menu strony
| www.klodzko.pl | www.bip.gov.pl | >> wersja A | A | KONTRAST |  
Menu podręczne

  • Strona Główna
  • Statystyki BIP


  • PRAWO LOKALNE
  • Statut Miasta
  • Podatki i opłaty
  • Plany zagospo.
    ___przestrzennego
  • Skargi i wnioski
  • Strategia rozwoju
  • Strategia
    ___mieszkalnictwa
  • Program
    ___rozwoju oświaty
  • Prowadzone archiwa
  • Kontrole zewnętrzne
  • Zarządzenia Burmistrza
  • Ochrona Środowiska
  • Cmentarze Komunalne
  • Utrzymanie czystości
    __ i porządku w gminie

  • URZĄD
  • Kontakt
  • Godziny pracy UMK
  • Ważne telefony
  • Wykaz kont UMK
  • Nabór na wolne
    __ stanowiska_konkursy
  • Burmistrz
  • Organizacja Urzędu
  • Jednostki organiza.
  • Oświad. majątkowe
  • Sprawo. Burmistrza
  • Przyjmowanie stron
  • Otwarte konkursy
    __ ofert

  • RADA MIEJSKA W KŁODZKU
  • Rada Miejska
  • Kontakt z Radnym
  • Przewodniczący Rady
  • Dyżury radnych Rady
    __ Miejskiej w Kłodzku
  • Komisje Rady Miejskiej
  • Uchwały
  • Protokoły z sesji R. M.
  • Proponowany
    __ porządek obrad
    __ sesji R.M.

  • GOSPODARKA
  • Majątek Gminy
  • Związki zawodowe UMK
  • Budżet i sprawozdania
  • Spółki Prawa Handlow.
  • Organizacje
    ___ pozarządowe
  • Ogłoszenia
    ___i komunikaty
  • Oferty inwestycyjne
  • Gminne Programy
  • Integracja
    __ z Unią Europejską
  • Koncesja na roboty
    ___budowlane lub usługi

  • Szukaj



    PRZETARGI
  • Nieruchomości
  • Przetarg na najem
  • Zamówienia Publiczne

  • WYBORY
  • Wybory Prezydenta RP
  • Wybory samorządowe
  • Referendum
    ___ogólnokrajowe
  • Wybory uzupełniające
    ___do Rady Miejskiej
  • Wybory do Sejmu
    ___i Senatu
    ___Rzeczypospolitej
    ___Polskiej

  • P r o t o k ó ł nr XXII/04




     P r o t o k ó ł nr XXII/04
    z XXII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
    w dniu 29 kwietnia 2004r.
    w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.

    Sesja rozpoczęła się o godz. 1200.

    1. Otwarcie XXII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec mówiąc: “Otwieram XXII sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Następnie Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych, burmistrza Miasta Kłodzka Pana Romana Lipskiego zastępców burmistrza Pana Leszka Michalskiego i Pana Janusza Rudnickiego, sekretarza urzędu Pana Jerzego Rutkowskiego, dyrektorów jednostek podległych, naczelników wydziałów, pracowników urzędu, media oraz obecnych na sali mieszkańców Kłodzka.

    2. Stwierdzenie ważności sesji.

    Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż w sesji bierze udział 19 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

    Radna Pani D. Kołt – przybyła na sesję o godz. 1205.
    Radna Pani H. Dobosz – przybyła na sesję o godz. 12
    20.

    3. Wybór sekretarzy sesji.

    Przewodniczący zaproponował na sekretarza obrad radną Panią Jolantę Kobak. Nie zgłoszono innych propozycji. Rada 19 głosami “za” poparła kandydaturę radnej, tym samym powołując ją na sekretarza obrad XXII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.

    Do proponowanego porządku obrad Przewodniczący K. Oktawiec zgłosił następujące poprawki:

    • po pkt 19 wprowadzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 209 – materiał radni otrzymali wcześniej pocztą z informacją o propozycji zgłoszenia do porządku obrad,
    • wprowadzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu Sponsor Sportu Kłodzkiego za rok 2003, druk nr 210,
    • wprowadzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu Mecenas Kultury Kłodzkiej za rok 2003, druk nr 211,
    • wycofanie projektu uchwały w sprawie powołania członków Rady Muzeum przy Muzeum Ziemi Kłodzkiej, druk nr 198.

    Radny Pan Z. Duda wniósł o wycofanie pkt. 15 dot. podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIX/244/2001 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie sprzedaży mieszkań gminnych, druk nr 203.
    Nikt z radnych nie zgłosił więcej poprawek, Przewodniczący przystąpił do głosowania nad zgłoszonymi propozycjami:

    * Wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 209.
    Głosowanie: za- 20 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.
    * Wprowadzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu Sponsor Sportu Kłodzkiego za rok 2003, druk nr 210.
    Głosowanie: za- 20 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.
    * Wprowadzenie projektu uchwały w sprawie nadania tytułu Mecenas Kultury Kłodzkiej za rok 2003, druk nr 211.
    Głosowanie: za- 20 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.
    * Wycofanie projektu uchwały w sprawie powołania członków Rady Muzeum przy Muzeum Ziemi Kłodzkiej, druk nr 198.
    Głosowanie: za- 20 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.
    * Wycofanie pkt. 15 dot. podjęcia uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIX/244/2001 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 18 stycznia 2001r. w sprawie sprzedaży mieszkań gminnych, druk nr 203.
    Głosowanie: za- 11, przeciw – 7, wstrzymało się – 2 Poprawkę przyjęto.
    Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie całości porządku obrad wraz z naniesionymi poprawkami.
    Głosowanie: za- 20 jednogłośnie.

    Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:

    1. Otwarcie XXII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    5. Zatwierdzenie protokołu z XXI sesji.
    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej.
    7. Przygotowanie miasta do sezonu turystycznego, oferta Dni Kłodzka oraz reklama i promocja miasta.
    8. Ocena stanu sanitarnego miasta i ochrony środowiska.
    9. Przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za 2003 rok.
    10. Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej i opinii RIO dotyczącej realizacji budżetu za 2003 rok.
    11. Przedstawienie opinii RIO dotyczącej wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka.
    12. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka, druk nr 208.
    13. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, druk nr 202.
    14. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego między ul. Piłsudskiego, rzeką Nysą Kłodzką, ul. Podgrodzie i ul. Warty w Kłodzku, druk nr 204.
    15. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Miejskiej Kłodzko na 2004 rok, druk nr 205.
    16. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w banku wybranym w drodze przetargu nieograniczonego do wysokości 2 900 000,-zł, druk nr 206.
    17. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w banku wybranym w drodze przetargu nieograniczonego do wysokości 760 000,-zł, druk nr 207.
    18. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 209.
    19. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Sponsor Sportu Kłodzkiego za rok 2003, druk nr 210.
    20. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Mecenas Kultury Kłodzkiej za rok 2003, druk nr 211.
    21. Rozpatrzenie skarg.
    22. Interpelacje i zapytania radnych.
    23. Wnioski i oświadczenia radnych.
    24. Sprawy różne.
    25. Zakończenie sesji.

    5. Zatwierdzenie protokołu z XXI sesji.

    Radni nie wnieśli uwag do protokołu z XXI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    Protokół przyjęto jednogłośnie - 20 głosami “za”.

    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej (zał. nr 1).

