menu strony
| www.klodzko.pl | www.bip.gov.pl | >> wersja A | A | KONTRAST |  
Menu podręczne

  • Strona Główna
  • Statystyki BIP


  • PRAWO LOKALNE
  • Statut Miasta
  • Podatki i opłaty
  • Plany zagospo.
    ___przestrzennego
  • Skargi i wnioski
  • Strategia rozwoju
  • Strategia
    ___mieszkalnictwa
  • Program
    ___rozwoju oświaty
  • Prowadzone archiwa
  • Kontrole zewnętrzne
  • Zarządzenia Burmistrza
  • Ochrona Środowiska
  • Cmentarze Komunalne
  • Utrzymanie czystości
    __ i porządku w gminie

  • URZĄD
  • Kontakt
  • Godziny pracy UMK
  • Ważne telefony
  • Wykaz kont UMK
  • Nabór na wolne
    __ stanowiska_konkursy
  • Burmistrz
  • Organizacja Urzędu
  • Jednostki organiza.
  • Oświad. majątkowe
  • Sprawo. Burmistrza
  • Przyjmowanie stron
  • Otwarte konkursy
    __ ofert

  • RADA MIEJSKA W KŁODZKU
  • Rada Miejska
  • Kontakt z Radnym
  • Przewodniczący Rady
  • Dyżury radnych Rady
    __ Miejskiej w Kłodzku
  • Komisje Rady Miejskiej
  • Uchwały
  • Protokoły z sesji R. M.
  • Proponowany
    __ porządek obrad
    __ sesji R.M.

  • GOSPODARKA
  • Majątek Gminy
  • Związki zawodowe UMK
  • Budżet i sprawozdania
  • Spółki Prawa Handlow.
  • Organizacje
    ___ pozarządowe
  • Ogłoszenia
    ___i komunikaty
  • Oferty inwestycyjne
  • Gminne Programy
  • Integracja
    __ z Unią Europejską
  • Koncesja na roboty
    ___budowlane lub usługi

  • Szukaj



    PRZETARGI
  • Nieruchomości
  • Przetarg na najem
  • Zamówienia Publiczne

  • WYBORY
  • Wybory Prezydenta RP
  • Wybory samorządowe
  • Referendum
    ___ogólnokrajowe
  • Wybory uzupełniające
    ___do Rady Miejskiej
  • Wybory do Sejmu
    ___i Senatu
    ___Rzeczypospolitej
    ___Polskiej

  • P r o t o k ó ł nr VIII/03




     P r o t o k ó ł nr VIII/03
    z VIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
    w dniu 27 marca 2003r.
    w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.

    Sesja rozpoczęła się o godz. 1400.

    1. Otwarcie VIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec mówiąc: “Otwieram VIII sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Następnie Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych, Pana burmistrza Romana Lipskiego, jego zastępców Pana Janusza Rudnickiego i Pana Leszka Michalskiego, zaproszonych gości:

    • Komendanta Straży Pożarnej brygadiera Jana Chodorowskiego,
    • Komendanta Straży Granicznej ppłk Józefa Ostapkowicza,
    • Zastępcę Prokuratora Pana Marka Rusina,
    • Zastępcę Komendanta Policji Pana Bogdana Tokarza,
    • Komendanta Straży Miejskiej Pana Janusza Zatorskiego,
    • Przewodniczącego Rady Powiatowej Pana Jerzego Dziewieckiego,

    oraz przedstawicieli prasy i telewizji, naczelników wydziałów, pracowników urzędu oraz obecnych na sali mieszkańców Kłodzka.

    1. Stwierdzenie ważności sesji.

    Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż w sesji bierze udział 21 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

    1. Wybór sekretarzy sesji.

    Przewodniczący K. Oktawiec zaproponował na sekretarzy sesji radną Jolantę Kobak i radnego Łukasza Waltera. Rada jednogłośnie dokonała wyboru sekretarzy sesji (21 głosów “za”).

    1. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.

    Przewodniczący Rady K. Oktawiec zaproponował wykreślenie z porządku obrad pkt. 14. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko w latach 2003 – 2006, druk nr 73. W uzasadnieniu tej decyzji Przewodniczący podał, iż w najbliższym czasie trafi pod obrady sesji uchwała dotycząca ceny za wodę, wówczas obie uchwały będą rozpatrywane i poddane pod głosowanie.

    Ponadto Przewodniczący Rady poinformował radnego J. Pokrywkę iż, projekt uchwały jego autorstwa i dwóch innych radnych jest nadal w trakcie opiniowania, więc ewentualne jego przyjęcie nastąpi na kolejnej sesji.

    W związku z tym, że radni nie wnieśli więcej uwag do porządku obrad sesji, Przewodniczący poddał pod głosowanie zaproponowaną poprawkę.

    Głosowanie: za – 20, przeciw – 1, wstrzymało się – 0. Poprawkę przyjęto. pkt. 14 wykreślono z porządku obrad sesji.

    Głosowanie całego porządku obrad: za – 21 – jednogłośnie.

    Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:

    1. Otwarcie VIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    5. Zatwierdzenie protokołu z VII sesji Rady Miejskiej.
    6. Sprawozdanie z działalności burmistrza miasta Kłodzka.
    7. Roczna ocena bezpieczeństwa i porządku w mieście za rok 2002.
    8. Przerwa w obradach.
    9. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr LVII/352/2002 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 21 marca 2002r., w sprawie trzyletniego programu inwestycyjnego budowy w Kłodzku Krytego Basenu Kąpielowego, druk nr 72.
    10. Przyjęcie budżetu Gminy Miejskiej Kłodzko na rok 2003.
    11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany sieci szkół podstawowych od roku szkolnego 2003/2004 i granic ich obwodów, druk nr 67.
    12. Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Gimnazjum nr 2 w Kłodzku, druk nr 68.
    13. Podjęcie uchwały w sprawie zamiany nieruchomości, druk nr 70.
    14. Podjęcie uchwały w sprawie Statutu Gminy Miasta Kłodzka, druk nr 71.
    15. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko, druk nr 74.
    16. Rozpatrzenie skarg.
    17. Interpelacje i zapytania radnych.
    18. Wnioski i oświadczenia radnych.
    19. Sprawy różne.
    20. Zakończenie sesji.
    1. Zatwierdzenie protokołu z VII sesji Rady Miejskiej.
    2. Protokół z ostatniej VII sesji przyjęto jednogłośnie 21 głosów “za”.
    3. Sprawozdanie z działalności burmistrza miasta Kłodzka (zał. nr 1).

    Pytania zadał radny J. Migdał, zapytał o:

    • pkt 2 na str. 2 – jaka firma będzie wykonywała zakres prac związanych z pielęgnacją zieleni,
    • pkt 1 na str. 3 – dlaczego planuje się rozbiórkę dworu zlokalizowanego przy ul. Sierpowej w Kłodzku,
    • pkt 2 na str. 3 – czym się zajmuje firma SALUS i dlaczego właśnie tej firmie zlecono prace w zakresie pielęgnacji zieleni miejskiej,
    • pkt 3 na str. 4 – radny pyta ile ma lat osoba eksmitowana i ile lat zamieszkiwała w danym lokalu,
    • pkt 6 na str. 5 – radny prosi o podanie zespołu osobowego, który przeprowadzi konkurs dot. zatrudnienia osoby na stanowisko ds. Unii Europejskiej

    Pkt 2 na str. 2 – pielęgnację zieleni będzie wykonywała firma SALUS o czym jest mowa w pkt. 2 na str. 3 – wyjaśnił burmistrz R. Lipski.

    Na pytanie dotyczące pkt 1 na str. 3 burmistrz wyjaśnił, iż rozbiórka dworu przy ul. Sierpowej jest konieczna bowiem budynki te od dłuższego czasu stwarzają określone zagrożenie. Natomiast wyrobisko przy ul. Sierpowej prawdopodobnie będzie trzeb przygotować pod eksploatację.

    Pkt 2 na str. 3 – firma SALUS zajmuje się pielęgnacją zieleni i to ona wygrała przetarg na wykonanie prac pielęgnacyjnych przy drzewach rosnących na terenach komunalnych.

    Pkt 3 na str. 4 – burmistrz nie jest teraz w sranie podać w jakim wieku jest osoba eksmitowana, nie miej jednak informacja ta jest do zdobycia w odpowiednim wydziale urzędu.

    Pkt 6 na str. 5 – burmistrz podał, iż nie jest ostatecznie ustalony skład osobowy komisji przeprowadzającej konkurs ofert dot. zatrudnienia osoby zajmującej się sprawami Unii Europejskiej, burmistrz zaproponował uczestnictwo Przewodniczącemu Rady Panu K. Oktawcowi.

    Radny J. Pokrywka zapytał czy przy pielęgnacji zieleni na OSiR i przeznaczeniu kwoty 18 750,- na pielęgnację drzew szpalerowych również był ogłoszony przetarg.

    Wyjaśnień udzielił naczelnik wydziału IM pan Bogdan Niemczuk – poinformował, iż dla OSiR zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych można zlecić ten zakres robót w drodze bezprzetargowej – ponieważ jest to jednostka gminy. Ponadto tak się złożyło, że oferta OSiR dot. wycinki drzew na trzech wymienionych ulicach była niższa aniżeli firmy SALUS. Burmistrz R. Lipski dodał, iż OSiR nie mógł wykonać samodzielnie wszystkich prac związanych z pielęgnacją zieleni bowiem nie posiada specjalistycznego sprzętu do tych zadań, stąd też zlecono firmie SALUS, która jest z Wrocławia wykonanie trudniejszych prac wymagających zastosowania odpowiedniego sprzętu.

    Radny W. Gacek zapytał o pkt. 3 na str. 2 czy burmistrz podjął decyzję odnośnie wysokości dotacji dla OPS, bowiem komisja zdrowia będzie miała prawo ustosunkować się do poszczególnych wniosków o dotację na rok bieżący.

    Burmistrz R. Lipski potwierdził, iż rzeczywiście komisja ma prawo ustosunkować się do poszczególnych wniosków o dotację, natomiast propozycję wydziału na rok 2003 są obowiązujące do realizacji.

    Radny W. Gacek stwierdził, iż komisja zdrowia nie zajmowała stanowiska w sprawie wniosków o dotację. Radny L. Rogalewski twierdzi jednak, że dyskutowano na komisji o wielkości przyznawanych środków, może nie precyzowano konkretnych wniosków – jednak dyskusja miała miejsce.

