Załącznik Nr 1
do Uchwały nr XIX/156/2004
Rady Miejskiej w Kłodzku
z dnia 29 stycznia 2004r.
Gminny Program
Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
w Gminie Miejskiej Kłodzko
na rok 2004
Nie zawsze będziemy mogli pomóc,
ale starajmy się przynajmniej o jedno:
nie pozostawić ludzi w samotności,
w ich nieszczęściu.
ks.J.Tischner
Gmina Miejska Kłodzko uznając życie obywateli w trzeźwości za podstawowy warunek moralnego i materialnego rozwoju miasta ustala niniejszy program.
W programie na rok 2004 ujęte zostały zadania wyznaczone przez art. 4¢ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie wyznaczonym z jednej strony przez istniejące potrzeby, z drugiej natomiast przez możliwość ich realizacji.
Szczególny nacisk w programie położono na prowadzenie profilaktyki wśród dzieci i młodzieży, programy naprawcze oraz kontrolę obrotu napojami alkoholowymi.
Realizacja Programu będzie finansowana z wpływów uzyskanych ze środków, o których mowa w art.11¢ ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmoi.
Przyjmując zasadę, że profilaktyka i rozwiązywanie problemów uzależnień jest procesem długofalowym, wymagającym znacznego zaangażowania dużej grupy wyspecjalizowanych służb, Gmina Miejska Kłodzko uznaje za celowe udzielenie wszelkiej niezbędnej pomocy instytucjom, stowarzyszeniom, związkom wyznaniowym i osobom prywatnym, które podejmują działalność w tym zakresie.
I. Cele programu :
Stworzenie spójnego systemu działań profilaktycznych opartych na szerokiej edukacji społecznej w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Zmniejszenie kosztów społecznych nadużywania alkoholu oraz promocja zdrowego stylu życia, w tym działania integrujące psychoprofilaktykę z aktywnością sportowo- turystyczną.
Przerwanie procesu degradacji fizycznej, psychicznej i społecznej osób uzależnionych i ich rodzin. Stworzenie spójnego systemu pracy popołudniowej z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka.
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i ich rodzin ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży upijającej się.
Udzielenie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Zaktywizowanie wszystkich miejskich podmiotów zajmujących się problematyką uzależnień i pozwiązywaniem problemów towarzyszących temu zjawisku.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrum Integracji Społecznej.
II. Zasoby umożliwiające prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej na terenie miasta Kłodzka.
1) W zakresie lecznictwa odwykowego
Poradnia Odwykowa realizująca nowoczesny program leczenia osób uzależnionych, współuzależnionych. Kadra terapeutów szkolona bieżąco w zakresie nowych rozwiązań w programie leczenia, po odbytych stażach w Zakładach Leczenia Uzależnień, po superwizji konsultanta PARPA w zakresie zdiagnozowania całokształtu pracy Poradni Odwykowej. Wszyscy terapeuci legitymują się otwartym przewodem certyfikatu leczenia uzależnień. Ukończyli Studium Pomocy Psychologicznej, Studium Terapii Uzależnień oraz staże wymagane do certyfikatu
Grupy samopomocowe- 4 grupy AA, 1 grupa- Al.-Anon.
Punkt Konsultacyjny ds narkomanii.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2) W zakresie udzielania pomocy ofiarom przemocy domowej:
Punkt informacyjno- konsultacyjny dla osób z problemem alkoholowym w rodzinie i dla ofiar przemocy.
Wdrożona procedura “Niebieskich Kart” uruchamiana przy zjawisku przemocy w rodzinie – przeszkolonych 35 policjantów.
Działająca na rzecz przemocy w rodzinie koalicja przeszkolona w zakresie udzielania pomocy ofiarom przemocy.
