menu strony
| www.klodzko.pl | www.bip.gov.pl | >> wersja A | A | KONTRAST |  
Menu podręczne

  • Strona Główna
  • Statystyki BIP


  • PRAWO LOKALNE
  • Statut Miasta
  • Podatki i opłaty
  • Plany zagospo.
    ___przestrzennego
  • Skargi i wnioski
  • Strategia rozwoju
  • Strategia
    ___mieszkalnictwa
  • Program
    ___rozwoju oświaty
  • Prowadzone archiwa
  • Kontrole zewnętrzne
  • Zarządzenia Burmistrza
  • Ochrona Środowiska
  • Cmentarze Komunalne
  • Utrzymanie czystości
    __ i porządku w gminie

  • URZĄD
  • Kontakt
  • Godziny pracy UMK
  • Ważne telefony
  • Wykaz kont UMK
  • Nabór na wolne
    __ stanowiska_konkursy
  • Burmistrz
  • Organizacja Urzędu
  • Jednostki organiza.
  • Oświad. majątkowe
  • Sprawo. Burmistrza
  • Przyjmowanie stron
  • Otwarte konkursy
    __ ofert

  • RADA MIEJSKA W KŁODZKU
  • Rada Miejska
  • Kontakt z Radnym
  • Przewodniczący Rady
  • Dyżury radnych Rady
    __ Miejskiej w Kłodzku
  • Komisje Rady Miejskiej
  • Uchwały
  • Protokoły z sesji R. M.
  • Proponowany
    __ porządek obrad
    __ sesji R.M.

  • GOSPODARKA
  • Majątek Gminy
  • Związki zawodowe UMK
  • Budżet i sprawozdania
  • Spółki Prawa Handlow.
  • Organizacje
    ___ pozarządowe
  • Ogłoszenia
    ___i komunikaty
  • Oferty inwestycyjne
  • Gminne Programy
  • Integracja
    __ z Unią Europejską
  • Koncesja na roboty
    ___budowlane lub usługi

  • Szukaj



    PRZETARGI
  • Nieruchomości
  • Przetarg na najem
  • Zamówienia Publiczne

  • WYBORY
  • Wybory Prezydenta RP
  • Wybory samorządowe
  • Referendum
    ___ogólnokrajowe
  • Wybory uzupełniające
    ___do Rady Miejskiej
  • Wybory do Sejmu
    ___i Senatu
    ___Rzeczypospolitej
    ___Polskiej

  • P r o t o k ó ł nr XVI/03




     P r o t o k ó ł nr XVI/03
    z XVI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
    w dniu 30 października 2003r.
    w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.

    Sesja rozpoczęła się o godz. 1200.

    1. Otwarcie XVI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

      Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec mówiąc: “Otwieram XVI sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

      Następnie Przewodniczący powitał gości specjalnych XVI sesji Rady Miejskiej a mianowicie: burmistrza miasta partnerskiego Bensheim Pana Thorstena Herrmann’a wraz z małżonką Panią Beatrice, Pana Dietera Steinmann’a – Przedstawiciela Stowarzyszenia Polsko – Niemieckiego Urzędującego w Bensheim, Panią Joannę Adler – Honorowego Obywatela Kłodzka, Panie i Panów Radnych, Pana burmistrza Romana Lipskiego, zastępców burmistrza Pana Leszka Michalskiego oraz Pana Janusza Rudnickiego, radnych Rady Powiatowej, dyrektorów jednostek podległych, naczelników wydziałów, pracowników urzędu oraz obecnych na sali mieszkańców Kłodzka.

    2. Stwierdzenie ważności sesji.

    Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż w sesji bierze udział 21 radnych, co stanowi wymagane quorum do podejmowania prawomocnych uchwał.

    3. Wybór sekretarzy sesji.

    Przewodniczący zaproponował na sekretarza obrad radną Jolantę Kobak oraz radnego Łukasza Waltera. Radni wyrazili zgodę na kandydowanie. Rada 21 głosami “za” poparła kandydatury, tym samym powołując sekretarzy obrad XVI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.

    Przewodniczący K. Oktawiec zaproponował, aby po punkcie 4 porządku obrad wprowadzić dodatkowy punkt dotyczący przedstawienia delegacji z miasta partnerskiego Bensheim.

    Innych uwag nie wniesiono zatem Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższą poprawkę.

    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

    Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie przyjęcie całego porządku obrad wraz z naniesioną poprawką.

    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

    Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:

    1. Otwarcie XVI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    5. Przedstawienie delegacji z miasta partnerskiego Bensheim.
    6. Zatwierdzenie protokołu z XV sesji.
    7. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej.
    8. Zabezpieczenie socjalne podopiecznych OPS na okres zimy.
    9. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Miejskiej Kłodzko na 2003 rok, druk nr 139.
    10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/149/2000 z dnia 17.02.2000r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Straży Miejskiej w Kłodzku, druk nr 140.
    11. Podjęcie uchwały w sprawie powołania ławników do sądów powszechnych na kadencję 2004- 2007, druk nr 141.
    12. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości, druk nr 142.
    13. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości, druk nr 143.
    14. Informacja Przewodniczącego Rady o złożonych deklaracjach majątkowych radnych.
    15. Rozpatrzenie skarg.
    16. Interpelacje i zapytania radnych.
    17. Wnioski i oświadczenia radnych.
    18. Sprawy różne.
    19. Zakończenie sesji.