    Burmistrz R. Lipski stwierdził, iż przy debacie budżetowej kwestię tę omówi się bardziej szczegółowo.

    Na tym zakończono dyskusję w powyższym punkcie.

    Przystąpiono do realizacji tematu wiodącego sesji a mianowicie:

    1. Roczna ocena bezpieczeństwa i porządku w mieście za rok 2002.

    Przewodniczący Rady K. Oktawiec poinformował, iż materiały dot. bezpieczeństwa w mieście w formie pisemnej jak i wyciąg z protokołu z dzisiejszej sesji zostaną przekazane do Komisji Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego, wszelkie wnioski jakie wypracuje komisja będą w późniejszym czasie ujęte w programie społeczno – gospodarczym dla gminy na kadencję 2002 – 2006.

    # Jako pierwszy głos zabrał Pan Jan Chodorowski Komendant Straży Pożarnej. Tytułem wstępu poinformował o sytuacji pożarowej w powiecie kłodzkim w 2002 roku. Podał, iż jednostki Straży Pożarnej w 2002 roku wyjeżdżały do działań ratowniczych 2302 razy, jest to o 608 razy więcej niż w roku 2001. W tej liczbie zawartych jest 999 zdarzeń było przy pożarach, 1227 miejscowych zagrożeń i tu jest tendencja wzrostowa, odnotowano 76 alarmów fałszywych. Przy alarmach fałszywych jednostki Straży Pożarnej również wyjeżdżają. Straty ogółem wynoszą 4 mln 410 tys. zł uratowano mienie na około 12 mln zł.

    W mieście Kłodzku w 2002 roku było 335 zdarzeń, w tym 163 pożary, 160 miejscowych zagrożeń i 12 fałszywych alarmów. W porównaniu z rokiem 2001 było tych zdarzeń o 129 więcej. Straty w Kłodzku w 2002 roku wynoszą ogółem 491 tys. zł uratowano mienie na około 1,5 mln zł. Zagrożenia jakie występują w mieście i powiecie to:

    • pożarowe związane ze zwartą zabudową, starą, drewnianą, gdzie w przypadku powstania pożaru ogień bardzo szybko rozprzestrzenia się chodzi tu przede wszystkim o starówkę kłodzką jest tu bardzo zły dojazd, ponieważ jest wąsko a do tego niewłaściwie parkowane są pojazdy samochodowe
    • na drogach – wypadki,
    • chemiczne,
    • ekologiczne,
    • powodziowe – gwałtowne burze, silne wiatry,
    • terroryzm i bioterroryzm (zjawisko nie znane przed wydarzenia z dnia 11 września 2001 roku w Nowym Yorku),
    • zagrożenia z Republiki Czeskiej – elektrownia atomowa typu Czernobyl,
    • transport kolejowy i drogowy – przewożenie substancji i materiałów niebezpiecznych.

    Następnie Pan komendant J. Chodorowski przedstawił Radzie, w formie multimedialnej wyposażenie i funkcjonowanie Powiatowej Straży Pożarnej.

    Na terenie powiatu kłodzkiego są 4 jednostki ratowniczo – gaśnicze: w Kłodzku, Nowej Rudzie, Bystrzycy Kłodzkiej i w Kudowie Zdroju. Kłodzka jednostka ratowniczo – gaśnicza na wyposażeniu posiada:

    • średni samochód gaśniczy – nowy nabytek dwuletni, samochód typu MAN, 2 tony wody, linia szybkiego natarcia, samochód przewozi sprzęt i środki do ograniczania skażeń chemicznych i ekologicznych,
    • ciężki samochód gaśniczy produkcji polskiej Jelcz, 5 ton wody do przewożenia, wykonuje zadania przy pożarze, wydawanie wody i piany, może częściowo ograniczać skażenia chemiczne,
    • samochód specjalny – drabina 30 metrów, dość wyeksploatowany, przy trudnych warunkach pogodowych nie spełnia swojego zadania,
    • podnośnik - 18 metrów produkcji polskiej, również bardzo mocno wyeksploatowany,
    • ratownictwo drogowe – samochód volkswagen,
    • samochód operacyjny dla dowódcy jednostki ratowniczo – gaśniczej.

    Pan komendant przedstawił również rozmieszczenie jednostek straży pożarnych włączonych do krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego na terenie powiatu kłodzkiego, są to: Jaszkowa Dolna, Polanica Zdrój, Szczytna, Lewin Kł., Kudowa Czermna, Międzylesie, Stronie Śl. przy Hucie Szkła Kryształowego “Violetta” oraz Stronie Śl. – Miasto. Są to jednostki elitarne, które otrzymują dotację z budżetu państwa. Następnie komendant podał statystykę wyjazdów do zdarzeń, najwięcej bo 974 razy w roku wyjeżdżała do zdarzeń jednostka z Kłodzka, potem Bystrzyca Kł. – 550, Nowa Ruda – 526 i Kudowa 252 razy. Przedstawiono również epicentra powodziowe, gdzie największe zagrożenie jest w gminie i mieście Kłodzku obszar ten sięga aż do Polanicy.