3) W zakresie przygotowania nauczycieli, osób i wolontariuszy pracujących z młodzieżą, celem realizacji Narodowego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
a) Odbyte szkolenia:
- realizatorzy profilaktycznego programu “Spójrz Inaczej” - 68 osób z programu podstawowego, -43 osoby z programu na agresję,
- przeszkoleni pedagodzy- realizatorzy profilaktycznego programu “Elementarz”- 25 osób i 2 instruktorów Elementarza,
- 60 osób przeszkolonych w zakresie wstępnych wiadomości w zakresie narkotyków traktowanych jako problem społeczny,
- 46 osób przeszkolonych w zakresie konstruktywnego kontaktu z młodzieżą, wiedzy nt. środków psychoaktywnych, przeprowadzania interwencji wobec eksperymentujących z alkoholem i narkotykami, prowadzenia zajęć nt. życia seksualnego pod wpływem środków uzależniających w kontekście HIV, AIDS wśród młodzieży szkolnej,
- 12 osób przeszkolonych z umiejętności trenerskich wg. metody profesora Arnolda Goldsteina dotyczącej Treningu Zastępowania Agresji i wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowań młodzieży agresywnej,
- 19 osób przeszkolonych z zakresu mediacji i rozwiązywania konfliktów oraz mediacji rówieśniczych,
- 3 osoby przeszkolone w zakresie prowadzenia świetlic socjoterapeutycznych,
b) Podmioty pracujące z dziećmi i młodzieżą w godzinach pozalekcyjnych:
- Stowarzyszenie Akademia Przygody szkolące młodych liderów do pracy z rówieśnikami i pracujące z grupą wsparcia dla młodzieży trudnej,
- Grupa wsparcia “Wiele zależy od Ciebie” przy ZHP Kłodzko.
- Stowarzyszenie” Sprawni Razem” pracujące z dziećmi i młodzieżą upośledzoną umysłowo, a zagrożoną środkami uzależniającymi,
- świetlica socjoterapeutyczna przy Szkole Podstawowej nr 3,
- świetlica środowiskowo- socjoterapeutyczna przy Szkole Podstawowej nr 6 ,
- świetlica socjoterapeutyczna przy Gimnazjum nr 1,
- świetlica socjoterapeutyczna przy Kłodzkiej Szkole Przedsiębiorczości,
- ośrodek kuratorski przy Sądzie Rejonowym w Kłodzku.
c) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Kłodzku.
d) Centrum Pomocy Rodzinie, pracujące na rzecz osób znajdujących się w okresie ostrego kryzysu.
III. Diagnoza sytuacji
Rozmiary i dolegliwości występujących problemów alkoholowych stwarzają bardzo poważne zagrożenie dla funkcjonowania społecznego i ekonomicznego miasta oraz kondycji zdrowotnej i moralnej naszego społeczeństwa i tak:
1. Szkody występujące u osób pijących i eksperymentujących ze środkami zmieniającymi świadomość, samoniszczenie osób uzależnionych od alkoholu:
- Poradnia Odwykowa przyjęła wizyt w roku 2003 - 2482 osób z tego 1893 osoby zamieszkałe w Kłodzku.
- Założono dokumentację 442 osobom w tym dla 244 osób zamieszkałych w Kłodzku.
2. Uszkodzenie rozwoju psychofizycznego i kariery edukacyjnej pijącej młodzieży:
Wyniki z przeprowadzonych w roku 2003 anonimowych ankiet w szkołach podstawowych kl.VI, Gimnazjach i szkołach ponad podstawowych wskazują na konieczność kontynuowania nieprzerwanej pracy z młodzieżą.