     

    1. Przedstawienie delegacji z miasta partnerskiego Bensheim.

      Przewodniczący Rady K. Oktawiec przedstawił delegacji wszystkich radnych Rady Miejskiej w Kłodzku. Poinformował, iż radni podejmują uchwały, które są prawem lokalnym. Prace radnych przebiegają przede wszystkim w komisjach, posiedzenia sesji są momentem podejmowania uchwał.
      Następnie głos zabrał burmistrz miasta Kłodzka Pan Roman Lipski. Powitał serdecznie delegację uznał, iż świętem jest czas wizyty gości z miasta partnerskiego, ratusz przyozdobiono flagami miasta partnerskiego. Przygotowywano się do spotkania dość długo, burmistrz Lipski miał przyjemność być z wizytą w mieście partnerskim już dwa razy, dlatego też z wielką radością gości obecnie u siebie w Kłodzku szanowną delegację. Jest to okazja aby przypomnieć jakie duże wsparcie otrzymano z miasta partnerskiego szczególnie po powodzi roku 1997r. Miasto Kłodzko otrzymało pomoc materialną i rzeczową. Z pomocy finansowej skorzystały różne instytucje, m.in. Dom Dziecka, Przedszkole nr 4, Ośrodek Pomocy Społecznej, otrzymano z Bensheim dwa samochody: bus i mercedes, dwa specjalistyczne wozy strażackie – jako dar straży pożarnej z Bensheim. Podczas wizyty Niemcy – strażacy przekazali 5 wózków inwalidzkich dla niepełnosprawnych dzieci.
      Przez te dwa dni dyskutowano o wielu problemach nurtujących nas - Polaków, poruszano kwestie związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej, dzielono się doświadczeniami w tym zakresie uzyskano wiele podpowiedzi i ostrzeżeń. Burmistrz wraz z delegacją odbył wiele spotkań w różnych środowiskach. Padły konkretne deklaracje odnośnie współpracy partnerskiej i nie chodzi tylko o bezpośrednie kontakty samych burmistrzów, ale i o współpracę na różnych szczeblach gospodarczych, oświatowych, Izby Przemysłowo Handlowej, banków, policji, Straży Miejskiej oraz pracowników samorządowych. Jest już w tym zakresie wypracowane doświadczenie i jeśli by miano tylko kontynuować to co robiono do tej pory to burmistrz publicznie stwierdza, że spośród czterech miast partnerskich, współpraca i partnerstwo z miastem Bensheim jest na najwyższym poziomie. Burmistrz R. Lipski obiecał, iż dołoży wszelkich starań, aby ta współpraca układała się nadal pomyślnie.
      Ponadto wspomniał o zadaniach inwestycyjnych jakie udało się już zrealizować, tj. oddanie do użytku hali widowiskowo - sportowej, termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 3 i jedno z najważniejszych wydarzeń i zadań jakie doprowadzono do finału to otwarcie Wyższej Uczelni w Kłodzku, w której będzie się mogła kształcić młodzież z Kłodzka i okolic.
      Na zakończenie swojej wypowiedzi burmistrz R. Lipski życzył Panu Burmistrzowi T. Herrmann’owi długich lat na fotelu burmistrza Bensheim, dużo zdrowia i wytrwałości, a żonie wyrozumiałości.

      Głos zabrał burmistrz Bensheim T. Herrmann:

      Szanowny Panie Burmistrzu, Szanowni Panowie Burmistrzowie, Szanowny Przewodniczący Rady Miasta, Szanowni Radni (...) Jest dla mnie szczególnym zaszczytem uczestniczyć podczas tej wizyty w sesji Rady Miejskiej. Muszę powiedzieć, że już jestem nieco zazdrosny, że macie Państwo możliwość obradowania w tak pięknej stylowej sali. Na pewno zapadają w takich warunkach prawidłowe i słuszne decyzje. Jestem świadomy, że każde postanowienie, każda decyzja którą Państwo podejmujecie wpływa na kształtowanie przyszłości Waszego miasta.

      Jestem również takiego zdania, które wyraził burmistrz Lipski, że nasze partnerstwo jest jednym z najbardziej stabilnych i dla obu miast przynoszące korzyści. Oczywiście wymaga to dalszego prawidłowego prowadzenia i pielęgnowania – dlatego bardzo chętnie i z wielką przyjemnością przyjechałem do Państwa. Już mam w tej chwili za sobą wspaniałe spotkania. Wszędzie gdzie byliśmy panował klimat ogromnej gościnności. Nasze miasta i my burmistrzowie jesteśmy razem na podobnej drodze - na drodze do wspólnej Europy z tym, że miasto Bensheim jest w tej lepszej sytuacji bowiem z naszego regionu mamy przedstawiciela – posła w Parlamencie Europejskim. W najbliższej przyszłości będziemy się starać przeprowadzić rozmowę pomiędzy posłem Unii Europejskiej, miastem Bensheim i również miastem Kłodzko. Wszystkie inne dziedziny w których już istnieją kontakty uważam za bardzo ważne i w tym sensie popieram burmistrza R. Lipskiego

      W swojej mowie pan burmistrz Lipski wyodrębnił temat kształcenia – gratuluję, że nadał taką dużą rangę temu zagadnieniu, zawsze powtarzam, że inwestycje w głowach młodych ludzi są to inwestycje w przyszłość, ponieważ kapitał, który ma się w danym mieście tkwi w głowach młodych ludzi. Jeśli chodzi o przyszłościowe kierunki w Europie wiadomo, że młodzi ludzie muszą tu zastartować ze swoją wiedzą.

      Dzisiejszemu posiedzeniu i Państwu życzę udanego przebiegu z konstruktywnymi przynoszącymi korzyści decyzjami, i również w tym miejscu chciałbym podziękować w imieniu mojej żony i delegacji za te wspaniałe przeżyte godziny i za gościnność. Oklaski.