    Radny Pan L. Rogalewski zapytał o ppkt f) na str. 2 – czy cena za jaką zbywa się nieruchomość przy ul. Matejki 9 nie jest za niska?
    Pan burmistrz R. Lipski przyznał, iż chciałby sprzedać ww. nieruchomość za milion złotych. Nie mniej jednak były z tym określone kłopoty. Mimo licznych ofert sprzedaży, ogłoszeń w prasie nie tylko lokalnej ale i ogólnopolskiej – chętnych do zakupu brakowało, dopiero po czterech latach znalazł się nabywca, aż z Częstochowy. Burmistrz podjął decyzję o sprzedaży za kwotę 360 000 zł bowiem jednym z zaleceń NIK było właśnie doprowadzenie do sprzedaży nieruchomości położonej przy ul. Matejki 9.
    Radny Pan L. Rogalewski twierdzi, że gmina miejska Kłodzko poniosła starty na tej nieruchomości, przeprowadzono remont kapitalny od podstaw, kosztowało to wiele pieniędzy naszych podatników i teraz sprzedajemy nieruchomość gminną za 360 000 zł – jaki tu jest rachunek ekonomiczny kiedy sprzedaje się majątek za 1/3 jego wartości – pyta radny Pan L. Rogalewski.
    Burmistrz Pan R. Lipski wyjaśnił, iż nie burmistrza jest winą to, że obiekty zabytkowe mogą być sprzedawane za 50% wartości. Jeśli weźmie się pod uwagę wydane środki, to one wcale nie odbiegają od kwoty wartości. Przez okres 4 lat oczekiwano na jakiegokolwiek chętnego do zakupu nieruchomości. Burmistrz wykonał zalecenia pokontrolne NIK, dalsze odkładanie podjęcia decyzji mogło doprowadzić do niewykonania zaleceń. W rezultacie burmistrz uważa, że sukcesem jest sprzedanie tej nieruchomości, powstaną miejsca pracy, podmiot będzie należycie funkcjonował, a do budżetu gminy będą z tego tytułu wpływały określone podatki.
    Radny Pan K. Kubit zapytał o termin i formę płatności za nabytą nieruchomość.
    Burmistrz wyjaśnił, iż już od tygodnia pieniądze wpłacone są na konto urzędu.

    7. Przygotowanie miasta do sezonu turystycznego, oferta Dni Kłodzka oraz reklama i promocja miasta (zał. nr 2). Przewodniczący Rady poinformował, iż wszyscy radni otrzymali obszerny materiał dot. powyższego tematu, był on też przedmiotem obrad komisji.

    Głos zabrał radny Pan T. Kmiecik poinformował, iż Komisja Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego na swoim posiedzeniu w dniu 22 kwietnia br. zapoznała się z planem przygotowania miasta do sezonu turystycznego 2004. Wspomniany plan składa się z kilkudziesięciu stron wyczerpująco ujmujących zagadnienia, które mają poprawić wizerunek naszego miasta. Komisja chce wierzyć, że urząd miasta wraz ze swoimi agendami stanie na wysokości zadania dla osiągnięcia zamierzonego celu i zadziwienia mieszkańców, a zwłaszcza przybyszów, walorami turystycznymi, aby nie mówić o wzorowym utrzymaniu porządku, czystości i ukwiecenia miasta, a przechodząc się po mieście już dzisiaj widzimy pierwsze oznaki prowadzonej akcji. Komisja będzie głosować za przyjęciem planu promocji miasta – stwierdził radny T. Kmiecik.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec zwrócił uwagę, iż w tym roku oferta imprez jest wyjątkowo bogata a posiadanie własnej sceny pozwala na podejmowanie wszelkich inicjatyw.
    Chętnych do dyskusji nie stwierdzono w związku z powyższym Przewodniczący przeszedł do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

    8. Ocena stanu sanitarnego miasta i ochrony środowiska (zał. nr 3).

    Pan K. Oktwiec poinformował, iż temat opracowany jest przez wydział merytoryczny ratusza jak również przez stację sanepidu kłodzkiego. Stan sanitarny miasta omawiano w okresie jesiennym ubiegłego roku, dlatego też na dzisiejszą sesję nie zapraszano osoby odpowiedzialnej i przygotowanej merytorycznie. Przedłożony materiał nie odbiega znacząco od tego, co omawiano kilka miesięcy temu - jest to dokument porównawczy.
    Następnie głos zabrał przewodniczący Komisji Zdrowia Pan Witold Gacek. Poinformował, iż Komisja Zdrowia na swoim posiedzeniu rozpatrywała stan sanitarno – epidemiologiczny miasta Kłodzka w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z przedstawionych materiałów wynikały dwie rzeczy: po pierwsze wybitna poprawa stanu sanitarnego zakładów produkujących żywność i druga rzecz tragiczna sprawa transportu tejże żywności do jednostek handlowych.
    Przy okazji omawiania przygotowania miasta Kłodzka do sezonu turystycznego stwierdzono, iż nie ma absolutnie żadnej bazy hotelowej, która mogłaby zapewnić obsługę większej ilości turystów, a zwłaszcza turystów “atrakcyjnych”, którzy pozostawiliby w mieście Kłodzku większą ilość pieniędzy. Sprawą następną jest to, że mimo wielu atrakcji turystycznych zagospodarowanie wielogodzinne wycieczki turystycznej budzi poważne zastrzeżenia.
    Sprawą następną z jaką zwrócono się wnioskiem do burmistrza to jest kwestia sanitariatów na terenie miasta. Nie jest to tylko PKP, sanitariaty występują bardzo nielicznie, dlatego też komisja wystąpiła z wnioskiem do burmistrza o ujęcie w planie inwestycyjnym budowy sanitariatów.

    Przewodniczący nie stwierdził więcej chętnych do dyskusji.

