menu strony
| www.klodzko.pl | www.bip.gov.pl | >> wersja A | A | KONTRAST |  
Menu podręczne

  • Strona Główna
  • Statystyki BIP


  • PRAWO LOKALNE
  • Statut Miasta
  • Podatki i opłaty
  • Plany zagospo.
    ___przestrzennego
  • Skargi i wnioski
  • Strategia rozwoju
  • Strategia
    ___mieszkalnictwa
  • Program
    ___rozwoju oświaty
  • Prowadzone archiwa
  • Kontrole zewnętrzne
  • Zarządzenia Burmistrza
  • Ochrona Środowiska
  • Cmentarze Komunalne
  • Utrzymanie czystości
    __ i porządku w gminie

  • URZĄD
  • Kontakt
  • Godziny pracy UMK
  • Ważne telefony
  • Wykaz kont UMK
  • Nabór na wolne
    __ stanowiska_konkursy
  • Burmistrz
  • Organizacja Urzędu
  • Jednostki organiza.
  • Oświad. majątkowe
  • Sprawo. Burmistrza
  • Przyjmowanie stron
  • Otwarte konkursy
    __ ofert

  • RADA MIEJSKA W KŁODZKU
  • Rada Miejska
  • Kontakt z Radnym
  • Przewodniczący Rady
  • Dyżury radnych Rady
    __ Miejskiej w Kłodzku
  • Komisje Rady Miejskiej
  • Uchwały
  • Protokoły z sesji R. M.
  • Proponowany
    __ porządek obrad
    __ sesji R.M.

  • GOSPODARKA
  • Majątek Gminy
  • Związki zawodowe UMK
  • Budżet i sprawozdania
  • Spółki Prawa Handlow.
  • Organizacje
    ___ pozarządowe
  • Ogłoszenia
    ___i komunikaty
  • Oferty inwestycyjne
  • Gminne Programy
  • Integracja
    __ z Unią Europejską
  • Koncesja na roboty
    ___budowlane lub usługi

  • Szukaj



    PRZETARGI
  • Nieruchomości
  • Przetarg na najem
  • Zamówienia Publiczne

  • WYBORY
  • Wybory Prezydenta RP
  • Wybory samorządowe
  • Referendum
    ___ogólnokrajowe
  • Wybory uzupełniające
    ___do Rady Miejskiej
  • Wybory do Sejmu
    ___i Senatu
    ___Rzeczypospolitej
    ___Polskiej

  • P r o t o k ó ł nr XXIV/04




     P r o t o k ó ł nr XXIV/04
    z XXIV sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
    w dniu 17 czerwca 2004r.
    w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.

    Sesja rozpoczęła się o godz. 1200.

    1. Otwarcie XXIV sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec mówiąc: “Otwieram XXIV sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.
    Następnie Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych, burmistrza Miasta Kłodzka Pana Romana Lipskiego zastępców burmistrza Pana Leszka Michalskiego i Pana Janusza Rudnickiego, sekretarza urzędu Pana Jerzego Rutkowskiego, dyrektorów jednostek podległych, naczelników wydziałów, pracowników urzędu, media oraz obecnych na sali mieszkańców Kłodzka.

    2. Stwierdzenie ważności sesji.

    Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż w sesji bierze udział 18 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

    Radny Pan W. Dziopek – przybył na sesję o godz. 1205.
    Radny Pan Z. Duda – przybył na sesję o godz. 12
    07
    .
    Radny Pan Ł. Walter – przybył na sesję o godz. 12
    13
    .
    Radny Pan W. Gacek – przybył na sesję o godz. 12
    20.

    3. Wybór sekretarzy sesji.

    Przewodniczący zaproponował na sekretarza obrad radną Panią Jolantę Kobak. Nie zgłoszono innych propozycji. Rada 16 głosami “za” poparła kandydaturę radnej, tym samym powołując ją na sekretarza obrad XXIV sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.

    Przewodniczący Rady zgłosił autopoprawke polegającą na wycofaniu projektu uchwały w sprawie powołania ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy na kadencję 2004 – 2007, druk nr 218 (pkt 9). W uzasadnieniu Przewodniczący podał, iż odczekuje się na opinię o kandydatach z krajowego rejestru karnego.
    Pan burmistrz J. Rudnicki poprosił o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia cen usług noclegowych świadczonych w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Kłodzku, druk nr 227 –uchwała ta dotyczyła zmiany stawek w poszczególnych kategoriach odpłatności, ale przede wszystkim była warunkowana obowiązującym od 1 maja tego roku podatkiem vat, który jest już realizowany. W związku z tym, że po przeliczeniach pojawiły się “dziwne” kwoty, zostanie przygotowany nowy projekt uchwały i wniesiony pod obrady Wysokiej Rady na najbliższej lipcowej sesji.
    Pan Przewodniczący K. Oktawiec wyjaśnił też radnym dlaczego nie ujęto w porządku obrad projektów uchwał dotyczących nadania tytułów Honorowego Obywatela Kłodzka. Otóż w pierwotnej wersji były one ujęte, jednak wpłynął jeszcze wniosek od grupy radnych o nadanie kolejnego tytułu dla księdza ze szpitala. Ponieważ i tak zamiarem Prezydium Rady było wręczenie uhonorowanym tytułów przy okazji święta narodowego 11 listopada w związku z tym Przewodniczący zaproponował, aby radni wyrazili zgodę na podjęcie wszystkich trzech uchwał na sesji 8 lipca.
    Więcej uwag do proponowanego porządku obrad nie wniesiono. Przewodniczący poddał więc pod głosowanie propozycje poprawek:

    - Zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie powołania ławników do Sądu Okręgowego w Świdnicy na kadencję 2004 – 2007, druk nr 218. Poprawkę przyjęto.
    Głosowanie: za – 19 jednogłośnie.

    - Zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia cen usług noclegowych świadczonych w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Kłodzku, druk nr 227. Poprawkę przyjęto.
    Głosowanie: za – 19 jednogłośnie.

    Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie całego porządku obrad wraz z naniesionymi poprawkami:
    Głosowanie: za – 19 jednogłośnie.

    Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:

    1. Otwarcie XXIV sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    5. Zatwierdzenie protokołu z XXIII sesji.
    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej.
    7. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do roku szkolnego 2004 – 2005.
    8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie miasta Kłodzka, druk nr 218.
    9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLVI/336/98 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 5 lutego 1998r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami komunalnymi, druk nr 221.
    10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także organów do tego uprawnionych, druk nr 223.
    11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji na dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą “remont i rewaloryzacja elewacji frontowych kamienic” w obrębie pl. B. Chrobrego w Kłodzku, druk nr 224.
    12. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, a także tryb ich pobierania, druk nr 225.
    13. Podjęcie uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenia dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane realizacja zadań własnych gminy, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonania zadań zleconych, druk nr 226.
    14. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian budżetu Gminy Miejskiej w Kłodzku na 2004 rok, druk nr 228
    15. Rozpatrzenie skarg – podjęcie uchwały w sprawie skargi, druk nr 220.
    16. Interpelacje i zapytania radnych.
    17. Wnioski i oświadczenia radnych.
    18. Sprawy różne.
    19. Zakończenie sesji.

    5. Zatwierdzenie protokołu z XXIII sesji.

    Nie wniesiono żadnych uwag do protokołu z XXIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku. Przyjęto go jednogłośnie 19 głosami “za”.

    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej (zał. nr 1).

    Nie stwierdzono żadnych pytań.

    7. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do roku szkolnego 2004 – 2005 (zał. nr 2).

    Głos zabrał Pan Burmistrz Janusz Rudnicki. Poinformował, iż tegoroczna informacja jest o tyle odmienna od dotychczasowych jako, że jest to rok kiedy skutecznie wygaszono dwie placówki: Szkołę Podstawową nr 1 i Szkołę Podstawową nr 5. Zatwierdzone są już nowe projekty organizacyjne na rok szkolny 2004/2005. Udało się zagospodarować kadrę ze zlikwidowanych placówek, nikt nie został bez pracy. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych bardzo dokładnie obrazuje udział samorządu w prowadzeniu tego zadania. Załączono również materiał o zamierzeniach inwestycyjnych: jest to szkoła nr 7, Zespół Szkół Integracyjnych oraz kilka mniejszych zadań prowadzących do polepszenia warunków nauczania. Ponadto Pan Burmistrz dodał, iż wspólnie z Komisją Rady wizytowano wszystkie placówki oświatowo – wychowawcze na terenie miasta Kłodzka, gdzie bardzo uważnie diagnozowano stan najbliższych zamierzeń inwestycyjnych i remontowych.
    Ważnym wydarzeniem będzie również w najbliższym czasie wyróżnienie młodzieży najzdolniejszej, w różnych kategoriach osiągnięć naukowych i sportowych, doroczną statuetką Leonarda.
    Radny Pan L. Rogalewski poprosił o podanie kandydatów do nagród Leonardo.
    Radna Pani J. Sudoł poinformowała, iż Komisja Edukacji i Kultury pozytywnie opiniowała sprawozdanie dotyczące organizacji nowego roku szkolnego 2004/2005. Wszystkie wnioski komisji dot. powyższego tematu zostały pozytywnie ujęte w sprawozdaniu. Odnośnie Leonardów - Komisja na posiedzeniu w dniu wczorajszym dokonała szczegółowej analizy kandydatów, gotową listę z wykazem osób przygotuje wydział oświaty i przekaże wszystkim radnym do przegródek - bowiem jest to ponad sto pozycji.
    Radny Pan W. Krzelowski poprosił, aby na przyszłość w statystyce ujmować placówki niepubliczne, da to przybliżenie rzędu wielkości w stosunku do placówek publicznych, oczywiście w zakresie przydzielanej subwencji dla gminy miejskiej Kłodzko – dodaje radny Pan W. Krzelowski.
    Burmistrz Pan J. Rudnicki poinformował, iż rząd środków budżetowych do subwencji oświatowej jest w dalszym ciągu bardzo wysoki i wynosi około 38%.
    Na tym zakończono dyskusje w punkcie 7.

    8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie miasta Kłodzka, druk nr 218 (zał. nr 3).

    Wyjaśnień do projektu uchwały udzielił Pan Jerzy Rutkowski – Sekretarz Gminy Miejskiej Kłodzko. Wyjaśnił, iż zaistniała konieczność podjęcia przedmiotowej uchwały, bowiem 13 lat temu uchwałami Rady uregulowano czas pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych. Jak wiadomo uchwałę należy zmienić dostosowując zapisy uchwały do dzisiejszych realiów. Proponowany projekt uchwały uwzględnia interesy nie tylko obywateli ale i również osób prowadzących placówki handlowe, usługowe czy gastronomiczne.
    Radni podjęli dyskusję nad projektem uchwały, a w szczególności nad zapisem w § 1 pkt. 3 gdzie mowa o tym, iż funkcjonowanie placówek i zakładów w porze nocnej tj. od godz. 22.00 do godz. 6.00 może odbywać się pod warunkiem zachowania ładu i porządku publicznego wewnątrz placówki lub zakładu oraz w jego najbliższej okolicy, za co odpowiedzialnym jest właściciel placówki lub zakładu wymienionego - Pan L. Rogalewski uznał, iż należy wykreślić stwierdzenie oraz w jego najbliższej okolicy, za co odpowiedzialnym jest właściciel placówki lub zakładu wymienionego w ust. 1 trudno bowiem wg radnego jest określić “najbliższą okolicę”. Wniosek radnego poparł radny Pan Ł. Walter podając za przykład wśród wielu niesprecyzowanych stwierdzeń w polskim prawodawstwie jak np. możliwość posiadania “znikomej ilość narkotyków”.
    Pierwotnego zapisu w uchwale bronił burmistrz Pan R. Lipski, uznając, iż jest on zasadny.
    Pan L. Rogalewski zgłosił poprawkę jako wniosek formalny.
    Przewodniczący K. Oktawiec poprosił o przedstawienie opinii komisji. I tak:

    • Komisja Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego wydała opinię pozytywną do projektu uchwały znajdującego się na druku nr 218 - o czym poinformował Przewodniczący Komisji Pan Z. Żerkowski.
    • Pan T. Kmiecik – Przewodniczący Komisji Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego poinformował, iż komisja zapoznała się z projektem uchwały i porównała z uchwałą poprzednią. Komisja uważa, że proponowana uchwała jest daleko idąca i korzystna dla placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych oraz mieszkańców miasta. Dlatego projekt uchwały druk nr 218 komisja opiniuje pozytywnie.

    Następnie Przewodniczący K. Oktawiec poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego L. Rogalewskiego dot. wykreślenia w § 1 ust. 3 stwierdzenia: oraz w jego najbliższej okolicy, za co odpowiedzialnym jest właściciel placówki lub zakładu wymienionego w ust. 1.

