menu strony
| www.klodzko.pl | www.bip.gov.pl | >> wersja A | A | KONTRAST |  
Menu podręczne

  • Strona Główna
  • Statystyki BIP


  • PRAWO LOKALNE
  • Statut Miasta
  • Podatki i opłaty
  • Plany zagospo.
    ___przestrzennego
  • Skargi i wnioski
  • Strategia rozwoju
  • Strategia
    ___mieszkalnictwa
  • Program
    ___rozwoju oświaty
  • Prowadzone archiwa
  • Kontrole zewnętrzne
  • Zarządzenia Burmistrza
  • Ochrona Środowiska
  • Cmentarze Komunalne
  • Utrzymanie czystości
    __ i porządku w gminie

  • URZĄD
  • Kontakt
  • Godziny pracy UMK
  • Ważne telefony
  • Wykaz kont UMK
  • Nabór na wolne
    __ stanowiska_konkursy
  • Burmistrz
  • Organizacja Urzędu
  • Jednostki organiza.
  • Oświad. majątkowe
  • Sprawo. Burmistrza
  • Przyjmowanie stron
  • Otwarte konkursy
    __ ofert

  • RADA MIEJSKA W KŁODZKU
  • Rada Miejska
  • Kontakt z Radnym
  • Przewodniczący Rady
  • Dyżury radnych Rady
    __ Miejskiej w Kłodzku
  • Komisje Rady Miejskiej
  • Uchwały
  • Protokoły z sesji R. M.
  • Proponowany
    __ porządek obrad
    __ sesji R.M.

  • GOSPODARKA
  • Majątek Gminy
  • Związki zawodowe UMK
  • Budżet i sprawozdania
  • Spółki Prawa Handlow.
  • Organizacje
    ___ pozarządowe
  • Ogłoszenia
    ___i komunikaty
  • Oferty inwestycyjne
  • Gminne Programy
  • Integracja
    __ z Unią Europejską
  • Koncesja na roboty
    ___budowlane lub usługi

  • Szukaj



    PRZETARGI
  • Nieruchomości
  • Przetarg na najem
  • Zamówienia Publiczne

  • WYBORY
  • Wybory Prezydenta RP
  • Wybory samorządowe
  • Referendum
    ___ogólnokrajowe
  • Wybory uzupełniające
    ___do Rady Miejskiej
  • Wybory do Sejmu
    ___i Senatu
    ___Rzeczypospolitej
    ___Polskiej

  • P r o t o k ó ł nr XXXVIII/05





    P r o t o k ó ł nr XXXVIII/05
    z XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku, która odbyła się
    w dniu 30 czerwca 2005r.
    w sali Rajców Urzędu Miasta w Kłodzku.

    Sesja rozpoczęła się o godz. 1000.
    1. Otwarcie XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej w Kłodzku Pan Krzysztof Oktawiec
    mówiąc: Otwieram XXXVIII sesje Rady Miejskiej w Kłodzku”.
    Następnie Przewodniczący powitał Panie i Panów Radnych, burmistrz miasta Kłodzka Pana Romana Lipskiego, zastępców burmistrza: Pana Leszka Michalskiego oraz Pana Janusza Rudnickiego, sekretarza urzędu Pana Jerzego Rutkowskiego, mgr inż architekta Andrzeja Kubika Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, dr architekta Piotra Molskiego rzeczoznawcę w dziedzinie ochrony zabytków specjalizacja fortyfikacje, dyrektorów jednostek podległych, naczelników wydziałów, pracowników urzędu, media oraz obecnych na sali mieszkańców miasta.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    Na podstawie listy obecności Przewodniczący stwierdził, iż obecnie w sesji bierze udział 19 radnych, co stanowi wymagane qvorum do podejmowania prawomocnych uchwał.
    Nieobecni radni : Pan Piotr Brzostowicz.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    Przewodniczący zaproponował na sekretarza obrad radną Panią Jolantę Kobak. Nie zgłoszono innych propozycji. Rada - 19 głosami “za”, poparła kandydaturę radnej, tym samym powołując ją na sekretarza obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    Pani radna Celina Włodarczyk odnosząc się do § 38 ust. 3 pkt. 3 Statutu Gminy Miejskiej Kłodzko wniosła o wprowadzenie do porządku obrad wniosku o odwołanie Pana Krzysztofa Oktawca z funkcji przewodniczącego Rady Miejskiej w Kłodzku. Zaznaczyła, że wniosek wpłynął do biura Rady Miejskiej 23 czerwca 2005 roku.