    9. Przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za 2003 rok (zał. nr 4).

    W tym punkcie powstało małe zamieszanie dotyczące przegłosowania informacji przedłożonych przez burmistrza, a dotyczących dwóch poprzednich tematów. Burmistrz R. Lipski prosił o przyjęcie tych materiałów poprzez głosowanie.
    Przewodniczący Rady uznał, iż trudno jest głosować np. nad materiałem z Sanepidu, natomiast wzorem poprzednich sesji do burmistrza kieruje się wnioski komisji dot. danego tematu.
    W rezultacie dyskusji uznano, iż nie ma potrzeby głosowania.
    Przewodniczący zauważył, iż tematy zostały omówione: w kwestii promocji miasta wypowiedział się Pan radny T. Kmiecik natomiast odnośnie stanu sanitarnego głos zabrał Pan W. Gacek. Więcej pytań i głosów w dyskusji nie było, stąd Przewodniczący uznał temat za zakończony i przeszedł do realizacji kolejnego tj. Przedstawienia sprawozdania z realizacji budżetu za 2003 rok.
    Poprosił zatem o opinię komisji budżetu dot. sprawozdania z realizacji budżetu za 2003 rok.
    Pan E. Bednarczyk – poinformował, iż Komisja Budżetu Finansów i Polityki Gospodarczej wyraziła pozytywną opinię do sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok, popierając wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium.
    Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec zapytał, czy ktoś z radnych ma pytania do sprawozdania. Nie stwierdzono.
    Zatem zwrócił się z prośbą o przyjęcie sprawozdania.
    Wówczas radna Pani C. Włodarczyk uznała, iż dla przyzwoitości należałoby odczytać opinię RIO, treść uchwały w sprawie udzielenia absolutorium i dopiero opinię Komisji Rewizyjnej, a dopiero potem należy przystąpić do głosowania.
    Przewodniczący zwrócił uwagę na fakt, iż te wszystkie czynności są zawarte w późniejszych punktach porządku obrad, a w tej chwili proponuje przyjąć sprawozdanie z wykonania budżetu.
    Radny Pan L. Rogalewski stwierdził, iż pkt. 9 brzmi: Przedstawienie sprawozdania z realizacji budżetu za 2003 rok, prosi zatem, aby Przewodniczący przestawił sprawozdanie.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec stwierdził, iż sprawozdanie zostało Państwu radnym przedstawione w formie pisemnej. Zapytał jednak pani radczyni czy w tej chwili następuje jakieś uchylenie prawne bo Przewodniczący rozumie taką intencję ze strony niektórych radnych.
    Pani Marzena Dąbrowska Michalak radca prawny urzędu wyjaśniła, iż art. 18 ustawy o samorządzie w ust. 4 brzmi: uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium, nie należy więc spierać się o znaczenie słowa “przedstawienie” Rada ma po prostu przyjąć - bądź nie - sprawozdanie z wykonania budżetu.
    Pan radny Z. Żerkowski stwierdził, iż nie ma powodu na dalszą dyskusję, sprawozdanie było omawiane na komisji, Pani Skarbnik udzielała obszernych wyjaśnień, radni w materiale również otrzymali obszerne sprawozdanie, dziś należy tylko przyjąć materiał, nad którym już wcześniej dyskutowano.
    Radny Pan K. Kubit zwrócił uwagę na fakt, iż radnej Pani C. Włodarczyk chodziło o formę zapisu w porządku obrad.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec podsumowując dyskusję stwierdził, iż nie przypuszczał, że będzie tyle zamieszania wokół samego zapisu, gdyby było zapisane przedstawienie i przyjęcie wówczas nie byłoby problemu i całej dyskusji. Nie mniej jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby przegłosować sprawozdanie.
    Radny Pan M. Krzak zwrócił się do radnego Z. Żerkowskiego, aby dokładnie czytał nad czym będzie głosował żeby nie popełnił pomyłki.
    Przewodniczący Rady zamknął dyskusję, przeszedł do głosowania.
    Zapytał o to, kto z radnych jest za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 rok.
    Głosowanie: za – 21 – jednogłośnie.

    Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2003 rok przyjęto jednogłośnie.

    Przerwa w obradach od godz. 1240 – 1250.

    10. Przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej i opinii RIO dotyczącej realizacji budżetu za 2003 rok.

    W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady odczytał opinię Komisji Rewizyjnej w Kłodzku dotyczącą wykonania budżetu gminy i udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka za 2003 rok (zał. nr 5).
    Następnie Przewodniczący odczytał Uchwałę nr III-87/04 Składu Orzekającego RIO we Wrocławiu z dnia 13 kwietnia 2004 roku o wniosku Komisji Rewizyjnej RM w Kłodzku w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka za 2003 rok (zał. nr 6).

    11. Przedstawienie opinii RIO dotyczącej wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka.

    W tym punkcie Przewodniczący zorientował się, iż pomylił kolejność odczytywania dokumentów, nie mniej jednak w związku z tym, że odczytał już uchwałę RIO dotyczącą wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka, przystąpił do odczytania Uchwały Nr III-86/04 Składu Orzekającego RIO we Wrocławiu z dnia 13 kwietnia 2004 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Kłodzka sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2003 rok (zał. nr 7).
    Radna Pani C. Włodarczyk poinformowała, iż dysponujemy trzema kwotami deficytu jaki wystąpił w roku 2003. Komisja Rewizyjna informuje, że w budżecie po zmianach deficyt wyniósł 1 663 096zł. Sprawozdanie z wykonania budżetu na str. 1 zawiera deficyt – w wysokości: 1 663 976zł, a zatem jest różnica w kwotach, natomiast RIO informuje, że w wyniku realizacji stwierdzono, że deficyt wyniósł kwotę 538 313 zł przy planowanym 1 663 096 zł – radna prosi o wyjaśnienie powstania różnicy.
    Radny Pan M. Krzak zwrócił uwagę na błąd w zapisie opinii Komisji Rewizyjnej, chodzi o kwotę deficytu.
    Pani H. Popiel – Skarbnik Gminy Miejskiej Kłodzko wyjaśniła, iż jeżeli chodzi o deficyt zarówno Komisja Rewizyjna jak i RIO ujęła go prawidłowo, gdyż przedstawiono deficyt planowany i deficyt z realizacji wydatków i z realizacji dochodów. Faktem jest, że na pierwszej stronie materiału występuje błąd rachunkowy, a winien być taki jak w sprawozdaniu na stronie 4, a więc zgodny z tym co przedstawiała RIO i Komisja Rewizyjna, wynika to z tego, że jeszcze w lutym doszły dochody, które spowodowały zmniejszenie deficytu o ponad 800 zł, stąd ta różnica, która nie została poprawiona w materiale - za co Pani Skarbnik radnych przeprosiła.

    12. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta Kłodzka, druk nr 208 (zał. nr 8).

    Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec odczytał treść projektu uchwały.
    Radni w osobach: Pan L. Rogalewski i Pani C. Włodarczyk domagali się treści projektu uchwały, nie wystarczyło odczytanie jej przez Przewodniczącego.
    W związku z powyższym Przewodniczący ogłosił 10 minutową przerwę na skserowanie projektu uchwały. (Przerwa od godz. 1310 do godz. 1320).Po przerwie, w momencie kiedy wszyscy radni otrzymali projekt uchwały, Przewodniczący poddał go pod głosowanie.
    Głosowanie: za – 18, przeciw – 0, wstrzymało się - 2.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/179/2004 (zał. nr 9).

    Głos zabrał burmistrz Pan R. Lipski. Podziękował bardzo serdecznie wszystkim tym, którzy głosowali za udzieleniem absolutorium, jak i wszystkim tym którzy się wstrzymali. Burmistrz ma żal wobec tych dwóch radnych, bowiem życzyłby sobie i wszystkim, aby takie wyniki osiągnąć w przyszłym roku. Jeśli z zadłużenia miasta z 59,9% schodzi się do ok. 36% - to jest sukces. Jeśli realizuje się zobowiązania w 100% i dochody blisko w 100% to jest sukces – stwierdza burmistrz. Nie wyobraża sobie jaki musiałby osiągnąć wynik w przyszłym roku.

    Burmistrz Pan R. Lipski bardzo serdecznie podziękował wszystkim tym, którzy angażowali się w to, aby taki wynik osiągnąć, jednocześnie wręczył radnym solidnie opracowany materiał: Raport o stanie Miasta Kłodzka. Jest to zbiór informacji statystycznych dotyczących funkcjonowania Gminy Miejskiej Kłodzko. Dokument ten obejmuje szeroki zakres dziedzin, które składają się na życie miasta, zarówno będących w bezpośredniej gestii kompetencyjnej władz samorządowych jak i w obszarach pośredniego oddziaływania, bądź nie związanych z zadaniami samorządu. Burmistrz wierzy, że dla osób zainteresowanych Kłodzkiem opracowany Raport może być interesujący nie tylko z uwagi na zebrane informacje i dane, ale materiał ten ułatwi podejmowanie decyzji o charakterze społecznym i gospodarczym, a także diagnozowanie sytuacji w mieście i ocenę kierunków jego rozwoju.

