P r o t o k ó ł nr XXXVII/05
z XXXVII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
w dniu 27 maja 2005r. część pierwsza
w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.
Sesja rozpoczęła się o godz. 1000.
1. Otwarcie XXXVII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec mówiąc: “Otwieram XXXVII sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”. Następnie Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych, burmistrza miasta Kłodzka Pana Romana Lipskiego, zastępców burmistrza: Pana Leszka Michalskiego oraz Pana Janusza Rudnickiego, dyrektorów jednostek podległych, Pana dyrektora A. Niedzielskiego, przedstawicieli Izby Lekarskiej, naczelników wydziałów, pracowników urzędu, media oraz obecnych na sali mieszkańców Kłodzka.
2. Stwierdzenie ważności sesji.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż obecnie w sesji bierze udział 18 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
Radny Pan Zdzisław Duda przybył na sesję o godz. 1040, wówczas stan Rady wynosił 19 radnych.
3. Wybór sekretarzy sesji.
Przewodniczący zaproponował na sekretarza obrad radną Panią Jolantę Kobak. Nie zgłoszono innych propozycji. Rada 18 głosami “za”, poparła kandydaturę radnej, tym samym powołując ją na sekretarza obrad XXXVII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
Przerwa w obradach od godz. 1010 do godz. 1030.
4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
Przewodniczący zaproponował, aby po sprawozdaniu burmistrza z prac między sesjami wprowadzić punkt dotyczący sytuacji służby zdrowia w powiecie kłodzkim pod kątem dalszego funkcjonowania szpitala w Kłodzku. W tym punkcie poddano by również pod głosowanie opinię Komisji Zdrowia, która jest podyktowana projektem uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego.
Ponadto Przewodniczący zaproponował wprowadzenie po punkcie 13 punkt 14. Projekt uchwały w sprawie powołania radnego K. Oktawca do prac Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego, druk nr 331 oraz drugi projekt uchwały w sprawie powołania radnego K. Oktawca do prac Komisji Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego, druk nr 332.
Pani Skarbnik zasygnalizowała, iż będą autoporawki do druku nr 327 i 328.
Radny L. Rogalewski zapytał o projekty uchwał znajdujące się na drukach nr 331,332 – radni ich nie mają.
Pan Przewodniczący wyjaśnił, iż są to bardzo schematyczne druki, jest tylko jeden paragraf mówiący o powołaniu do składu komisji i ze względu na zwykłą oszczędność papieru nie powielono go dla radnych.
Nie mniej jednak radny L. Rogalewski wraz z Panią radną C. Włodarczyk poprosili o dostarczenie tego dokumentu.
Przewodniczący zlecił zatem powielenie dla radnych projektów znajdujących się na druku nr 331 i 332.
Po czym przystąpił do głosowania proponowanych poprawki.
- wprowadzenie punktu 7 dot. sytuacji w służbie zdrowia,
Głosowanie: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się – 0. Poprawkę przyjęto.
- wprowadzenie w punkcie 15 projektu uchwały w sprawie powołania na członka komisji Rady Miejskiej w Kłodzku radnego Pana Krzysztofa Oktawca, druk nr 331,
Głosowanie: za – 14, przeciw – 1, wstrzymało się – 3. Poprawkę przyjęto.
- wprowadzenie w punkcie 16 projektu uchwały w sprawie powołania na członka komisji Rady Miejskiej w Kłodzku radnego Pana Krzysztofa Oktawca, druk nr 332,
Głosowanie: za – 15, przeciw – 0, wstrzymało się – 3. Poprawkę przyjęto.
W związku z tym, że więcej uwag nie wniesiono Przewodniczący poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z naniesionymi poprawkami:
Głosowanie: za – 16, przeciw – 0, wstrzymało się – 2.
Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:
- Otwarcie XXXVII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
- Stwierdzenie ważności sesji.
- Wybór sekretarzy sesji.
- Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
- Zatwierdzenie protokołu z XXXVI sesji.
- Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej.
- Sytuacja w służbie zdrowia.
- Ocena zabezpieczenia energetycznego w Kłodzku.
- Letni wypoczynek dzieci i młodzieży w mieście i poza nim.
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko, druk nr 326.
- Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w banku wybranym w drodze przetargu nieograniczonego do wysokości 4 256 000,-zł, druk nr 327.
- Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian budżetu Gminy Miejskiej Kłodzko na 2005 rok, druk nr 328.
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia zmiany planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego obszaru południowo – zachodniej części miasta Kłodzka dla terenu położonego przy ul. J. Korczaka, druk nr 329.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/185/2004 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 330.
- Podjęcie uchwały w sprawie powołania na członka komisji Rady Miejskiej w Kłodzku radnego Pana Krzysztofa Oktawca, druk nr 331.
- Podjęcie uchwały w sprawie powołania na członka komisji Rady Miejskiej w Kłodzku radnego Pana Krzysztofa Oktawca, druk nr 332.
- Rozpatrzenie skarg.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Wnioski i oświadczenia radnych.
- Sprawy różne.
- Zakończenie sesji.
5. Zatwierdzenie protokołu z XXXVI sesji.
Do protokołu z poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Kłodzku nie wniesiono żadnych uwag, przyjmując go jednogłośnie - 17 głosami “za”.
Na sesję przybyła radny Z. Duda – godz. 1040.
6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej (zał. nr 1).
Radna Pani C. Włodarczyk zapytała o:
- Dział VI najem lokali - str. 8 pkt 3 – czy rodzina, której przydzielono lokal będzie w stanie zagwarantować, że doprowadzi go do takiego stanu jaki określa protokół.
- Sprawy różne - str. 9 pkt 3 – Pani radna pyta czy przesunięcie terminu wykonania umowy o dzieło z dnia 24.01.2002r. do dnia 31.07.2005r. są prawidłowo podane, bowiem jest maj 2005 roku i głosuje się coś co miało być wykonane prawie 3,5 roku temu.
Odpowiedzi udzielił burmistrz Pan R. Lipski w odpowiedzi na pierwsze pytanie poinformował, iż lokal ma powierzchnię ogólną 77,45m2 jest realizacja wniosku z 2002 roku, burmistrz jest w posiadaniu jednoznacznego stanowiska rodziny, że wykonają remont we własnym zakresie.
Na drugie pytanie wyjaśnień udzielił Pan naczelnik Jerzy Szprych
Radny Pan L. Rogalewski zapytał o to czy kwota 10 000zł przekazywana dla OSiR na nasadzenia kwiatów i ich pielęgnację jest zasadna. Pan radny uważa, że nasadzenia można zrobić we własnym zakresie, wysiewając wcześniej odpowiednie nasiona kwiatów, wówczas koszt tej usługi byłby pomniejszony o znaczną kwotę. Radny L. Rogalewski uważa, że 10 000 zł jest kwotą zbyt wysoką.
Pan burmistrz R. Lipski nie uważa, że jest to kwota wygórowana, bowiem niektórzy mieszkańcy dokonują kradzieży nasadzanych kwiatów, stąd konieczność ciągłego uzupełniania nasadzeń. Nie rozważano też możliwości założenia własnej hodowli sadzonek na terenie OSiR.
