

1. Czas pracy wychowawcy wynosi 40 godzin tygodniowo z tym że:
a) wychowawcy zatrudnieni w oparciu o przepisy Karty Nauczyciela pracują z grupą dzieci 26 godzin w tygodniu;
b) wychowawcy zatrudnieni w oparciu o przepisy Kodeksu Pracy pracują z grupą dzieci 32 godziny w tygodniu.
2. Pozostały czas pracy przeznacza się na realizację innych zadań statutowych placówki, w szczególności na: kontakty ze szkołami (wywiadówki, zebrania, spotkania), kontakty z personelem medycznym w celach zdrowotnych wychowanka, kontakty z sądami (uczestnictwo w rozprawach i posiedzeniach sądowych), prowadzenie dokumentacji wychowanka i grupy, udział w szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych, udział w naradach i zebraniach wewnętrznych.

§ 15

1. W czasie zajęć wychowawczych i opiekuńczych odbywających się:
a) na terenie placówki pod opieką jednego wychowawcy może przebywać do 10 wychowanków;
b) poza terenem placówki pod opieką jednego wychowawcy nie może przebywać więcej niż 14 wychowanków;
c) w czasie zajęć specjalistycznych pod opieką jednego specjalisty może przebywać nie więcej niż 6 dzieci.

§ 16

1. W placówce organizuje się opiekę w porze nocnej w godzinach 22 – 7 rano.
2. W godzinach nocnych sprawuje opiekę co najmniej 2 pracowników, o których mowa w § 37 i § 38 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 październka 2007 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych, w tym jeden wychowawca.
3. Wychowawca i opiekun czuwają nad zapewnieniem bezpieczeństwa w nocy oraz w czasie snu, a w szczególności:
1) przestrzegają zaleceń lekarskich i pielęgniarskich;
2) zapewniają opiekę nad chorymi;
3) dopilnowują dzieci moczące się;
4) w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia dziecka natychmiast wzywają odpowiednie służby ratownicze oraz Dyrektora placówki;
5) biorą udział w życiu emocjonalnym wychowanków.

§17
Wolontariat

1. Działalność placówki może być uzupełniana wykonywaniem przez wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniom pracy, których celem jest w szczególności:
a) rozszerzenie zakresu opieki nad dzieckiem w placówce opiekuńczo-wychowawczej,
b) wsparcie pracy wychowawców przez organizowanie kół zainteresowań i rozwijanie indywidualnych zdolności dzieci.
2. Wolontariuszem w placówce może być osoba:
a) pełnoletnia,
b) która oświadczy, że jest niekarana,
c) poinformowana przez Dyrektora placówki o specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce.
d) ubezpieczona przez dyrektora placówki od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe podczas pracy.
3. Wolontariusz wykonuje świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy pod nadzorem Dyrektora placówki lub wyznaczonego przez niego wychowawcy.
4. Porozumienie, które zawiera dyrektor placówki z wolontariuszem, określa:
a) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza świadczeń;
b) zobowiązanie wolontariusza do działania w porozumieniu z osobami, o których mowa w ust. 3;
c) zobowiązanie wolontariusza do zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce;
d) postanowienie o możliwości jego rozwiązania.
5. Na prośbę wolontariusza dyrektor placówki wydaje pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz placówki.

§ 18
Praktykanci i stażyści

1. Placówka może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne.
2. Podstawą skierowania na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy Dyrektorem placówki a osobą odbywającą praktykę lub staż.
3. Jeżeli organizatorem praktyk pedagogicznych jest zakład kształcenia nauczycieli, szkoła wyższa, powiatowy urząd pracy, to umowa w sprawie praktyki może być zawarta pomiędzy Dyrektorem placówki a organizatorem praktyk.
4. Praktykantowi, stażyście Dyrektor przydziela opiekuna spośród pracowników placówki.