Badania przeprowadzono w 11 szkołach podstawowych i gimnazjach. Ankietami objęto 1370 uczniów w tym 667 dziewcząt (I grupa) oraz w 4 szkołach Zawodowych i Liceach w których przebadano 731 uczniów w tym 462 dziewczyny (II grupa)
pytanie |
|
I grupa |
II grupa |
1.Czy znane są Ci przypadki używania napojów alkoholowych przez młodzież |
tak |
72,9% |
95,1% |
2.Czy piłeś napoje alkoh. i poczułeś zmiany w samopoczuciu |
tak |
40,1% |
84,8% |
3.Czy w ostatnich 30 dniach piłeś alkoh. |
tak |
32,7% |
63,6% |
4. jaki piłeś alkoh |
Piwo |
. 60,% |
75 % |
Szampan |
16,7% |
18,5 % |
wino |
27,7% |
21,3% |
likier |
8,5% |
4,8% |
drink |
11,4% |
13,4% |
wódka |
27,8% |
32,6% |
inny |
7,5% |
5,2% |
5. z kim piłeś |
z rodzicami |
31,6 % |
13,5% |
inna osoba dorosła |
3,8 % |
14,2% |
starszy kolega |
17,1% |
34,8% |
rówieśnik |
39,5% |
53,5 % |
samotnie |
9,6% |
5,6% |
6. gdzie piłeś. |
w swoim domu rodzin |
39,6% |
20 % |
w domu koleżanki, kol |
22,4% |
26,9% |
kawiarnia, pub, bar |
15 % |
37,6% |
w parku, ustronnym miej. |
22,5% |
13,4% |
na dyskotece,zabawie szkol. |
8,5% |
24,2% |
w innych miejscach |
13,5% |
4,2% |
3. Uszkodzenie rozwoju psychofizycznego wśród dzieci i młodzieży z przyczyn kontaktu z narkotykami i grożących uzależnień krzyżowych ( narkotyk i alkohol).
Z programów profilaktycznych w roku 2003 wynika, iż kontakt z narkotykami miało 30 % młodzieży ankietowanej.
Dane roku 2002 i 2003 nie są optymistyczne i wskazują na wzrost eksperymentowania ze środkami, pomimo podjęcia terapii przez niektórych co znajduje odzwierciedlenie w wypowiedziach młodzieży na programach profilaktycznych. Cyfry mogą wzrosnąć albowiem część z nich nie przyznaje się do zażywania, określa jedynie dużo większym wskaźnikiem w ankiecie- “znam osobę która zażywa narkotyki” co jest wynikiem świadomości co do skutków karnych, a co za tym idzie do ukrywania procederu.
4). Szkody u członków rodzin z problemem alkoholowym.
Z danych Poradni Odwykowej i Punktu Konsultacyjnego dla osób z problemem alkoholowym w rodzinie i dla ofiar przemocy w roku 2003 współuzależnienie zdiagnozowano u 420 osób dorosłych .Cyfra ta nie oddaje rozmiaru zjawiska albowiem nie wszyscy zwracają się o pomoc. Objawem jednostki chorobowej są przede wszystkim schorzenia somatyczne i zaburzenia emocjonalne spowodowane chronicznym stresem oraz demoralizacją, ubóstwo i obniżenie szans kariery życiowej, znęcanie się nad członkami rodziny.
Z danych statystycznych Komendy Powiatowej Policji za rok 2003 wynika:
- liczba nietrzeźwych nieletnich zatrzymanych w pomieszczeniach policyjnych lub odwiezionych do domów rodzinnych- 16,liczba osób zatrzymanych do wytrzeźwienia w pomieszczeniach policyjnych- 367 w tym nieletnich -3, liczba zatrzymań w związku z handlem narkotykami –24 liczba wszczętych postępowań w związku z narkotykami-52