    Nie zgłoszono innych propozycji czy wniosków do porządku obrad.
    Pan przewodniczący Krzysztof Oktawiec zaproponował aby wobec faktu zgłoszenia wniosku
    przez Panią radną Celinę Włodarczyk przystąpić do jego głosowania i jeżeli zostanie przyjęty wprowadzenie go po punkcie 16.
    Głosowanie: “za” - 10, “przeciw” - 7, “wstrzymał się” -0. Wniosek został przyjęty.
    W związku z powyższym wprowadza się po punkcie 16 wniosek o odwołanie Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kłodzku.
    Następnie przystąpiono do głosowania nad przyjęciem całości porządku obrad wraz z naniesioną poprawką.
    Głosowanie: “za”- 19, “przeciw” - 0, “wstrzymał się” - 0

    Porządek obrad został przyjęty i przedstawia się następująco:
    1. Otwarcie XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Kłodzku.
    2. Stwierdzenie ważności sesji.
    3. Wybór sekretarzy sesji.
    4. Zatwierdzenie porządku obrad sesji.
    5. Zatwierdzenie protokołu z XXXVII sesji.
    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej.
    7. Debata na temat utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego – Twierdza Kłodzka.
    8. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego – Twierdza Kłodzko w Gminie Miejskiej Kłodzko, druk nr 337.
    9. Informacja z dodatkowych działań edukacyjnych i wychowawczych podejmowanych przez placówki oświatowe.
    10. Sport i rekreacja – raport z działalności i kierunki rozwoju na lata 2005 – 2008.
    11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VIII/48/99 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 11 marca 1999r. w sprawie założenia Gimnazjum Nr 1 w Kłodzku, druk nr 335.
    12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXI/168/2004 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie zmiany sieci szkół podstawowych od roku szkolnego 2004/2005 i granic ich obwodów, druk nr 336.
    13. Podjęcie uchwały w sprawie utworzenia na terenie miasta Kłodzka obwodów głosowania w Szpitalu i w Zakładzie Karnym dla przeprowadzenia zarządzonych na dzień 25 września 2005r. wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zarządzonych na dzień 9 października 2005r. wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 338.
    14. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Miejskiej Kłodzko, druk nr 339.
    15. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian budżetu Gminy Miejskiej Kłodzko na 2005 rok, druk nr 340.
    16. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXII/185/2004 Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Gminy Miejskiej Kłodzko na lata 2004 – 2008, druk nr 341.
    17. Wniosek o odwołanie z funkcji przewodniczącego Rady Miejskiej w Kłodzku Pana Krzysztofa Oktawca.
    18. Rozpatrzenie skarg.
    19. Interpelacje i zapytania radnych.
    20. Wnioski i oświadczenia radnych.
    21. Sprawy różne.
    22. Zakończenie sesji.
    5. Zatwierdzenie protokołu z XXXVII sesji.
    Do protokołu nie wniesiono żadnych uwag przyjmując go jednogłośnie 19 głosami “za”.
    6. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Kłodzka z prac między sesjami Rady Miejskiej (zał. nr 1)
    Pan radny M. Krzak odnosząc się do pkt. D Dzierżawa podpunkt 4 zapytał na jakie cele rekreacyjne?
    Burmistrz Pan L. Michalski wyjaśnił, iż chodzi o teren przy ul. Połabskiej jak wyjeżdżamy w stronę Wrocławia, mamy po prawej stronie mur oporowy i to wejście na tzw. Parkówkę na ul. Wiejską, to mamy powyżej tej skarpy dwa takie ładne budynki podmurowane wysoko z pruskiego muru, chodzi o teren przyległy do tego budynku, jako ogródek z trawą. Ten Pan raz zwracał się o wydzierżawienie tego terenu. Póżniej zrezygnował, jednak ponownie zwrócił się o wynajęcie. A ponieważ teren ten nie był zagospodarowany, burmistrz przychylił się do Jego wniosku i wydzierżawił Mu ten teren w celach rekreacyjnych.