§ 19
Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka

1. W placówce działa stały Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany "stałym zespołem", którym kieruje Dyrektor placówki.
2. Stały zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w celu:
a) ustalenia aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka;
b) analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
c) modyfikowania indywidualnego planu pracy;
d) zgłaszania do ośrodka adopcyjno-opiekuńczego dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą adopcję;
e) oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb;
f) oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce, .
g) informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie odrębnych przepisów dotyczących kształcenia i opieki zdrowotnej, takich jak ośrodek socjoterapeutyczny, ośrodek wychowawczy, ośrodek leczniczo-wychowawczy itp.
3. Stały zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
4. W skład stałego zespołu wchodzą:
a) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona;
b) pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny;
c) wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka.
5. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej, prawnej i rodzinnej dziecka, do udziału w posiedzeniu stałego zespołu zapraszani są przedstawiciele:
- właściwego sądu rodzinnego,
- właściwego centrum pomocy rodzinie,
- ośrodka pomocy społecznej,
- policji,
- służby zdrowia,
- instytucji oświatowych,
- ośrodka adopcyjno-opiekuńczego
- organizacji statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka,
- osoby bliskie dziecku.
6. Po dokonaniu okresowej oceny sytuacji dziecka stały zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
7. Na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 6, Dyrektor placówki informuje sąd o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny naturalnej albo - wobec niemożności powrotu dziecka do rodziny naturalnej - podejmuje starania zmierzające do umieszczenia dziecka w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej.
8. Na wniosek Dyrektora lub wychowawcy za zgodą Dyrektora, po zasięgnięciu opinii stałego zespołu, dziecka i jego rodziców oraz centrum pomocy rodzinie w powiecie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w placówce, powiat może przenieść dziecko do innej placówki tego samego typu.
9. O przeniesieniu dziecka umieszczonego w placówce na podstawie orzeczenia sądowego powiat informuje właściwy sąd.

ROZDZIAŁ IV
Standard wychowania i opieki
§ 20

1. Placówka stwarza warunki do:
1) poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszystkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach;
2) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa;
3) fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka;
4) dbałości o poszanowanie i podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami, zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w tej placówce;
5) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych;
6) poszanowania potrzeb religijnych dziecka;
7) zapewnienia dzieciom warunków sprzyjających utrzymywaniu osobistych kontaktów z rodziną;
8) uczenia poszanowania tradycji i ciągłości kulturowej;
9) uczenia planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka;
l0) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych;
11) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych;
12) przygotowania dzieci do ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu;
13) wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci;
14) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi.

§ 21

1. Placówka realizuje swoje działania w następujący sposób:
1) realizuje zadania wynikające z indywidualnych planów pracy z dzieckiem;
2) umożliwia dzieciom regularne, osobiste i bezpośrednie kontakty z rodzicami oraz innymi osobami bliskimi, z wyjątkiem przypadków, w których sąd zakazał lub ograniczył ich prawo do osobistych kontaktów z dzieckiem;
3) współpracuje w zakresie opieki i wychowania w szczególności z:
a) centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci;
b) ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi;
c) szkołami, do których uczęszczają, i szkołami, do których uczęszczały dzieci przed umieszczeniem ich w placówce;
d) sądami rodzinnymi;
e) kuratorami sądowymi;
f) organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działających w środowisku rodziców dzieci;
g) kościołami i związkami wyznaniowymi, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibą placówki.

§ 22

Specjaliści pracujący w placówce udzielają porad byłym wychowankom placówki w okresie 3 lat po opuszczeniu przez nich tej placówki.