Następnie Pan naczelnik J. Szprych udzielił odpowiedzi na wcześniej zadane pytanie przez Panią C. Włodarczyk, poinformował, iż 24.01.2003r. jest to data zawarcia umowy, data zakończenia planowana była - zgodnie z aneksem do umowy - na 31.03.2005r. obecnie przesuwa się termin realizacji na 31.07.2005r.
Radny K. Kubit zapytał czy zawarta powyżej umowa przewiduje w tym wypadku jakieś kary umowne.
Pan burmistrz wyjaśnił, iż każda umowa za nie wykonanie zadania w terminie przewiduje kary. Natomiast jeśli w trakcie realizacji jakiegokolwiek zadania pojawiają się trudności pochodzące nie z winy wykonawcy wówczas burmistrz ma prawo podjąć decyzje nie naliczenia kary bądź przesunięcie terminu realizacji.
Na tym zakończono dyskusję.
7. Sytuacja w służbie zdrowia.
Głos zabrał Przewodniczący Komisji Zdrowia radny Pan Witold Gacek. Stwierdził, iż od 20 lat powstawał “niewybuch” w Polanicy pt. Szpital Chirurgii Plastycznej. Zbliżający się termin uruchomienia tego szpitala to jest termin jego “wybuchu”. Przyspieszyło to różne działania ludzi odpowiedzialnych za organizacje służby zdrowia w powiecie do podjęcia konkretnych ustaleń. Od lat było wiadomo, że służba zdrowia jest niedofinansowana, niedoszacowane są koszty – grozi to różnego rodzaju konsekwencjami, poza zadłużeniem, powstaje ograniczenie działalności i likwidacja niektórych jednostek. Szpital w Polanicy Zdroju pomimo to powstawał dużym kosztem środków, leżąc na uboczu, nie był przewidywany jako szpital włączony w struktury służby zdrowia powiatu. Władze powiatu od jego powstania znając trudną sytuację materialną nie czyniły nic, aby przygotować się do łagodnego przejścia w system finansowania przez kasę chorych, do łagodnej likwidacji części łóżek – bo wiadomo było, że nie wszystkie szpitale się utrzymają, do rozwijania łóżek tam gdzie będzie potrzeba i ewentualnie rozpocząć starania o przejęcie nowopowstałego szpitala chirurgii w Polanicy Zdroju w struktury Zespołu Opieki Zdrowotnej, bądź też w struktury powiatowej służby zdrowia. Tak się nie stało. Pan Starosta bez uprzedniej konsultacji wyraził zgodę na propozycję Pana ministra przejęcia nowowybudowanego szpitala przez ministra jako zakładu budżetowego. Ostatnio Komisja dwukrotnie zajmowała się problemem służby zdrowia w mieście Kłodzku i w powiecie ze szczególnym uwzględnieniem powiatu, jako że to odbija się na działalności służby zdrowia w samym mieście Kłodzko i na działalności ZOZ0-u kłodzkiego. W dniu 16 maja Komisja Zdrowia analizując wystąpienie ministra do Pana Starosty oraz wystąpienie Starosty do Ministra Zdrowia odnośnie uruchomienia nowego szpitala Komisja zajęła następujące stanowisko: “Za zapewnienie potrzeb zdrowotnych mieszkańcom powiatu, poprzez odpowiednią bazę szpitalną oraz poprzez zabezpieczenie niezbędnej liczby fachowych pracowników w służbie zdrowia odpowiada Zarząd Powiatu ze Starostą na czele. Kolejne Zarządy Powiatu nie były w stanie opracować i przyjąć do realizacji programu łóżek szpitalnych dla powiatów, doprowadziło to przy współistniejącym niedoszacowaniu kosztów, do wzrastającego zadłużenia ZOZ-ów, braku środków na niezbędne remonty oraz wyposażenie w niezbędny, nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczną. W tej sytuacji dopuszczenie, na już drenowany przez lekarzy z Wrocławia rynek usług medycznych, konkurencyjnego szpitala jest równoznaczny z likwidacją pozostałych szpitali podległych Zarządowi, a działania Starosty będą przypominały działania syndyka masy upadłościowej. Przyjęty, opracowany odgórnie, program łóżkowy szpitala w Polanicy będzie stanowił zagrożenie bezpieczeństwa zdrowotnego dla mieszkańców Kłodzka ograniczając jednocześnie dostępność pacjentów i ich rodzin do szpitala. Będzie oznaczał jednocześnie bezrobocie dla około 150 do 200 pracowników ZOZ-u w Kłodzku.
Zdaniem komisji szpital w Polanicy powinien działać w jednym z dwóch wariantów:
- jako jeden ze szpitali w jednej jednostce organizacyjnej służby zdrowia w powiecie
lub
- wysoko specjalistyczny szpital o profilu oddziałów ponad powiatowych wojewódzkich lub krajowych takich jak np. Chirurgia Plastyczna i Rekonstrukcja, Nefrologia ze stacją dializ itp.
Poza tym komisja w pełni utożsamia się z wątpliwościami i zapytaniami Pana Burmistrza, które wyraził w piśmie do Starosty i akceptuje w pełni zastrzeżenia i wątpliwości dot. m.in. zatrudnienia pracowników czy przyjęcia przez szpital w Polanicy oddziałów szpitala w Kłodzku i zasad przejmowania tychże szpitali.
W międzyczasie Zarząd Powiatu przygotował projekt uchwały Rady Powiaty w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez połączenie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Dusznikach Zdroju oraz samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Nowej Rudzie. Ten projekt uchwały przesłano Panu Burmistrzowi do Rady Miejskiej celem zaopiniowania. Ponieważ projekt uchwały otrzymano 25 maja w dniu dzisiejszym, przed sesją, odbyło się nadzwyczajne posiedzenie Komisji Zdrowia, która przyjęła w tej sprawie następujące stanowisko i wyraziła taką opinię:
Po szczegółowym przeanalizowaniu projektu uchwały oraz z uzasadnieniem uwzględniając swoje stanowisko z dn. 16.05.2005r. oraz wystąpieniem Burmistrza Miasta Kłodzka do Starosty Komisja zdecydowanie negatywnie oceniła powyższy projekt ze względu na jego sprzeczności wewnętrzne, nierealną i rzetelną ocenę stanu możliwości i konieczności zmian organizacyjnych, a mianowicie:
- w §1 i w następnych mówi się, że w skład przekształconego ZOZ-u ma wejść SP ZOZ w Dusznikach - w uzasadnieniu stwierdza się ,że “I i II etap restrukturyzacji doprowadził do likwidacji SP ZOZ w Dusznikach Zdroju”. Nie widzimy więc sensu włączania czegoś czego nie ma.
- w §5 mówi się o przejściu pracowników łączonych zakładów na zasadzie 23” Kodeksu Pracy – głęboko nieetyczne i nierealne byłoby dalsze obciążenie płac pracowników ZOZ Kłodzko za nieuregulowane należności pracownicze ZOZ-ów w Dusznikach i Nowej Rudzie.