    Głosowanie: za- 6, przeciw – 12, wstrzymało się - 3. Poprawki nie przyjęto.
    Po czym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały znajdujący się na druku nr 218.
    Głosowanie: za- 16, przeciw – 1, wstrzymało się - 4.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/196/2004 (zał. nr 4).

    Przerwa w obradach od godz. 1230 – do godz. 1245.

    9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLVI/336/98 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 5 lutego 1998r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami komunalnymi, druk nr 221 (zał. nr 5).

    Pan Z. Żerkowski poformował o pozytywnej opinii Komisji Gospodarki Komunalnej do powyższego projektu uchwały.
    Pan K. Kubit w imieniu Komisji Budżetu, Finansów i Polityki Gospodarczej poinformował, iż komisja negatywnie zaopiniowała projekt uchwały znajdujący się na druku nr 218.
    Radny M. Krzak zapytał burmistrza o to, co gmina musi kupować w trybie przyspieszonym, żeby upoważniać burmistrza do samodzielnego nabywania nieruchomości.
    Radny Pan Z. Żerkowski poinformował, iż właśnie tę kwestię, którą poruszył radny M. Krzak omawiano na Komisji. Stwierdzono, że nie należy ograniczać burmistrza do zakupu nieruchomości do 100 000 zł. Komisja nie widzi tu zagrożeń, ponadto burmistrz w sprawozdaniu między sesjami informuje radnych o tym, jakie nieruchomości nabył lub zbył do wartości 100 000zł.
    Radny Pan K. Kubit stwierdza, że to burmistrz jest w pełni odpowiedzialny za wykonanie budżetu, jak widać w zeszłym roku wykonanie było dobre, więc radny nie widzi żadnych przesłanek, aby w pewien sposób nie ułatwiać pracy burmistrzowi. Mimo negatywnej opinii komisji radny apeluje o głosowanie nad uchwałą.
    Radny Pan M. Krzak jest zdziwiony wypowiedzią kolegi Krzysztofa Kubita, stwierdza, że może należy w ogóle upoważnić burmistrza do podejmowania wszystkich uchwał i nie będzie potrzeby zbierania się i podejmowania decyzji czy powiększamy nasz majątek o kolejne nieruchomości tylko scedujmy to wszystko na burmistrza. Radny M. Krzak jest innego zdania. Poza tym pyta burmistrza co w najbliższym czasie będzie kupowane, skoro jest potrzeba podjęcia takiej uchwały.
    Pan burmistrz R. Lipski poinformował, iż przedstawienie projektu uchwały pod obrady sesji jest dowodem wzajemnego zaufania do siebie. Burmistrz w poważniejszych przypadkach chciałby zasięgnąć opinii Rady i jest to dobra wola burmistrza, bo mógłby decyzję podejmować sam – takie ma obecnie kompetencje.
    Radny Pan L. Rogalewski uważa, że zadanie to winno być scedowane na Radę, bowiem burmistrz ma tu zbyt dużą dowolność zakupu, nabywając łąki może wykupić np. pół Kłodzka. Jest tu swoboda interpretacji – dodaje radny L. Rogalewski.
    Burmistrz Pan R. Lipski stwierdził, iż to ustawa dokładnie określa czyje są to kompetencje.
    Radca prawny Pani Marzena Dąbrowska Michalak poinformowała, iż ustawa o samorządzie gminnym upoważniła Radę jedynie do ustalania ogólnych zasad nabywania i zbywania nieruchomości komunalnych, a nie do ustalania górnej granicy.
    Radna C. Włodarczyk uznała, iż każde zbycie lub nabycie nieruchomości powinno być zaopiniowane przez organ stanowiący pod kątem celowości takiego posunięcia.
    Radny Pan K. Kubit zwrócił uwagę na to, że gmina działa poprzez swoje organy, gdzie burmistrz jest organem wykonawczym, a Rada uchwałodawczym.
    Radca prawny wyjaśniła, iż kompetencje rady gminy do podejmowania uchwał w określonych sprawach są zawarte w art. 18 ust. 1 i ust. 2 oraz w ustawach szczególnych. Ponadto w ustawie o gospodarce nieruchomościami jest wyraźnie napisane, że to burmistrz z mocy prawa gospodaruje gminnym zasobem nieruchomości, co ma odpowiednik w art. 30 ustawy o samorządzie gminnym.
    Radny Pan L. Rogalewski stwierdził, iż skoro nabywanie nieruchomości jest kompetencjami burmistrza to, po co w ogóle podejmować przedmiotową uchwałę.
    Radny Pan Z. Duda zapytał o transakcje jakie będą zawierane
    .
    Pani radna C. Włodarczyk stwierdziła, że uchwała nr XLVI/336/98 mówi o zasadach gospodarowania nieruchomościami komunalnymi- nie mówi nic na temat sposobu nabywania nieruchomości, radna więc uważa, że druk nr 221 nie jest odpowiednim do zmiany uchwały z dnia 5 lutego 1998r.
    Radny Pan M. Krzak radny uważa, że w momencie kiedy Rada będzie nabywała nieruchomości wynikające z wyroków sądowych zapozna się z sytuacją gospodarczą na rynku i będzie miała podgląd na to w jakiej sytuacji są mieszkańcy Kłodzka, czy jest na prawdę dobrze czy jest na prawdę źle, czy powinniśmy tym mieszkańcom pomagać, a nie gdzieś po cichu, bez wiedzy Rady, będą przyjmowane jakieś nieruchomości o czym nie będą wiedzieli radni. Pan M. Krzak nie rozumie tego – czy robi się tajemnicę z tego tytułu? A poza tym uważa, że jak jest wyrok sądowy to nie ma natychmiastowej wykonalności, można poczekać z uchwałą.
    Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec zaapelował do radnych, aby tego typu dyskusje miały miejsce na komisjach Rady, gdzie jest miejsce i czas na dogłębną analizę poszczególnych spraw.
    Pani C. Włodarczyk poinformowała, iż wczoraj odbyło się posiedzenie komisji budżetu na którą to nie dostarczono uchwały z 1998r. Nie znając treści całej uchwały radna nie wie jak będzie wyglądało całe prawo miejscowe. Radni w pierwszej kolejności powinni wrócić do uchwały z 5 lutego 1998r. uporządkować ją i nie należałoby wtedy dorabiać czegoś co nijak się ma do uchwały w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami komunalnymi.
    Przewodniczący K. Oktawiec zauważył, iż posiedzenia komisji nie odbywają się w próżni tylko w ratuszu i na bieżąco jest dostęp do materiałów i uchwał z lat ubiegłych.
    W tym momencie burmistrz poprosił o przystąpienie do przegłosowania projektu uchwały.
    W związku z powyższym Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLVI/336/98 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 5 lutego 1998r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami komunalnymi, druk nr 221.