ROZDZIAŁ V
Standard usług świadczonych w placówce
§ 23

1. Dzieciom w placówce zapewnia się:
1) wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych;
2) dostęp do opieki zdrowotnej;
3) dostęp do zajęć wychowawczych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych;
4) wyposażenie w:
a) odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb;
b) zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego;
c) środki higieny osobistej;
5) zaopatrzenie w:
a) leki;
b) przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze; placówka pokrywa udział własny dziecka do wysokości limitu przewidzianego w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
c) podręczniki i przybory szkolne;
6) kwotę pieniężną do własnego dysponowania przez dzieci od 5 roku życia, której wysokość, nie niższą niż 0,5% i nie wyższą niż 5% kwoty, o której mowa w art. 78 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej, ustala co miesiąc Dyrektor placówki w porozumieniu z samorządem placówki według zasad określonych w regulaminie kieszonkowego.
7) dostęp przez całą dobę do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów;
8) odpowiednie warunki higieniczno-sanitarne;
9) dostęp do nauki, która odbywa się poza placówką:
a) w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Domaszkowie (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum)
b) w szkołach ponadgimnazjalnych, ośrodkach szkolno-wychowawczych, szkołach wyższych, hufcach pracy, szkołach policealnych i innych w zależności od potrzeb dzieci;
9) pomoc w nauce, w szczególności przy odrabianiu zadań domowych oraz w miarę potrzeb przez udział w zajęciach wyrównawczych; .
10) uczestnictwo, w miarę możliwości, w zajęciach pozalekcyjnych i rekreacyjno-sportowych;
11) opłatę za pobyt w bursie lub internacie, jeżeli dziecko uczy się poza miejscowością, w której znajduje się placówka;
12) pokrycie kosztów przejazdu w przypadku uzasadnionego pobytu wychowanka poza placówką.
2. Placówka organizuje działalność kulturalno-rekreacyjną z uwzględnieniem świąt i innych dni wynikających z tradycji i obyczajów.
3. Placówka znajduje się w dwukondygnacyjnym budynku, który posiada;
l) pokoje mieszkalne 2-4 osobowe, właściwie oświetlone, o powierzchni zapewniającej przechowywanie rzeczy osobistych i swobodne korzystanie z wyposażenia, na które składają się co najmniej dla każdego dziecka:
a) łóżko lub tapczan;
b) szafka i lampka nocna;
c) szafka lub miejsce w szafie na przechowywanie rzeczy osobistych, odzieży i obuwia dostosowanych do pory roku;
d) zabawki.
2) łazienki i toalety w ilości umożliwiającej korzystanie z nich w sposób zapewniający intymność i zgodność z zasadami higieny;
3) miejsca do prania i suszenia bielizny spełniające warunki higieniczno-sanitarne;
4) pomieszczenia do wypoczynku wyposażone w stoliki i krzesła, telewizor, gry, zabawki (nie mniej niż jedno pomieszczenie na 10 dzieci);
5) miejsce do cichej nauki z dostępem do księgozbioru bibliotecznego oraz sprzętu komputerowego;
6) aneksy kuchenne wyposażone w sprzęt meblowy, sprzęt AGD oraz sprzęt gospodarstwa domowego, przeznaczone do zajęć kulinarnych i przyrządzania śniadań i kolacji (nie mniej niż jeden na 10 dzieci);
7) jadalnię główną dla wszystkich dzieci;
8) kuchnię główną prowadzoną przez personel kuchenny;
9) pokój gościnny do spotkań z rodzinami, osobami odwiedzającymi;
10) świetlicę do zajęć terapeutycznych oraz spotkań okolicznościowych;
11) pralnię główną;
12) plac zabaw i boiska odpowiednio wyposażone do zajęć sportowych i rekreacyjnych.

ROZDZIAŁ VI
Kierowanie i przyjmowanie wychowanków do placówki
§ 24

1. Wychowanków do Domu Dziecka w Domaszkowie kieruje Powiat Kłodzki.
2. Powiat wydaje skierowanie do placówki w porozumieniu z Dyrektorem placówki.

§ 25

1. Przyjmowanie dzieci do placówki odbywa się w ciągu całego roku przez całą dobę na podstawie skierowania.
2. Podstawą skierowania do placówki jest:
a) orzeczenie sądu
b) wniosek rodziców, opiekunów prawnych dziecka lub małoletniego.
3. Wraz ze skierowaniem do placówki załącza się:
a) odpis aktu urodzenia;
b) w przypadku pół sierot i sierot akt zgonu rodziców;
c) książeczkę zdrowia, kartę szczepień, książeczkę usług medycznych oraz inną dokumentację medyczną;
d) dokumenty szkolne, w tym opinie psychologiczno-pedagogiczne,
e) aktualny wywiad środowiskowy wraz ze szczegółowym opisem dotychczasowych działań podjętych wobec dziecka i rodziny, zaświadczenie o dochodach rodziny.
4. Do skierowania do placówki dziecka cudzoziemców załącza się:
a) dokumenty potwierdzające tożsamość dziecka;
b) dokumenty podróży dziecka;
c) informacje o okolicznościach pobytu dziecka na terenie RP;
d) informacje o okolicznościach zgłoszenia dziecka do centrum pomocy;
e) informacje o rodzicach dziecka;
f) informacje o stanie zdrowia dziecka.