    Pan radny M. Krzak zapytał czy właściwie chodzi tu o działalność gospodarczą czy tak prywatnie?
    Pan burmistrz L. Michalski odpowiedział, że tak prywatnie, jest to jeden z lokatorów mieszkańców tego budynku i chciał po prostu użytkować ogródek jako teren przyległy do nieruchomości.
    Pan radny Z. Duda odnosząc się do pkt. 11. Podpisałem umowę z Zakładem Instalacyjno-Montażowym Oświetlenia Ulicznego ZIMON z Kłodzka, na wykonanie konserwacji systemu oświetlenia ulic i dróg miasta Kłodzka. Umowa została zawarta na okres od 10.06.2005r. do 31.08.2005r. Szacunkowa kwota umowy wynosi: do 75 000 zł.
    Zapytał co w skład tej umowy wchodzi?
    Pan burmistrz R. Lipski odpowiedział, że wchodzą w zakres umowy zadania jakie miał do tej pory.
    Pan radny Z. Duda zapytał czyli mycie tych wszystkich punktów oświetleniowych i konserwacja w to wchodzi i wymiana żarówek też w to wchodzi? Bo dochodzą do Niego słuchy, że za wymianę i mycie są dodatkowo sporządzane koszty.
    Pan naczelnik Bogdan Niemczuk wyjaśnił, że zgodnie z zawartą umową wykonawca ma świadczyć praktycznie prawie ten sam zakres usług co do tej pory. Jest on trochę ograniczony ponieważ jest to umowa zawarta tylko na okres tak jak to Pan radny Duda stwierdził, w sumie dwóch miesięcy i dwóch dekad, czyli to jest niecałe trzy miesiące czasu. W tym okresie ma on prowadzić bieżącą konserwację całego oświetlenia czyli wymianę spalonych żarówek, ma również myć oprawy w ilości 150 w trakcie trwania umowy. Wiadomo, że nie wszystkie oprawy bo ta cena byłaby wtedy bardzo wysoka. I ma usuwać awarie na naszej sieci oświetleniowej.
    Pan radny Z. Duda wracając do swojego pytania zauważył, że mycie nie wchodzi w zakres umowy. Czyli dalej mają być lampy brudne i klosze. A w starej umowie wyrażnie było napisane mycie i zachowanie w czystości. Czyli, że ta umowa stara nadal obowiązuje. A więc wprowadził Pan nas w błąd na komisji mówiąc, że coś takiego nie istnieje. Po raz któryś z kolei wprowadza Pan nas w błąd.
    Pan naczelnik B. Niemczuk stwierdził, że nie rozumie wystąpienia Pana Z. Dudy, bo akurat na komisji nie rozmawiano na ten temat. Nie przypomina Sobie aby twierdził, że umowa na dzień dzisiejszy obowiązująca, mówiła o myciu wszystkich opraw oświetleniowych.Mówi ta umowa o myciu 150 opraw oświetleniowych w mieście. W ciągu tych niecałych trzech miesięcy czasu, wskazanych przez urząd miasta.
    Pan radny Z. Duda zapytał czy tamta stara umowa zawierała zapis o 150 oprawach czy była mowa o wszystkich oprawach?
    Pan naczelnik B. Niemczuk wyjaśnił, że stara umowa była zawarta na trzy lata. Zawierała ogólny zapis o myciu wszystkich opraw oświetleniowych. Odbywało się to na takich zasadach, że urząd 250 opraw co roku zlecał do remontu i mycia oraz wszystkie oprawy, które były związane z wymianą żarówek.
    Pan radny Z. Duda z przykrością stwierdził, że nie było to wykonywane. Mycie dotyczyło znikomej ilości opraw oświetleniowych i tylko przed uroczystościami.Także ta kara, którą nałożyła komisja jest słuszną. I żąda od Pana burmistrza jej wykonania.Pan burmistrz wie o co chodzi.
    Pan burmistrz R. Lipski zauważył, że Pan radny stawia bardzo poważne zarzuty, tylko nie wie na podstawie czego. Trzeba mieć ku temu jakieś dowody. Rozumie, że może komisja była na wizji, sprawdziła stwierdziła niewykonanie robót i wtedy możemy dyskutować o sprawie. Po raz pierwszy słyszy tego rodzaju problem na sesji Rady Miejskiej jak również wcześniej nie słyszał nigdy o nim, nawet w swoim gabinecie.