- w §6 przekształcony ZOZ przejmie aktywa i pasywa połączonych jednostek, będzie to stanowiło bardzo poważne zagrożenie płynności finansowej dla Kłodzkiego ZOZ-u, ponieważ zobowiązania płatnicze nie licząc zobowiązań pracowniczych znacznie przekraczają planowany roczny dochód ZOZ-ów w Dusznikach Zdroju i Nowej Rudzie.
- Dokonanie rewolucyjnych zmian w SP ZOZ-ach jest niemożliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie przez podjęcie jednej uchwały.
Pomijając przygotowanie protokołów zdawczo – odbiorczych opartych na niezbędnych remanentach, oddziały szpitalne, które będą przyjmowały dużą liczbę pacjentów nie są do tego przygotowane lokalowo i kadrowo.
- Podane w projekcie uchwały wyliczenia przychodów, kosztów i oszczędności nie ujmujące stanu zadłużenia jednostek oparte są na częściowo błędnych założeniach np.: likwidacja bloków operacyjnych w Dusznikach i Nowej Rudzie przy jednoczesnym utrzymaniu chirurgii 1 dnia.
- Program, łóżek szpitalnych w powiecie został narzucony przez Komisję powołaną przez Ministra Zdrowia i nie był konsultowany z zainteresowanymi samorządami, Dyrektorami ZOZ-ów oraz Ordynatorami. Określenie liczby i konsolidacja łóżek w Powiecie winna być przeprowadzona w oparciu o szpital w Kłodzku, nowy szpital w Polanicy Zdroju i konsultowana z samorządami Kłodzka, Dusznik i Nowej Rudy.
Przedstawiając powyższe, Komisja wnosi o przekazanie swojej opinii Panu Staroście, radzie powiatu, Burmistrzowi Miasta Kłodzka, radzie Społecznej i Dyrekcji ZOZ Kłodzko.
Radny W. Gacek przedstawiając powyższe stanowisko i opinię Komisji zdaje sobie sprawę z niedokładności i zbyt łagodnej formy wystąpienia w obronie naszych stanowisk i miejsc pracy, w obronie dostępności mieszkańców do usług szpitalnych i do swoich najbliższych osób leczonych w tymże szpitalu. Nie ma sprzeciwu co do zasadności uruchomienia szpitala w Polanicy jednak powinien on działać w strukturach organizacyjnych służby zdrowia w powiecie, a nie działać jako jednostka konkurencyjna, która będzie wykupywała bardziej lukratywnych pacjentów bowiem byłoby to poważne zagrożenie dla nasz wszystkich – stwierdza Pan W. Gacek.
Następnie głos zabrał Pan Aleksander Niedzielski – dyrektor SP ZOZ Kłodzko. Poinformował, iż Pan Minister Balicki nie ma żadnego pojęcia na temat funkcjonowania służby zdrowia na terenie powiatu kłodzkiego, nie zna realiów, opiera się jedynie na informacjach, które docierają do niego z tego terenu, na informacjach przedstawiających pewne rzeczy niestety w krzywym zwierciadle. Jak będzie ostatecznie – nie wiadomo. Wypowiedzi zarówno Pana Ministra jak i jego pełnomocnika ds. restrukturyzacji w Polanicy są kuriozalne i absurdalne, bo nie można mówić, że szpital Polanica jest za duży żeby przejął go powiat kłodzki. Są to puste słowa. Nie można też mówić, że powiat kłodzki (jeden z największych w Polsce) jest za mały do prowadzenia takiego szpitala. Ponadto Pan A. Niedzielski dodał, iż w rzuca się w oczy szereg nieprawidłowości i niespójności, ocen, opinii i wyliczeń takich, które świadczą o małej znajomości problemów służby zdrowia zaprezentowanych przez autorów uzasadnienia i całego projektu uchwały. Pan Dyrektor odnosząc się do niektórych zapisów projektu uchwały omówił jeden z punktów: a mianowicie co oznacza zapis, że ma być w nowym ZOZ-ie lecznictwo ambulatoryjne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistycznej opieki zdrowotnej, ratownictwo medyczne – co to znaczy ratownictwo medyczne – pyta Pan Dyrektor. Gdzie jest mowa o szpitalnym oddziale ratunkowym, który znakomicie poprawia naszą sytuację finansową, otóż nie ma mowy. “Ratownictwo medyczne” – to jest termin nie sprecyzowany, nie określony – do tego worka można wrzucić wiele w zależności od zapotrzebowania tych, którzy opracowali ten projekt uchwały. W jednym z fragmentów uzasadnienia napisano, że “realizując zapisy tej uchwały przeprowadzono szereg zmian wewnątrz struktur organizacyjnych, które w efekcie końcowym doprowadziły do okresowego bilansowania się przychodów z kosztami tych jednostek” według wiedzy Pana Dyrektora nie są mu znane żadne zmiany wewnątrz struktur tych trzech jednostek, które są podległe Radzie Powiatu, które doprowadziłyby do tego. Oprócz faktu, że zaplanowano powstanie spółki w szpitalu w Dusznikach – działania te zakończyły się fiaskiem. Nie zna też Pan Dyrektor I i II etapu restrukturyzacji o którym pisze się w uzasadnieniu. Nic nie jest też wiadomo Panu Dyrektorowi o etapowaniu tej restrukturyzacji. ZOZ Kłodzko wiele się napracował aby osiągnąć obecny stan. W 2004 roku odnotowano około 900 000 zł zysku co stawia jednostkę Kłodzką w czołówce jednostek służby zdrowia w województwie dolnośląskim – o czym pracownicy powiatu nie wypowiadają się, przemilczają ten fakt, natomiast wrzucają ZOZ Kłodzka do wspólnego worka z dwoma ZOZ-ami: Duszniki i Nową Rudą występując ze stwierdzeniem, że sytuacja w służbie zdrowia jest zła.: Trudna sytuacja finansowa zakładów opieki zdrowotnej spowodowana ciągłym zadłużaniem się to kolejny fragment uzasadnienia projektu uchwały do którego należy się ustosunkować, bowiem nie jest znane Panu A. Niedzielskiemu ciągłe zadłużanie się trzech jednostek – dwie tak – ciągle się zadłużają jednak za wyjątkiem ZOZ Kłodzko. Następny fragment mówi o obligacjach - faktycznie ZOZ-y uzyskały wsparcie finansowe niewiele ponad 12 mln zł. ZOZ Kłodzko to jest 435 łóżek i ponad 800 pracowników, 16 oddziałów szpitalnych – otrzymano kwotę 5 mln zł za co wielokrotnie dziękował Dyrektor Panu Staroście. Jeśli jednak się odejmie od tych 12 mln 5 mln to pozostałe dwie jednostki dostały (nie wypominając nikomu) po 3,5 mln. Proszę spojrzeć na skalę – zwraca uwagę Pan Niedzielski – jednostki, które są co najmniej 5-krotnie mniejsze od ZOZ Kłodzko, dostały tak nieporównywalnie większe niż ZOZ Kłodzko wsparcie finansowe, a mimo to dalej się zadłużają, a jak do tej pory samorząd powiatowy stał i patrzył na to nie wyciągając żadnych wniosków. W kolejnym akapicie mówi się o tym, że pozostało około 13 mln. zł na restrukturyzację, te dwie kwoty dają w sumie 25 mln zł wydaje się Panu Dyrektorowi, że starostwo wypuściło obligacje na kwotę ponad 28 mln zł powstaje więc pytanie, a gdzie jeszcze 3 mln przeznaczone w obligacjach na służbę zdrowia, o tym się nie mówi, natomiast sygnalizuje się o częściowym oddłużeniu nowopowstałej jednostki.