§ 26

1. Placówka przyjmuje bez skierowania oraz bez uzyskania zgody przedstawicieli ustawowych lub bez orzeczenia sądu każde dziecko poniżej 13 roku życia i zapewnia mu opiekę do czasu wyjaśnienia sytuacji dziecka w przypadkach wymagających natychmiastowego zapewnienia dziecku opieki - na polecenie sędziego, doprowadzone przez Policję, szkołę lub osoby stwierdzające porzucenie dziecka, zagrożenie jego życia lub zdrowia.
2. W przypadku braku miejsc w placówce Dyrektor może odmówić przyjęcia dziecka, o którym mowa w ust. 1. Dyrektor jest jednak zobowiązany do przewiezienia dziecka do innej tego typu placówki, w której aktualnie jest miejsce.
3. Dzieci przyjęte do placówki w trybie, o którym mowa w ust. 1, mogą zostać przeniesione do innej placówki, w której warunki pobytu będą korzystne dla rozwoju psychofizycznego dziecka.
4. W miarę posiadania wolnych miejsc, jednakże w liczbie nie większej niż 15 % miejsc przeznaczonych dla dzieci objętych całodobową opieką, dyrektor placówki może przyjmować celem objęcia całodobową opieką, dziecko bez skierowania na jego prośbę, na wniosek jego rodziców lub opiekunów prawnych. O przyjęciu dziecka do placówki Dyrektor powiadamia niezwłocznie, nie później niż w ciągu24 godzin, właściwy sąd oraz centrum pomocy. Centrum pomocy wspólnie z Dyrektorem placówki podejmuje niezbędne działania zmierzające do uregulowania sytuacji dziecka. Stały zespół niezwłocznie dokonuje oceny sytuacji dziecka.
5. Opieka, o której mowa w ustępie 4 obejmuje w szczególności:
a) możliwość korzystania z posiłków;
b) pomoc w odrabianiu zadań domowych;
c) udział w zajęciach organizowanych przez placówkę.
6. Do placówki nie przyjmuje się:
a) dzieci chorych psychicznie lub fizycznie wymagających stałej opieki lub leczenia szpitalnego, dzieci niepełnosprawnych (brak windy)
b) upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
c) uzależnionych od środków odurzających i psychotropowych.
7. Placówka nie ma warunków do przyjmowania wychowanek w ciąży, ze względu na brak odpowiednich warunków zabezpieczających jej potrzeby wynikające z tego stanu.
8. Jeżeli w placówce przebywa już wychowanka w ciąży, Dyrektor może starać się o skierowanie takiej wychowanki do domu matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży.
9. Dyrektor placówki powiadamia o stanie ciąży małoletniej wychowanki jej rodziców, opiekunów prawnych i sąd rodzinny, stosownie do sytuacji prawnej tej wychowanki.
10. Dziecko z placówki do innej placówki przewozi ta placówka, w której dziecko przebywało. Doprowadzenie do placówki małoletniego skierowanego na podstawie orzeczenia sądu regulują odrębne przepisy.

§ 27

1. Zapewnienie opieki dziecku lub osobie pełnoletniej w placówce jest świadczeniem z pomocy społecznej, za które opłatę ponoszą, do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania, rodzice dziecka (również pozbawieni władzy rodzicielskiej lub, których władza rodzicielska została zawieszona albo ograniczona), osoba pełnoletnia lub jej rodzice, a także opiekunowie prawni lub kuratorzy, w przypadku, gdy dysponują dochodami dziecka, z tym, że opłata ponoszona przez opiekunów prawnych, kuratorów lub osobę pełnoletnią nie może być wyższa niż 50% kwoty stanowiącej dochód dziecka lub osoby pełnoletniej,
2. Opłatę za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej, ustala się w drodze decyzji administracyjnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 28
Dokumentacja dziecka

1. W placówce dla każdego dziecka prowadzi się:
l) indywidualny plan pracy;
2) kartę pobytu, uzupełnianą co miesiąc, która zawiera ocenę relacji dziecka z rodzicami, ocenę funkcjonowania społecznego dziecka w tej placówce i poza nią, ocenę nauki szkolnej dziecka, ocenę samodzielności dziecka, ocenę stanu emocjonalnego dziecka, ocenę stanu zdrowia dziecka, oraz informację o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla niego wydarzeniach;
3) kartę udziału dziecka w zajęciach specjalistycznych z opisem przebiegu;
4) arkusze badań i obserwacji pedagogicznych i psychologicznych;
5) protokół zawierający okresową ocenę sytuacji dziecka.

§ 29

1. Placówka realizuje z dzieckiem indywidualny plan pracy.
2. Wychowawca, któremu Dyrektor placówki powierzył kierowanie procesem wychowawczym przyjętego do placówki dziecka, niezwłocznie opracowuje przy udziale dziecka indywidualny plan pracy w porozumieniu z pedagogiem, psychologiem, pracownikiem socjalnym, a także innymi specjalistami.
3. Indywidualny plan pracy z dzieckiem jest opracowywany na podstawie informacji dotyczących dziecka zawartych w dokumentach, o których mowa § 25, diagnozy pedagogiczno-psychologicznej oraz oceny efektów pracy socjalnej prowadzonej z jego rodzicami.
4. Indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, możliwości psychofizyczne dziecka, jego sytuację rodzinną i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia.
5. W indywidualnym planie usamodzielnienia uwzględnia się działania krótkoterminowe i długoterminowe.
6. Indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka, nie rzadziej jednak niż co pół roku.