    Pan radny Z. Duda stwierdził, że wystarczy wyjść przed budynek ratusza aby zauważyć w jakim stanie są lampy oświetleniowe. Od kilku lat nie są wykonywane czynności w zakresie mycia lamp.
    Pan radny L. Rogalewski wobec powyższej dyskusji zapytał czy Pan burmistrz jest zadowolony ze stanu czystości lamp w mieście Kłodzku?
    Pan burmistrz R. Lipski odpowiedział, że ze strony mieszkańców na ten temat nie otrzymał żadnych interwencji. Przechodzi często ulicami miasta i zawsze jest niezadowolony bo wie, że wiele rzeczy można by było jeszcze zrobić w tym mieście. Tylko w ślad za tym muszą pójść określone pieniądze. Jeśli tych pieniędzy nam brakuje, to oszczędzamy na rzeczach takich, na których możemy sobie pozwolić. Natomiast wykonujemy w pierwszej kolejności łatanie dziur bowiem sobie nogi mieszkańcy łamią i wykonujemy szereg tego typu zadań w pierwszej kolejności. Mamy ten budżet taki jaki mamy i dlatego nie wszystko możemy robić. Przypomniał, że poprzedni burmistrz w ramach oszczędności proponował wyłączanie niektórych lamp. To były też pewne propozycje oszczędzania w tej materii. Jeżeli my za trzy miesiące mamy wymieniać wszystkie lampy w tym mieście, a przynajmniej zdecydowaną ich większość to bezsensem jest dzisiaj płacić za wysięgnik, za dżwig za mycie. Jeżeli się usuwa awarię to przy okazji również myje się lampy. To jest konkretne oszczędzanie pieniędzy.
    Pan radny K. Kubit zgłosił uwagę, że można ewentualnie, gdy będziemy robili kolejny przetarg na konserwację oświetlenia dołożyć część, która będzie zawierała utrzymanie również i utrzymanie lamp w czystości jako dodatkowe zadanie, jako przetarg dwuczęściowy. Ta druga część będzie miała znikomy mimo to wpływ. Ale zawsze możemy wtedy po prostu jej albo nie realizować albo realizować.
    Pan burmistrz R. Lipski powiedział, że ta umowa i projekt jaki został przygotowany do przetargu, który ma się rozstrzygnąć za trzy miesiące te zadania ujmuje. Rozumie, że należy z uwagi na poruszany problem na dzisiejszej sesji bardziej egzekwować od wykonawcy realizacje tego zadania.
    Pan radny L. Rogalewski odnosząc się do wypowiedzi pana burmistrza stwierdził, że należy rozwiązać omawianą umowę jeżeli jest to bezsens. Jest to umowa na 75 tyś. zł.
    Pan burmistrz R. Lipski powiedział, że 70 tyś. zł to jest kwota, za którą mamy usuwać awarie, wymieniać żarówki. Cały szereg różnych jeszcze innych czynności wykonywać. 70 tyś. zł to nie jest tylko za mycie tych lamp. Więc jeżeli za trzy miesiące mamy wymieniać wszystkie oprawy w mieście, a będzie takie zalecenie aby je do tej pory wymyć to on będzie w budżecie szukać dodatkowych pieniędzy, i przez ten okres trzech miesięcy zostaną umyte wszystkie lampy raz jeszcze. Ale czy to ma sens jeżeli za trzy miesiące będą w mieście piękne nowe lampy. I będzie w związku z tym także bezpieczniej.
    Pani radna Celina Włodarczyk powiedziała, że umowę zawarto na okres od 10 czerwca zatem 20 dni dopiero obowiązuje. A ten sam zleceniobiorca, który wykonywał usługi do 10 czerwca w umowie miał zapisane utrzymanie w czystości lamp oświetleniowych. Lampy nie zostały zabrudzone w ciągu 20 dni. I chyba tutaj ten temat nie wymaga dalszej dyskusji. Po prostu nie egzekwowaliśmy od naszego zleceniobiorcy prawidłowego wykonania usług. Fakty, które w tej chwili podają radni, że lampy są brudne, że nie świecą tak jak powinny świecić, świadczy o tym, że jest coś nie w porządku. A poza tym nie zapominajmy, że radni tak samo jak i burmistrz wybrany w powszechnych wyborach, są reprezentantami społeczeństwa. Każda uwaga jaką otrzymujemy ze strony społeczeństwa powinna być zgłoszona przez nas tu na tej sali.
