Nowe mosty na Odrze
Most w Radoszycach
Do końca roku planowane jest zakończenie inwestycji budowy mostu na Odrze w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323 w miejscowości Ciechanów/Radoszyce. Będzie on zlokalizowany około 450 m powyżej istniejącej przeprawy promowej. Aktualnie wykonywane jest przęsło przebiegające tuż nad rzeką Odrą.
Obecnie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323, w miejscu planowanego mostu na Odrze, funkcjonuje przeprawa promowa, a na ponad 40 - kilometrowym odcinku Odry, która oddziela położone po jej lewej stronie powiaty: głogowski, polkowicki i lubiński od prawobrzeżnych: górowskiego i wołowskiego, brak jest jakichkolwiek przepraw mostowych. Poza tym powiat górowski – w części północno-zachodniej jest oddzielony Odrą od reszty Dolnego Śląska.
Najbliższe mosty znajdują się w Głogowie (DK 12) i w Ścinawie (DK 36). Prowadzą one ruch samochodowy przez środek miast. Ponadto te mosty nie są dostosowane do ruchu pojazdów ciężkich. Natomiast funkcjonowanie przepraw promowych jest uzależnione od poziomu wód Odry i pory roku. Promy mogą zabrać od 3 do 4 pojazdów osobowych i kursują stosunkowo rzadko – dwa razy na godzinę tam i z powrotem – stąd niewielka przepustowość tych przepraw, które w zasadzie wykorzystywane są tylko i wyłącznie w ruchu lokalnym.
Rosnący ruch towarowy od terenów rolniczych Wielkopolski do obszaru Lubińsko-Głogowskiego Zagłębia Miedziowego potrzebuje nowego połączenia, odpowiadającego wyższym wymaganiom w zakresie nośności i odpowiedniej przepustowości. Droga i most na odcinku objętym projektem ma więc kluczowe znaczenie dla obsługi ruchu w tym regionie.
Według przeprowadzonych analiz zakłada się, że most na Odrze przejmie ok. ⅓ - ¼ ruchu z najbliższych przepraw mostowych w Głogowie i Ścinawie. Pośrednim efektem realizacji projektu będzie pozytywny wpływ na rozwój powiatu górowskiego m.in. zmniejszenie bezrobocia przez ułatwienie komunikacji z pozostałą częścią Województwa Dolnośląskiego.
Nowy most będzie miał długość 525,5 m, szerokość 14,87 m, nośność 50 ton. Projekt obejmuje także budowę obustronnych dojazdów do mostu - 1180 m oraz włączeń w istniejącą sieć dróg.
Pozostałe parametry:
schemat statyczny: belka wieloprzęsłowa ilość przęseł: 9
kształt trasy w planie: prosta
szerokość jezdni: 8.00 m
szerokość ciągu pieszo-rowerowego: 4.00 m
szerokość chodnika dla obsługi technicznej: 0.75 m
Most w Brzegu Dolnym
Pod koniec maja Wojewoda
Dolnośląski wydał pozwolenie na budowę
mostu na Odrze w Brzegu Dolnym. Projekt będzie obejmował budowę mostu na
rzece Odrze w m. Brzeg Dolny wraz z drogami dojazdowymi.
Odcinek I - budowa mostu na Odrze
wraz z drogami dojazdowymi:
po stronie lewobrzeżnej do drogi lokalnej wychodzącej z m. Głoska w kierunku
południowym,
po stronie prawobrzeżnej do drogi wojewódzkiej nr 341, tj. od km 9+583.00 do km
12+547.80;
Odcinek II - pozostała część drogi
tj. od drogi lokalnej wychodzącej z Głoski w kierunku południowym do
skrzyżowania z drogą powiatową nr 2060D włącznie, tj. od km 5+783.80 do km
9+583.00.
Parametry techniczne mostu na rzece Odrze:
obiekt sześcioprzęsłowy betonowy,
sprężony ustrój nośny belkowy o przekroju skrzynkowym jednokomorowym,
żelbetowe podpory tarczowe i masywne przyczółki; szerokość obiektu - 15,62 m;
długość obiektu - 565,27 m;
szerokość jezdni - 7,00 m (2 x 3,50 m);
szerokość obustronnej opaski - 0,50 m;
szerokość ciągu pieszo-rowerowego z ekranem akustycznym - 4,50 m;
szerokość chodnika z ekranem akustycznym i chodnikiem roboczym - 1,40 m;
szerokość obustronnej bariery stalowej - 0,36 m;
szerokość obustronnego bezpiecznika - 0,50 m;
obustronne ekrany akustyczne;
oświetlenie drogowe.
źródło informacji: www.dsdik.wroc.pl