    Głosowanie: za- 13, przeciw – 5 (Radni: H. Dobosz, C. Włodarczyk, M. Krzak, L. Rogalewski, Ł. Walter) wstrzymało się - 2.

    Radna Pani C. Włodarczyk poprosiła o wpisanie imiennie osób, kto głosował przeciw uchwale.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/197/2004 (zał. nr 6).

    10. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także organów do tego uprawnionych, druk nr 223 (zał. nr 7).

    Przewodniczący Rady zgłosił następujące poprawki do powyższego projektu uchwały:

    • w §7ust. 1 pkt 4) winien brzmieć: Dyrektor instytucji kultury w formie decyzji, jeżeli wierzytelność nie przekracza 2000 zł.
    • w § 7 ust. 2. winien brzmieć: Umorzenie wierzytelności przekraczającej kwotę 40 000zł wymaga uzyskania uprzednio opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej.

    Ponadto Przewodniczący poinformował, iż ostatnia poprawka dotyczy załącznika jednak nie będzie głosowana, dokona się tylko pewnej korekty.
    Radny Pan K. Kubit w imieniu Komisji Budżetu poinformował o negatywnej opinii do projektu uchwały znajdującego się na druku nr 223.
    Radny Pan M. Krzak zapytał o to, czy jest potrzeba powielania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy.
    Radca prawny Pani M. Dąbrowska Michalak wyjaśniła, iż rzeczywiście jest takie rozporządzenie, jednak dotyczy ono budżetu państwa, a nie budżetu samorządu. Ponadto tego typu uchwały podjęło 48 gmin w województwie dolnośląskim.
    Pani radna C. Włodarczyk zapytała dlaczego Rada powinna podjąć taką uchwałę skoro do tej pory nikt nie negował uprawnień burmistrza do umarzania wszelkich zaległości – czy to odsetek, czy należności głównych - od różnych osób fizycznych i prawnych. Rada nie miała wpływu na to - dla przykładu Radna podała, iż za rok ubiegły umorzono ponad 130 tys. firmie, która miała zachować stanowiska pracy, podnoszono to na sesji i w komisjach problemowych, ani jedno stanowisko pracy nie zostało uratowane, a oprócz tego w ostatniej transzy umorzenia wniosek o upadłość firmy był już złożony w sądzie. Radna Pani C. Włodarczyk, sądzi, że skoro do tej pory nie związywano burmistrzowi rąk uchwałami - nie widzi potrzeby, aby w tej chwili to robić. Natomiast jeżeli chodzi o dyrektorów zakładów budżetowych podległych burmistrzowi również jest to suwerenna decyzja burmistrza, gdzie w formie zarządzenia można upoważnić dyrektorów do zezwolenia na umorzenie należności. Radna wnosi, aby burmistrza nie ubezwłasnowolniać jakąkolwiek uchwałą.
    Pan burmistrz R. Lipski zaznaczył, iż proponowany projekt uchwały precyzyjnie ustala komu burmistrz może umorzyć zaległości i w jakich okolicznościach.
    Przewodniczący Rady postanowił o przystąpieniu do głosowania nad zgłoszonymi wcześniej poprawkami:

    - w §7ust. 1 pkt 4) winien brzmieć: Dyrektor instytucji kultury w formie decyzji, jeżeli wierzytelność nie przekracza 2000 zł.

    Głosowanie: za- 15, przeciw – 3, wstrzymało się – 2. Poprawkę przyjęto.

    - w § 7 ust. 2. winien brzmieć: Umorzenie wierzytelności przekraczającej kwotę 40 000zł wymaga uzyskania uprzednio opinii Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej.

    Głosowanie: za- 13, przeciw – 3, wstrzymało się – 4. Poprawkę przyjęto.

    Przewodniczący poprosił aby w załączniku nr 1 dokonać następujących korekt:

    • w kolumnie 2 wstawić symbol (*) a na dole załącznika winno być wyjaśnienie: * A – osoba fizyczna, B – osoba prawna, C - jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.

    Po naniesieniu poprawek i korekt Przewodniczący K. Oktawiec poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych gminy z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności, a także organów do tego uprawnionych, druk nr 223.

    Głosowanie: za- 13, przeciw – 6, wstrzymało się - 2.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/198/2004 (zał. nr 8).

    11. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji na dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą “remont i rewaloryzacja elewacji frontowych kamienic” w obrębie pl. B. Chrobrego w Kłodzku, druk nr 224 (zał. nr 9).

    Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Pan Z. Żerkowski poinformował, iż projekt uchwały wraz z załącznikiem nr 1 zaopiniowano pozytywnie.
    Pan radny Ł. Walter zapytał o zabezpieczenie dotacji na finansowanie powyższego przedsięwzięcia, na ile wystarczy środków finansowych?
    Pan burmistrz R. Lipski wyjaśnił, iż na rok budżetowy 2004 zaplanowano na ten cel 200 tys. zł. Proponowana uchwała ustala reguły, komu przyznać dotację, wnioski o dofinansowanie rozpatrywane będą w kolejności wpływu i do czasu wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel.
    Radna Pani C. Włodarczyk poruszyła następujące kwestie. Czy wymienione budynki tzn. przy pierzei południowej, wschodniej i zachodniej mają dachy nie powodujące zalewania strychów i mieszkań, odremontowane klatki schodowe, sprawne bramy wejściowe z porządnym zamkiem i klamką, bramy które nie stanowią wychodków, czy w każdej z tych kamienic jest sprawna instalacja elektryczna na klatce schodowej, czy lokator bezpiecznie może się poruszać. Radna pyta też o to, jak się ma projekt uchwały do zapisów ustawy o właścicielach lokali, ponieważ w §7 projektu uchwały narzuca się na właścicieli wspólnot określony obowiązek wyłaniania wykonawcy elewacji zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, a ustawa o własności lokali zostawia dowolność wspólnotom.
    Pan burmistrz Roman Lipski wyjaśnił, iż proponowany projekt uchwały ustala pewne reguły dzięki, którym będzie można sprawiedliwie rozdysponować kwotę 200 tys. zł. Nie jest to z pewnością wystarczająca ilość środków, nie mniej jednak daje pewne możliwości. Ponadto burmistrz i odpowiednie służby mają pojęcie o tym, iż przed przystąpieniem do remontu elewacji frontowych należy w pierwszej kolejności zająć się naprawą dachów, rynien itp. Pan Burmistrz poinformował, iż na następną sesję zostanie przygotowana informacja odnośnie ilości wyremontowanych dachów w mieście Kłodzku.
    Radny Pan M. Krzak postawił wniosek, aby z §7 wykreślić pkt 3 Wykonawca robót winien być wyłoniony zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Radny uważa, że wygląda to tak, jakby burmistrz wychodził z kiełbasą na patyku do tych wspólnot, bowiem wspólnotę nie obowiązuje prawo o zamówieniach publicznych, wspólnota sama sobie dobiera wykonawców, a burmistrz w ten sposób narzuca dodatkowe koszty, obowiązuje cała procedura o zamówieniu publicznym na wykonawstwo, trzeba to ogłosić w prasie. Wspólnoty wiedzą jacy są wykonawcy w Kłodzku, znają się, mają rozeznanie który i jak rzetelnie podchodzi do zadania, a Burmistrz wprowadza dodatkowe zasady. Poza tym dlaczego nie odnosimy się do zabytków wpisanych do rejestru w całym mieście tylko do wyszczególnionych – pyta radny M. Krzak, bo z tego co się orientuje to kamienica gdzie jest Apteka pod murzynkiem jest w takim stanie technicznym, że mieszkańcy zgodzili się na remont elewacji, bo w środku jest wymieniona instalacja elektryczna, jest wymalowana klatka schodowa, dach jest zrobiony. To nie jest tak do końca, że wspólnota w zaniedbanym budynku podejmie decyzję o remoncie elewacji. – stwierdza radny Pan
    M. Krzak.
    Radna Pani C. Włodarczyk widziałaby zapis w tytule uchwały o następującym brzmieniu “remont kamienic w obrębie placu B. Chrobrego w Kłodzku” a nie remont elewacji frontowych jak zaproponowano w projekcie uchwały.
    Radny Pan L. Rogalewski – stwierdza, iż chwalebnym dla burmistrza jest fakt, że dba o estetykę miasta, ale czy będzie burmistrz przedkładał bezpieczeństwo nad estetykę elewacji. Według radnego ważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców, czyli naprawa i konserwacja instalacji elektrycznej, gazowej, remont dachu itp.
    Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec zaapelował do radnych, aby tego typu dyskusje miały miejsce podczas posiedzeń komisji, na sesji prosi o składanie konkretnych wniosków.
    Radny Pan L. Rogalewski zwrócił się do Przewodniczącego, aby nie ograniczał wypowiedzi radnych. W odpowiedzi Pan K. Oktawiec wyjaśnił, iż nikogo nie ogranicza, wszyscy mają możliwość zabrania głosu, prosi jednak o zachowanie dyscypliny podczas obrad sesji.
    Pani Radczyni wyjaśniła, iż należy pamiętać o tym, iż w ubiegłym roku weszła w życie ustawa o ochronie zabytków, która uchyliła poprzednio obowiązującą ustawę o ochronie dóbr kultury. Ochrona zabytków jest zadaniem własnym gminy, ustawodawca upoważnił w art. 81 radę gminy do ustalania zasad przydzielenia dotacji. Pani Marzena Dąbrowska wyjaśnia, iż dotacja nie jest darowizną, są to finanse publiczne pochodzące z budżetu miasta, dlatego też przy udzielaniu dotacji obowiązuje przetarg, ponadto dotujący ma prawo ustalić warunki, jeżeli nie wykorzysta się dotacji zgodnie z przeznaczeniem i nie dopełni obowiązków, które zostały nałożone uchwałą, ma prawo żądać zwrotu dotacji.
    Burmistrz nie może zgodzić się z propozycją radnej Pani C. Włodarczyk, aby remont dotyczył całego budynku, od remontu wewnątrz budynku jest spółka z o.o., która ma określone środki na swoim koncie, są uchwały wspólnot mieszkaniowych i oni są władni do podejmowania gospodarnych działań w kierunku poprawienia stanu bezpieczeństwa wewnątrz budynku. Natomiast w budżecie roku 2004 zaplanowano środki na renowację elewacji na pierzei kłodzkiego rynku.
    Radny Pan M. Krzak poprosił o przerwę w obradach, Przewodniczący ogłosił ją od godz. 1445 do godz. 1455.

    Po przerwie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radnego Pana M. Krzaka dot. wykreślenia w §7 w pkt 3 zapisu: Wykonawca robót winien być wyłoniony zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.

    Głosowanie: za – 6, przeciw – 12, wstrzymało się – 0. Wniosek nie przeszedł.

    Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie cały projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad udzielania dotacji na dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą “remont i rewaloryzacja elewacji frontowych kamienic” w obrębie pl. B. Chrobrego w Kłodzku, druk nr 224.

    Głosowanie: za- 14, przeciw – 1, wstrzymało się - 4.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/199/2004 (zał. nr 10).

    12. Podjęcie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, a także tryb ich pobierania, druk nr 225 (zał. nr 11).

    Radny Pan W. Gacek przewodniczący Komisji Zdrowia poinformował o pozytywnej opinii Komisji do zaproponowanych wysokości odpłatności za usługi opiekuńcze.
    Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zapytań, zatem Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

    Głosowanie: za - 20 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/200/2004 (zał. nr 12).

    Obrady sesji opuścił burmistrz Pan R. Lipski.

    13. Podjęcie uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenia dotacji podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane realizacja zadań własnych gminy, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonania zadań zleconych, druk nr 226 (zał. nr 13).

    Wiceprzewodniczący Komisji Budżetu radny Pan K. Kubit poinformował o pozytywnej opinii komisji do projektu uchwały znajdującego się na druku nr 226.

    Nie stwierdzono żadnych uwag ani zapytań.

    Głosowanie: za - 21 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/201/2004 (zał. nr 14).

    Radny Pan Ł. Walter zapytał o druk 227 – skoro został wycofany to w jakim celu przedłożono go pod obrady sesji, kto był wnioskodawcą, pomysłodawcą, a kto projektodawcą.
    Przewodniczący poinformował, iż skoro jest podpisany pod projektem burmistrz, to on jest projektodawcą, ponadto Przewodniczący przypomniał, iż na początku sesji przy zatwierdzaniu proponowanego porządku obrad burmistrz Pan J. Rudnicki wszystko wyjaśnił.

    14. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian budżetu Gminy Miejskiej w Kłodzku na 2004 rok, druk nr 228 (zał. nr 15).

    W tym przypadku komisja budżetu również wydała opinię pozytywną do projektu uchwały o czym poinformował jej wiceprzewodniczący Pan K. Kubit.
    Nie zgłoszono żadnych uwag ani zapytań.
    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/202/2004 (zał. nr 16).