      Przewodniczący K. Oktawiec podziękował burmistrzowi T. Herrmann’owi za wystąpienie wyrażając wielkie zadowolenie z powodu udziału delegacji w obradach sesji. Przewodniczący uczestniczył w kilku spotkaniach i rozmowach podczas wizyty, ma głęboką nadzieję, iż doświadczenia jakie miało Bensheim w latach ubiegłych związanych z wejściem do Unii Europejskiej czy z pojawieniem się EURO zostaną wykorzystane przez burmistrza oraz Radę Miasta i uda się Kłodzku ominąć niektóre problemy, które pojawiły się w Bensheim. Będziemy namawiać radnych – dodaje Przewodniczący, aby spojrzenie przy podejmowaniu decyzji sięgało więcej niż te pięć - dziesięć lat do przodu. Pan K. Oktawiec liczy na kolejne spotkania.

      Następnie radni zadawali pytania burmistrzowi Bensheim:

      Radny W. Krzelowski zapytał o to, ilu konkurentów do wyborów burmistrza miał Pan T. Herrmann.
      Burmistrz T. Herrmann wyjaśnił, iż w Bensheim startują do wyborów dwie osoby te, które uzyskały w prawyborach największą liczę głosów. Są dwie fazy wyborów w pierwszej było ich trzech w drugiej już tylko dwóch. W pierwszych wyborach poparło go 48% społeczeństwa, kandydat przeciwnik uzyskał 42% poparcia. W drugiej fazie ważna była większość absolutna.
      Radny W. Gacek zapytał o możliwość współpracy w zakresie służby zdrowia, wymiany informacji na temat organizacji jednostek służby zdrowia, na temat szkoleń, kłodzcy lekarze z pewnością skorzystaliby z doświadczeń lekarzy niemieckich.
      Burmistrz T. Herrmann zaproponował, aby pan radny W. Gacek wziął udział w kolejnej wizycie w Bensheim. Burmistrz zorganizowałby wówczas spotkanie z przedstawicielem służby zdrowia. Popiera taki rodzaj współpracy, która z pewnością miałaby ważne znaczenie dla obu miast.
      Radny Z. Duda zapytał o liczbę radnych i skład polityczny w Bensheim.
      Pan T. Herrmann wyjaśnił, iż radni miejscy obradują w ramach tzw. magistratu, który ma 10 członków, jest to pierwszy radnych (odpowiednik naszego Przewodniczącego Rady), drugi radny miejski, 3 radnych z grupy konserwatywnej, jeden członek - przedstawiciel partii ekologicznej, trzech z partii socjaldemokratycznej no i oczywiście burmistrz. Oprócz tego funkcjonuje parlament miejski, który nie ma mocy uchwałodawczej, jest to gremium, które podejmuje decyzje odnoszące się do całego miasta i tam burmistrz i radni z magistratu nie mają prawa głosu. Są problemy gdy burmistrz w parlamencie nie ma większości co do swoich decyzji. Zadaniem parlamentu jest kontrola działalności urzędu.
      Radny W. Dziopek zapytał o to ile mieszkańców liczy Bensheim. W odpowiedzi burmistrz podał, iż miasto Bensheim liczy 40 tys. mieszkańców.

      Więcej pytań nie stwierdzono.

      Przewodniczący Rady K. Okatwiec jeszcze raz serdecznie podziękował za udział delegacji miasta partnerskiego w posiedzeniu obrad XVI sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    2. Zatwierdzenie protokołu z XV sesji.

    Radni nie wnieśli żadnych uwag do protokołu z XV sesji. Rada jednogłośnie (21 głosów “za”) przyjęła protokół z XV sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.

    7. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej (zał. nr 1).

    Przewodniczący Rady zapytał o waloryzację płac pracowników administracji i obsługi placówek oświatowych. Dlaczego burmistrz waloryzację wprowadza od miesiąca sierpnia a nie od 1 stycznia 2003r.?

    Burmistrz R. Lipski wyjaśnił, iż sytuacja finansowa gminy nie pozwala na wprowadzenie rewaloryzacji od stycznia br., nie mniej jednak jeśli dochody gminy ulegną poprawie wówczas należne środki zostaną wypłacone nauczycielom.

    Więcej pytań do burmistrza nie stwierdzono.