    Kierunki rozwoju PSP w Kłodzku na terenie powiatu kłodzkiego:

    • pilną sprawą jest zakup drabiny pożarniczej, jest to bardzo drogi sprzęt opiewający na kwotę 2 mln zł.
    • ukończenie budowy strażnicy jednostki ratowniczo – gaśniczej w Nowej Rudzie – prace nie są zagrożone, wstępny termin oddania budowli to wrzesień rok 2003,
    • zakup ciężkiego samochodu ratownictwa technicznego,
    • modernizacja jednostek PSP w Kudowie i Bystrzycy,
    • zakup nowoczesnych pojazdów ratowniczo - gaśniczych – (to zrealizowano 3 dni temu), jednak, aby pojazd spełniał funkcję ratownictwa drogowego potrzebny jest zestaw przeznaczony do uwalniania ludzi podczas wypadków samochodowych tj. nożyce i pompa hydrauliczna, koszt tych urządzeń to minimum 30 tys. zł.

    Tu Pan Komendant Chodorowski nadmienił, iż zwrócił się z pismem do burmistrza miasta Kłodzka z prośbą o pomoc finansową pt. zadanie własne gminy jakim jest ochrona przeciwpożarowa. Przez ostatnie lata (4-5) miasto nie przekazało żadnych środków na ochronę przeciwpożarową. Dla przykładu środki finansowe przekazała Gmina Wiejska Kłodzko, Kudowa i Międzylesie.

    Na zakończenie swojej wypowiedzi Pan komendant J. Chodorowski zgłosił następujące wnioski do protokółu:

    • Włączyć do podziału bojowego nowoczesny samochód, który kosztował 220 tys. zł. poprzez zakup sprzętu do uwalniania ludzi podczas wypadków tj. pompy hydraulicznej i nożyc.
    • Rozpatrzenie propozycji dofinansowania przez gminę miejską zakupu nowoczesnej drabiny.
    • Wykwaterowanie mieszkańców Kłodzka z budynku Państwowej Straży Pożarnej przy ul. Muzealnej 1 do końca września 2003r. umożliwi to przystąpienie do modernizacji i wykonania dokumentacji projektowej w celu stworzenia warunków dla strażaków.

    Głos zabrał burmistrz R. Lipski, odnosząc się do powyższych kwestii poruszonych przez Pana Komendanta poinformował, iż trwają czynności związane z wykwaterowaniem lokatorów budynku przy ul. Muzealnej. Należy jeszcze wykwaterować trzy rodziny, dotychczas zaproponowane lokale nie zostały przez nich przyjęte. Podsumowując wartość lokali jakie będą potrzebne dla tych rodzin oraz wartość budynku przy ul. Muzealnej sięgnie ona kwoty w granicach 500 600 tys. zł i niech to będzie cegiełka tego roku budżetowego udziału miasta Kłodzka dla PSP – dodaje burmistrz Lipski.

    Radny J. Pokrywka zapytał czy Straż Pożarna interweniuje w sytuacja takich jak np. zakopanie się w zaspie śniegowej.

    Pan komendant potwierdził, iż jak najbardziej mają miejsce interwencje w takich sytuacjach.

    Radny Ł. Walter zapytał o to, kto pokrywa koszty poszczególnych akcji wraz z tymi wezwaniami fałszywymi.

    Pan J. Chodorowski wyjaśnił, że jeżeli jest zdarzenie to zostaje przekazywana informacja do policji, która prowadzi dochodzenie.

    W związku z tym, że więcej pytań więcej pytań nie zadano, Przewodniczący podziękował za udział w sesji Komendantowi PSP Panu Janowi Chodorowskiemu.

    Po czym ogłosił przerwę w obradach od godz. 1515 – 1530.

    # Po przerwie głos zabrał Komendant Straży Granicznej ppłk Józef Ostapkowicz. Poinformował, iż z samej specyfiki zadań Straży Granicznej wynika, że w granicach administracyjnych miasta realizuje swoje zadania w bardzo ograniczonym zakresie, sprowadza się to do wspólnych patroli z Policją i Strażą Miejską. Przeprowadzono szereg takich akcji, których wynik wypadł pozytywnie, aczkolwiek spotkano się z dziwnymi oddźwiękami w prasie na temat udziału funkcjonariuszy Straży Granicznej, toteż swoją wypowiedź Pan komendant ograniczył do poniższego cytatu: Euroregio Glacensis (marzec), Kłodzko, (...) wieść rozeszła się szybko o nalocie mundurowych na to miasto - przekazywano sobie z ust do ust, (...) gdzie niegdzie zapanował popłoch (..) co niektórzy dziwili się nawet czy Straż Graniczna nie ma nic innego do roboty aniżeli pilnowanie porządku”. Podpisał to Pan bień. Pan komendant ma nadzieję, że Rada Miejska ma inne zdanie na ten temat. Sudecki Oddział Straży Granicznej dołoży wszelkich starań aby przekonać co niektórych że Straż Graniczna jako urząd państwowych również będzie realizowała swoje ustawowe zadania tj. działanie na rzecz ładu i porządku publicznego. Pan komendant dołączył również materiał pisemny, który stanowi załącznik nr 2 do protokołu.

    Radny M. Krzak zapowiedział, iż w nieodległym terminie Komisja Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego będzie zajmowała się tematem bezpieczeństwa publicznego w mieście Kłodzku, zostaną poproszeni na to spotkanie panowie obecni na sesji w celu wypracowania na przyszłość odpowiednich wniosków do realizacji.