    15. Rozpatrzenie skarg – podjęcie uchwały w sprawie skargi, druk nr 220 (zał. nr 17).

    Przewodniczący poinformował, iż jest do rozpatrzenia skarga Państwa Koźbiał na działalność burmistrza miasta Kłodzka. Zgodnie z wcześniejszymi uwagami radnych zostało do projektu uchwały dołączone szczegółowe uzasadnienie, komisje również analizowały skargę i zgodnie z sugestią Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego wnosi się o uznanie skargi za bezzasadną.
    Radna Pani C. Włodarczyk wnosi o wprowadzenie zmiany w § 1 projektu uchwały wykreślenie słowa bezzasadna a pozostawienie zasadna, ponieważ w uzasadnieniu napisano iż obecnie trwa postępowanie administracyjne starosty kłodzkiego wszczęte w dniu 23.06.2003r. na żądanie Gminy Miejskiej Kłodzko, starosta kłodzki rozpatrując wniosek Gminy Miejskiej Kłodzko uznał, iż zmiana decyzji winna nastąpić w drodze art. 155 kpa wobec czego przekazał sprawę do rozpatrzenia organowi wyższego stopnia wnioskiem z dnia 15 grudnia 2003r., dlatego też według radnej na dzień dzisiejszy skarga państwa Koźbiałów jest zasadna.
    Pan Z. Żerkowski uznał, iż należy podtrzymać zapis w projekcie uchwały, iż skargę uznaje się za bezzasadną, bowiem Komisja Gospodarki Komunalnej zapoznała się z treścią skargi, przeanalizowaną ją, przeanalizowano również odpowiedź burmistrza i stwierdzono, że skarga jest bezzasadna, urząd miasta działa w interesie gminy i dba o jej majątek.
    Pani radna C. Włodarczyk podtrzymuje swój wniosek, bowiem nie ma pewności jakie będzie rozstrzygniecie skargi przez organ wyższy.
    Przewodniczący K. Oktawiec zasygnalizował, iż Rada podejmuje jedynie decyzje w kwestii czy burmistrz jest winien, nie rozpatruje się całości sprawy, głosowanie skargi odbywa się nad zasadnością działań burmistrza.
    Radny Pan L. Rogalewski zaproponował, aby wstrzymać się z głosowaniem do momentu kiedy zapadnie rozstrzygnięcie w sprawie skargi.
    Radny Z. Duda podtrzymuje sugestię radnego L. Rogalewskiego i wnosi o wstrzymanie się nad głosowaniem. Następnie radny Pan L. Rogalewski swoją sugestię zgłosił jako wniosek formalny.
    Radny K. Kubit wraz z Przewodniczącym K. Oktawcem podkreślali kwestię, iż Rada odnosi się tylko do działań burmistrza, a nie do meritum całej sprawy.
    Radca prawny Pani Marzena Dąbrowska Michalak przypomniała, iż k.p.a. wyznacza terminy w ciągu których ma być rozpatrzona skarga. Decyzja winna być podjęta: albo oddala się skargę jako bezzasadną albo uznaje się jej zasadność, nie można zawiesić podjęcia decyzji, istnieje wówczas możliwość postawienia zarzutu bezczynności organu a w tym przypadku bezczynności Rady.
    Nie mniej jednak radny L. Rogalewski podtrzymuje swój wniosek, aby do momentu rozstrzygnięcia przez starostę nie podejmować decyzji w tej sprawie, czyli odsunąć uchwałę do dalszej analizy.
    Głosowanie: za – 4, przeciw – 13, wstrzymało się 6.
    Wniosek nie przeszedł.
    W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały uznający skargę Państwa Koźbiałów za bezzasadną.
    Głosowanie: za – 12, przeciw – 3, wstrzymało się – 6.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXIV/203/2004 (zał. nr 18).