    Raport o stanie Miasta Kłodzka za 2003 rok został wręczony wszystkim radnym.

    Następnie głos zabrał radny Pan M. Krzak, przypomniał - jak był radnym w drugiej kadencji postawił wniosek o odwołanie Przewodniczącego Rady, były Przewodniczący ówczesnej Rady Pan Jan Krombach zarzucił radnemu, że jest młody, niedoświadczony i że takich rzeczy nie powinien robić. Dzisiaj radny przy głosowaniu przy absolutorium podjął taką decyzję jaką uważał za słuszną, skierowane przez burmistrza uwagi pod adresem radnego i jego kolegi są niepoważne. Każdy radny ma takie same prawa, bez względu na wiek i doświadczenie, więc nie przystoi żeby pod adresem radnych kierować jakieś aluzje – stwierdził Pan M. Krzak.

    Radny Pan L. Rogalewski domagał się na tej sesji, aby została przedstawiona informacja z wykonania budżetu za 2003 rok, Pan burmistrz w krótkich paru słowach powiedział bardzo wiele na temat wykonania budżetu – to należało powiedzieć troszkę wcześniej – stwierdza pan Rogalewski, a wolą radnego w tym mieście jest głosowanie: albo “za”, albo “przeciw”, albo można się wstrzymać.

    13. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, druk nr 202 (zał. nr 10).

    Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Pan Z. Żerkowski poinformował o pozytywnej opinii komisji do powyższego projektu uchwały.
    Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zapytań.
    Głosowanie: za – 19, przeciw – 0, wstrzymało się - 0.
    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/180/2004 (zał. nr 11).

    14. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego między ul. Piłsudskiego, rzeką Nysą Kłodzką, ul. Podgrodzie i ul. Warty w Kłodzku, druk nr 204 (zał. nr 12).

    Pan Z. Żerkowski poinformował, iż komisja zaopiniowała pozytywnie druk nr 204.
    Radni nie wnieśli żadnych uwag, ani zapytań.
    Głosowanie: za – 20, przeciw – 0, wstrzymało się - 0.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/181/2004 (zał. nr 13).

    15. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Miejskiej Kłodzko na 2004 rok, druk nr 205 (zał. nr 14).

    Pan E. Bednarczyk Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów poinformował, iż Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały druk nr 205.
    Nie stwierdzono żadnych uwag, ani zapytań ze strony radnych.
    Głosowanie: za – 16, przeciw – 0, wstrzymało się - 4.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/182/2004 (zał. nr 15).

    16. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w banku wybranym w drodze przetargu nieograniczonego do wysokości 2 900 000,-zł, druk nr 206 (zał. nr 16).

    Komisji Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały druk nr 206 o czym poinformował Przewodniczący Komisji Pan E. Bednarczyk.
    Radny Pan Ł. Walter zapytał o zał. nr 7, o którym jest mowa w uzasadnieniu do projektu uchwały, nie ma go natomiast pod uchwałą.
    Pani Skarbnik H. Popiel wyjaśniła, iż projekty uchwał odnośnie zaciągnięcia kredytu długoterminowego wynikają z uchwały o dokonaniu zmian w budżecie Gminy Miejskiej Kłodzko, a dotyczą zał. nr 7 przy druku nr 205.
    Radny Pan L. Rogalewski poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie zadłużenia miasta na dzień dzisiejszy.
    Pani H. Popiel – Skarbnik Gminy – wyjaśniła, iż zadłużenie zmniejsza się bowiem dokonywane są spłaty kredytów, jeśli chodzi o informację kwotową Pani Skarbnik nie może jej w danej chwili przedstawić albowiem nie posiada przy sobie sprawozdań, natomiast może przedłożyć do biura Rady informację o stanie zadłużenia – zawarte one są w sprawozdaniach kwartalnych.
    Radna Pani C. Włodarczyk zabierając głos poinformowała, iż przyjęto uchwałę zmieniającą zapisy uchwały budżetowej na rok 2004 i po raz kolejny pozwolono na to, aby w ratuszu wykonywane były czynności niezgodnie z obowiązującym prawem. W załączniku nr 7 do uchwały (druk nr 205) w pozycji 6 dział 600 wpisana została inwestycja pod nazwą modernizacja nawierzchni jezdni i chodnika łącznika ul. Krasińskiego. Zadanie to zostało wykonane – i bardzo dobrze dodaje radna – jednak dopiero dzisiaj Rada wyraża na to przyzwolenie. Radna ma nadzieję, że sytuacja taka ma miejsce po raz ostatni.
    Pani Skarbnik wyjaśniła, iż Rada dała już burmistrzowi przyzwolenie do dokonywania takich czynności uchwałą budżetową, a więc działania burmistrza są zgodne z prawem.
    Burmistrz R. Lipski poprosił Panią radną C. Włodarczyk, aby na przyszłość nie wysuwała zbyt wcześnie, tak daleko idących wniosków.
    Pani radna C. Włodarczyk pamięta zapis jaki jest w uchwale budżetowej na rok 2004, że Rada wyraża zgodę na zaciągnięcie przez burmistrza kredytu w przypadku braku płynności finansowej na pokrycie bieżących potrzeb. Ponadto ustawodawca tak skonstruował prawo, że środki wydajemy dopiero wtedy, kiedy są one wcześniej zaplanowane.
    Pani Skarbnik wyjaśniła, iż nie wprowadzono pierwotnie tego do projektu budżetu, z uwagi na to, że nie były jeszcze sprecyzowane zadania jakie będą realizowane, dopiero w momencie zaistniałych potrzeb wprowadzane jest i realizowane dane zadanie. Zaplanowane są na to środki zarówno po stronie dochodów jak i po stronie wydatków, ponadto zadania nie są realizowane z kredytów tylko ze środków własnych.
    Pan burmistrz poprosił, aby szczegółowo sprawę mógł wyjaśnić Pan naczelnik Bogdan Niemczuk, który poinformował, że jeśli śledzą państwo radni sprawozdania z prac między sesjami, to zadnie było wpisane w zeszłym roku do realizacji, miało być realizowane ze środków wpływających ze Strefy Płatnego Parkowania. Ponieważ konto SPP zostało zamknięte, środki zostały przekazane na okres przejściowy na konto depozytów i tam się znajdowały, w tej chwili żeby formalnie można było przeprowadzić tą operację środki zostały z konta depozytowego przekazane z powrotem na konto do działu 600.
    Burmistrz R. Lipski dodał iż firma, która realizowała to zadanie spóźniła się z jego wykonaniem z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych, jednak w zamian za to w czynie społecznym rozebrała dwie nieruchomości przy ul. Matejki.
    Radny Pan Ł. Watler zapytał czy zał. nr 7 poz. nr 10 to jest to samo, co aktualne sprawozdanie burmistrza dział umowy zlecenia IV pkt 15.
    Pani Skarbnik wyjaśniła sprawę bezpośrednio radnemu Panu Ł. Walterowi.
    Po tych wyjaśnieniach Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec poddał pod głosowanie projekt uchwały znajdujący się na druku nr 206.
    Głosowanie: za – 17, przeciw – 0, wstrzymało się - 3.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/183/2004 (zał. nr 17).

    17. Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w banku wybranym w drodze przetargu nieograniczonego do wysokości 760 000,-zł, druk nr 207 (zał. nr 18).