    # Przewodniczący poprosił o zabranie głosu przedstawicieli policji. Głos zabrał zastępca komendanta policji pan Bogdan Tokarz. Kontynuując wypowiedź komendanta Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej stwierdził, iż wszystkim służbom mundurowym zależy na utrzymaniu porządku i bezpieczeństwa w mieście. Podziękował za wspólne patrole z policją Straży Granicznej jak i Straży Miejskiej. Patrole mieszane powodują ich wielokrotność, daje to możliwość wystawienia w ciągu nocy trzech patroli w miejsce jednego patrolu policyjnego. Policja liczy na kontynuowanie tego modelu pełnienia wspólnej służby.

    Ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta Kłodzka w 2002 roku przedstawił naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku podkomisarz Maciej Brandys. Prezentowany materiał przez Pana podkomisarza stanowi załącznik nr 3 do protokołu. Ponadto Pan M. Brandys dodał, iż od 1 marca 2003 roku wdrożono do realizacji program powiatu kłodzkiego pn. “Czujmy się bezpiecznie”, który został zatwierdzony przez komendanta powiatowego policji Pana Arnolda Różewicza i Starostę Powiatu Kłodzkiego. Główne cele programu to:

    • zmieszenie liczby zagrożeń,
    • rozwijanie dobrego kontaktu obywateli z instytucjami,
    • wykształcenie w społeczeństwie współodpowiedzialności za stan bezpieczeństwa,
    • podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie istniejących zagrożeń.

    Program realizowany jest w trzech kierunkach:

    1. Demoralizacja nieletnich.
    2. Alkoholizm i narkomania.
    3. Bezpieczne mienie, życie i zdrowie.

    Realizując ten program przeprowadzono kilka akcji porządkowych wspólnie z funkcjonariuszami SOSG, Żandarmerii Wojskowej i Straży Miejskiej. Realizacja tego programu przyczynia się do spadku ilości przestępstw.

    Zastępca komendanta powiatowego policji Pan Bogdan Tokarz dodał, iż program pn. “Czujmy się bezpiecznie” został rozesłany do wszystkich władz w całym powiecie, nie mniej jednak nie wszyscy burmistrzowie składają akces przystępowania do tego programu, który nie wymaga nakładu żadnych środków finansowych. Służbom mundurowym zależy na tym aby w realizację tego programu oprócz policji włączyły się podmioty w postaci samorządów terytorialnych, placówek oświatowych itp. Pan B. Tokarz apeluje też do władz Kłodzka o przystąpienie do programu.

    Radny J. Migdał poprosił o to, aby zadbać odpowiednio o bezpieczeństwo na ul. Wyspiańskiego bowiem dochodzi tam do wielu kolizji i wypadków.

    Burmistrz R. Lipski poruszył kwestię lokalizacji przystanku na ul. Wyspiańskiego przy podwójnej ciągłej, jak wiadomo jest to niedopuszczalne, dlatego też jest prośba do Pana komendanta policji, aby wspólnie monitować do Generalnej Dyrekcji Dróg o wykonanie zatoczki przystankowej po drugiej stronie ulicy.

    Pan komendant obiecał, iż policja dołoży wszelkich starań, aby poprawić bezpieczeństwo na ul. Wyspiańskiego.

    Przewodniczący K. Oktawiec poprosił o informację jak wygląda współpraca Straży Miejskiej z Policją – chodzi tu głównie o wspólne nocne patrole.

    Wyjaśnień udzielił podkomisarz Pan M. Brandys. Poinformował, iż funkcjonariusze pełnią służbę w rejonach szczególnego nadzoru czyli jest to zmiana I i II, są to rejony przystanku PKP, PKS, promenada oraz rejon rynku, gdzie dochodzi do największej liczby zdarzeń. Jeśli natomiast chodzi o służby nocne również w miarę sił i środków komendant Straży Miejskiej wspiera swoimi siłami policję. W wyniku czego są zatrzymania na gorących uczynkach. Policja chciałaby, aby ta współpraca utrzymywała się na dotychczasowym poziomie.

    Radny J. Pokrywka zapytał czy istnieje możliwość zamontowania w Kłodzku w miejscach szczególnie niebezpiecznych pomiaru prędkości z jaką przemieszczają się pojazdy.

    Radny M. Krzak zapytał jak funkcjonuje wcześniej zamontowany monitoring i jak wygląda sytuacja spożywania narkotyków na terenach szkół.

    Pan M. Brandys w odpowiedzi podał, iż monitoring rynku jest bardzo przydatny bowiem już w kilku przypadkach postępowania wyjaśniającego w sprawach o wykroczenie czy też przy przestępstwach korzystano z materiałów zarejestrowanych - zawsze są one udostępniane przez Straż Miejską, wykorzystywane są one również w czynnościach pozaprocesowych. Monitoring rzeczywiście przynosi oczekiwane rezultaty.