    8. Zabezpieczenie socjalne podopiecznych OPS na okres zimy.

    Radni otrzymali materiały z OPS jak i z PCK stanowią one zał. nr 2 do protokołu. Przewodniczący przywitał obecną na sesji Panią Annę Kruszelnicką Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Kłodzku.
    Głos zabrał radny W. Gacek – Przewodniczący Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej, Sportu i Turystyki. Poinformował, iż komisja w dniu 20 października br. zapoznała się z działalnością OPS oraz ośrodka sterowanego przez PCK. Zapoznano się też z problematyką OPS, którą przedstawiła Pani Kruszelnicka. odbyła się wizja lokalna w jadłodajni i noclegowni dla bezdomnych na ul. Łukasińskiego. Komisja bardzo wysoko ocenia działalność kłodzkiego Ośrodka Pomocy Społecznej i Pani Dyrektor Kruszelnickiej – w tym miejscu Pan W. Gacek podziękował w imieniu komisji Pani Annie Kruszelnickiej za wieloletnie zaangażowanie w pracę na rzecz podopiecznych OPS i z żalem poinformował o planowanym odejściu na zasłużoną emeryturę. Komisja przyjęła do wiadomości sprawozdanie z OPS i na tej podstawie wysnuła wnioski, które przesłano do burmistrza jak i do władz powiatowych celem realizacji. Podstawowym problemem OPS jest stały brak pieniędzy na zapomogi w tym na opał. Stąd też komisja wnioskowała do burmistrza, aby rozważył możliwość zwiększenia środków dla OPS z ukierunkowaniem przeznaczenia ich na opał dla najuboższych rodzin.
    Niskie dochody wielu rodzin powodują to, iż dzieci które uczęszczają do szkół są niedożywione, placówkom oświatowym też brakuje środków na ten cel, stąd też Komisja Zdrowia wnioskuje, aby burmistrz rozważył możliwość zwiększenia dotacji na dożywianie dzieci w szkołach podstawowych i gimnazjach z funduszu przeciwdziałania alkoholizmowi.
    Radny W. Gacek poruszył temat noclegowni dla kobiet bowiem nie ma takiego miejsca w powiecie, a jest taka potrzeba, aby powstał na terenie powiatu ośrodek - przynajmniej 5 łóżkowy w którym mogłyby przebywać kobiety.
    Radna C. Włodarczyk poruszyła problem dożywiania dzieci. Mimo tego, że opłaca dzieciom ciepłe posiłki w szkole, to nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich potrzebujących - zatem apeluje do radnych, aby zastanowić się jak pomóc głodnym dzieciom.
    Ustosunkowując się do powyższych wypowiedzi Pani H. Popiel Skarbnik Gminy Miejskiej poinformowała, iż po przeanalizowaniu budżetu wyasygnuje się określoną kwotę na opał dla rodzin najuboższych, prawdopodobnie znajdą się też wolne środki, które będzie można przeznaczyć na dożywianie dzieci.
    Głos zabrała Pani Anna Kruszelnicka – Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Kłodzku. Wyjaśniła, iż bardzo oszczędnie dysponuje się pieniędzmi w związku z tym po przeanalizowaniu budżetu za IV kwartały znaleziono około 30 tys. Ponadto Pani Dyrektor załatwiła z Urzędu Wojewódzkiego 30 tys. zł dofinansowania na utrzymanie ośrodka, jest to dotacja celowa w związku z tym o tyle zmniejszono środki z urzędu miasta. Na zaspokojenie potrzeb podopiecznych w okresie zimowym potrzebne jest minimum 60 tys. zł. OPS współpracuje z Towarzystwem im. Św. Brata Alberta. Ponadto Agencja Rynku Rolnego przekazuje dla podopiecznych konserwy, gdzie kłodzki ośrodek otrzymał ich najwięcej bo 8 ton (na 24 tony). Jeśli chodzi o bezdomnych sprawy na dzień dzisiejszy są uregulowane, przekazano wnioski do noclegowni PCK o zabezpieczenie schronienia dla wszystkich podopiecznych, którzy wymagają takiej pomocy, z tym że są trzy osoby, które mieszkają na działkach i nie wyrażają zgody na to, aby przejść do noclegowni.
    Radny Z. Duda zapytał burmistrza o to jakie byłyby możliwości przydzielenia lokalu dla PCK celem rozszerzenia bazy noclegowej.
    Burmistrz R. Lipski stwierdził, iż w chwili obecnej trudno jest wskazać takie miejsce, nie mniej jednak po analizie substancji mieszkaniowej nie wykluczone jest, iż odpowiednie pomieszczenie będzie można wydzielić.
    Radny W. Gacek potwierdził konieczność rozszerzenia bazy noclegowej dla podopiecznych. Funkcjonują oni w bardzo skromnych warunkach. Ponadto przy skąpej bazie kuchennej przygotowuje się około 700 posiłków dziennie, zatem bardzo istotne i konieczne jest rozszerzenie tego typu obiektów.
    Podsumowując dyskusję w tym punkcie Przewodniczący Rady poinformował, iż odpowiednie wnioski Komisji Zdrowia zostały skierowane do burmistrza celem realizacji.
    Następnie przed ogłoszeniem przerwy podziękował serdecznie delegacji z miasta partnerskiego Bensheim za udział w obradach sesji.
    Pan T. Herrmann serdecznie podziękował za zaproszenie i możliwość udziału w części obrad sesji. Ujęła burmistrza krótka rzeczowa dyskusja, uważa że jeżeli tak przebiega praca w Radzie Miasta Kłodzka to na pewno jest ono bardzo dobrze prowadzone. Pan T. Herrmann życzył wszystkiego dobrego przy podejmowaniu decyzji dla dobra miasta Kłodzka.

    Przerwa w obradach godz. 1300 – 1345.

    Po przerwie nieobecni wiceprzewodniczący Rady C. Włodarczyk i P. Brzostowicz (udział z delegacją z Bensheim).

    9. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie Gminy Miejskiej Kłodzko na 2003 rok, druk nr 139 (zał. nr 3).

    Przewodniczący Komisji Budżetu Finansów i Polityki Gospodarczej radny E. Bednarczyk poinformował o pozytywnej opinii komisji do powyższego projektu uchwały.
    Radni nie zgłosili żadnych pytań.
    Przewodniczący K. Oktawiec odczytał treść projektu uchwały, po czym poddał go pod głosowanie.

    Głosowanie: za – 19 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XVI/120/2003 (zał. nr 4).

    10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXVI/149/2000 z dnia 17.02.2000r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Straży Miejskiej w Kłodzku, druk nr 140 (zał. nr 5).

    Przewodniczący K. Oktawiec odczytał treść projektu uchwały.
    Przewodniczący Komisji Spraw Obywatelskich i Porządku Publicznego radny M. Krzak poinformował o pozytywnej opinii komisji do powyższego projektu uchwały.
    Radni nie zgłosili żadnych uwag.

    Głosowanie: za – 18 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XVI/121/2003 (zał. nr 6).

    11. Podjęcie uchwały w sprawie powołania ławników do sądów powszechnych na kadencję 2004 - 2007, druk nr 141 (zał. nr 7).