Pan Dyrektor Niedzielski przypomniał, że to wiele lat temu, jeszcze za starosty Pana Mikosy to on był autorem programu, że 4 oddziały zabiegowe, specjalistyczne powinny przejść do szpitala w Polanicy i służba zdrowia kłodzko – polanicka powinna działać w strukturach jednego ZOZ-u, to nie jest nowy pomysł – to przyniosłoby efekty, zarówno dla służby zdrowia, a co najważniejsze dla pacjentów. Natomiast co będzie dalej nie wiadomo, nowy szpital w Polanicy będzie 10 jednostką służby zdrowia na terenie powiatu kłodzkiego. W żadnym miejscu Polski nie ma w powiecie 10 samodzielnych publicznych jednostek służby zdrowia prowadzących łóżka szpitalne. W tej chwili usytuowanie Polanicy poza powiatem wymusi ograniczenie działalności, a tym samym obniży prestiż obecnych jednostek służby zdrowia, a na pewno w perspektywie roku czy dwóch lat doprowadzi do likwidacji pozostałych jednostek, bo nie sposób będzie za te pieniądze utrzymać całą służbę zdrowia w obecnym kształcie przy takim finansowaniu na terenie powiatu. Zmniejszenie liczby łóżek musi nadejść.
Jeżeli świadczenia mają być udzielane po połączeniu jednostek w tym samym miejscu, bez ograniczenia dostępności i jakości to Pan Dyrektor zastanawia się po co to robić. Ponadto jeżeli połączy się trzy szpitale w jeden ZOZ to nie ma co się łudzić, że kontrakt dla tego jednego ZOZ-u będzie sumą kontraktu na poszczególne jednostki – będzie kwotą mniejszą - dodaje Pan Niedzielski.
W uzasadnieniu do projektu uchwały planowany przychód w roku 2005 po konsolidacji ZOZ zakłada się na poziomie 46 158 000zł, Pan A. Niedzielski twierdzi, że przy optymistycznych założeniach kontrakt wyniesie 40 mln. zł, więc przesadzono o 6 mln. 100 zł. Jeśli nowa jednostka powstanie to na samym początku ujemny wynik finansowy jednostki będzie wynosił około 11,5 mln. zł. Tak to wygląda z wyliczeń, które w przyszłym tygodniu Pan Dyrektor przedstawi Radzie. W tego typu działaniach największe ofiary ponoszą pacjenci. Po uruchomieniu Polanicy z pewnością poprawią się warunki techniczne leczenia, natomiast na pewno nie poprawi się dostępność bowiem są limity i trudno powiedzieć czy poprawi się jakość, bo nie wiadomo jaka będzie tam kadra. Dyrektor Ugrewicz twierdzi, że nie potrzebuje kadry ani gminnej, ani powiatowej a może i też wojewódzkiej, ściągnie sobie kwiat medyczny z terenu całej Polski i będzie to jednostka konkurencyjna wobec pozostałych jednostek służby zdrowia. Obecne władze powiatu od 2 lat upatrują przyczyny niepowodzenia finansowego Dusznik i Nowej Rudy w tym, że my między sobą konkurujemy, a w tej chwili Rada czy Zarząd Powiatu nie widzi tutaj niczego złego w tym, że Polanica już z góry zapowiada, że będzie konkurowała – to jest dla Pana Dyrektora Niedzielskiego zachowanie dziwne i niezrozumiałe.
Przy planowanych kosztach w 2005 roku do bilansowania w ZOZ-ie Kłodzko zabraknie około 2 mln. zł. natomiast z tego co pokazano w Dusznikach do zbilansowania zabraknie około 900 tys. zł. Wg kosztów i przychodów z NFZ do zbilansowania zabraknie około 3 mln. zł.
Pan Niedzielski pyta co do tej pory robił Zarząd Powiatu, a szczególnie Wydział Zdrowia Powiatu, skoro koszty bloków operacyjnych są tak duże. Z drugiej strony koszty zarządu w Kłodzku wynoszą 6,9% kosztów ogółem, natomiast w Nowej Rudzie 9,6% a w Dusznikach 11,9% kosztów. Dlaczego nie zareagowano na taką sytuację wcześniej?
W Kłodzku baza lokalowa, kadrowa oraz sprzęt medyczny jest wykorzystywany w odczuciu Pana Dyrektora w sposób wyjątkowo racjonalny, a skoro starostwo twierdzi, że doprowadzi do racjonalnego wykorzystania tych baz to Pan Niedzielski zastanawia się co było z racjonalnością w pozostałych jednostkach.
Ponadto mówi się o częściowym oddłużeniu łączonych jednostek - ile – pyta Pan Niedzielski, bowiem nie uzyskano informacji od Pani Fencenloben jakie są zobowiązania i jaka jest strata tych dwóch jednostek, które planuje się do Kłodzka przyłączyć – okazuje się, że są to rzeczy tajne nie do udostępnienia przez starostwo powiatowe.
W dalszej części swojej wypowiedzi Pan Dyrektor Niedzielski dokonał analizy kolejnej części uzasadnienia do projektu uchwały Rady Powiatu, gdzie zakłada się przyszłą strukturę połączonego zakładu, nie zgadzając się z poszczególnymi propozycjami.
Generalnie Pan A. Niedzielski stwierdza, że rację bytu ma jedna jednostka – jeden ZOZ, ciągle uważa, że byłoby to najlepsze rozwiązanie, że należy szybko dążyć do przejęcia Polanicy, przeniesienia tam tych oddziałów, które są zaplanowane, ale pod egidą powiatu.
W projekcie uchwały zapisano, iż w sytuacji połączenia zakładów pracownicy łączonych jednostek przechodzą do nowego pracodawcy na podstawie art. 23’ kodeksu pracy tzn. do ZOZ-u Kłodzko – stwierdza Pan Niedzielski – ze wszystkimi uprawnieniami i zaległościami, które powstały podczas zatrudnienia w poprzednich jednostkach i ZOZ Kłodzko będzie musiał to pokryć. Przyszłe zwolnienia - jak będą - to również ZOZ Kłodzko będzie musiał płacić odprawy, natomiast nasi pracownicy jeśli mieliby przejść do Polanicy (choć pan Ugrewicz twierdzi że znajdzie sobie lepszych) to wcale nie na zasadzie art. 23’. Jeśli dojdzie do wyłączenia ze struktur ZOZ Kłodzko 4 oddziałów zabiegowych (z całych sił będzie bronił tego Pan Niedzielski) to ci pracownicy będą musieli być zwolnieni i należy im wówczas wypłacić odprawy. Koszt tych odpraw – niepotrzebnych zresztą – to ponad 500 000zł. Znakomitą ilość kosztów można by było uniknąć, gdyby organem prowadzącym dla szpitala w Polanicy w perspektywie był Zarząd czy Rada Powiatu, wówczas w prosty sposób można byłoby uniknąć tych zawirowań, niepotrzebnych złych myśli, ostrych sformułowań pod adresem Ministra Zdrowia za takie działania, które prowadzą do pauperyzacji służby zdrowia i pogorszenia jakości opieki nad pacjentami. Gdyby w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia pojawiło się jedno zdanie, że po zakończeniu inwestycji przez zakład budżetowy jednostka ta zostanie przekazana w struktury powiatu kłodzkiego – wówczas sprawa byłaby jasna, prosta i uczciwa. A tak nasuwają się różnorakie wątpliwości.