    Przewodniczący Komisji Budżetu, Finansów i Polityki Gospodarczej radny Pan E. Bednarczyk poinformował o pozytywnej opinii komisji do projektu uchwały druk nr 207.
    Radny Pan L. Rogalewski zapytał czy kwota kredytu nie jest za mała na termomodernizację szkoły? Środki te bowiem mogą nie wystarczyć, od nowego roku wchodzi VAT na materiały budowlane i wówczas, w krótkim czasie, zajdzie potrzeba posiłkowania się kolejnym kredytem – stwierdza radny L. Rogalewski.
    Burmistrz R. Lipski wyjaśnił, że jeśli środków z puli kredytu zabraknie, wówczas zadanie dofinansuje się ze środków własnych urzędu.
    Po tych wyjaśnieniach Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

    Głosowanie: za – 21, przeciw – 0, wstrzymało się - 0.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/184/2004 (zał. nr 19).

    18. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 209 (zał. nr 20).

    Przewodniczący poinformował, iż do planu inwestycyjnego są załączone odpowiednie mapki, które znajdują się do wglądu w biurze Rady Miejskiej. Następnie poprosił o przedstawienie opinii komisji do powyższego projektu uchwały.
    Pan Z. Żerkowski - przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego poinformował, iż członkowie komisji pracowali nad wieloletnim planem inwestycyjnym podczas trzech posiedzeń, po otrzymaniu dokładnego wykazu tabelarycznego planowanych inwestycji wydano opinię pozytywną.
    Pan E. Bednarczyk w imieniu Komisji Budżetu i Finansów poinformował, iż komisja wydała opinię pozytywną do ostatecznej wersji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego.
    Pan T. Kmiecik – przewodniczący Komisji Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego poinformował, iż komisja zapoznała się projektem Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008. Komisja uważa, że jest to plan ambitny, ujmujący 51 tematów z określeniem środków i terminów jego realizacji na obecną i przyszłą kadencję Rady Miejskiej. Projektowany plan został uszczegółowiony dołączoną częścią opisową, członkowie komisji rozumieją, że przedstawione zamierzenia w tak ogromnej skali będą realizowane po uzyskaniu środków pomocowych z UE. Komisja stwierdza, że plan inwestycyjny ujmuje najpilniejsze dla miasta priorytety, co zapewne z dobrym skutkiem przysłuży się miejscowej społeczności. Komisja uważa, że przedstawiony plan jest realny i możliwy do wykonania w wyznaczonych terminach. Reasumując intencję autorów komisja przyjęła ze zrozumieniem i pełną aprobatą Plan Inwestycyjny na lata 2004- 2008.
    Radni nie wnieśli uwag i zapytań.
    Przewodniczący poddał więc pod głosowanie projekt uchwały w sprawie Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008.
    Głosowanie: za – 19, przeciw – 0, wstrzymało się - 2.
    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/185/2004 (zał. nr 21).

    19. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Sponsor Sportu Kłodzkiego za rok 2003, druk nr 210 (zał. nr 22).

    Przewodniczący odczytał treść projektu uchwały. Poinformował przy tym, iż wręczenie medali planowane jest przy okazji obchodów Dni Kłodzka.
    Nikt z radnych nie wniósł żadnych uwag.
    Głosowanie: za – 20, przeciw – 0, wstrzymało się - 1.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/186/2004 (zał. nr 23).

    20. Podjęcie uchwały w sprawie nadania tytułu Mecenas Kultury Kłodzkiej za rok 2003, druk nr 211 (zał. nr 24).

    Przewodniczący odczytał treść projektu uchwały. Nie padły żadne pytania i uwagi dot. powyższego projektu uchwały.
    Głosowanie: za – 19, przeciw – 0, wstrzymało się - 0.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXII/187/2004 (zał. nr 25).

    21. Rozpatrzenie skarg.

    Na XXII sesji nie stwierdzono żadnych skarg do rozpatrzenia przez Radę.