ROZDZIAŁ VII
Zasady opuszczania placówki
§ 30

1. Pobyt w placówce ustaje (skreślenie z ewidencji wychowanków) z powodu:
l) ustąpienia przyczyn umieszczenia dziecka w placówce, tj. powrót do rodziny;
2) zakwalifikowania wychowanka do innej formy opieki (w stosunku do dzieci przyjętych na podstawie orzeczenia sądu wymagana jest zmiana postanowienia właściwego sądu);
3) usamodzielnienia wychowanka;
4) skreślenia z listy wychowanków.

§ 31

1. Powrót dziecka do rodziny następuje:
1) okresowo na podstawie wniosku stałego zespołu o zaistnieniu podstaw powrotu dziecka do rodziny i gdy sąd przychyli się do tego wniosku;
2) w przypadku orzeczenia sądu o zakończeniu pobytu dziecka w danej placówce.
2. Dyrektor placówki w sytuacji, o której mowa w ust. 2, zawiadamia rodziców lub opiekunów prawnych, którzy osobiście odbierają dziecko z placówki.
3. W sytuacji o której mowa w ust. 2 pkt l, Dyrektor placówki zawiera z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka umowę określającą warunki okresowego powrotu dziecka do rodziny, a w szczególności zobowiązanie do realizacji przez dziecko odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki oraz zobowiązanie Dyrektora placówki do współpracy z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przebywającego okresowo poza placówką w zakresie wykonywanych przez nich funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

§ 32

1. Datą skreślenia z ewidencji wychowanków z powodu usamodzielnienia jest data ujęta w decyzji o usamodzielnieniu wychowanka wydana przez Dyrektora placówki.
2. Usamodzielniany wychowanek zobowiązany jest czynnie uczestniczyć w opracowywaniu i realizacji indywidualnego programu usamodzielnienia.

§ 33

1. W przypadku samowolnego opuszczenia placówki przez dziecko lub nie zgłoszenia się dziecka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności, Dyrektor placówki:
1) przeprowadza postępowanie wyjaśniające.
2) powiadamia o tym w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych, Policję, sąd rodzinny nadzorujący wykonanie orzeczenia, centrum pomocy, a także wojewodę w przypadku dziecka cudzoziemców.
2. W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w placówce stały zespół ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w placówce. Dyrektor na podstawie opinii stałego zespołu kieruje sprawę do centrum pomocy i sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu dziecka w placówce.
3. Osobę, która ukończyła 18 rok życia i nadal jest wychowankiem placówki, w przypadku samowolnego opuszczenia placówki lub rażącego naruszenia zasad współżycia w placówce, dyrektor może skreślić z ewidencji przebywających w placówce oraz odmówić ponownego przyjęcia do placówki. Przez samowolne opuszczenie placówki należy rozumieć:
1) opuszczenie placówki bez wiedzy opiekunów na 24 godziny i braku wyjaśnienia nieobecności w ciągu 48 godzin;
2) pobicie innego wychowanka lub stosowanie wobec niego przemocy;
3) dokonanie kradzieży mienia placówki, wychowanków lub pracowników;
4) dokonanie wykroczenia o charakterze przestępczym poza placówką;
5) spożywanie alkoholu na terenie placówki lub przebywanie w placówce pod wpływem alkoholu (dotyczy także narkotyków i innych środków odurzających);
6) palenie tytoniu na terenie placówki;
7) antywychowawcze zachowania się usamodzielnionego w placówce i poza placówką wychowanka (wybryki chuligańskie, wyjątkowa arogancja, niszczenie mienia, zgorszenie itp.)

ROZDZIAŁ VIII
Samorząd
§ 34

1. W placówce może być powołany samorząd wychowanków.
2. Szczegółową organizację samorządu określa regulamin uchwalany przez wychowanków.
3. Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych w placówce.
4. Samorząd może przedstawiać dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania placówki.