    Pan burmistrz R. Lipski podsumowując dyskusję zobowiązał się do rygorystycznego egzekwowania mycia lamp.
    Nie zgłoszono więcej uwag do innych punktów sprawozdania.
    Na posiedzenie komisji przybyli Panowie Edmund Małachowicz i Maciej Małachowicz - godz. 1120
    7. Debata na temat utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego – Twierdza Kłodzka. (zał. nr 2)
    Pan przewodniczący Krzysztof Oktawiec przywitał przybyłych Pana profesora inż. arch. Edmunda Małachowicza wraz z synem dr inż. Maciejem Małachowiczem.
    Przypomniał, że dokumenty dotyczące całego Fortecznego Parku Kulturowego otrzymali radni w materiałach również do tych materiałów były załączniki min. dołączone przez Akademię Przygody.
    Pan burmistrz R. Lipski zaproponował aby Pan burmistrz L. Michalski rozpoczął temat.Aby zobrazował naszym gościom na jakim etapie jesteśmy z przejęciem twierdzy na majątek Gminy Miejskiej Kłodzko.
    Pan burmistrz L. Michalski wprowadzając w temat powiedział, że problematyka twierdzy kłodzkiej a właściwie twierdz kłodzkich, jej zagospodarowania znajduje swoje odzwierciedlenie zarówno w Strategii Rozwoju Miasta Kłodzka, jak i w bieżących działaniach Rady Miejskiej, poszczególnych jej komisji. Praktycznie nie ma roku czy też i półrocza, gdzie o twierdzy kłodzkiej nie mówilibyśmy. A na niektórych komisjach dyskutujemy na ten temat, przedstawiamy informacje. Wszyscy zdajemy sobie sprawę jak dużą szansą rozwoju gospodarczego, turystycznego, promocją naszego miasta może być właściwe zagospodarowanie twierdzy kłodzkiej. Stąd też nie przypadkowo w ubiegłym roku w pażdzierniku Rada Miejska podjęła debatę w sprawie Strategii Zagospodarowania Twierdz Kłodzkich, w której to debacie uprzejmy był uczestniczyć Pan dr Małchowicz, który przedstawił nam wówczas szereg interesujących informacji jak z problemem tym radzą sobie władze innych miast na terenie, których znajdują się twierdze czyli Srebrnej Góry i Nysy. My idąc za sugestiami Pana dr odbyliśmy w ubiegłym roku spotkania w Stoszowicach z tamtejszym wójtem w sprawie funkcjonowania Fortecznego Parku w Srebrnej Górze. Spotkaliśmy się również z władzami Nysy, gdzie funkcjonuje Forteczny Park Kulturowy. Owocem tych spotkań było podpisanie porozumienia o wspólnej promocji twierdz, o współpracy, o wymianie doświadczeń. Dzięki temu porozumie-niu i wspólnym działaniom udaje nam się wydać wspólny folder promocyjny. Jak również wspólnie z władzami Stoszowic złożyliśmy projekt o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Interregu II A działań mających na celu promocje twierdzy kłodzkiej.W wyniku, której w roku 2006 odbędzie się cykl imprez i w Srebrnej Górze i w Kłodzku z udziałem wojsk w historycznych mundurach. Spodziewamy się, że będzie to bardzo widowiskowa impreza. W ramach wykorzystania tych środków mamy zamiar utworzyć w mieście Kłodzku i w Srebrnej Górze regimenty w strojach historycznych, które będą przyczyniały się do uatrakcyjnienia naszego miasta, do promowania Kłodzka, do promowania twierdzy kłodzkiej. Również idąc za sugestiami Państwa radnych jak i fachowców w tym względzie, jak również realizując wnioski Komisji Gospodarki Komunalnej przygotowaliśmy projekt uchwały o utworzeniu Fortecznego Parku Kulturowego. Radni otrzymali w materiałach dokument sporządzony przez Pana dr Piotra Molskiego czym w koncepcji w założeniach powinien być park kulturowy jako forma ochrony zespołów