Zobacz całą galerię


Promować Łęgi Odrzańskie

14 listopada 2012 - Zbigniew Posacki

 Organizatorami Konferencji pt. „Marka lokalna i przyszłość Krainy Łęgów Odrzańskich”. oprócz Stowarzyszenia LGD „Kraina Łęgów Odrzańskich” była Gmina Głogów oraz Starostwo Powiatowe w Głogowie.

Po przywitaniu gości przez Starostę Głogowskiego Rafaela Rokaszewicza, prezentacje otworzył Paweł Czyszczoń – Dyrektor Departamentu Obszarów Wiejskich i Zasobów Naturalnych w Urzędzie Marszałkowskim, który zaprezentował perspektywę finansową Unii Europejskiej na kolejny okres programowania 2014-2020. Jak przedstawił Dyrektor aktualnie trwają prace nad Umową partnerstwa i programami operacyjnymi i dopiero pod koniec 2013 powinny być one zaakceptowane. Oznacza to, że program Leader w nowym okresie programowania ruszy nie prędzej niż w drugiej połowie 2014r.

Kolejny punkt konferencji to prezentacja realizacji projektów z programu Leader z poziomu 3 sektorów. Stworzenie izby muzealnej straż pożarnej przedstawił Zbigniew Posacki prezes Stowarzyszenia Lubiąż. Jak podkreślał, było to ciężkie zadanie ze względu na szereg wymogów proceduralnych oraz refundacją kosztów, które dla stowarzyszeń są wielkim problemem. Aktualnie jest wiele pomysłów, które mają ułatwić pozyskiwanie małych grantów szczególnie przez organizacje pozarządowe.

Z poziomu sektora publicznego realizację projektu z programu Leader przedstawił Leszek Rydz, na przykładzie remontu świetlicy i zagospodarowania terenu przyległego w miejscowości Serby. Gmina Głogów uzyskała na ten projekt dotację w wysokości 425.450,00 zł.

Plany realizacji nowej linii technologicznej produkcji, rozlewu i destylacji alkoholi na bazie soku gronowego zaprezentowała Sabina Połońska w Winnic Jaworek w Miękini. Realizacja tego projektu nie została jeszcze zakończona.

O założeniach programu Leader w nowym okresie programowania mówił Paweł Antoniewicz z Fundacji Edusilesia. Jak przedstawił Antoniewicz funkcjonowanie lokalnych grup działania będzie bez większych zmian. Aktualnie w ramach konsultacji toczy się dyskusja w Dolnośląskiej Sieci Partnerstw o włączeniu większych miast do Leadera, prowadzeniu naborów ciągłych jak np. w programie operacyjnym Kapitał Ludzki czy też wprowadzeniu mikrograntów (6-10 tys.), ze znacznie uproszczoną procedurą ich pozyskania – powiedział przedstawiciel Fundacji.

Ukierunkowanie Szlaku Odry na nowinki informatyczne takie jak aplikacje na telefon (QR kod, Geocaching) oraz portale społecznościowe to nowe możliwości promocyjne. O wykorzystaniu ich przy promocji Szlaku mówił Jarosław Paczkowski – Członek Zarządu. Michał Gołąb przedstawił natomiast szczegóły aplikacji mobilnych umożliwiających promocję regionów turystycznych, na przykładzie Łęgów Odrzańskich. Na przykładzie aplikacji TUR przewodnika przedstawił mnogość możliwości uzyskania informacji o ciekawych punktach, trasach, atrakcjach, informacjach praktycznych, które już nie długo będzie można pobrać na smartfona. Aplikacja będzie otwarta, więc każdy z użytkowników będzie mógł np. dodać własną trasę wycieczki. Projekt ten jest realizowany w ramach dotacji z programu Leader – działania „Małe projekty”. Liczba użytkowników smartfonów z każdym dniem rośnie i przed Krainą Łęgów Odrzańskich otwierają się więc nowe możliwości promocyjne.

Po przerwie na przykładzie studium przypadku Doliny Baryczy, Dorota Tyszko-Chmielowiec przedstawiła proces tworzenia marki regionu Doliny Baryczy. Na początku należało utożsamić mieszkańców z regionem, przekonać przedsiębiorców, że działając pod wspólną marką mogą osiągnąć więcej. Ten trudny proces trwał długo, ale już dziś widać efekty. Jak podkreśliła prelegentka, Dolina Baryczy jako marka jest szansą dotarcia do świadomości potencjalnych turystów czyli klientów. W Baryczy odbywa się to m.in. przez certyfikowanie produktów i usług a więc wspólną promocję, wykorzystując unikatową przyrodę na skalę światową.

Przede wszystkim wspólna promocja regionu, może dać efekty podobne do tego co dziś osiągnęła Dolina Baryczy – nawiązał do poprzedniej prezentacji Prezes LGD Rafała Plezia. To jednak nie wygląda jeszcze wzorcowo w Krainie Łęgów Odrzańskich. Jak dodał prezes brak jest wspólnej promocji naszego regionu. Wraz z rozwojem techniki jest wiele możliwości, które nie wymagają finansowania, a przynoszą konkretne efekty. Portale społecznościowe sprawdziły się przy okazji promocji imprez w Łęgach, co świadczy, że można w tym kierunku podążać. Na zakończenie Plezia zaproponował szkolenie z zakresu wspólnej polityki informacyjnej, które ma być pierwszym krokiem do wykorzystania istniejących narzędzi do promocji naszego regionu.

PnWtŚrCzPtSo
 01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31


fb g__
t logo_1



logotypKSOW



min_rol_logo

arimr_logo2


mads_baner2

logo_roben


dzialajlokalniepoziom2

ekomuzea_baner_logo




Projekt i realizacja: Studio Avatar - strony www Legnica