Na zakończenie swojej wypowiedzi, w świetle tego co Pan Dyrektor A. Niedzielski powiedział, zwrócił się do Rady Miejskiej w Kłodzku z gorącą prośbą o negatywne zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu.
Radna Pani C. Włodarczyk przypomniała, iż radni Miasta Kłodzka niejednokrotnie podejmowali różnego rodzaju działania dot. służby zdrowia. Wykazywano duże zainteresowanie tym tematem, dlatego bulwersuje fakt, że przez tyle czasu nie zrobiło się nic aby sprawa, która nastąpi w przyszłym tygodniu, była sprawą korzystną dla naszych mieszkańców, którzy znaleźliby miejsce zatrudnienia w Polanicy Zdroju, dodatkowo byłaby to kwestia prestiżu dla tutejszego regionu. Zgodnie z zapowiedziami w przyszłym tygodniu nastąpi uroczyste otwarcie Szpitalnego Centrum Medycznego, radni miejscy na tą decyzje już wpływu nie mają. W dniu dzisiejszym po raz kolejny Dyrektor Niedzielski z wielką troską przedstawił sytuację ZOZ-u, o której radni doskonale wiedzą, bo jeżeli zamiary, które zostały przedstawione w propozycji Rady Powiatu - bo nie jest to projekt uchwały – dodaje Pani radna, jest to propozycja I nie ma autora uchwały, nie ma żadnej opinii prawnej.
Radna Pani C. Włodarczyk jest zatroskana, że bezrobocie w mieście Kłodzku przekraczające 33% będzie się powiększało, ponieważ personel medyczny ZOZ, ratując jego sytuację odszedł bądź na wcześniejsze emerytury, bądź na świadczenia przedemerytalne, nie było wielu przypadków takich, aby pracownik został pozostawiony bez opieki po okresie rocznego pobierania zasiłku dla bezrobotnych. Radna troska się o tych, którzy pozostaną bez pracy i o to, co stanie się z naszym wspólnym powiatowym majątkiem.
Radny Pan K. Kubit zapytał Pana Dyrektora Niedzielskiego ile szacunkowo kosztowałoby uruchomienie szpitala w Polanicy Zdroju.
Pan A. Niedzielski stwierdził, iż bardzo trudno jest obecnie określić koszty. Pan Minister w tej chwili zgłosił zapotrzebowanie na około 4 mln. zł do końca tego roku na przeniesienie chirurgii plastycznej i według wiedzy Pana Dyrektora do końca bieżącego roku już innego oddziału w Polanicy się nie uruchomi. Cztery specjalistyczne oddziały zostaną w ZOZ-ie Kłodzko - taki jest podpisany kontrakt. W chwili obecnej Pan Dyrektor jest przeciwnikiem przeniesienia tych oddziałów do Polanicy jeśli to nie będzie jeden ZOZ. Cyfry na podstawie, których ministerstwo podejmuje decyzje budzą zgrozę, bowiem raz się mówi, że na zbilansowanie szpitala w Polanicy zabraknie 7 mln. drugi raz się mówi, że 15 mln. zł, a za kolejnym razem określa się, że będzie brakowało ponad 20 mln. zł. Pan minister od 30 grudnia ubiegłego roku układa plan medyczny tzn. zaczyna zupełnie od tyłu. Najpierw powinno się zakończyć zadanie, a dopiero potem właściciel, ten który zna realia, układa plan medyczny. Jednak i w tym przypadku są wielkie rozbieżności jeśli chodzi o kwoty, zdumienie budzi to, że raz się mówi, że do ukończenia inwestycji brakuje 60 mln zł, a drugi raz brakuje 50 mln. zł – są to cyfry podawane przez ministerstwo. Według Pana Dyrektora 12 – 15 mln. wystarczyłoby na uruchomienie szpitala w Polanicy Zdroju.
Pan Dyrektor uważa, że ministerstwo tymi cyframi wystraszyło Starostę Pana A. Łąckiego, który nie znając dokładnie materii nad którą pracuje uznał, iż lepiej się stanie jak właścicielem będzie minister.
Po co się planuje wykonanie tego typu ruchów jakie zapisane są przy projekcie uchwały – pyta Pan Dyrektor, skoro planuje się w niezmienionej formie funkcjonowanie szpitala w Nowej Rudzie i w Dusznikach. Bezsensem jest utrzymywanie tam ginekologii i położnictwa bo się zadłużają. Kłodzko już przejęło położnictwo z Nowej Rudy, pozyskane z trudem – ale jest a fundusz to finansuje.
Nie ma potrzeby łączenia jednostek Kłodzko – Nowa Ruda - Duszniki, wystarczyłoby przenieść kontrakt na chirurgię (tak jak zrobiono to z Bystrzycą), na ginekologię z Nowej Rudy i na ginekologię z położnictwem z Dusznik – na zasadzie porozumienia dyrektorów, będzie wówczas kontrakt, będą pacjenci i nie ma potrzeby likwidacji stwierdza Dyrektor A. Niedzielski.
Kolejną sprawą jest fakt, że uruchomienie przez ministra Polanicy znakomicie podwyższy koszty dla budżetu, bowiem nie ma tam lądowiska ani drogi nie ma też szpitalnego oddziału ratunkowego. Gdyby był jeden ZOZ Kłodzko – Polanicki wówczas zbędne byłoby m.in. budowanie lądowiska.
Radny Pan K. Kubit pyta zatem czy konsolidacja byłaby sensowna i korzystna dla powiatu.
Pan A. Niedzielski uważa, że konsolidacja byłaby korzystna, gdyby ją prowadzić na sensownych finansowo i medycznie zasadach. Powinna być prowadzona w sposób wyjątkowo racjonalny, przemyślany, nie tracąc z oczu pacjenta i personelu medycznego.
Radny K. Kubit zapytał o co w tej chwili Rada Miejska może zabiegać, w jaki sposób może pomóc w całej tej sytuacji.
Pan A. Niedzielski oczekuje od Rady wsparcia w rozmowach ze Starostą i Komisją Zdrowia, bo szpital - to Kłodzko, a opinia o kłodzkim szpitalu jest bardzo dobra. Znacznie bardziej racjonalne z punktu widzenia ekonomicznego i medycznego byłoby funkcjonowanie zespołu kłodzko - polanickiego z pozostawieniem pewnej zredukowanej funkcji w Dusznikach i w Nowej Rudzie aniżeli tworzenie na terenie powiatu kolejnej dziesiątej jednostki w formie zakładu budżetowego, a w odległej perspektywie samodzielnego publicznego gdyż pan Niedzielski przewiduje, że powstanie tam spółka prawa handlowego, nad którą już nikt nie będzie miał kontroli.