    Pan komendant B. Tokarz ustosunkował się do kwestii narkotyków. Poinformował, iż do roku 1999 problem ten w Kłodzku nie był zauważany – a istniał. Dlatego też powołano do życia grupę dwuosobową przy komendzie powiatowej w Kłodzku zajmującą się tylko tym problemem. Od roku 1999 stwierdza się w Kłodzku coraz więcej przestępstw narkotykowych. Przestępstwa te mają swoisty charakter, bowiem mało kiedy są zgłoszenia, to policjant musi sam znaleźć tych, którzy biorą narkotyki i tych, którzy sprzedają te narkotyki. Dynamika czynów stwierdzonych jest coraz wyższa. Od 1999 do końca roku 2002 roku stwierdzono wzrost o ok. 450%, czyli jest duża wykrywalność przestępstw, a co za tym idzie prowadzi to do powolnej eliminacji zjawiska. Dla przykładu w 1999 nie aresztowano żadnej osoby za wykroczenie narkotykowe natomiast w 2002 było ich aż 17. Powiat kłodzki jako jeden z nielicznych w całym województwie wrocławskim podszedł do tego problemu z całą powagą przez co osiąga jedne z najlepszych wyników. Tylko komenda miejska we Wrocławiu i Legnicy ma większe ilości ujawnionych przestępstw narkotykowych jak Kłodzko.

    Pan burmistrz R. Lipski w odpowiedzi radnemu Pokrywce podał, iż takich pomiarów prędkości w mieście Kłodzku nie ma potrzeby montować, bowiem każdy kierowca wie z jaką prędkością porusza się po drogach miejskich, rzecz dotyczy dróg przelotowych czyli powiatowych i krajowych. Burmistrz nie jest w stanie określić jak kosztowne jest zamontowanie takiego urządzenia.

    # Informacje o zagrożeniu przestępczością oraz o podstawowych wynikach pracy kłodzkiej prokuratury w 2002 roku przedstawił zastępca prokuratora Pan M. Rusin. Prezentowany materiał stanowi załącznik nr 4 do protokółu.

    Radni nie wnieśli żadnych zapytań do Pana M. Rusina zastępcy prokuratora w Kłodzku.

    # Komendant Straży Miejskiej Pan Janusz Zatorski poinformował, iż materiał dot. rocznej działalności Straży Miejskiej w Kłodzku został dostarczony wszystkim radnym, stanowi on załącznik nr 5 do protokołu. Pan J. Zatorski wyjaśnił, iż w materiale jest zapis dotyczący zaproponowania powiększenia etatów straży miejskiej, nie chodzi tu jednak o zwiększenie etatów tylko o zasadność wspólnych patroli z policją. Patrole w godzinach nocnych rozpoczęto w tym roku, moją one duże znaczenie, a przy tym charakteryzują się dużą wykrywalnością. Ponadto wspólne patrole z policją zwiększają skuteczność bowiem rozszerzone są uprawnienia funkcjonariuszy.

    Przewodniczący nie stwierdził, żadnych pytań do Pana Komendanta Straży Miejskiej, ponadto poinformował o materiale pisemnym jaki złożyła Pani Marta Sługocka prezes Sądu Rejonowego w Kłodzku, która z powodu prowadzenia rozpraw nie miała możliwości wzięcia udziału w sesji Rady Miejskiej. Materiał stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

    Na zakończenie tematu dotyczącego bezpieczeństwa i porządku w mieście Przewodniczący Rady podziękował serdecznie zaproszonym gościom za przybycie na sesję, przygotowanie materiałów i udzielanie odpowiedzi oraz wyjaśnień na zadawane pytania radnych.

    Przerwa w obradach godz. 1620 – 1650.

    1. Podjęcie uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr LVII/352/2002 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 21 marca 2002r., w sprawie trzyletniego programu inwestycyjnego budowy w Kłodzku Krytego Basenu Kąpielowego, druk nr 72 (zał. nr 7).
    2. Przewodniczący odczytał treść uchwały wraz z uzasadnieniem. W związku z tym, że nie stwierdzono żadnych pytań dot. powyższego projektu uchwały przewodniczący poddał go pod głosowanie.

      Głosowanie: za – 16 – jednogłośnie.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/56/2003 (zał. nr 8).

      Nieobecni radni: J. Kobak, P. Brzostowicz, W. Gacek, D. Kołt, E. Bednarczyk, W Dziopek.

    3. Przyjęcie budżetu Gminy Miejskiej Kłodzko na rok 2003 (zał. nr 9).

    Głos zabrała Skarbnik Gminy Miejskiej Kłodzko Pani Henryka Popiel. Poinformowała o poprawkach jakie zaproponowała komisja budżetu, ujęto te zadanie jednak nieco w innych proporcjach z uwagi na ograniczone środki finansowe. Zmniejszono rezerwę oraz wprowadzono wolne środki za 2002, zostały one przeznaczone na Schronisko Młodzieżowe w kwocie 3 845zł. dla Muzeum, KOK, CEK i OSiR – są to zobowiązania powstałe w 2002 roku, zwiększono środki na remont schodów dla niepełnosprawnych Zespołu Szkół Integracyjnych w kwocie 15 tys. zł. Zwiększono zasiłki i pomoc w naturze w kwocie 20 tys. zł, wyżywienie dla dzieci 10 tys. zł, niedoszacowanie OPS w kwocie 15 tys. zł.

    Wnikliwie przeanalizowano sugestie Klubu Radnych SLD, jednak na dzień dzisiejszy nie ma możliwości dokonania przesunięć z poszczególnych działów środków na cele, które wskazał Klub Radnych SLD z uwagi na to, że budżet zawiera zadania, które wynikają z umów zawartych w 2002 roku.

    Budżet zawiera też zmiany spowodowane otrzymaniem dotacji z Urzędu Dolnośląskiego. Czyli dochody po zmianach wynoszą 38 298 655,- a wydatki – 39 223 523,-.

