Wydanie zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu aktów stanu cywilnego
Wymagane dokumenty:
- podanie o wydanie zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi z aktu stanu cywilnego,
- dokument tożsamości osoby ubiegającej się o wydanie wymienionego wyżej zaświadczenia.
Opłaty:
wydanie zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego-24 zł.
Miejsce złożenia dokumentów:
- Urząd Stanu Cywilnego miejsca zdarzenia (urodzenia, małżeństwa, zgonu),
- dla Miasta i Gminy Kłodzko, Urząd Stanu Cywilnego przy Urzędzie Miasta w Kłodzku, pokój nr 204, tel. 865 46 39
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie.
Uwagi:
- Zaświadczenia o tym, że księgi aktu stanu cywilnego zaginęły lub uległy zniszczeniu nie mają charakteru odpisu aktów stanu cywilnego.
- Zaświadczenie o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego stwierdza, że księga danego rodzaju i określonego rocznika w danym urzędzie stanu cywilnego zaginęła lub uległa zniszczeniu.
- Wnioskodawca ubiegający się o takie zaświadczenie powinien uprawdopodobnić, że w utraconej księdze znajdował się akt dotyczący określonej osoby.
- O wydanie zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego można zwrócić się drogą korespondencyjną, przesyłając do urzędu stanu cywilnego miejsca zdarzenia podanie o wydanie zaświadczenia wraz z uiszczeniem wymaganej opłaty skarbowej.
- Zaświadczenie o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego wydaje się na wniosek sądu lub innego organu państwowego, osoby, której zaświadczenie dotyczy, jej wstępnego, zstępnego, rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego.
- Zaświadczenie o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego może być także wydane na wniosek osób, które wykażą interes prawny w jego uzyskaniu.
Podstawa prawna
-Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 z późn. zmianami,
- Ustawa z dnia 16.11.2006 o opłacie skarbowej (Dz.U.2006 nr 225 poz.1635)