    Przewodniczący odczytując treść projektu uchwały zwrócił się z zapytaniem do radcy prawnego o to, komu winno powierzyć się wykonanie uchwały: Burmistrzowi czy Przewodniczącemu Rady.
    Pani radczyni D. Jończyk wyjaśniła, iż wykonanie powyższej uchwały powierza się burmistrzowi.
    Przewodniczący odczytał propozycję przygotowaną przez zespół opiniujący kandydatów na ławników, odczytał nazwiska wytypowane do Sądu Okręgowego w Świdnicy i do Sądu Rejonowego w Kłodzku, dodał przy tym, iż mogą paść z sali propozycje kandydatów na ławników.
    Radny Z. Żerkowski stwierdził, iż wiele innych osób, nie wyczytanych przez Przewodniczącego, spełnia określone wymogi a nie ma ich na liście. Radny uznaje, iż zespół opiniujący przejął rolę Rady Miejskiej – dokonując samodzielnie wyboru.
    Przewodniczący K. Oktawiec wyjaśnił, iż komisja nikogo nie wyeliminowała, można nadal zgłaszać nazwiska. Ponadto wszystkich kandydatów było ponad 400 Rada ma wybrać ich określoną liczbę – 116, po to powołano zespół opiniujący, składający się z 11 radnych, aby ten zaproponował określoną liczbę kandydatów na ławników.
    Wywiązała się w tym temacie dyskusja jak należy wybierać ławników.

    Po wyjaśnieniach Pani radczyni stwierdzono, iż Rada będzie dokonywała wyboru ławników z tych wszystkich kandydatów, którzy spełnili wymogi określone ustawą Prawo o ustroju sądów powszechnych.

    Przewodniczący ogłosił 10 minutową przerwę.

    Po przerwie głos zabrała radna L. Karbownik. Złożyła rezygnację z kandydowania na ławnika. Uzasadniła to faktem bycia radną.
    Przewodniczący K. Oktawiec poinformował, iż po konsultacji z Panią radczynią doszedł do wniosku, iż przygotuje się wszystkie nazwiska kandydatów, które spełniają wymogi określone ustawą (około 400 nazwisk).
    Przewodniczący zaproponował więc powołanie trzyosobowego składu Komisji Skrutacyjnej.

    Radni jednogłośnie przyjęli tę propozycję (19 – “za”).

    Zgłoszono następujące kandydatury radnych: K. Kubit, Ł. Walter, I. Adamczewska – radni wyrazili zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej, innych kandydatur nie zgłoszono. Przewodniczący poddał pod głosowanie skład komisji w osobach: Irena Adamczewska, Krzysztof Kubit, Łukasz Walter.

    Głosowanie: za – 19 jednogłośnie.

    W związku z powyższym ogłoszono przerwę w obradach w celu ukonstytuowania się Komisji Skrutacyjnej i przygotowania kart do głosowania.

    Przerwa od godz. 1500 do godz. 1640.

    Po przerwie sekretarz Komisji Skrutacyjnej radny Ł. Walter poinformował, iż Komisja powołana przez Radę Miasta w składzie: Irena Adamczewska, Krzysztof Kubit, Łukasz Walter w głosowaniu jawnym wybrała: Przewodniczącego KS – I. Adamczewską, Wiceprzewodniczącego KS – K. Kubita, oraz sekretarza Ł. Waltera. Komisja przygotowała i opieczętowała 21 czterostronicowych kart do głosowania.

    Pokazano radnym urnę, po czym ją zaplombowano.

    Przed głosowaniem Pani D. Jończyk wyjaśniła, iż radny nie może brać udziału w głosowaniu w sprawach, które dotyczą jego osoby z uwagi na treść art. 25a ustawy o samorządzie gminnym: udział w głosowaniu radnego podlega wyłączeniu i jest w przypadku głosowania istotnym naruszeniem prawa.
    Radny Z. Żerkowski uznał, iż pani radczyni troszkę źle tłumaczy, bo interes prawny zachodzi z chwilą wyboru tego kandydata, jeśli jeszcze nie jest wybrany to ma prawo głosować. Według radnego interes prawny jest wtedy kiedy wybrana jest dana osoba i dopiero w momencie odwołania nie ma prawa brać udziału w głosowaniu.
    Radny wstrzymuje się od głosowania, ale uważa, iż ma prawo głosować.
    Pani D. Jończyk wyjaśniła, iż akurat wyrok NSA dotyczył takiej sytuacji, że burmistrz brał udział w głosowaniu i NSA stwierdził nieprawość. Pani radczyni uznaje, iż z ostrożności należy wycofać radnego Z. Żerkowskiego z głosowania.
    Radny Z. Żerkowski uznał, iż zebrał ponad 50 podpisów pod kandydowaniem na ławnika i jest to wola wyborców.
    Przewodniczący K. Oktawiec poinformował, iż głosuje się poprzez postawienie znaku X w kratce po lewej stronie przy nazwisku osoby, nie może być więcej niż 116 znaków X, jednak może być mniej.
    Wydano 17 kart do głosowania. Przystąpiono do tajnego głosowania. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytywał w kolejności alfabetycznej radnych, którzy wrzucali do urn karty. W głosowaniu nie brali udziału: radny Zygmunt Żerkowski, ze względu na nieobecność wiceprzewodniczący: Celina Włodarczyk i Piotr Brzostowicz oraz radny W. Dziopek.
    Radny Z. Żerkowski zwracając się do Przewodniczącego Rady stwierdził, iż nastąpiło bardzo poważne naruszenie ustawy o samorządzie gminnym wyłączając radnego z głosowania tajnego nie podając podstawy prawnej. Radny uważa, że to do niego należy decyzja co zrobi z kartą do głosowania, udział w głosowaniu to prawo i obowiązek radnego. Jeśli Przewodniczący tak zarządził, że wyłączył radego z głosowania jest to wg. Pana Żerkowskiego poważne naruszonie ustawy o samorządzie gminnym i prosi, aby na drugi raz Przewodniczący takich rzeczy nie robił.
    Przewodniczący K. Oktawiec – uznał, iż radny Z. Żerkowski jest niekonsekwentny, rano twierdził, iż jeśli nie umieści się go na liście będzie to naruszeniem jego interesu prawnego, a w tej chwili radny głosi coś innego.
    Radny Z. Żerkowski uznał, iż do elementarnych zasad kultury należy, że jeżeli popełnia ktoś błędy a druga osoba zwraca na to uwagę to wówczas należy jej podziękować.
    Po odbytym głosowaniu Komisja Skrutacyjna udała się do Biura Rady celem przeliczenia głosów.

    Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach do godz. 2000.

    Przewodniczący K. Oktawiec wznowił obrady o godz. 2025.

    Po przerwie w sesji brało udział 8 osób: M. Krzak, L. Rogalewski, K. Kubit, L. Karbownik, I. Adamczewska, Ł. Walter, K. Oktawiec.
    Sekretarz Komisji radny Ł. Walter odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej z wyboru ławników do sądów powszechnych na kadencję 2004 – 2007 (zał. nr 8).
    Przewodniczący K. Oktawiec poinformował, iż głosowanie tajne jest z równoczesnym podjęciem uchwały, nie ma zatem potrzeby ponownego głosowania.

    Uchwała otrzymała nr XVI/122/2003 (zał. nr 9).

    W związku z tym, że nie było quorum Przewodniczący zaproponował, aby sesję przerwać do czwartku 6 listopada br. do godz. 1600.

    Głosowanie: za – 7, przeciw – 1. wstrzymało się - 0 .

    Obrady przerwano do 6 listopada 2003 r. do godz. 1600.

    Przewodniczący odczytał informację Przewodniczącego Rady o złożonych deklaracjach majątkowych radnych (zał. nr 10) i burmistrza (zał. nr 11) – czyli zrealizowano pkt 14 porządku obrad. Radni otrzymali ww. informacje.
    Przewodniczący K. Oktawiec ogłosił przerwę w obradach sesji do 6 listopada br. (czwartek) do godz. 1600.

    Godz. 2045.

    Wznowienie obrad XVI sesji Rady Miejskiej 6 listopad 2003r. godz. 1600.
    Kontynuacja porządku obrad z dnia 30 października 2003r. W sesji bierze udział 21 radnych.

    12. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości, druk nr 142 (zał. nr 12).

    Przewodniczący zgłosił poprawkę w §1 po słowach: użytkowania wieczystego, dodać położonej w Kłodzku.
    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.

    Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Ładu Przestrzennego radny Z. Żerkowski poinformował o pozytywnej opinii komisji do projektu uchwały znajdującego się na druku nr 142 jak i na druku nr 143 – bowiem jest to podobna uchwała.
    Radni nie wnieśli żadnych uwag, Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.

    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XVI/123/2003 (zał. nr 13).

    13. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia nieruchomości, druk nr 143 (zał. nr 14).

    Przewodniczący poprosił o wniesienie podobnej poprawki jak wyżej czyli: w §1 po słowach: użytkowania wieczystego, dodać położonej w Kłodzku.

    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie. Poprawkę przyjęto.

    W związku z tym, że opinia Komisji do projektu jest pozytywna a radni nie wnieśli żadnych pytań i uwag Przewodniczący poddał projekt uchwały pod głosowanie.
    Głosowanie: za – 21 jednogłośnie.

    Uchwała przeszła i otrzymała nr XVI/123/2003 (zał. nr 15).

    14. Rozpatrzenie skarg.

    Nie stwierdzono żadnych skarg.