ROZDZIAŁ IX
Prawa i obowiązki wychowanków
§ 35

1. Wychowanek ma prawo do:
1) nauki, rozwijania uzdolnień, zainteresowań, talentów;
2) całodziennego wyżywienia, zabezpieczenia w odzież, obuwie, bieliznę, środki higieny osobistej, podręczniki, przybory szkolne i inne przedmioty osobistego użytku stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb;
3) wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących, a także światopoglądowych, religijnych;
4) przedstawiania wychowawcy swoich problemów oraz uzyskania od niego pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień;
5) poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich;
6) życzliwego i podmiotowego traktowania;
7) ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną oraz arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne;
8) dostępu do opieki zdrowotnej oraz zapewnienia bezpieczeństwa;
9) uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
10) do odpoczynku w trakcie dnia oraz odpoczynku wakacyjnego;
11) do wyjścia, w celach prywatnych, oprócz wyjść do szkoły, poza teren placówki, do miejsc uzgodnionych z wychowawcą;
12) praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka;
13) dostępu do informacji, zabawek, gier, sprzętu sportowo-rekreacyjnego, dostosowanych do potrzeb rozwojowych dziecka;
15) utrzymywania kontaktów osobistych, listownych, telefonicznych z bliskimi osobami, jeżeli nie jest to sprzeczne z decyzją sądu;
16) otrzymywania kieszonkowego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz regulaminem wypłacania kieszonkowego;
17) pomocy w adaptacji do samodzielnego życia.
2. Wychowanek ma obowiązek:
1) godnie, kulturalnie zachowywać się w placówce i poza nią, dbać o dobre imię placówki, dzieci w niej przebywających i pracowników placówki;
2) traktować z należytym szacunkiem pracowników placówki oraz podporządkowywać się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora placówki;
3) wykorzystywać w pełni czas przeznaczony na naukę, rzetelnie pracować nad poszerzaniem swojej wiedzy i umiejętności, systematycznie przygotowywać się do zajęć szkolnych, szanować podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
4) organizować samopomoc koleżeńską w nauce, codziennych czynnościach samoobsługowych, porządkowych zabawowych itp.;
5) tworzyć atmosferę życzliwości, pomagać młodszym i słabszym, przeciwdziałać przemocy i agresji, zapobiegać plotkarstwu;
6) oszczędnie gospodarować sprzętem i przedmiotami codziennego użytku oraz naprawiać wyrządzone przez siebie szkody w sposób uzgodniony z Dyrektorem placówki;
7) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych dzieci, wychowanek: nie pali papierosów, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających, nie agituje innych do zażywania używek;
8) szanować godność i podmiotowość innych osób;
9) dbać o higienę ciała, czysty i schludny wygląd, czystość odzieży i obuwia, ład i porządek w użytkowanych pomieszczeniach;
10) przestrzegać higieny snu i ciszy nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00;
11) przestrzegać zasad higieny i kultury spożywania posiłków w jadalni i aneksach kuchennych;
12) przestrzegać zasad wyjścia z placówki jedynie za zgodą wychowawcy oraz zasady powrotu do godz. 20:00, a w szczególnych przypadkach uzgodnionych z wychowawcą. najpóźniej do godz. 22:00;
13) troszczyć się o mienie placówki, jego estetyczny wygląd, starać się o utrzymanie czystości i porządku w placówce oraz jego otoczeniu:
- w budynku chodzić wyłącznie w obuwiu domowym,
- należycie i zgodnie z przeznaczeniem użytkować sprzęt wyposażeniowy, radiowo-telewizyjny, gospodarstwa domowego,
- dbać o środowisko naturalne otaczające placówkę: trawniki, żywopłoty, gazony, rabatki, krzewy, drzewa itp.;
14) przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności, wandalizmowi i nie stosować żadnej formy przemocy wobec współwychowanków, pracowników i innych osób;
15) kształtować w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania i rozumienia innych;
16) brać czynny udział w organizowaniu życia w placówce;
17) przygotowywać się do samodzielności w dorosłym życiu.

§ 36

1. Dzieci podlegają ocenom, za swoje postępowanie i zachowanie.
2. Ustala się następujące formy nagradzania za wyróżniające się zaangażowanie w prace na rzecz placówki, pozytywne wyniki w nauce, prawidłową postawę życiową:
1) pochwała ustna wychowawcy w obecności wychowanków w grupie,
2) pochwała Dyrektora placówki w obecności wszystkich wychowanków wraz z wpisaniem do akt osobowych dziecka,
3) list pochwalny od rodziców, opiekunów,
4) dyplom,
5) nagroda rzeczowa lub pieniężna,
6) wycieczka w ciekawe miejsca, rowerami, samochodem lub pieszo.
3. Ustala się następujące formy karania za lekceważenie i nie przestrzeganie obowiązków:
1) upomnienie wychowawcy w obecności wszystkich dzieci z grupy,
2) upomnienie Dyrektora placówki w obecności wszystkich wychowanków z wpisaniem do akt osobowych dziecka,
3) nagana wychowawcy
4) nagana Dyrektora placówki z wpisaniem do akt osobowych dziecka,
5) pozbawienie części kieszonkowego (zgodnie z regulaminem przyznawania kieszonkowego),
6) zawieszenie prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych na czas oznaczony.