pofortecznych. Mamy to szczęście, że w naszych obradach uczestniczy dzisiaj Pan dr Małachowicz, który jest autorem koncepcji funkcjonowania Fortecznego Parku Kulturowego Twierdza Kłodzka. W naszych obradach uczestniczy szereg osób żywotnie zainteresowanych funkcjonowaniem dobrym, właściwym, gospodarskim, gospodarczym wykorzystaniem obiektów twierdzy do celów rozwoju turystyki, promocji naszego miasta. Są członkowie Akademii Przygody, którzy z tą twierdzą są związani już od wielu lat. Myśli, że wchodzimy w kolejny etap, który powinien otworzyć drogę do właściwego zagospodarowania tych twierdz. Natomiast jakie ono będzie to zgodnie z zapisami projektu uchwały, będziemy w ciągu najbliższych 12 miesięcy a ma nadzieję, że stanie się to szybciej. Dołoży wszelkich starań aby tak się stało. Stworzymy szeroki zespół, krąg ludzi, który będzie konsultował z mieszkańcami miasta Kłodzka, z podmiotami gospodarczymi, z fachowcami jak najlepiej całą tą twierdzę wykorzystać. Podkreślił słowo całą, gdyż zależy władzą miasta na tym aby nie prowadzić tych działań tylko na części, która jest w tej chwili własnością miasta. Czyli 1/3 twierdzy głównej i fortu Owcza Góra. Lecz również w dalszym ciągu czynią usilne starania aby tą część po ROSWINIE przejąć na majątek miasta i wspólnie na tym obszarze prowadzić działalność w ramach Fortecznego Parku Kulturowego. Na dzień dzisiejszy zakończył swoją działalność, polegającą na likwidacji przedsiębiorstwa ROSWIN syndyk masy upadłościowej tego przedsiębiorstwa. Sędzia komisarz przyjął Jego wniosek o zakończeniu tejże upadłości i w chwili obecnej rozpoczął swoje funkcjonowanie, które ma doprowadzić do likwidacji pozostałego majątku. Likwidator z ramienia wojewody jest to Pan Bogusław Dobniak, z którym w dniu wczorajszym odbyło się w urzędzie spotkanie. Dokładnie za tydzień w kolejny czwartek odbędzie się spotkanie zespołu roboczego powołanego przez wojewodę, który to zespół ustali jakie będą kolejne czynności i harmonogram działań likwidatora. W konsekwencji mają doprowadzić do likwidacji tego majątku i zakończenia upadłości tego przedsiębiorstwa. W ubiegłą środę bawił na naszym terenie Premier Rządu Rzeczypospolitej Polskiej Pan Belka, któremu burmistrz naszego miasta wręczył nasze stanowisko i petycję z prośbą o maksymalnie szybkie poparcie naszych działań w stosunku do podległych instytucji aby te po prostu nie bały się podjąć decyzji i zrezygnować z wirtualnych pieniędzy, których nigdy nie odzyskają. Ponieważ wartość majątku pozostałego po przedsiębiorstwie ROSWIN jest znikoma. Natomiast długi są ogromne, sięgające 30 mln. zł i nie ma się co łudzić, że ktokolwiek te wierzytelności, które posiada na dzień dzisiejszy po prostu odzyska.Stąd też po posiedzeniu tego zespołu w najbliższy czwartek, będziemy mieli kolejne informacje co nas w najbliższym czasie czeka, jakie perspektywy dotyczące przejęcia twierdzy kłodzkiej. Forteczne Parki Kulturowe funkcjonują w innych miastach nie tylko w Nysie czy Srebrnej Górze. Myśli, że zaproszeni tutaj dzisiaj goście chętnie podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami. Wskażą nam na zalety i pozytywy w funkcjonowaniu parków, jak również ewentualnie jeżeli są negatywy, to powiedzą również nam i o tym czego mamy się wystrzegać aby w sposób jak najwłaściwszy zagospodarować te zespoły poforteczne. Aby miasto i jego społeczeństwo mogły osiągać jak największe wymierne korzyści.
