Obowiązki organizacji
Sprawozdanie finansowe
Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku wyników (lub rachunku zysków i strat w przypadku organizacji prowadzących działalność gospodarczą) i informacji dodatkowej.
Bilans zawiera informacje o stanie majątku na dzień 31 grudnia oraz o źródłach tego majątku.
Rachunek wyników (jeśli organizacja nie prowadzi działalności gospodarczej) lub rachunek zysków i strat (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej) zawiera wszystkie przychody i wydatki organizacji w roku sprawozdawczym.
Informacja dodatkowa wyjaśnia, co składa się na kwoty, które pojawiły się w poszczególnych rubrykach bilansu i rachunku wyników.
Sporządzenie i zatwierdzenie sprawozdania
Zgodnie z przepisami za sporządzenie sprawozdania odpowiada zarząd organizacji. Sprawozdanie podpisuje zarówno osoba, która je sporządziła, jak i cały zarząd, który odpowiada za jego poprawność (zgodnie z ustawą o rachunkowości wymaga podpisów wszystkich członków zarządu).
Terminy ważne dla każdej organizacji:
sporządzenie sprawozdania – do 31 marca,
zatwierdzenie sprawozdania – najpóźniej do 31 czerwca,
wysłanie sprawozdania do urzędu skarbowego (wraz z uchwałą je zatwierdzającą) – w ciągu 10 dni od daty zatwierdzenia przez właściwy organ, zgodnie ze statutem).
Wysłanie do urzędu skarbowego CIT-8 wraz załącznikami – do 31 marca
Sprawozdanie merytoryczne
Obowiązek sporządzenia sprawozdania merytorycznego dotyczy fundacji oraz organizacji pożytku publicznego. Zaleca się jednak aby każde stowarzyszenie sporządzało taki dokument z praktycznych względów. Dobrze sporządzone sprawozdanie, czytelne i przejrzyste, jest świetną wizytówką organizacji. Ponadto właściwy organ kontroli i nadzoru dla stowarzyszenia (starosta powiatu) może zażądać przedstawienia sprawozdania z działalności.