    22. Interpelacje i zapytania radnych.

    Głos zabrała Pani C. Włodarczyk. Radna poinformowała, iż jest w posiadaniu kompletu dokumentów jednego z mieszkańców ul. Malczewskiego, sprawa dotyczy zwrotu kaucji mieszkaniowej. Pismo mieszkańca było złożone 11 lutego do Urzędu Miasta z prośbą o zwrot należnej kaucji mieszkaniowej, co zostało usankcjonowane przepisami wyższego rzędu, niż nasze przepisy, czy postanowienia urzędowe. Radna przytoczyła treść odpowiedzi jaką skierowano z urzędu do mieszkańców: W odpowiedzi na pismo z dnia (...) dot. kaucji mieszkaniowej, Referat d/s Mieszkaniowych i Lokalowych Urzędu Miasta Kłodzka informuje, że Urząd Miasta Kłodzka w dniu 30 stycznia 2004r. otrzymał opinię prawną prof. Michała Kuleszy dot. możliwości prawnych uzyskania przez gminy od Skarbu Państwa środków na wypłaty zwaloryzowanych sądownie kaucji mieszkaniowych. W związku z powyższym o ostatecznym stanowisku burmistrza miasta Kłodzka w przedmiotowej sprawie zostanie pan poinformowany odrębnym pismem. Radna zapytała jakież to ostateczne stanowisko po aktach wyższego rzędu podejmie burmistrz miasta Kłodzka, że od dnia 11 lutego (i wcześniej) mieszkańcy czekają, co też Pan burmistrz wymyśli po informacji udzielonej przez prof. Michała Kuleszę?
    Ustosunkowując się do pytania radnej Pani C. Włodarczyk Pan burmistrz R. Lipski wyjaśnił, iż jest odpowiedzialny za cały majątek gminy i jeśli w przedmiotowej sprawie są różne zdania, burmistrz nie może podjąć zbyt wczesnych działań w momencie kiedy nie ma ostatecznych rozstrzygnięć. Wysłano informację do mieszkańców, że kwestia jest w trakcie wyjaśniania, na dzień dzisiejszy jest podjęta decyzja, że te podania, które wpłynęły do urzędu są rozpatrzone, zawarto ugody a należne środki są wypłacone mieszkańcom. Natomiast na obecnym etapie burmistrz wstrzymuje dalsze wypłacanie kaucji do momentu ostatecznego rozstrzygnięcia sądowego.
    Dodatkowych wyjaśnień udzieliła jeszcze radca prawny Pani Marzena Dąbrowska Michalak. Prowadziła jeden proces przed Sądem Rejonowym w Kłodzku w sprawie wypłaty kaucji. Okazuje się, że jest wykładnia nie tylko Sądu Rejonowego, sprawa była też w Sądzie Okręgowym po apelacji. Sądy ustalają kaucję w wysokości 50%, pozwala to na uniknięcie wypłaty odsetek i kosztów zastępstwa procesowego. Pani radczyni zasięgała informacji w sprawie regulacji kaucji mieszkaniowych w urzędzie miasta Wrocławia, Poznania, Świdnicy. Niektóre gminy idą w proces, inne zaś zawierają ugody – gdzie kaucja kształtowała się na poziomie 50% - takie wytyczne ustalił Sąd Okręgowy po zniesieniu apelacji od wyroku Sądu Rejonowego. Owszem była propozycja jaką burmistrz przywiózł ze Związku Miast Polskich, czy aby nie wezwać do udziału w sprawie Skarbu Państwa, Poznań przeprowadził jedno takie postępowanie, ale niestety zostało oddalone powództwo w stosunku do Skarbu Państwa, a skutkuje wezwanie do udziału w sprawie w charakterze pozwanego każdej innej strony oprócz gminy to należy pamiętać, że jeżeli sąd oddali powództwo tej drugiej strony to zasądza koszty, które są naprawdę nie małe – stwierdza pani radczyni.
    Pani C. Włodarczyk informuje, iż pismo które posiada wyszło z ratusza, jest pieczątka urzędu miasta i podpis kierownika, jest w nim wyraźnie napisane: (...) otrzymał opinię prawną (...) dot. możliwości prawnych uzyskania przez gminy od Skarbu Państwa środków na wypłaty zwaloryzowanych sądownie kaucji mieszkaniowych. Radna uważa, że należało w takiej sytuacji odpowiedzieć, że w dniu (...) został złożony do Skarbu Państwa wniosek z naszej gminy o refundację kaucji mieszkaniowych pobranych od mieszkańców na (...) kwotę. Należało więc napisać do tych ludzi pismo, iż urząd miasta wystąpił z wnioskiem do Skarbu Państwa o refundację tych należności. Ponadto radna przypomniała, iż w momencie uchwalania budżetu na rok 2004 w komisjach, padały pytania czy budżet zabezpiecza środki na zwrot kaucji mieszkaniowych – wówczas odpowiedź była twierdząca.
    Radca prawny Pani M. Dąbrowska stwierdziła, iż wezwanie Skarbu Państwa jest bezprzedmiotowe - jak Skarb Państwa na wezwanie gminy ma zwróć jej pieniądze? Musi być proces, jeśli jakakolwiek strona pozwie gminę o wypłatę kaucji, gmina wówczas musi wezwać dopiero do udziału w sprawie Skarb Państwa, bądź ewentualnie jeżeli zasądzone zostają wypłaty kaucji od gminy, gmina na podstawie tego wyroku występuje do Skarbu Państwa, jeśli jednak powództwo zostaje oddalone ponosi się koszty zastępstwa. Opinia prawna natomiast jest tylko opinią i określonym stanowiskiem w sprawie – stwierdza pani radczyni.
    Pan burmistrz R. Lipski przypomniał, iż wyraźnie stwierdził, iż sprawy mieszkańców, którzy zwrócili się o zwrot kaucji mieszkaniowej zostały na dzień dzisiejszy uregulowane. Środki na zwrot kaucji zostały zabezpieczone w budżecie ( 400 000 zł ) – to prawda, tylko nie sprecyzowano jaka ostatecznie ma to być kwota i ilu jeszcze mieszkańców zgłosi się o zwrot.
    Radny Pan L. Rogalewski wspomniał, iż przy rozmowach z burmistrzem L. Michalskim usłyszał, iż negocjacje w sprawie zwrotu kaucji mieszkaniowych są prowadzone w sposób właściwy. Według radnego nie ma więc powodu, aby wstrzymywać te działania.
    Głos zabrał radny Z. Żerkowski, poprosił burmistrza J. Rudnickiego o przygotowanie sprawozdania z działalności odchodzącej Rady Muzealnej. Radny jest jak najbardziej za powołaniem nowej Rady Muzealnej, rada biblioteczna też jest potrzebna. Zmieniając temat radny Z. Żerkowski wspomniał, iż wywiązała się wśród radnych dyskusja, która wyszła od przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, padło bowiem pytanie na jakich zasadach kupuje się książki: za ile i dla kogo? Jeśli powstałaby rada biblioteczna, pomogłaby pani dyrektor biblioteki, wspierałaby sugestiami i propozycjami. Radny tą sprawę chciałby poruszyć na komisji oświaty, aby czytelnicy i radni mieli wpływ na zakup książek, aby nie było tak, że decyduje Pani dyrektor, która dzisiaj jest pracownikiem, a jutro może być jakiś inny dyrektor – stwierdza Pan Żerkowski, to radni uchwalają budżet i chcieliby mieć wpływ na to jakie książki się zakupuje, ma to być nie tylko decyzja jednej osoby i jej sugestia, tylko sugestia ogólnie czytelników i radnych.
    Przewodniczący Rady Pan K. Oktwiec poprosił, aby takie kwestie omawiać na komisjach, Przewodniczący stanął w obronie Pani Dyrektor biblioteki –uznał, iż na pewno jutro i dalej będzie dyrektorem biblioteki, a decyzję o zakupie książek Pani Dyrektor podejmowała bardzo uważnie i umiejętnie. Przewodniczący nie chciałby doprowadzać obecnie do jakiejś polemiki, jeśli jednak zajdzie potrzeba udzieli głosu Pani Dyrektor w punkcie sprawy różne.
    Głos zabrał zastępca burmistrza Pan J. Rudnicki. Przypomniał, iż 23 lutego swoją czteroletnią kadencję zakończyła dotychczasowa Rada Muzeum Ziemi Kłodzkiej. Radni byli zaproszeni, Przewodniczącego reprezentowała wiceprzewodnicząca Pani J. Sudoł. Pan dr Gładkiewicz – Przewodniczący Rady Muzeum bardzo szczegółowo przedstawił cały dorobek Rady Muzeum tejże kadencji. Burmistrz wyraża po raz kolejny żal, że na obecnej sesji nie podjęto uchwały w sprawie powołania Rady Muzeum. Burmistrz będzie prosił Pana Przewodniczącego, aby w trybie pilnym spotkać się raz jeszcze i na komisji merytorycznej Rady omówić do końca rolę każdego z nas, bowiem komisja wyraziła w tej kwestii opinię pozytywną, projekt uchwały został przygotowany i dzisiaj po raz kolejny zdejmuje się go spod obrad sesji z przyczyn – jak burmistrz przypuszcza - niewiedzy jakie są role każdego z nas w desygnowaniu tej Rady i w podjęciu tej uchwały. Dlatego też burmistrz J. Rudnicki prosi o spotkanie, aby omówić jaka jest rola burmistrza i jaka jest rola Rady.
    Przewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury Pani J. Sudoł przyznała, iż rzeczywiście komisja opiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie powołania Rady Muzeum, jednakże wystąpiła z wnioskiem do Pana Burmistrza o rozpatrzenie jeszcze jednej kandydatury. Pani J. Sudoł i jej komisja doskonale zna Statut Muzeum i inne ustawy dot. powołania Rady Muzeum, radna uważa, że dojdzie do zgody w tej kwestii.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec zadeklarował swój udział w pracach komisji merytorycznej.
    Radny Pan Z. Duda podziękował burmistrzowi oraz Panu dyrektorowi OSiR za 20 osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych, jednocześnie prosi o dalsze działanie w tym kierunku, bowiem jest inicjatywa prezesa wodociągów kłodzkich, który przyjąłby podobną grupę i na podobnych warunkach.
    Radna Pani C. Włodarczyk obiecała, iż konsekwentnie co miesiąc będzie zadawała pytanie dot. wysiedlenia mieszkańców z budynku przy ul. Podgrodzie 6. Radna była tam z wizytą w poniedziałek - pyta więc, czy od tego czasu zmieniło się coś w sprawie lokatorów zagrożonego budynku.
    Burmistrz Pan R. Lipski zaproponował Pani radnej C. Włodarczyk spotkanie w gabinecie burmistrza w celu wyjaśnienia czynności związanych z procedurą wyprowadzenia mieszkańców z budynku przy ul. Podgrodzie w Kłodzku, są bowiem takie szczegóły sprawy, których nie powinno się publicznie poruszać – stwierdza burmistrz.
    Odnośnie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych kolejnych bezrobotnych burmistrz wyjaśnił, iż około miesiąc temu wystąpiono do PUP w tej kwestii, obecnie oczekuje się na odpowiedź.
    Pan radny L. Rogalewski podziękował burmistrzowi, za spowodowanie budowy schodów na tamie koło młyna.
    Burmistrz dodał, iż będą robione też schody w parku Floriana Szarego przy przychodni lekarzy rodzinnych.
    Radna Pani C. Włodarczyk zapytała, czy prawdą jest, że Pan Badowski współwłaściciel firmy TEMPO jest członkiem Rady Nadzorczej spółki “Wodociągi Kłodzkie” i wykonuje dla spółki z o.o. usługi.
    Burmistrz Pan R. Lipski potwierdził, iż prawdą jest, że Pan Badowski zasiada w radzie nadzorczej spółki “Wodociągi Kłodzkie”, ma do tego odpowiednie przygotowanie i nic nie stało na przeszkodzie, aby został członkiem rady nadzorczej, nie ma żadnych przeszkód prawnych.
    Radny Pan M. Krzak uznał, iż dziwnie się składa, bowiem funkcja w radzie nadzorczej ma charakter kontrolny, spółka jest własnością gminy. Radny nie wie jak teraz będzie wyglądała kontrola Pana Badowskiego.
    Burmistrz Pan R. Lipski wyjaśnił, iż miał takie prawo i do niego należy kompetencja powołania członka rady nadzorczej.
    Radny Pan K. Kubit poprosił o przygotowanie w tej sprawie regulacji prawnej, bowiem radny nie jest do końca pewien czy tak to może funkcjonować. Prosi zatem o przygotowanie na przyszłą sesję na piśmie odpowiedzi odnośnie zapytania radnej C. Włodarczyk.
    Radny Pan Ł. Walter uznał, iż prośba radnego Kubita jest bezsensowna, są pewne kompetencje – tak samo jak radny ma prawo na sesji pytać, interpelować itd. tak samo burmistrz ma prawo do powoływania członków rady nadzorczej.
    Radny Pan K. Kubit wyjaśnił, iż nie chodzi o wchodzenie w kompetencje burmistrza, bo radny nie wątpi, że takie kompetencje są, tylko ma wątpliwości czy nie został naruszony pewien interes.
    Głos zabrał Pan T. Kmiecik przypomniał, iż to radny wyszedł z inicjatywą naprawy przejścia przy wodospadzie, dlatego też radnemu przypada złożyć podziękowania za wykonaną pracę Panu burmistrzowi oraz panu naczelnikowi B. Niemczukowi. Do podziękowań dołączył się radny L. Rogalewski.