    Pan dr Maciej Małachowicz zabierając głos na wstępie wyraził uznanie i pogratulował,że władze miasta są już na etapie bardzo ważnego momentu podejmowania decyzji o stworzeniu w Kłodzku bardzo nowoczesnej, chyba najnowocześniejszej formy ochrony obszarowej parku kulturowego. Czegoś co pojawiło się dopiero w 21 wieku a więc praktycznie wprowadzacie w tym zakresie Kłodzko i twierdzę w 21 wiek. Ponieważ ta decyzja będzie rzutowała nie tylko na to co się zdarzy potem w Kłodzku, ale będzie z pewnością dosyć szeroko komentowana i oczekiwana w innych ośrodkach. W tych wszystkich miejscach gdzie samorządy próbują powołać podobne struktury i to nie tylko Forteczne Parki Kulturowe ale generalnie rozmaite środki ochrony takich dużych bardzo specyficznych zespołów architektonicznych. Jako radni Państwo znakomicie zdajecie sobie sprawę jakim problemem jest taki wielki potężny zespół mocno zrujnowanych zabytków, które rodzą rozmaite problemy, patologie i których nie sposób rozwiązać działaniami drobnymi, cząstkowymi.. Sam wpis do rejestru zabytków nie wystarczy. Wiecie doskonale jakie są problemy z zagospodarowaniem tego. Jak duże problemy są z koordynacją działań, które mogłyby zapewnić po prostu sukces. Myśli, że właśnie ten Forteczny Park Kulturowy jest taką wielką szansą na stworzenie struktury. Jest jeszcze 12 miesięcy na dopracowanie szczegółów. Powstanie struktura, która może wreszcie ten cały zespół ogarnąć i sądzi, że osiągnie sukces.Padła tu informacja o Nysie. Nysa z pewnością będzie bardzo zdopingowana waszym działaniem, zarówno pozytywnym jak i negatywnym. Bo Nysa faktycznie podjęła cały szereg starań przygotowawczych ale jest jeszcze przed tą ważną chwilą. Tam taka uchwała nie jest jeszcze przygotowana. W ubiegłym roku oni wyprzedzająco powołali park ale to jest tak na prawdę decyzja jeszcze tylko czysto formalna. Z okazji dni twierdzy przecięto wstęgę, zrobiono uroczystość ale nie poszły za tym te ważne i wiążące decyzje jakie państwo będziecie tutaj podejmowali. Podziękował za to, że może być tu dzisiaj przy podejmowaniu tej uchwały.
    Pan Andrzej Kubik Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków zabierając głos powiedział, że obecnie zaczyna być rozwiązywany istotny dla miasta Kłodzka problem. Bo to jest element w zagospodarowaniu miasta znaczący w skali wielkości terenu, kubatur, historii, atrakcji turystycznych czy również obiektu, który może przynosić miastu konkretne wymierne zyski. Park kulturowy to jedna z form prawnej ochrony zabytków. Oprócz tych spraw związanych z dokładnym regulaminem, programem zagospodarowania parku daje szansę starania się o znaczące środki zarówno ze środków Ministra Kultury jak i ze strukturalnych czy europejskich. Ta forma daje taką możliwość. Natomiast generalnie jeżeli mówimy o likwidacji tego problemu to wszystkie dotychczasowe próby zagospodarowania tego obiektu były to działania cząstkowe, nie skoordynowane i budzące nawzajem kolizje. Utworzenie parku kulturowego, gdzie mogą się mieścić różne elementy zagospodarowania ale spójne w sensie całości programowej funkcji, daje szansę zarówno dla twierdzy jako obiektu turystycz-nego podnoszącego atrakcyjność Kłodzka i Ziemi Kłodzkiej, jak również w sferze wymiernych zysków gospodarczych. Także gratuluje pomysłu i życzy powodzenia. Zadeklarował pomoc jeżeli zaistnieje taka potrzeba.