ROZDZIAŁ X
Zasady zwalniania wychowanków do rodziców, opiekunów i innych osób
§ 37

1. Placówka udziela pomocy w nawiązaniu i utrzymywaniu kontaktów z rodzicami, opiekunami, krewnymi lub innymi osobami, kierując się następującymi zasadami:
1) kontakty wychowanków z rodzicami, którym sąd ograniczył prawo do osobistej styczności z dzieckiem, odbywają się według zasad określonych przez sąd;
2) odwiedziny przez rodziców, opiekunów, krewnych i inne osoby, w placówce, powinny odbywać się wyłącznie w terminach ustalonych z Dyrektorem placówki. Nie mogą one zakłócać równowagi psychicznej dziecka, toku zajęć z innymi dziećmi i spokoju publicznego w placówce;
3) Dyrektor placówki, może zawiesić odwiedziny rodziców w placówce, jeżeli ich oddziaływanie jest negatywnie na dziecko i placówkę (odwiedziny pod wpływem alkoholu, zakłócanie spokoju, zgorszenie itp.) - o takich wypadkach bezzwłocznie zawiadamia się sąd.
2. Wychowanek placówki w ustalonych terminach (ferie, weekendy, wakacje, ważne sprawy rodzinne itp.) może być zwalniany do rodziców, opiekunów, krewnych i innych osób na poniższych zasadach:
1) rodzice dziecka muszą posiadać zgodę właściwego sądu na zabieranie dziecka do domu rodzinnego. Zgoda taka jest wymagana od członków dalszej rodziny i rodziny zaprzyjaźnionej, które pragną okresowo zabrać dziecko do swojego domu;
2) rodzice (opiekunowie) złożą właściwe oświadczenie (zobowiązanie) do sprawowania opieki i pokrycia kosztów przejazdu;
3) wychowankowie, którzy nie ukończyli 13 lat mogą wyjeżdżać do domów rodzinnych wyłącznie pod opieką rodziców (opiekunów). Muszą oni osobiście zabrać i przewieźć dziecko;
4) wychowankowie, którzy ukończyli 13 lat mogą uzyskać zgodę na samodzielne wyjazdy do domu rodzinnego, pod warunkiem, że rodzice (opiekunowie) wcześniej podpisali stosowne oświadczenie (pkt 2) i wychowankowie terminowo wracają z domów rodzinnych;
5) wychowankowie przed wyjazdem do domu rodzinnego wykonali swoje podstawowe powinności (nauka własna, samoobsługa w zakresie utrzymania czystości i inne prace wcześniej zlecone).
3. Dyrektor placówki może nie wyrazić zgody na zwolnienie wychowanka do rodziny jeżeli:
1) nie pozwala na to stan zdrowia dziecka;
2) z wywiadu środowiskowego wynika, że brak jest należytych warunków materialnych i wychowawczych do pobytu dziecka w domu rodzinnym;
3) względy wychowawcze przemawiają za pozostawieniem wychowanka w placówce;
4) rodzice (opiekunowie) naruszyli warunki określone w podpisanym oświadczeniu: nie dotrzymywanie terminów i godzin powrotu dziecka do placówki, przebywanie dziecka pod innym niż wskazany w oświadczeniu adresem itp.

ROZDZIAŁ XI
Dokumentacja
§ 38

1. Placówka prowadzi dokumentację dotyczącą pobytu dzieci, w szczególności:
1) księgę ewidencji wychowanków;
2) kartę pobytu wychowanka;
3) karty odzieżowe;
4) indywidualny plan pracy z dzieckiem;
5) dokumentację osobistą wychowanka;
6) dokumentację przebiegu nauczania;
7) plany usamodzielnienia wychowanków;
8) karty udziału w zajęciach specjalistycznych z opisem ich przebiegu;
9) arkusze badań i obserwacji psychologicznych i pedagogicznych,
10) dzienniki zajęć wychowawczych,
11) dzienniki zajęć specjalistów,
12) dokumentację zdrowotną wychowanków,
13) dokumentację dotyczącą działalności stałego zespołu,
14) inną dokumentację niezbędną w pracy.
2. Placówka prowadzi dokumentację związaną z zarządzaniem i administrowaniem jednostki, w szczególności;
1) finansowo-księgową;
2) kadrowo-osobową pracowników;
3) kancelaryjną;
4) ewidencyjną;
5) statystyczną;
6) gospodarowania mieniem;
7) archiwizacyjną;
8) inną przewidzianą przepisami prawa.
3. Dokumentację placówki w poszczególnych obszarach działania prowadzą pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy oraz pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora placówki zgodnie z obowiązującą w placówce "Instrukcją kancelaryjną, pozytywnie zaopiniowaną przez Archiwum Państwowe we Wrocławiu.