Radny Ł. Walter pyta więc co da wyrażenie sprzeciwu wobec uchwały Rady Powiatu skoro z tego co wcześniej powiedziano wynika, że jak najbardziej pożądanym ze strony gminy Duszniki i Nowa Ruda będzie konsolidacja. Ponieważ oni są zadłużeni, a Kłodzko nie połączenie się z jednostką mniej zadłużoną zagwarantuje rzetelne wypłacanie wynagrodzeń, nikt nie straci pracy, być może w takiej sytuacji gmina Nowa Ruda i Gmina Duszniki wyrazi aprobatę do skonsolidowania.
Jest to mało prawdopodobne – stwierdza Pan Niedzielski – w obecnym kształcie zaproponowanym w projekcie uchwały te oddziały nie mają szans na utrzymanie. Jednym z nieszczęść funkcjonowania służby zdrowia jest to, że oddano ją pod władze samorządowcom. A samorząd jak wiadomo jest wybierany i zależy mu na opinii społeczeństwa, które go wybiera, w związku z tym radni z tamtego terenu dążą do tego, aby za wszelką cenę, wbrew wszelkim racjom, tylko dlatego, aby wypaść dobrze w oczach wyborców, doprowadzą do tego, aby utrzymać te ZOZ-y. Im mniej jednostek funkcjonuje tym lepsza jest ich sytuacja finansowa.
Radny Ł. Walter zauważył, że Pan Dyrektor sam stwierdził, im mniej ZOZ-ów tym lepsza sytuacja, więc konsolidacja jest wskazana. Ponadto Pan Dyrektor powiedział o walce o wyborców – właśnie w tej chwili to robimy, popełniamy ten sam błąd co inne gminy, walczymy o wyborców, o miejsca pracy. Radny Ł. Walter uważa, że nie powinno się walczyć ze szpitalem w Polanicy, być może kwestie polityczne i formy uruchomienia tego szpitala nie są najlepsze ale pieniądze, które się tam inwestuje mogą pozytywnie skutkować dla pacjentów, ponieważ na zabiegi specjalistyczne nie trzeba będzie wyjeżdżać do Krakowa, Warszawy czy Poznania tylko do Polanicy.
Pan Niedzielski uznał, iż w wypowiedzi tej jest dużo przesadny, bowiem nikt nie dojeżdża na specjalistyczne zabiegi do Warszawy, Krakowa, Wrocławia czy gdzie indziej, bo tego typu zabiegi, które wykonuje się w tych miastach na pewną nie będą wykonywane w Polanicy, przynajmniej w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Pan Dyrektor nie jest przeciwnikiem konsolidacji. Dyrekcja ZOZ Kłodzko w pierwszym miesiącu funkcjonowania reformy służby zdrowia w1999 roku zgłosiła się z taką propozycją do ówczesnego Starosty, upatrując w tym same korzyści chciano, aby powstał jeden ZOZ z jedną dyrekcją – nie otrzymano na to akceptacji.
Radny Pan L. Rogalewski stwierdził, iż w całej tej dyskusji bardzo mało się mówi o pracownikach ZOZ-u Kłodzko, co z nimi się stanie w momencie uruchomienia szpitala w Polanicy, co Pan Dyrektor im powie.
Pan A. Niedzielski powie załodze, aby się nie bali, jeżeli będą trzymali się razem, jeśli będą występowali wspólnym frontem z władzami miasta, to Pan Dyrektor ma nadzieję wybrnąć z tego kryzysu, który się rysuje. Ma też nadzieję, że wspólnie doprowadzi się do takich zmian, które będą do przyjęcia zarówno przez pracowników jak i przez pacjentów.
Głos zabrał burmistrz Pan Roman Lipski. Poinformował, iż we wtorek w trybie pilnym Pan Starosta i pełnomocnik ministra Pan Ugrewicz zaprosił burmistrzów na spotkanie do Polanicy, gdzie po raz kolejny pokazano szpital, nieruchomość bardzo okazałą , warunki znakomite i nikt z uczestniczących w spotkaniu nie miał wątpliwości, że tego typu jednostka już dawno powinna być uruchomiona na rzecz mieszkańców kotliny kłodzkiej. Jednak aby do tego doszło należy wykonać jeszcze wiele prac inwestycyjnych tzn. drogę, lądowisko itp. Pan burmistrz wyraził opinię, że cała ta sytuacja ma miejsce w czasie nieszczęśliwym bowiem przed wyborami w pośpiechu podejmuje się decyzje, które nie są do końca konsultowane z tymi środowiskami z którymi winno to się uczynić. Burmistrz zastanawia się czy obecna dyskusja nie jest spóźniona, jest wiele wątpliwości, które wypłynęły m.in. od Pana Dyrektora Niedzielskiego. Burmistrz pyta się gdzie jest przedstawiciel organu założycielskiego, który na te wątpliwości jednoznacznie powinien odpowiedzieć, dlaczego my jako miasto mamy się bardzo precyzyjnie wypowiadać – stwierdza burmistrz, to nie jest rola miasta to rola organu założycielskiego jakim jest starosta. Burmistrz rozumie, że Pan Starosta jest chory i nie mógł uczestniczyć w sesji, ale są jeszcze członkowie Zarządu, jest Wydział Zdrowia i ktokolwiek winien w tej sesji brać udział. Burmistrz z dużą trwogą odczytuje zapis w jednym z paragrafów projektu uchwały, że nowy dyrektor będzie wyłoniony w konkursie. Są pewne zagrożenia z tego wynikające, może ktoś “przyjedzie w teczce”, ktoś kto nie zna tego środowiska, ktoś kto nie zna problemu tych trzech jednostek, które mają być połączone i co w skrajnym przypadku może się zdarzyć? – zastanawia się burmistrz. Mogą być podejmowane ciekawe ruchy, nie do końca mądre, choć nie należy wykluczyć, że będzie to wysokiej klasy specjalista i pewnie dobre decyzje będzie podejmował. Burmistrz z dużym ubolewaniem odebrał informację od Pana Dyrektora Niedzielskiego, że nie jest już tym zainteresowany, żeby się “z koniem kopać”, jednak burmistrzowie są tym zainteresowani, bo gdyby w skrajnym przypadku rzeczywiście miało dojść do połączenia tych trzech ZOZ-ów, to nikt inny – a twierdzi tak pan burmistrz na podstawie swojego doświadczenia – w powiecie kłodzkim nie jest sobie w stanie z tym problemem poradzić, aby przeprowadzić to w miarę możliwości z małymi stratami dla miasta i tej kadry, która jest zatrudniona. Pan burmistrz nie mógł się zgodzić na spotkaniu w Polanicy z takimi stwierdzeniami niektórych osób, które nazywały te trzy jednostki: Duszniki, Kłodzko, Nowa Ruda, że są to lazarety, że tynk spada pacjentowi na głowę – są to rzeczy nie do przyjęcia, burmistrz zaprotestował natychmiast. Nie można krzywdzić kadry i wszystkich tych, którzy pracują na dobro szpitala w Kłodzku. Pan burmistrz był zainteresowany tym dlaczego Kłodzko ma przyjąć 11,5 mln zadłużenie z dwóch jednostek pozostałych, czy nie ma możliwości, skoro dysponuje starostwo jeszcze obligacjami, przejąć te jednostki nieobciążone zadłużeniem. Udzielono odpowiedzi takiej, że korzystniejsze jest przejęcie z długami bo przy restrukturyzacji tych jednostek będzie możliwość pozyskania środków na ten cel. Burmistrz uważa, że projekt uchwały Rady Powiatu jest trudny do zaakceptowania, nie widzi się konkretnych, namacalnych efektów, wręcz przeciwnie wynika z niego więcej zagrożeń. Ponadto przy łączeniu trzech jednostek należy też pamiętać o Bystrzycy Kłodzkiej – bo i tam są mieszkańcy powiatu.