    Przybył radny E. Bednarczyk, W. Gacek – godz. 1700.

    Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Budżetu Finansów i Polityki Gospodarczej Pan Eugeniusz Bednarczyk. Odczytał w całości stanowisko komisji dot. projektu budżetu roku 2003.

    Na podstawie przepisów zawartych w ustawie o samorządzie gminnym,

    ustawie o finansach publicznych, statucie Gminy Miejskiej Kłodzko, uchwale Rady Miejskiej

    Kłodzko w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

    Przedłożony projekt budżetu opiniuje pozytywnie.

    Projekt spełnia wymogi określone przepisami prawa, zawiera niezbędne

    dokumenty oraz przedstawia wiarygodną prognozę dochodów i wydatków, w szczególności:

    • na wykonanie obligatoryjnych zadań własnych i rządowych,
    • spłatę kredytów,
    • spłatę zobowiązań roku poprzedniego,
    • na kontynuowanie inwestycji, w tym głównie z udziałem środków zewnętrznych.

    Jest to budżet na miarę aktualnych możliwości gminy uwarunkowanych ogólną sytuacją

    gospodarczą. Oczywiście, nie satysfakcjonuje fakt, że nie zapewnia lepszego wsparcia

    finansowego: pomocy społecznej, sportu, nie rozszerza zakresu inwestycji, które wszak

    stanowią najpewniejszą metodę walki z bezrobociem.

    Na te zagadnienia Burmistrz powinien zwrócić szczególną uwagę, tak podczas

    konstruowania ostatecznej wersji projektu budżetu, jak też jego realizacji w trakcie roku

    budżetowego.

    Pani Skarbnik zgłosiła poprawkę do projektu budżetu, dotyczy ona zapisu w §6 uchwały powinien brzmieć: Upoważnia się burmistrza miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu do kwoty 1 500 000,-.

    Wobec powyższego pani wiceprzewodnicząca Celina Włodarczyk poprosiła o podanie zmian w załączniku dot. zaciągniętych kredytów i prognozy ich spłaty.

    Pani Skarbnik wyjaśniła, iż zał. 11 do budżetu mówi o przychodach i rozchodach z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej, w której wskazuje się przychody na pokrycie niedoboru budżetowego kredytem lub nadwyżką i jest on integralną część projektu uchwały oraz integralną częścią do przedstawienia informacji co do projektowanego długu publicznego.

    Wywiązała się dyskusja w tym temacie z udziałem Pani C. Włodarczyk, oraz Pani Skarbnik radcy prawnego Pana Edwarda Osowskiego – który uznał, iż załącznik nie wymaga zmiany. Po wszelkich wyjaśnieniach Przewodniczący poddał pod głosowanie poprawkę dot. zapisu w §6 projektu budżetu na rok 2003.

    Głosowanie: za - 17 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.

    Zapis w § 6 brzmi: Upoważnia się burmistrza miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu do kwoty 1 500 000,-.

    Przybył radny W. Dziopek godz. 1710.

    Po przegłosowaniu powyższej poprawki przewodniczący odczytał treść uchwały budżetowej, po czym poddał ją pod głosowanie.

    Głosowanie: za – 18 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/57/2003 (zał. nr 10).

    Burmistrz R. Lipski podziękował wszystkim radnym za jednomyślność w przyjmowaniu budżetu roku 2003.

    Przerwa w obradach godz. 1730 – 1745.

    Przybyli radni: D. Kołt, J. Kobak, P. Brzostowicz – godz. 1745.

    1. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany sieci szkół podstawowych od roku szkolnego 2003/2004 i granic ich obwodów, druk nr 67 (zał. nr 11).
    2. Przewodnicząca Komisji Edukacji i Kultury Pani Joanna Sudoł poinformowała o pozytywnej opinii dot. powyższego projektu uchwały. jest to uchwała porządkująca bowiem dwie szkoły są wygaszające, tj. Szkoła Podstawowa nr 1 i 5.

      Radny J. Pokrywka pyta czy uchwała ta nie wprowadza rejonizacji czyli przypisania danego dziecka do określonej szkoły.

      Pani J. Sudoł wyjaśniła, iż jest to rejonizacja, jednak jeśli zaistnieje potrzeba skierowania dziecka do innej szkoły wówczas nie ma problemów z umieszczeniem dziecka w placówce innej niż ta przypisana rejonem.

      W związku z tym, że więcej pytań i uwag nie było Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały znajdujący się na druku nr 67.

      Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/58/2003 (zał. nr 12).

    3. Podjęcie uchwały w sprawie nadania imienia Gimnazjum nr 2 w Kłodzku, druk nr 68 (zał. nr 13).
    4. Przewodniczący odczytał treść projektu uchwały w raz z uzasadnieniem.

      Pani J. Sudoł poinformowała, iż była też inna kandydatura J. Piłsudskiego, ale nie otrzymała poparcia. Stąd też proponuje się nadać Gimnazjum nr 2 im. S. Wyspiańskiego – co komisja zaopiniowała pozytywnie.

      Głosowanie: za – 20, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/59/2003 (zał. nr 14).

    5. Podjęcie uchwały w sprawie zamiany nieruchomości, druk nr 70 (zał. nr 15).
    6. Przewodniczący odczytał treść projektu uchwały wraz z uzasadnieniem.