    16. Interpelacje i zapytania radnych.

    Przewodniczący Rady Pan K. Oktawiec poinformował, iż w minionym okresie między sesjami wpłynęły interpelacje pisemne od Pana Z. Dudy i L. Rogalewskiego dot. sprawy mieszkaniowej Pana Müllera, odpowiedzi udzielono na piśmie.
    Interpelację odnośnie ochrony danych osobowych zgłosiła również Pani radna C. Włodarczyk, na którą pisemną odpowiedź udzielił burmistrza miasta.
    Radna Pani C. Włodarczyk poprosiła o zapoznanie z treścią pisma skierowanego do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Prosi również o poinformowanie o terminie udzielenia odpowiedzi i zapoznanie z jej treścią.
    W celu dotarcia do dokumentów Przewodniczący zaproponował 7 minutową przerwę w obradach od godz. 1423 do godz. 1430.
    Po przerwie Przewodniczący poprosił o zadawanie kolejnych pytań do czasu przyjścia Pana Sekretarza Urzędu z wymaganym przez radną dokumentem.
    Pani radna C. Włodarczyk poinformowała, iż w dniu wczorajszym na posiedzeniu komisji budżetu złożyła wniosek formalny dotyczący możliwości pozyskania dotacji celowej bezzwrotnej z funduszy, które można pozyskać za pośrednictwem urzędu marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, termin składania wniosków o powyższe dotacje mija w dniu jutrzejszym, chodzi konkretnie o kontrakt dla regionu, Radna pyta o to, jak wygląda los wniosku z dnia wczorajszego, czy ktoś się tym przejął, że możemy zmniejszyć zaplanowane pobranie kredytu na zadania inwestycyjne, które zapisane są w budżecie.
    Treść wniosku brzmi: W celu realizacji zapisów uchwały budżetowej Rady Miejskiej Kłodzka oraz niezbędnej poprawy warunków bazy oświatowo – wychowawczej i pomocy społecznej wnoszę o pilne złożenie do Zarządu Województwa Dolnośląskiego wniosków o dofinansowanie zadań z dotacji celowej budżetu państwa w ramach kontraktu dla województwa dolnośląskiego pn. Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie zgodnej z priorytetem kontraktu oraz działami klasyfikacji budżetowej: I tak w ramach działania nr 5 kontraktu na potrzeby działu 801 uchwały budżetowej Rady Miejskiej Kłodzka na termomodernizację Szkoły Podstawowej nr 7, ocieplenie budynku Zespołu Szkół Integracyjnych, modernizację sali gimnastycznej Gimnazjum nr 1 i modernizację elewacji zewnętrznej budynku Zespołu Przedszkolno Żłobkowego nr 2. W ramach działania nr 6 kontraktu, a planowanych w dziale 852 dodatkowych wydatków w roku 2004 na modernizację bazy i podniesienia standardów instrumentów pomocy społecznej planowane przystosowanie budynku przy ul. Wyspiańskiego na potrzeby OPS.
    Burmistrz Pan J. Rudnicki podziękował za troskę radnej, poprosił w pierwszej kolejności o udzielenie wyjaśnień Pana B. Niemczuka, a następnie o zabranie głosu gościa dzisiejszej sesji, radnego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Pana
    Stanisława Jurcewicza.
    Pan B. Niemczuk poinformował, iż o wnioskach jest wiadomo, nie jest to tak, że odkryła je Pani radna. W tej chwili przygotowywany jest jeden wniosek, jest to zadanie pn. termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 7 w tym przypadku jest gotowa pełna dokumentacja. W przypadkach pozostałych zadań dokumentacja dopiero będzie zlecana. Przy zadaniu modernizacja sali gimnastycznej Gimnazjum nr 1 nie ma jeszcze pozwolenia na budowę, natomiast jeśli chodzi o zadanie pn. podniesienie standardów instrumentów pomocy społecznej planowane przystosowanie budynku przy ul. Wyspiańskiego na potrzeby OPS, dopiero na dzisiejszej sesji Rada podjęła uchwałę o wprowadzeniu go do budżetu i w tym momencie można zlecać dokumentację.
    Głos zabrał Pan Stanisław Jurcewicz wypowiedział się w temacie kontraktu. Zadania o których wspominała Pani Radna opiewają na 10 mln. zł. zadania te powinny być bardzo dobrze przygotowane, aby uniknąć sytuacji, która miała miejsce w poprzednich latach, że gminy chcąc koniecznie pozyskać pieniądze nie wykorzystały ich i później jest taka sytuacja, że zadania przechodzą na wydatki niewygasające i nikt z tego nie ma pożytku. Pan S. Jurcewicz zaapelował do burmistrzów, wierząc w ich wielką rozwagę i doświadczenie, aby to, co powiedział pan naczelnik, były to wnioski dobrze przygotowane, aby był zamknięty łańcuch finansowania a wówczas jeśli nawet Zarząd nie widzi takiego wniosku w realizacji to w Komisji Rozwoju Regionalnego – której Pan S. Jurceiwcz jest członkiem – takie wnioski są bardzo dokładnie analizowane.
    Przewodniczący zaproponował kontynuację udzielenia odpowiedzi radnej Pani C. Włodarczyk.
    Pan Jerzy Rutkowski Sekretarz Gminy Miejskiej Kłodzko poinformował, iż w odpowiedzi na interpelację jest zapis z którego wynika, że były pewne wątpliwości co do interpretacji dot. art. 51 i 54 ustawy o ochronie danych osobowych, w związku z tym z takim zapytaniem zwrócono się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, część pisma brzmi: w związku z powyższym zrodziła się wątpliwość czy burmistrz miasta, administrator danych, ma obowiązek powiadomienia organów ścigania oraz Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o naruszeniu przepisów ustawy o ochronie danych osobowych art. 51, 54 ustawy. Ponadto na liście osób, która trafiła do rąk osoby nieuprawnionej, znajdowały się nazwiska innych osób, które nie są poinformowane o zaistniałym wyżej opisanym fakcie, czy na administratorze danych ciąży obowiązek powiadomienia tych osób o naruszenie ich dóbr.

    17. Wnioski i oświadczenia radnych.

    Pan radny T. Kmiecik poinformował, iż wraz z wejściem Polski do UE i obchodami Dni Kłodzka prace porządkowe w mieście nabrały znaczącego tempa. Doszczegalna jest poprawa porządku w centrum miasta i na jego peryferiach, np. w parku nad rzeką przy wodospadzie wykoszono trawy i zrobiono przycinkę starych drzew, uzupełniono zniszczone ławki i umieszczono kosze na śmieci, zrobiono schody prowadzące do alejek spacerowych i uporządkowano przejścia. Takich przykładów dobrej roboty jest wiele, ale żeby efekt tych działań był bardziej widoczny należałoby w większym niż dotychczas stopniu włączyć do akcji porządkowej samych mieszkańców. Mamy tego przykłady, na os. Krasińskiego, otoczenie bloku nr 9 obsadzono sadzonkami drzew, urządzono i ukwiecono klomby, własnym sumptem zakupiono sprzęt sportowy i urządzono plac zabaw dla dzieci. Mieszkańcy bloku liczącego ponad 250 osób solidarnie dbają o otoczenie jak o swoją własność. Radny uważa, że takie wzorce, a jest ich w mieście wiele, należałoby upowszechniać. Chętnych radny zaprasza do obejrzenia otoczenia bloku nr 9, dla potwierdzenia tego faktu i przekonania się ile można wspólnie nie tylko zrobić, ale do jakiego stopnia można wypielęgnować obejście budynku bez oglądania się na Urząd Miasta. To brzmi jak truizm ale porządek i czystość w dużej mierze zależy od samych mieszkańców, zatem radny Pan T. Kmiecik poddaje pod rozwagę Panu Burmistrzowi i Radzie Miasta myśl, aby w kłodzkiej gminie zorganizować konkursy o najczyściejsze i najlepiej utrzymane osiedla, a wyróżniające się w tym dziele osoby eksponować w miejscowej prasie i mediach oraz honorować dyplomami uznania na sesjach Rady Miasta. Radny uważa, że ogłoszenie takiego konkursu wpłynęłoby wydatnie na pobudzenie aktywności obywateli i włączenie ich do ciążącego obowiązku jakim jest utrzymanie porządku i czystości w mieście.
    Pan burmistrz J. Rudnicki poinformował o programie samorządowym na rzecz społeczności romskiej. Taką akcję podjął rząd, był to program międzyresortowy, szczególnie wiodącym było ministerstwo edukacji. Samorząd kłodzki z grupą etniczną romską, a na dzień dzisiejszy jest ich w Kłodzku 303 osoby, zgłosił się do tego programu. Powołano zespół składający się z pewnych autorytetów instytucji, które pracują poprzez wychowanie, edukację, kulturę, sprawy socjalne i mieszkaniowe, który opracował program w zakresie możliwych działań w mieście Kłodzku. Efektem tego programu jest otrzymana kwota 47 tys. zł są to kwestie remontów, pracy z młodzieżą z dziećmi romskimi w ramach świetlic socjoterapeutycznych, kolonii, pomocy społecznej, zajęć wyrównawczych. Najwięcej bo kwotę 37 tys. zł stanowią sprawy socjalne na poprawę warunków bytowych grupy romskiej. Gmina Miejska Kłodzko jest jedną z gmin wiodących w tej materii – dodaje burmistrz Pan J. Rudnicki.