Przy tych wszystkich działaniach burmistrz zauważa, że starostwo nie podejmuje konkretnych decyzji, czego przykładem jest dzisiejsza nieobecność przedstawiciela starosty “chowa się głowę w piasek” – a przecież tego robić nie wolno, ZOZ Kłodzko to jest jeden z największych zakładów w mieście Kłodzku, nie można więc tolerować takiego podejścia organu założycielskiego do tak poważnych spraw – Pan burmistrz jest tym po prostu zbulwersowany.
Pan Przewodniczący w trakcie dyskusji wyjaśnił, iż projekt uchwały Rady Powiatu, który otrzymał, posiada niezbędne podpisy starosty, sekretarza powiatu, a także radcy prawnego. Ponadto Pan K. Oktawiec informował, kilkakrotnie starostę o dzisiejszych obradach sesji, niestety Pan starosta jest chory (ma kłopoty z oczami), Pani dyrektor Fencenloben miała wcześniej zaplanowany wyjazd więc nie mogła uczestniczyć w sesji – podobnie wygląda sytuacja z wicestarostą – stąd nieobecność władz powiatu na sesji Rady Miejskiej .
Następnie głos zabrał Pan Jacek Nowak – delegat Okręgowej Rady Lekarskiej we Wrocławiu, Przewodniczący Koła Lekarskiego Ziemi Kłodzkiej. Poinformował, iż Izba Lekarska ma obowiązek nadzoru nad jakością usług medycznych w placówkach służby zdrowia, stąd też wszelkie programy restrukturyzacyjne, gdziekolwiek one są wdrażane budzą zainteresowanie Izby Lekarskiej i równocześnie Izby Pielęgniarskiej i tylko działania mające na celu poprawę jakości usług medycznych są przez Izbę aprobowane. Bardzo Cieszy Pana J. Nowaka stanowisko Komisji Zdrowia Rady Miasta, która w sposób bardzo kompetentny wypunktowała negatywne aspekty projektu uchwały Rady Powiatowej. Pan Przewodniczący J. Nowak zwrócił uwagę na bardzo ważny aspekt, chciano by rozszyfrować obecną strategię działań, która doprowadzić może do załamania prawidłowej jakości usług medycznych. Występuje w tej sytuacji groźba drenażu kadry medycznej ze strony szpitala w Polanicy. Mamy też do czynienia z planem drenażu finansowego istniejących placówek służby zdrowia. Wszystko rozgrywa się wokół kontraktów, które będą przyznawane na koniec roku i w opinii NFZ, który nie chce przeznaczyć dodatkowych funduszy, działalność nowego szpitala będzie w sposób zdecydowany, a w zasadzie jedyny, oparta na finansach dotychczas istniejących w powiecie. W związku z tym wszelkie dotychczasowe projekty rozmieszczenia łóżek szpitalnych opierają się o to, że szpital w Polanicy drenuje w sposób jednoznaczny głównie szpital w Kłodzku. Ostatni projekt rozmieszczenia lóżek nie przewiduje czterech oddziałów zabiegowych jednocześnie zabrany jest z Kłodzka oddział kardiologiczny i przekazanie finansów oddziału chirurgicznego. Całe nastawienie pełnomocnika ds. uruchomienia szpitala w Polanicy, jego opinie medialne i bezpośrednie, dają do zrozumienia, że praktycznie mimo tego, że nawołuje się samorządy terytorialne aby nie utrudniać uruchomienia szpitala w Polanicy, to jednak należy tu jednoznacznie powiedzieć, że tak naprawdę uruchomienie szpitala w Polanicy poprawi jakość usług medycznych tylko w wymiarze oddziałów tam istniejących, natomiast doprowadzi do kompletnej katastrofy jakości usług w pozostałych placówkach służby zdrowia. Nie wyobrażamy sobie, aby szpital w Kłodzku pozbawiony kontraktów i finansów nawet po konsolidacji ze szpitalami w Dusznikach i Nowej Rudzie udźwignął prawidłowa rolę jaka powinna spełniać jednostka służby zdrowia dla mieszkańców powiatu i okolic – stwierdza Pan Nowak. Analizując to, co w tej chwili realizuje szpital w Kłodzku, pozbawiony oddziałów, które miałyby zasilić szpital w Polanicy może w przyszłym roku doprowadzić do sytuacji, że nie udźwignie się tych obowiązków medycznych, które obecnie są spełniane i kadra medyczna, która potencjalnie byłaby zdrenowana do Polanicy, mając odpowiedzialność zawodową, może nie podołać zadaniom, które wynikają z nałożenia obowiązkami pracy. Pan J. Nowak apeluje do Rady Miasta do Pana Burmistrza, aby w rozmowach z przedstawicielami Rady Powiatu jak również w kolejnych rozmowach pełnomocnikiem ds. restrukturyzacji Panem Ugrewiczem w sposób jednoznaczny przeciwstawiać się degradacji istniejących placówek zdrowia.
Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan Jacek Nowak dla przykładu podał, iż dostęp do szpitala chirurgii plastycznej w Polanicy, który czynił procedury dostępne dla naszych mieszkańców, to 5 – 6 letni czas oczekiwania i ten szpital w nowym wydaniu może prowokować również taki, a nie inny wymiar dostępności usług. Cześć oddziałów będzie przekazana do nowego szpitala i nie sądzi Pan Nowak, aby zmieniły się warunki i sposób realizowania usług w tym nowym szpitalu jeżeli będzie tak jak do tej pory było w szpitalu chirurgii plastycznej, taka groźba istnieje iż dostęp pacjentów będzie utrudniony, a my praktycznie go utracimy.
Radna Pani C. Włodarczyk wypowiadając się podkreśliła fakt, że NFZ kontraktuje usługi i siłą rzeczy jeśli pacjenci będą mieli do wyboru usługę medyczną lepszym sprzętem tym z nowego szpitala w Polanicy, a naszym powiatowym ZOZ-em to podejrzewa Pani radna że pacjent wybierze Polanicę. ZOZ rozlicza się z NFZ za konkretnie wykonaną usługę, za którą idą pieniądze, więc jeżeli tych sług nie będzie świadczył ZOZ Kłodzko, a w większej ilości wykona ich centrum medyczne w Polanicy to wiadomo, że ono otrzyma środki.