    15. Interpelacje i zapytania radnych.

    Radny Z. Żerkowski zapytał burmistrza o możliwość zabezpieczenia w budżecie na 2004 rok środków na remont chodnika i drogi przy ul. Zamiejskiej.
    Radna H. Dobosz zapytała burmistrza o to, jakie podatki będzie wpłacała do kasy miasta firma E. Leclerc.
    Radny W. Gacek poruszył temat zanieczyszczania miasta poprzez uliczne myjnie samochodowe. Prosi o wyjaśnienie czy odpowiednie służby mają kontrolę nad tym i czy są odpowiednie osadniki ścieków w myjniach samochodowych.
    Odpowiedzi udzielał burmistrz R. Lipski.
    Odnośnie pytania radnego Z. Żerkowskiego podał, iż w projekcie założeń na 2004 rok to zagadnienie jest ujęte. Przy czym jest ono bardzo kosztowne bo sięga około 400 tys. zł.
    Ponadto w dniu dzisiejszym rozdano radnym ankietę odnoszącą się do budowy basenu kąpielowego w Kłodzku. Burmistrz prosi o stanowisko każdego radnego w ww. kwestii, bowiem inwestycja jest bardzo kosztowna sięgająca blisko 20 mln. zł. Dokumentacja jest przygotowana, pozwolenie na budowę jest w dyspozycji miasta. Pytanie zatem jest zasadnicze czy miasto ma realizować tę inwestycję w przyszłym roku byłoby to powodem gruntownej zmiany konstrukcji budżetu, czy też robimy inne pilniejsze, drobniejsze inwestycje (np. jak ta wspomniana przez radnego Z. Żerkowskiego), czy też odnawiamy wszystkie elewacje w rynku. Dlatego burmistrz oczekuje stanowiska radnych w kwestii dotyczącej określenia daty budowy basenu. Burmistrz R. Lipski pamięta, iż w programach wyborczych większość radnych ujęło zadanie budowy basenu.
    Powracając do odpowiedzi na pozostałe pytania burmistrz R. Lipski wyjaśnił radnej Pani H. Dobosz, iż firma E. Leclerc będzie płaciła takie podatki jak każdy inny podmiot funkcjonujący w mieście Kłodzku czyli podatek od nieruchomości i podatek dochodowy.
    Odnośnie pytania radnego W. Gacka burmistrz wyjaśnił, iż utrzymanie stanu sanitarnego miasta oczywiście leży w gestii burmistrza i odpowiednich służb, ponadto na problemy poruszone przez radnego uwagę winien zwrócić sanepid. Nie mniej jednak burmistrz zwrócił się z prośbą do Komendanta Straży Miejskiej, aby strażnicy mieli na uwadze kontrolę i wyciąganie konsekwencji z nieprzestrzegania wymogów sanitarnych.
    Radny M. Krzak w nawiązaniu do uwag radnego W. Gacka zasugerował, iż oprócz sanepidu należałoby również zainteresować tą kwestią kogoś ze spółki “Wodociągi Kłodzkie”, osoby tam pracujące są bardziej zorientowane, należałoby spojrzeć na tę kwestię czy ścieki doprowadzane są do sieci burzowej czy do sieci odprowadzania ścieków, czy są zawarte odpowiednie umowy, bo z tego co orientuje się radny są większe stawki za odprowadzanie tego typu ścieków. Dobrze by było, aby oprócz strażnika miejskiego, był pracowników wodociągów, ewentualnie ktoś z ochrony środowiska po to, aby mieć przegląd całej sytuacji - dodaje radny M. Krzak. Bo jak zauważył radny Gacek myjki są na ulicach wówczas ścieki z pojazdów, oleje ciężkie czy różne smary pozostają tam i spływają do kanalizacji burzowej.
    Burmistrz R. Lipski uznał, iż jest to bardzo słuszna uwaga, poprosił burmistrza L. Michalskiego aby przygotował wystąpienie do dyrektora Bicza, aby w tym zakresie wspólnie z sanepidem podjął określone działanie, jak również przedłożył burmistrzowi pełną informację o tym jak wygląda sytuacja przy wszystkich ujściach.
    Przewodniczący K. Oktawiec odniósł się do ankiety jaką wręczono radnym. Uznał, iż potrzebne jest trochę czasu dla radnych aby zapoznali się z dokumentem i mieli czas na zastanowienie jaką opcję wybrać. Przewodniczący nie wie czy jest opcja, aby w Kłodzku w ogóle nie było basenu – osobiście optowałby za takim właśnie rozwiązaniem, a dyskusja ta może mieć miejsce przy kwestiach budżetowych na przyszły rok.
    Wywiązała się dyskusja wokół tematu budowy basenu kąpielowego w mieście Kłodzku.
    Radny L. Rogalewski poprosił o udzielenie szerszych informacji na temat dokumentacji projektowej i o jakie zmiany się rozchodzi.
    Wyjaśnień udzielił pan naczelnik Bogdan Niemczuk. Poinformował, iż jest pełna dokumentacja techniczna na podstawie, której można realizować budowę basenu. Jeśliby realizowano to zadanie tylko i wyłącznie z własnych środków byłoby to wielkim obciążeniem dla budżetu miasta, dlatego też poszukuje się usilnie środków pochodzących z zewnątrz. takimi środkami mogłyby być fundusze z gier liczbowych. Można uzyskać wówczas poprzez Urząd Marszałkowski dofinansowanie takiego przedsięwzięcia w wysokości około 1/3 części sportowej. Jest to zagwarantowane ale pod warunkiem, iż takowy projekt musi być zaopiniowany przez odpowiednie instytucje w tym przypadku przez Polski Związek Pływacki. Pozwolenie na budowę jest z miesiąca maja, aktualizacja dokumentacji pochodzi z lutego, natomiast Polski Związek Pływacki w czerwcu wprowadził swoje nowe wewnętrzne przepisy mówiące o tym jakie wymagania muszą spełniać obiekty pod nazwą “kryta pływalnia”, aby mogły być dofinansowane z ich środków. W naszym wypadku muszą być dokonane pewne zmiany, należy przebudować trybuny wewnętrzne oraz zaplecze sanitarne. Koszt tego zadania to kwota około 50 tys. zł. Należałoby to wówczas szybko wykonać bowiem do końca marca musi być złożony komplet dokumentów. Jeśli urząd nie wywiąże się z tych podstawowych elementów wówczas bodowa basenu nie zostanie zakwalifikowana jako zadanie nadające się do dofinansowania ze środków PZP.
    Przewodniczący zaproponował, aby na przyszłej sesji ująć dyskusję na temat celowości budowy krytej pływalni w Kłodzku, ewentualnie z projektem uchwały w tej kwestii.
    Radny Ł. Walter stwierdził, iż zamiarem pana burmistrza było poznanie opinii radnych nt. budowy basenu. Radny jest za tym, aby odpowiedzieć na ankietę jak najszybciej.
    Burmistrz R. Lipski nie ma wątpliwości w kwestii czy zadanie to realizować, jest tylko zasadnicze pytanie kiedy rozpoczynać inwestycję czy już w 2004 czy w 2005 roku. Wydano już nie małe pieniądze na dokumentację techniczną, jest też pozwolenie na budowę. Natomiast burmistrz w najbliższych dniach spotka się z firmą, która jest wyspecjalizowana w pozyskiwaniu środków z UE po to, aby przybliżyć możliwość realizacji tego zadania.
    Przewodniczący K. Oktawiec uznał, iż decyzja na temat budowy basenu jest na tyle istotna, iż otwarcie basenu nie będzie dokonywała obecna Rada w związku z czym należy zastanowić się jakie będą koszty związane z późniejszym utrzymaniem obiektu, żebyśmy za parę lat nie musieli go sprzedawać na supermarket – dodaje Przewodniczący.
    Burmistrz R. Lipski twierdzi, że nie należy wypowiadać się tak jednoznacznie, on sam nie ma wątpliwości co do zasadności budowy basenu. Wątpliwości które nurtują burmistrza to decyzja kiedy rozpocząć inwestycję czy już w przyszłym 2004 roku czy dopiero w 2005.
    Radny W. Gacek stwierdził iż na basen kryty w Kłodzku czeka już trzecie pokolenie mieszkańców. Ponadto produkuje się obecnie kalekie społeczeństwo, poprzez szkoły bez sal gimnastycznych czy z niewygodnymi ławkami. Basen to nie tylko sport wyczynowy i przyjemność, to także ćwiczenia rehabilitacyjne dzieci. Trudno więc dyskutować czy powinien on powstać w Kłodzku czy też nie. Zdaniem radnego W. Gacka basen powinien już dawno powstać.
    Radny Z. Żerkowski opowiedział się za jak najszybszym przystąpieniem do inwestycji budowy krytej pływalni w Kłodzku.
    Radny W. Krzelowski stanowczo popiera radnego W. Gacka uważa, iż basen winien powstać już w tej kadencji Rady, horyzont czasowy to dwa trzy lata.
    Radny K. Kubit wyraził sceptyczne nastawienie do budowy basenu, za wszystkim kryją się pewne plusy i minusy. Pan W. Gacek słusznie zauważył, iż mamy “chore” społeczeństwo nie mniej jednak należy wziąć pod uwagę inny rodzaj bezpieczeństwa mieszkańców tj. bezpieczne ulice, eliminacja sypiących się elewacji budynków itp.
    Radny K. Kubit jest za wykreśleniem ze strategii miasta Kłodzka budowy krytego basenu i w ogóle nie czynić żadnych kroków w tej inwestycji. Nie mniej dyskusja jest potrzebna.
    Radny M. Krzak uznaje, iż należy zamknąć dyskusję w tym temacie, burmistrz złożył zapytanie do poszczególnych radnych imiennie a radni winni się do tego ustosunkować i radny nie rozumie dlaczego nadal się dyskutuje na ten temat. Który radny widzi potrzebę to niech wypełni ankietę i złoży burmistrzowi a jeśli nie to może zabrać ją do domu.
    Radny W. Dziopek uważa, że musi być dyskusja bowiem pytania są tendencyjne, nie ma wyboru czy ktoś z radnych jest przeciw budowie tego basenu. Mamy w Kłodzku CEK, KOK i czy kłodczanie stali się bardziej kulturalni? Nie. Mamy OSiR, drużyny sportowe, a kręgosłupy nadal krzywe czy przez basen się wyprostują? - pyta radny Dziopek, po czym stwierdza, że nie.
    Radny L. Rogalewski przypomniał, iż wszystkie ugrupowania, które startowały w wyborach do samorządu miały w programie zapisane: “budowa basenu”. Radny L. Rogalewski będzie popierał tę budowę.
    Przewodniczący K. Oktawiec postanowił zakończyć dyskusję w tym temacie. Poprosił aby radni, którzy wypełnią ankietę przekazali ją do biura Rady lub bezpośrednio na ręce burmistrza, natomiast do dyskusji na temat zasadności i możliwości budowy krytej pływalni w Kłodzku powróci się na sesji pod koniec listopada.
    Przewodniczący poinformował o tym, iż wpłynęła interpelacja radnego Z. Dudy odnośnie organizacji świetlicy socjoterapeutycznej, oraz sam Przewodniczący zwrócił się z interpelacją do burmistrza odnośnie 4% waloryzacji płac dla nauczycieli.
    Radny Ł. Walter przypomniał, iż dlatego w dniu dzisiejszym odbywa się druga część sesji bo 30 października po godz. 2000 nie było quorum. Radny pyta czy Przewodniczący wyciągnie jakieś konsekwencje od radnych, którzy nie dotarli na drugą część sesji.
    Pan K. Oktawiec wyjaśnił, iż nie może ukarać finansowo radnych bowiem nie przewiduje tego nowa uchwała, natomiast zostanie skierowana ustna nagana pod adresem radnych, którzy nie uczestniczyli do końca w październikowej sesji.