    18. Sprawy różne.

    Radny Pan Ł. Walter poruszył kwestię związaną z ograniczeniem ruchu wokół kłodzkiego rynku oraz postojem aut w rynku.
    Pan burmistrz L. Michalski poinformował, iż w obrębie rynku zakładane są blokady na koła, nie mniej jednak w najbliższych dniach zostaną zainstalowane stałe ograniczniki na wjazdach do ulic prowadzących do rynku. W związku z tym ruch kołowy będzie odbywał się tak jak wskazują znaki przy wjeździe, czyli w godz. od 900 do 1800 nie będzie ruchu kołowego w rynku, pomijając pilne dostawy towarów, gdzie straż miejska dysponuje 5 przepustkami. Natomiast po godz. 1800 do godz. 900 rano będzie to czas kiedy mieszkańcy miasta będą mogli parkować swoje samochody, będzie też możliwość dostaw towarów do znajdujących się na tym obszarze placówek handlowych. W konsekwencji doprowadzi się do tego, aby rynek miejski służył dla ruchu pieszego, dla turystów, a nie jako parking samochodowy.
    Pan Piotr Występski Komendant Straży Miejskiej w Kłodzku dodał, iż w dniu dzisiejszym zasygnalizowano tylko temat wyłączenia ruchu z rynku, zaczęto więc stosować blokady samochodowe, nałożono tylko 2 mandaty karne, pozostałe kary to pouczenia. Pomału będzie się przyzwyczajać mieszkańców do znaków jakie są umieszczone.
    Radny Pan Ł. Walter zapytał konkretnie o to, jak się ma egzekwowanie prawa w stosunku co do aut służbowych burmistrzów czy niektórych radnych. Radny pyta też o przepisy p.poż. jaki będzie możliwy wjazd samochodów strażackich.
    Pan komendant wyjaśnił, że panowie burmistrzowie przyjeżdżają przed godz. 900 a wyjeżdżają po godz. 1800.

    Odnośnie kwestii związanych z blokadami wjazdu do rynku Pan B. Niemczuk wyjaśnił, iż po konsultacjach z Komendą Powiatową Straży Pożarnej i Wydziałem Ruchu Drogowego postanowiono wprowadzić blokady stałe, w każdych z szykan będzie demontowany przy pomocy klucza jeden środkowy słupek, klucz będą posiadały wszystkie jednostki straży gaśniczej, policji, pogotowia i straży miejskiej.
    Radna Pani C. Włodarczyk zapytała czy zidentyfikowano osoby, które dewastują pelargonie na moście Wita Stwosza.
    Pan Komendant poinformował, iż zatrzymano 4 delikwentów, którzy przymierzali się do niszczenia sadzonek kwiatów, ukarano ich mandatami karnymi.
    Następnie głos zabrał gość sesji Pan Stanisław Jurcewicz przekazał następujące informacje. 1 czerwca sejmik województwa podjął m.in. uchwałę w sprawie dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, była też uchwała dotycząca programu rozwoju turystyki dla województwa dolnośląskiego - jest to bardzo istotna uchwała związana z dwoma produktami województwa dolnośląskiego, podjęto też uchwałę w sprawie przekształcenia Szpitala Chirurgii Plastycznej w Polanicy Zdroju i zmiany jego statutu. Odbyło się pierwsze czytanie w sprawie zatwierdzenia kontraktu dla województwa dolnośląskiego na rok 2004.
    Jeśli chodzi o kontrakt wojewódzki to obejmuje on sprawę w dwu aspektach, pierwszy to zadania finansowane z budżetu państwa, drugi element, to kwota przeznaczona na zadania o które występują gminy. Wieloletnie zadania finansowane są 3 – to szpital w Miliczu, Latawiec oraz budowany nowy szpital Gromkowskiego we Wrocławiu.
    Pan S. Jurcewicz zachęcił samorządowców kłodzkich do poświęcenia jak najwięcej czasu na prace nad programem rozwoju turystyki. Dwa produkty województwa dolnośląskiego są bardzo mocno kreowane na terenie kraju i poza jego granicami - jeden produkt to turystyka a drugi to uzdrowiska, obydwa te produkty znajdują się na terenie powiatu kłodzkiego.
    Kolejną sprawę jaką poruszył Pan S. Jurcewicz to polityka regionalna, zwraca się tu szczególną uwagę na trzy podstawowe aspekty: bezrobocie, turystykę i sprawy kolei regionalnych.
    Generalnie Pan Jurcewicz zaprosił do współpracy samorząd kłodzki z sejmikiem województwa. Chętnie dostarczy radnym różnego rodzaju dokumenty, materiały czy opracowania pomocne w realizacji wiodących zadań samorządu, bowiem podejmowanie uchwał o charakterze regionalnym powinno być wyprzedzone posiedzeniami komisji sejmiku w ośrodkach gdzie te najważniejszy produkty są eksponowane.
    Radny Pan W. Gacek zapytał o Szpital w Polanicy i jego wpływ na powiat.
    Pan S. Jurcewicz poinformował, iż nie uchwalono przez sejmik planu zdrowotnego. Powstał ogromny podział między stanowiskiem Zarządu, a radnymi co do tego dokumentu.
    Na zakończenie glos zabrała Pani S. Iwaniszyn, podziękowała bardzo serdecznie za dotację otrzymaną na IV edycję jubileuszowych czwartków lekkoatletycznych w Warszawie.

    19. Zakończenie sesji.

    Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Krzysztof Oktawiec zamknął XXIV sesję Rady Miejskiej mówiąc: “Zamykam XXIV sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Zakończenie sesji nastąpiło o godz. 1530 (1200 – 1530).
    Czas trwania sesji 3 godz. 30 minut.

    Protokół sporządziła: Barbara Zajączkowska

    Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku
    Krzysztof Oktawiec






    Opracował/a:

    Zatwierdził/a:

    Zamieścił/a:

    Zmiany treści:
    Na serwerze nie ma pliku archiwalnego495

    Prawa autorskie © BIP UM Klodzko Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Data publikacji: 2004-07-01 14:09:14
    Aktualizacja: 2007-12-20 22:52:21
    Odslon: 519

    [ Wróć ]

    Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk

     · Strona Główna    ·  Administracja  · 
     
    Obsługa techniczna Centrum Internetu PULSAR