W dalszej części wywiązała się dyskusja z udziałem radnych i Pana Dyrektora Niedzielskiego dot. jakości usług medycznych świadczonych przez kłodzki ZOZ.
Po całej dyskusji Przewodniczący Pan K. Oktawiec postanowił przejść do przegłosowania opinii Komisji Zdrowia Pomocy Społecznej, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Kłodzku dotycząca projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez połączenie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Dusznikach Zdroju oraz samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Nowej Rudzie.
Radny Pan W. Gacek zaapelował do radnych o przyjęcie w głosowaniu negatywnej opinii o projekcie uchwały Rady Powiatu.
Radca prawny Pani Marzena Dąbrowska Michalak zwróciła uwagę na fakt, iż decyzję w sprawie restrukturyzacji ZOZ Rada winna przyjąć w formie uchwały. Radni postanowili jednak, iż przegłosują opinię komisji.
OPINIA
Komisji Zdrowia Pomocy Społecznej, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Kłodzku dotycząca projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez połączenie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Dusznikach Zdroju oraz samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Nowej Rudzie.
Po szczegółowym przeanalizowaniu projektu uchwały oraz z uzasadnieniem uwzględniając swoje stanowisko z dn. 16.05.2005r. oraz wystąpieniem Burmistrza Miasta Kłodzka do Starosty Komisja zdecydowanie negatywnie oceniła powyższy projekt ze względu na jego sprzeczności wewnętrzne, nierealną i rzetelną ocenę stanu możliwości i konieczności zmian organizacyjnych, a mianowicie:
- w §1 i w następnych mówi się, że w skład przekształconego ZOZ-u ma wejść SP ZOZ w Dusznikach - w uzasadnieniu stwierdza się, że “I i II etap restrukturyzacji doprowadził do likwidacji SP ZOZ w Dusznikach Zdroju”. Nie widzimy więc sensu włączania czegoś czego nie ma.
- w §5 mówi się o przejściu pracowników łączonych zakładów na zasadzie 23’ Kodeksu Pracy – głęboko nieetyczne i nierealne byłoby dalsze obciążenie płac pracowników ZOZ Kłodzko za nieuregulowane należności pracownicze ZOZ-ów w Dusznikach i Nowej Rudzie.
- w §6 przekształcony ZOZ przejmie aktywa i pasywa połączonych jednostek, będzie to stanowiło bardzo poważne zagrożenie płynności finansowej dla Kłodzkiego ZOZ-u, ponieważ zobowiązania płatnicze nie licząc zobowiązań pracowniczych znacznie przekraczają planowany roczny dochód ZOZ-ów w Dusznikach Zdroju i Nowej Rudzie.
- Dokonanie rewolucyjnych zmian w SP ZOZ-ach jest niemożliwe do przeprowadzenia w krótkim czasie przez podjęcie jednej uchwały.
Pomijając przygotowanie protokołów zdawczo – odbiorczych opartych na niezbędnych remanentach, oddziały szpitalne, które będą przyjmowały dużą liczbę pacjentów nie są do tego przygotowane lokalowo i kadrowo.
- Podane w projekcie uchwały wyliczenia przychodów, kosztów i oszczędności nie ujmujące stanu zadłużenia jednostek oparte są na częściowo błędnych założeniach np.: likwidacja bloków operacyjnych w Dusznikach i Nowej Rudzie przy jednoczesnym utrzymaniu chirurgii 1 dnia.
- Program, łóżek szpitalnych w powiecie został narzucony przez Komisję powołaną przez Ministra Zdrowia i nie był konsultowany z zainteresowanymi samorządami, Dyrektorami ZOZ-ów oraz Ordynatorami. Określenie liczby i konsolidacja łóżek w Powiecie winna być przeprowadzona w oparciu o szpital w Kłodzku, nowy szpital w Polanicy Zdroju i konsultowana z samorządami Kłodzka, Dusznik i Nowej Rudy.
Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec poddał pod głosowanie przyjęcie powyższej opinii Komisji;
Głosowanie: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.
Rada Miejska w Kłodzku przyjęła opinię Komisji.
Przerwa w obradach od godz. 1315 do godz. 1335.
Po przerwie Pan Przewodniczący stwierdził, iż faktycznie opinia winna być przyjęta przez Radę w formie uchwały. Na potwierdzenie tej decyzji Pani radczyni przytoczyła zapis art. 43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, który brzmi następująco:
1. Rozporządzenie lub uchwała o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej powinny określać sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty wydania rozporządzenia lub podjęcia uchwały o likwidacji.
2. Projekt rozporządzenia lub uchwały o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej wymaga opinii wojewody oraz opinii właściwych organów gminy i powiatu, których ludności zakład udziela świadczeń zdrowotnych, a także sejmiku województwa, jeśli zasięg działania zakładu obejmuje województwo lub jego znaczną część.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy wydawaniu rozporządzenia i podejmowaniu uchwały o przekształceniu zakładu, jeżeli w wyniku przekształcenia ma nastąpić likwidacja lub istotne ograniczenie poszczególnych rodzajów działalności zakładu i udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Natomiast art. 46 Statutu Kłodzka stwierdza tak samo w ust. 2 że rada w formie uchwał wyraża opinię lub zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących.
Zdaniem Pani radczyni bezpieczniejsze będzie podjęcie uchwały opiniującej, bo jeżeli radni przyjmą tylko opinię Komisji Zdrowia to nie ma ona żadnej mocy wiążącej.
Wśród radnych pojawiły się odmienne zdania, nie mniej jednak Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały:
w sprawie opinii dotyczącej projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez połączenie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Dusznikach Zdroju oraz samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Nowej Rudzie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 43 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408 z późn. zm.) Rada Miejska w Kłodzku uchwala co następuje:
§ 1
Rada Miejska w Kłodzku opiniuje negatywnie projekt uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez połączenie z samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Dusznikach Zdroju oraz samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Nowej Rudzie.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Kłodzka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Głosowanie: za - 14, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.
Uchwała przeszła i otrzymała nr XXXVII/293/2005 (zał. nr 2).
Następnie pan Przewodniczący K. Oktawiec poinformował, iż o godz. 14 (czyli za 20 minut) nastąpi uroczyste nadanie tytułów Mecenasa Kultury Kłodzkiej oraz Sponsora Sportu Kłodzkiego, po czym Burmistrz Miasta Kłodzka Pan Roman Lipski dokona uroczystego otwarcia 44 Dni Kłodzka. W związku z tym proponuje, aby XXXVII sesję przerwać do czwartku do godz. 1200 - propozycję poddał pod głosowanie Wysokiej Radzie.
Głosowanie: za – 12, przeciw – 6, wstrzymało się - 0.
Sesję przerwano do czwartku 2 czerwca 2005 do godz. 1200.
cd.>>>>