    16. Wnioski i oświadczenia radnych.

    Radny Z. Duda w imieniu rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 3 podziękował Pani dyrektor Krystynie Oktawiec za godne kierowanie pracą szkoły podczas remontu.

    17. Sprawy różne.

    Radny L. Rogalewski poinformował, iż przy drużynie Doral powstała grupa młodzików grających w koszykówkę, chłopcy Ci nie mają strojów sportowych zwrócił się zatem radny z prośbą do burmistrza o wyasygnowanie na ten cel kwoty około 800 zł.
    Pyta zatem radny L. Rogalewski czy można liczyć na dobre serce burmistrza?

    Burmistrz R. Lipski odpowiedział, iż nie odmówił jeszcze niczego radnemu Rogalewskiemu.
    Przewodniczący K. Oktawiec zaprosił wszystkich radnych na obchody dnia niepodległości oraz na uroczystość wręczenia tytułu Honorowego Obywatela Kłodzka hrabiemu Dzieduszyckiemu.

    18. Zakończenie sesji.

    Po wyczerpaniu wszystkich punktów porządku obrad Przewodniczący Rady Krzysztof Oktawiec zamknął XVI sesję Rady Miejskiej mówiąc: “Zamykam XVI sesję Rady Miejskiej w Kłodzku”.

    Czas trwania sesji: w dniu 30.10.2003r. 1200 - 2045 8 godz. 45 minut.

    w dniu 06.11.2003r. 1600 - 1640 40 minut.

     

    Protokół sporządziła: Barbara Zajączkowska






    Opracował/a:

    Zatwierdził/a:

    Zamieścił/a:

    Zmiany treści:
    Na serwerze nie ma pliku archiwalnego373

    Prawa autorskie © BIP UM Klodzko Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Data publikacji: 2003-12-30 12:23:35
    Aktualizacja: 2007-12-20 18:17:52
    Odslon: 775

    [ Wróć ]

    Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk

     · Strona Główna    ·  Administracja  · 
     
    Obsługa techniczna Centrum Internetu PULSAR