ROZDZIAŁ XII
Finanse i majątek placówki
§ 39

1. Placówka prowadzi gospodarkę finansową na zasadach obowiązujących w jednostkach budżetowych, wynikających w szczególności z przepisów ustawy o rachunkowości i finansach publicznych.
2. Podstawą gospodarki finansowej placówki jest plan finansowy, opracowany i zatwierdzony przez Dyrektora placówki na podstawie uchwały budżetowej Rady Powiatu Kłodzkiego.
3. Dokumenty finansowe dotyczące bieżącej działalności placówki podpisuje Dyrektor placówki i Główny Księgowy.
4. Za prowadzenie rachunkowości placówki, odpowiada Główny Księgowy placówki, w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
5. Środki trwałe i majątek ruchomy stanowią własność Powiatu Kłodzkiego i podlegają ewidencji w placówce.

ROZDZIAŁ XIII
Wewnętrzne akty prawne
§ 40

1. W celu realizacji zadań placówki, Dyrektor placówki jest upoważniony do wydawania wewnętrznych aktów prawnych w formie zarządzeń, regulaminów i instrukcji.
2. Ewidencję wszystkich aktów normatywnych prowadzi Dział Administracyjno-Organizacyjny.

ROZDZIAŁ XIV
Tryb załatwiania skarg i wniosków
§ 41

1. Kierowane do placówki skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pośrednictwem poczty, za pomocą faksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu w obecności pracownika placówki.
2. W przypadku ustnego złożenia skargi lub wniosku sporządza się protokół, który zawiera:
1) datę przyjęcia;
2) imię, nazwisko i adres składającego;
3) zwięzłe określenie sprawy;
4) imię i nazwisko przyjmującego.
3. Skargi i wnioski rozpatruje Dyrektor placówki w terminach wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. Placówka prowadzi rejestr skarg i wniosków.

ROZDZIAŁ XV
Kontrola wewnętrzna i zewnętrzna
§ 42

1. Kontrolę wewnętrzną w placówce sprawuje Dyrektor placówki.
2. Celem kontroli jest zapewnienie informacji niezbędnych dla prawidłowego, racjonalnego funkcjonowania placówki, ocena stopnia wykonania zadań oraz doskonalenia pracy.
3. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej określają procedury kontroli.
4. Placówka prowadzi ewidencję przeprowadzonych kontroli wewnętrznych i zewnętrznych.

ROZDZIAŁ XVI
Postanowienia końcowe
§ 43

1. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
2. Organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy, wprowadzony w trybie określonym przepisami prawa pracy.

§ 44

1. Z treścią regulaminu zapoznaje się wszystkich zatrudnionych w placówce pracowników oraz wychowanków placówki z uwzględnieniem możliwości wiekowych dziecka.
2. Pracownicy są zobowiązani do pisemnego potwierdzenia zapoznania się z Regulaminem.
3. Pracownicy i wychowankowie są zobowiązani do stosowania Regulaminu.

§ 45

1. Przy oznaczaniu spraw placówka używa skrótu: DD-Dm.
2. W celu identyfikacji pracowników, na czas zatrudnienia w placówce wydaje się identyfikatory, którego wzór określa Dyrektor placówki.

§ 46

1. Zmiany w niniejszym Regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
2. Traci moc uchwała Zarządu Powiatu Kłodzkiego nr 34/2006 z dnia 10 marca 2006 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Dziecka w Domaszkowie.

§ 47

Regulamin Organizacyjny wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Zarząd Powiatu Kłodzkiego.

STAROSTA:
Krzysztof Baldy


Opublikowano:
17.12.2010, 13:15
Elżbieta Niepokój
Autor: Elżbieta Niepokój
Utworzono: 17.12.2010
Ilość odsłon: 17568
25.02.2025 // https://dd.domaszkow.bip-info.org