    23. Wnioski i oświadczenia radnych.

    Radny Z. Duda w imieniu grupy radnych złożył wniosek formalny o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Miasta Kłodzka ojcu proboszczowi parafii pod Wezwaniem Matki Bożej Różańcowej w Kłodzku księdzu Wojciechowi Zbigniewowi Piątowskiemu.

    Radny prosi, aby do obchodów Dni Kłodzka wniosek został rozpatrzony.

    24. Sprawy różne.

    Pan burmistrz J. Rudnicki zaprosił serdecznie wszystkich radnych do obchodów świąt majowych.
    Pan Przewodniczący K. Oktawiec przypomniał, iż jutro tj. 30 kwietnia mija termin złożenia oświadczeń o stanie majątkowym, prosi zatem wszystkich radnych o dopilnowanie terminu.
    Radna Pani C. Włodarczyk zapytała Przewodniczącego czy wszystkie pisma jakie wpływają do biura Rady i nie posiadają klauzuli tajności, bądź poufności są przedstawiane Radzie.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec wyjaśnił, iż zależy to od treści pisma bowiem mogą być takie, które nie muszą być przedstawiane Radzie, np. pisma reklamowe.
    Radna Pani C. Włodarczyk twierdzi, iż Przewodniczący dokładnie wie o jakie pisma chodzi, wpływały one do biura Rady w sierpniu i we wrześniu, a po nich wpływały pewne rozstrzygnięcia – Rada o tym się nie dowiadywała twierdzi radna.
    Przewodniczący wyjaśnił, iż wszystkie pisma kierowane były do merytorycznych komisji, był przypadek, że dwa pisma krążyły po mieście więc Przewodniczący postanowił wycofać je z komisji, uznał bowiem, że nie można pewnymi dokumentami posługiwać się na zewnątrz.
    Wokół tej sprawy wywiązała się szeroka dyskusja. Chodziło o wnioski pokontrolne RIO i NIK, które podjęły określone stanowiska wobec byłego burmistrza Pana Z. Biernackiego i obecnego burmistrza Pana R. Lipskiego. W rezultacie burmistrz prosił, aby dla wyjaśnienia wszelkich wątpliwości zapoznać Radę z tymi dokumentami, aby nie było jakichkolwiek pomówień.
    Przewodniczący ogłosił 5 minutową przerwę od godz. 1440 – 1445.

    Po przerwie Przewodniczący poinformował, iż pierwsze pismo dot. zawiadomienia o wszczęciu postępowania i datowane jest na dzień 24 września 2003r. a płynęło do biura Rady Miejskiej 30.09.2003r. Przewodniczący skierował je do Komisji Rewizyjnej i stanowi ono zał. nr 3 do protokołu komisji z dnia 23 października 2003r. (ponadto pismo znajduje się w segregatorze rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody i RIO). Przewodniczący odczytał treść pisma.
    Drugie pismo to protokół pokontrolny RIO z 17 września 2003 r., wpłynęło do biura Rady Miejskiej 24.09.2003r. Przewodniczący skierował je do komisji I, II,V i VI. (obecnie pismo znajduje się w segregatorze rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody i RIO oraz stanowi zał. nr 4a do protokołu Komisji Rewizyjnej z dn. 23 października 2003r.).