- ilość interwencji domowych związanych z przemocą domową – 82
- ilość założonych Niebieskich Kart – 82 w tym wszczętych postępowań 14
- ilość wszczętych postępowań i wykroczeń przeciwko rodzinie – 56
w tym w związku z: wykorzystaniem seksualnym dzieci –0
z rozpijaniem – 0
pozostawiono bez opieki - 0
znęcaniem się nad dzieckiem – 56
5. W zakresie rosnącego zjawiska agresji rówieśniczej.
Badania ankietowe przeprowadzone w roku 2003 wśród 2122 uczniów w 11 szkołach podstawowych, Gimnazjach (grupa I )oraz 4 szkołach ponad podstawowych ( grupa II )
w zakresie agresji rówieśniczej wskazują na konieczność intensywnych działań zmierzających do likwidacji zjawiska jn:
pytanie |
|
grupa I |
grupa II |
1.Czy na terenie szkoły czujesz się bezpieczna |
nie |
31,7% |
19,1% |
2.Czy byłeś świadkiem wymuszania pieniędzy lub przedmiotów wobec uczniów naszej szkoły |
tak |
28,2% |
45,5% |
3.Jeśli tak to gdzie |
na terenie szkoły |
63,4% |
86,1% |
|
w tym WC |
19,8% |
50 % |
|
szatnia |
16,5% |
15,4% |
|
boisko szkol |
. 27,1% |
20% |
4.Jeśli tak to przez kogo |
uczniów naszej szkoły |
88,1% |
55,4% |
5.Czy byłeś świadkiem zmuszania ucz. naszej szkoły do wykonywania czynności których nie chcieli zrobić |
tak |
30,5% |
61,5% |
6.Jeśli tak to gdzie na terenie szkoły |
WC |
32% |
57,9% |
|
szatnia |
16,3% |
27,3 |
|
boisko szkolne |
32,5% |
20,5% |
7.Jeśli tak to przez kogo |
uczniów naszej szkoły |
81,6% |
79,5% |
8.Czy zdarzyło Ci się oddać pieniądze lub inne przedmioty wbrew Twojej woli na terenie szkoły |
tak |
17,2% |
21 % |
9. Jeśli tak to gdzie |
WC |
16,9% |
33,3% |
|
szatnia |
17,8% |
23,3% |
|
boisko szkolne |
30,5% |
20% |
10.Jeśli tak to kto Cię do tego zmuszał |
uczniowie naszej szkoły |
86,4% |
63,3% |
6. Naruszenie prawa i porządku publicznego
-liczba osób u których stwierdzono prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu- 321 w tym nieletnich – -0--liczba osób wobec których policja interweniowała w związku z zakłócaniem porządku publicznego pod wpływem alkoholu – 59 w tym nieletnich 2
IV. Zadania Gminy Miejskiej Kłodzko na rok 2004.
1.W zakresie działalności profilaktycznej informacyjnej i edukacyjnej, w tym szczególnie dla dzieci i młodzieży, oraz pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym w rodzinie, dzieciom po kontaktach własnych ze środkami uzależniającymi oraz młodzieży nieprzystosowanej społecznie.
Edukacja, wspieranie, realizacja programów i przedsięwzięć mających na celu propagowanie modelu zdrowego i trzeźwego życia oraz zmianę obyczajów realizowana będzie poprzez:
a) finansowanie nowoczesnych programów profilaktycznych, dla dzieci , młodzieży
i rodziców, ze szczególnym uwzględnieniem programów wczesnej profilaktyki narkotykowej, odpowiadającym standardom wyznaczonym przez technologie profilaktyczne w tym:
- profesjonalnie przygotowanych realizatorów
- kompletny scenariusz działań
- zaplanowaną ewaluację ( ocenę efektów programu)
Odpowiedzialni: Dyrektorzy SP 3 ¨ 12, Gimn.I ¨ 13, koordynator, Dyrektorzy szkół pozostałych ¨ 14,
b) prowadzenie przez wszystkie placówki oświatowe stosownie do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.I.2002r. szkolnego programu wczesnej profilaktyki spójnego z programem wychowawczym szkoły.
Odpowiedzialni: Dyrektorzy szkół wszystkie.
c) organizowanie konkursów, rajdów, działań promujących zdrowy styl życia, nie tylko odbywające się bez udziału alkoholu, ale w szczególny sposób eksponujących ten fakt, mających wyraźne odniesienie do działań integrujących i łączących psychoprofilaktykę z aktywnością sportowo- turystyczną.
Odpowiedzialni: Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe ¨ 39, wszystkie podmioty pracujące z młodzieżą trudną w godzinach popołudniowych.
d) wdrażanie programów profilaktyczno- interwencyjnych dla młodzieży upijającej się i eksperymentującej ze środkami narkotycznymi w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć wychowania fizycznego .
Odpowiedzialni : Dyrektorzy SP i Gimnazjów, ¨ 6-11, koordynator, ¨ 15,
e) dożywianie dzieci objętych programami naprawczymi.