      Radny J. Pokrywka podziękował Panu burmistrzowi za rozwiązanie zaszłości dot. zamiany powyższej nieruchomości.

      Radny L. Rogalewski przy tej okazji poruszył problem, który ciągnie się od wielu lat a dotyczy Pani W. Cykowskiej.

      Pan Z. Żerkowski poinformował, iż Komisja Gospodarki Komunalnej nie opiniowała tego projektu uchwały, nie mniej jednak sprawa jest tak dobrze wszystkim znana i powszechnie akceptowana, że nie ma potrzeby wydawania opinii komisji. Pan Z. Żerkowski nie widzi żadnych przeszkód do podjęcia tej uchwały.

      W związku z powyższym Pan K. Oktawiec poddał pod głosowanie przyjęcie ww. projektu uchwały.

      Głosowanie: za – 20, przeciw – 0, wstrzymało się – 1.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/60/2003 (zał. nr 16).

    7. Podjęcie uchwały w sprawie Statutu Gminy Miasta Kłodzka, druk nr 71 (zał. nr 17).
    8. W tym przypadku również odczytano treść projektu uchwały wraz z uzasadnieniem. Przewodniczący wyjaśnił, iż zmiana Statutu wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody, gdzie uznano pewne zapisy jako niezgodne z prawem. W związku z powyższym wprowadzono wymagane poprawki.

      Na ten temat wywiązała się dyskusja z udziałem radnego J. Migdała oraz Pana E. Osowskiego. W wyniku dyskusji nie padły żadne wnioski w związku z tym, Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały znajdujący się na druku nr 71.

      Głosowanie: za – 20, przeciw – 0, wstrzymało się – 0.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/61/2003 (zał. nr 18).

    9. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej Kłodzko, druk nr 74 (zał. nr 19).
    10. Pan Z. Żerkowski Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego poinformował, iż komisja wyłoniła trzy osoby ze swego składu, które przeanalizowały regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków - nie zgłosili żadnych uwag, więc komisja wydała pozytywną opinię do powyższego projektu uchwały. Pozytywną opinię wydała również Komisja Budżetu. Przewodniczący Rady odczytał treść projektu uchwały wraz z uzasadnieniem, po czym poddał go pod głosowanie.

      Głosowanie: za – 16, przeciw – 0, wstrzymało się – 4.

      Uchwała przeszła i otrzymała nr VIII/62/2003 (zał. nr 20).

    11. Rozpatrzenie skarg.
    12. Nie stwierdzono żadnych skarg do rozpatrzenia.
    13. Interpelacje i zapytania radnych.
    14. Radny W. Gacek zapytał o to, czy wysypisko śmieci na ul. Sierpowej zostanie ogrodzone.

      Radny Z. Duda zapytał burmistrza o to, jakie działania będzie czynił na poprawę sytuacji osób ubogich.

      Burmistrz R. Lipski w odpowiedzi na pytanie radnego W. Gacka podał, iż zarządca wysypiska śmieci przy ul. Sierpowej zostanie zobowiązany do ogrodzenia i rekultywacji terenu wysypiska.

      Odnośnie pytania radnego Z. Dudy burmistrz poinformował, iż będą większe środki na opiekę społeczną jednak w momencie zdobycia dodatkowych dochodów, ponadto burmistrz będzie domagał się środków z zewnątrz. Ponadto są też inne możliwości niesienia pomocy najuboższym, m.in. jest to kwestia umorzeń czynszów. Burmistrz R. Lipski obiecał, iż poczyni wszelkie starania, aby sytuacja ludzi najuboższych uległa poprawie.

    15. Wnioski i oświadczenia radnych.
    16. Przewodniczący nie stwierdził w tym punkcie żadnych wniosków i oświadczeń radnych.
    17. Sprawy różne.
    18. Głos zabrał zastępca burmistrza Pan Janusz Rudnicki, wspomniał o kwestii podziału środków dla jednostek kultury i oświaty zapewnił, iż odbędzie się to przy współudziale merytorycznych komisji Rady.

      Przewodniczący Rady K. Oktawiec przypomniał radnym o składaniu oświadczeń majątkowych wraz z rozliczeniem PIT za ubiegły rok.

      Głos zabrała mieszkanka Kłodzka Pani M. A. Jaworska, bardzo serdecznie podziękowała burmistrzom, wszystkim radnym oraz naczelnikom wydziału za doprowadzanie zamiany nieruchomości do finału.

    19. Zakończenie sesji.

    Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad Przewodniczący Rady Krzysztof Oktawiec zamknął VIII sesję Rady Miejskiej mówiąc: “Zamykam VIII sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Zakończenie sesji nastąpiło o godz. 1820 .

    Czas trwania sesji 4 godz. 20 minut (1400 – 1820).

    Protokół sporządziła: Barbara Zajączkowska

    ...................................






    Opracował/a:

    Zatwierdził/a:

    Zamieścił/a:

    Zmiany treści:
    Na serwerze nie ma pliku archiwalnego258

    Prawa autorskie © BIP UM Klodzko Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Data publikacji: 2003-10-07 12:01:56
    Aktualizacja: 2007-12-20 00:44:44
    Odslon: 1216

    [ Wróć ]

    Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk

     · Strona Główna    ·  Administracja  · 
     
    Obsługa techniczna Centrum Internetu PULSAR