    Ponadto burmistrz Pan R. Lipski wyjaśnił, iż efekt końcowy tej sprawy jest taki, iż w wyniku rozstrzygnięć komisji orzekającej były i obecny burmistrz zostali uniewinnieni, (dokument stwierdzający ten fakt znajduje się w biurze Rady Miejskiej się w segregatorze rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody i RIO).
    Wyjaśnień w powyższej sprawie udzielała Pani Marzena Dąbrowska Michalak oraz burmistrz Pan R. Lipski.
    Radny Pan Ł. Walter wyjaśnił, iż radnej Pani C. Włodarczyk nie chodziło o wyjaśnienie konkretnej sprawy tylko o fakt znikania dokumentów z biura Rady.
    Pan K. Oktawiec sprostował, aby nie używać stwierdzeń, iż dokument “zniknął”, wyraźnie jest zapisane w dzienniku korespondencyjnym, iż dany materiał jest w posiadaniu Przewodniczącego Rady.
    Przewodniczący uznał, iż na tym dyskusję zakończy.
    W punkcie sprawy różne w odniesieniu do wcześniejszej wypowiedzi radnego Z. Żerkowskiego głos zabrała dyrektor biblioteki Pani Ewa Piórkowska. Wyjaśniła, iż ustawa o bibliotekach oraz inne rozporządzenia regulują sposób gromadzenia księgozbiorów w bibliotece. Pracownicy w dziale gromadzenia i opracowywania są merytorycznie niezwykle dobrze przygotowani, znają księgozbiór. Pracownicy w innych działach zbierają zapotrzebowania, dezyderaty od naszych czytelników i w miarę możliwości zakupy są realizowane. Większych skarg nie było. W przeszłości była taka sytuacja, że tytułów na rynku wydawniczym ukazywało się znacznie mniej, pieniędzy było trochę więcej i każdy tytuł kupowało się w dwóch - trzech egzemplarzach. Obecnie decyduje się na jedne bądź drugie. Prowadzi się statystyki czytelników, dla każdej grupy kupuje się książki. Zdarza się tak, że tytułu brakuje, ale funkcjonuje coś takiego jak wypożyczalnia międzybiblioteczna i można sobie ściągnąć książkę z innej biblioteki z Polski. Pani dyrektor uważa, że wszystko jest realizowane w sposób prawidłowy, Pan radny zarzucił w czasie przerwy Pani Dyrektor to, że póki jest dyrektorem to może blokować pewne rzeczy. Powiedział, też że ma wiele skarg na Panią dyrektor. Pani E. Piórkowska chciałaby się dowiedzieć o jakie skargi chodzi, bowiem biblioteka jest chwalona w środowisku, przeprowadzona była kontrola w wyniku której nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
    Radny Pan Z. Żerkowski poinformował, iż skarga była od radnego, nie podobało się Panu Z. Dudzie jak Pani dyrektor przychodzi i rozmawia z radnymi.
    Radny dodał, iż Komisja Rewizyjna zajmowała się sprawami kontroli, Pan Cieślawski kontrolował bibliotekę, ale szef Komisji Rewizyjnej poprosił Panią Skarbnik o wykaz książek jakie zostały zakupione z pieniędzy przeznaczonych na dotacje. Radny uważa, że Pani Skarbnik taki wykaz udostępni. W tym momencie Przewodniczący Rady stwierdził, iż zgodnie z sugestią pani radczyni, musi przerwać tę dyskusję, jest to skarga na kierownika, są odpowiednie procedury rozpatrywania tej skargi i nie leży to w kompetencji Rady. Radny Pan Z. Żerkowski wtrącił, iż prosi aby Przewodniczący nie był tu adwokatem
    Pan K. Oktawiec zaznaczył, iż nie jest adwokatem nikogo, tylko zgodnie z sugestią pani radczyni - do której się przychyla, obecna dyskusja nie powinna mieć miejsca na sesji, jest to wewnętrzna sprawa kierownika i burmistrza.
    Radny Z. Żerkowski kierując swoją wypowiedź do burmistrza, stwierdził, iż uczuliłby, że jeżeli na dzień dzisiejszy pracownicy burmistrza wchodzą z furią do biura Rady i mówią do radnych dlaczego oni się czepiają, co oni chcą (...). Chcieliśmy wykaz książek i dalej go oczekujemy – stwierdza radny. Przecież Pani Piórkowska jest pracownikiem biblioteki, a biblioteka jest publiczna nie jest to prywatna biblioteka i w obecności Pana Dudy Pani Piórkowska zachowała się niezbyt na poziomie i nie wykazała tutaj kultury (...) w tym momencie Przewodniczący poprosił, aby nie kontynuować tego tematu.
    Kontynuując swoją wypowiedź radny Z. Żerkowski uznał, iż burmistrz musi uczulić pracowników i przyzwyczaić do kontroli, że pieniądze jakie Rada Miejska przyznaje zostaną później skontrolowane w jaki sposób zostały wydane, bo na dzień dzisiejszy Pani Piórkowska jest oburzona, że komisja będzie kontrolowała jak te pieniądze się wydaje.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec nie chce być podejrzany o to, że jest adwokatem kogokolwiek, ale przykro jest słyszeć przewodniczącemu z ust radnego takie stwierdzenia. Przewodniczący zna dobrze Panią dyrektor i nie może sobie wyobrazić wchodzącą ją z furią do biura Rady, prosi o nie kontynuowanie dyskusji.
    Radny Z. Duda był świadkiem wejścia Pani Dyrektor do biura Rady i stwierdził, że Pani Dyrektor była pod wpływem nerwów, a radny Żerkowski zapytał tylko obecną w biurze Panią Skarbnik o różnice pomiędzy rozchodami a tak niskimi zakupami książek. Radny po raz pierwszy widział Panią Dyrektor tak zdenerwowaną – radny uważa, że było to niepotrzebne, ponadto ma też żal do Pani Teresy Czekaj, która potraktowała go w podobny sposób.
    Pan radny K. Kubit uznał, iż skarżyć się można na Panią Dyrektor w momencie kiedy byłyby jakieś naruszenia jeżeli chodzi o merytorykę działania, natomiast pani Dyrektor funkcjonuje tak jak funkcjonować powinna, radny K. Kubit nie rozumie sensu tej dyskusji, wnosi o jej zamknięcie.
    Głos zabrał Pan burmistrz R. Lipski zwrócił uwagę na fakt, iż póki co, to czuje się pracodawcą Pani Dyrektor Piórkowskiej i pozostałych pracowników urzędu i jeśli Państwo radni mają uwagi to burmistrz zaprasza do siebie prosi, aby uwagi sprecyzować na piśmie a burmistrz w odpowiednim czasie się do nich odniesie. Nietaktem jest ze strony radnych, aby o takich sprawach dyskutować na plenarnym posiedzeniu.
    Przewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury Pani J. Sudoł poinformowała, iż komisja wizytowała w ubiegłym roku bibliotekę i nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości, oceniono Panią Dyrektor bardzo wysoko.
    Radny L. Rogalewski dodał, iż korzysta z biblioteki i nie ma żadnych zastrzeżeń co do jej funkcjonowania, radnemu wydaję się, że kolega Zygmunt ma dzisiaj jeden ze słabszych dni.
    Radny Pan Ł. Walter dla zrównoważenia poinformował, iż Pani w ewidencji ludności przy wydawaniu nowego dowodu tożsamości była dla radnego bardzo miła i pani na centrali także jest dla radnego bardzo miła.
    Odnośnie wypowiedzi radnego L. Rogalewskiego radny Z. Żerkowski poinformował, iż jest również zadowolony z prowadzenia biblioteki, ze sposobu udostępniania książek, czy prasy – chodzi tylko o sposób rozliczania faktur.
    Radna Pani D. Kołt złożyła formalny wniosek o zamknięcie tej bezprzedmiotowej dyskusji.
    Przewodniczący Pan K. Oktawiec zamknął dyskusję w punkcie sprawy różne.

    25. Zakończenie sesji.

    Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Krzysztof Oktawiec zamknął XXII sesję Rady Miejskiej mówiąc: “Zamykam XXII sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Zakończenie sesji nastąpiło o godz. 1520 (1000 – 1520).
    Czas trwania sesji 3 godz. 20 minut.
    Protokół sporządziła: Barbara Zajączkowska

    Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku
    Krzysztof Oktawiec

     

     






    Opracował/a:

    Zatwierdził/a:

    Zamieścił/a:

    Zmiany treści:
    Na serwerze nie ma pliku archiwalnego419

    Prawa autorskie © BIP UM Klodzko Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Data publikacji: 2004-05-19 14:30:48
    Aktualizacja: 2007-12-20 22:38:33
    Odslon: 526

    [ Wróć ]

    Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk

     · Strona Główna    ·  Administracja  · 
     
    Obsługa techniczna Centrum Internetu PULSAR