Odpowiedzialni koordynator ¨ 17,OPS,
f) dążenie do wykształcenia własnej kadry realizatorów programów profilaktycznych,
Odpowiedzialny koordynator
g) organizowanie pracy profilaktyczno-terapeutycznej, dla dzieci z rodzin alkoholików i dzieci doznających przemocy, dla dzieci po kontaktach własnych ze środkami uzależniającymi oraz nieprzystosowanych społecznie w ramach obozów i kolonii terapeutycznych letnich,
Odpowiedzialni: koordynator ¨ 18, Kłodzkie Towarzystwo Oświatowe¨ 40, Stowarzyszenie “Sprawni Razem”¨ 36, Pedagodzy szkół,
h) kontynuacja pracy z dziećmi w świetlicach środowiskowo -socjoterapeutycznych i socjoterapeutycznych przy SP 3, SP 6, Gimnazjum 1, Kłodzkiej Szkole Przedsiębiorczości, Tworzenie nowych świetlic w tym przy Zespole Szkół Integracyjnych.
Organizowanie z okazji świąt wspólnych spotkań , wieczerzy, podarków.
Odpowiedzialni :koordynator , Dyrektorzy szkół : SP 3¨ 1, SP6 ¨ 2, Gimnazjum 1¨ 4, Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości ¨ 5, Zespołu Szkół Integracyjnych ¨ 3. Prezes Sądu Rejonowego w Kłodzku¨ 16,
i) kontynuacja pracy z młodzieżą w ramach grup wsparcia, z zastosowaniem elementów pracy socjoterapeutycznej. W tym celu nawiązanie kontaktów z rodzicami, w wypadku osób po kontaktach z placówką leczenia uzależnień. Wspieranie programów i przedsięwzięć opracowanych i realizowanych przez młodzież, a skierowanych do grup rówieśniczych. Dalsze szkolenie liderów młodzieżowych. Doposażenie placówek w pomoce i sprzęt niezbędny do zajęć programowych.
Odpowiedzialni: ZHP-grupa wsparcia “Wiele Zależy od Ciebie”¨ 34, Stowarzyszenie Akademia Przygody ¨ 33, Stowarzyszenie “Sprawni Razem” ¨ 35,
j) stosowanie zasady, stałego kontaktu pedagogów szkolnych, kierowników świetlic i grup zadaniowych z dziećmi i młodzieżą po kontaktach ze środkami uzależniającymi. W tej sprawie konieczna, bieżąca współpraca z rodzicami i placówkami leczenia uzależnień.- Odpowiedzialni pedagodzy, grupy zadaniowe, Poradnia Odwykowa, punkty konsultacyjne,
k) Dalsze pozyskiwanie osób lub stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, które obejmują pomocą profilaktyczną dzieci ze środowisk szczególnie zagrożonych,
Odpowiedzialni :koordynator
l) objęcie szkoleniami z zakresu profilaktyki i interwencji przeciwuzależnieniowej pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych oraz przedstawicieli różnych zawodów.
2. W zakresie zwiększenia dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od środków uzależniających i ich rodzin.
Zwiększenie dostępności terapeutycznej dla osób uzależnionych od alkoholu poprzez:
- zapewnienie dyżurów w punkcie konsultacyjnym dla osób z problemem alkoholowym w rodzinie. Odpowiedzialna- koordynator ¨ 20,21,22,
- udzielenie wsparcia finansowego Poradni Odwykowej celem realizacji efektywnych programów terapeutycznych. Odpowiedzialny ZOZ K-ko ¨ 24,
- utworzenie Młodzieżowej Poradni Uzależnień, jako miejsca psychoterapii młodzieży uzależnionej od alkoholu oraz pomocy ich rodzinom z jednoczesnym uaktywnieniem rodziny w czasie procesu leczenia , jak również nierozłączne połączenie psychoterapii z udziałem młodzieży leczonej w programie zajęć odbywających się i wyzwalających naturalnie podwyższoną adrenalinę w miejsce głodu alkoholowego. Odpowiedzialne:
Kłodzkie Stowarzyszenie Rozwoju Osobowości “Vedis” ¨ 37,
d). stworzenie wspólnego system współpracy między Komisją, Koordynatorem z ramienia Urzędu Miasta, placówkami oświatowymi, Sądem Rodzinnym, Komendą Powiatową Policji i służbą zdrowia oraz OPS w celu wspomagania motywacji do podjęcia dobrowolnego leczenia przez osoby uzależnione i ich rodziny.
Odpowiedzialny: koordynator, KRPA, OPS, pedagodzy szkół, KPP, Sąd Rejonowy¨ 25,26,
e) udzielenie wsparcia finansowego Towarzystwu Społecznemu “Razem” prowadzącemu Punkt Konsultacyjny ds. Narkomanii .
Odpowiedzialny: Towarzystwo Społeczne “Razem” Centrum Pomocy Rodzinie ¨ 38
f)zakup materiałów edukacyjnych.
Odpowiedzialna koordynator ¨ 30,
g) finansowanie działań związanych z tworzeniem Centrum Integracji Społecznej
Odpowiedzialny koordynator¨ 23
3. W zakresie przeciwdziałania zjawiskom przemocy domowej.
a) W tym celu zakłada się, kontynuację spójnego systemu wyspecjalizowanych placówek i służb, w tym procedury “Niebieskich Kart”.
Odpowiedzialni: koordynator, KPP, Prokuratura, pedagodzy szkolni, pracownicy socjalni, KRPA,
b) zapewnienie dyżurów w punkcie konsultacyjny dla ofiar przemocy w którym mogą pracować: przeszkoleni pedagodzy i terapeuci, pracownik socjalny, prawnik, wolontariusze oraz osoby inne przeszkolone w tym zakresie, Odpowiedzialni: koordynator, pracownicy dyżurujący, ¨ 20,21,22,31,
c)doposażenie punktu konsultacyjnego w sprzęt, pomoce i programy dotyczące przemocy domowej. Odpowiedzialna koordynator ¨ 28
d)przeprowadzenie programu “Bezpieczna Kobieta”
Odpowiedzialni: Komenda Powiatowa Policji ¨ 19
4. W zakresie działań na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu.
a). w ramach ustawowego obowiązku ograniczenia dostępności do alkoholu gmina współpracowała będzie z Komendą Powiatową Policji, Państwową Inspekcją Handlową, Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, Strażą Graniczną,
b). ustala się zasady przeprowadzania kontroli podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych
Kontrolujący upoważnieni są do;
- wzywa podmiot gospodarczy do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych podczas kontroli uchybień,
- podejmuje czynności administracyjne
- sporządza wniosek do policji o wszczęcie dochodzenia
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który należy wraz z wnioskami
przedstawić organowi wydającemu zezwolenie.
c).Ograniczanie dostępności do alkoholu.
- wprowadzać systematycznie zakazy podawania oraz wnoszenia napojów alkoholowych w miejscach szczególnie zagrożonych patologią i przestępczością,
- ograniczać lokalizację miejsc podawania i spożywania alkoholu, do punktów gastronomicznych o wyższym standardzie, zapewniających jedynie obsługę ruchu turystycznego
Ustala się limit sprzedaży napojów alkoholowych za wyjątkiem piwa następująco;
- spożycie poza miejscem sprzedaży w ilości 90 punktów,
- podawania i spożywania w miejscach sprzedaży w ilości 40 punktów.
V. Zasady finansowania programu
1. Finansowanie Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbywać się będzie ze środków pochodzących z rocznych opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnoszonych przez prowadzące taką sprzedaż podmioty gospodarcze.
2. Przewidywana w 2004 roku wysokość środków, o których mowa w ust.1 wynosi 475 000,- złotych.
VI. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Za udział w posiedzeniach komisji członkom komisji przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości:
- przewodniczący komisji............. 300 zł brutto
- sekretarz komisji...................... 300 zł brutto
- pozostali członkowie komisji........ 250 zł brutto
cd. więcej>>>