    Zabierając głos Pan profesor Edmund Małachowicz powiedział, że twierdza kłodzka jest europejskim skansenem fortyfikacji. Tutaj trzy wielkie mocarstwa XIX wieku zbroiły się i budowały te fortyfikacje, które dzisiaj są w ogromnej cenie. Po ostatniej wojnie we wszystkich krajach europejskich nastąpiło takie zjawisko opuszczania dawnych fortyfikacji przez wojska i rozwinął się ruch ochrony i turystycznego czy też gospodarczego wykorzystania ale harmonijnie łączącego wykorzystanie gospodarcze z funkcją turystyczno-kulturalną. I myśli, że Kłodzko na mapie tych europejskich twierdz stanowi niezwykle cenny obiekt godny ochrony i upowszechnienia. I pokazania, zademonstrowania bo właściwie miasto było zawsze dodatkiem do twierdzy, no dzisiaj tak nie jest ale kiedyś tak było. Od kilkudziesięciu lat badał i pracował nad twierdzą i poznał ją dobrze. Niezmiernie cieszy Go inicjatywa i zapewne decyzja, która zapadnie dzisiaj nad powstaniem formy zorganizowanej ochrony. Niestety w ciągu tych lat nastąpiło sporo szkód poczynionych w stosunku do stanu jaki pamięta z lat czterdziestych. Ale Myśli, że przy dobrym gospodarowaniu i życzliwej pomocy wszystkich zainteresowanych twierdza kłodzka będzie czołowym bodajże pomnikiem historii fortyfikacji europejskich. Nie jest to ani niemiecka ani polska, jest to europejska sztuka fortyfikacyjna w najwyższym najwspanialszym wydaniu. Pożyczył wielu sukcesów w tej pracy, która będzie zapewne trudna i kosztowna. Ale jest to szlachetny cel.
    Pan Piotr Molski zabierając ponownie głos podziękował za zaproszenie na dzisiejsze posiedzenie rady dlatego, że niewątpliwie jest to wydarzenie. Tym bardziej jeżeli zostanie podjęta uchwała o utworzeniu parku kulturowego, to wydarzenie będzie komentowane w Polsce w wielu środowiskach, w wielu miejscach związanych z ochroną zabytkowych zespołów i w wielu samorządach, które mają podobne problemy. Ta forma ochrony jest zupełnie nową formą i nowoczesną. I niewiele jest jeszcze w Polsce miejsc, w których ta forma ochrony zaczęła działać w pełnym wymiarze. Jest wiele miejsc, w których lokalne samorządy myślą o tym żeby z tej formuły skorzystać. Bo nowoczesność tej formuły ochrony obszarowo-krajobrazowej polega również na tym, że ustanawia tą formę ochrony samorząd. Że jej przyjęcie jest przejawem przejmowania odpowiedzialności przez mieszkań-ców gmin, miast, przez lokalne społeczności za swoje zabytki. Do tej pory w świetle dotych-czas obowiązujących ustaw, starej ustawy o ochronie dóbr kultury tego typu mechanizmy nie istniały i nie były jak by przez prawo przewidywane, jakkolwiek w pewnym sensie miejscowy plan zagospodarowania taką formą już na pewno jest. Atutem jest to, że w skali kraju mają kontakty z samorządami w różnych miejscach, które są w trakcie tworzenia parku i tworzą te parki w dość różny sposób. Myśląc o różnych formach zarządzania ten kontakt pozwoli na to aby na bieżąco korzystać z doświadczeń w innych miejscach a jednocześnie przekazywać doświadczenia kłodzkie innym samorządom.
    Pan radny Leszek Rogalewski zwracając się Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków zapytał czy jest On zadowolony ze stanu w jakim jest mała twierdza na Owczej Górze? Wszystkim nam jest wiadomo, że mała twierdza jest w posiadaniu miasta Kłodzka od 1945 roku.
    Pan Krzysztof Kubik nie wymiguje się, pracował przez kilka lat w Wałbrzychu jako konserwator stąd te problemy istotne zna. Od ponad 6 lat jest we Wrocławiu a więc delegatura wałbrzyska ma bliższe informacje. Nie wie jak obecnie wygląda wspomniana twierdza.Próba zorganizowania parku kulturowego chyba te wszystkie problemy rozwiąże. Ogólnie można powiedzieć, że na pewno nie było dobrze. Zresztą tak jak i na dużej twierdzy tak i na małej wszędzie potrzeba było dużych nakładów na adaptację, organizację a wprost na bezpieczne użytkowanie tych obiektów. Przeprosił jeszcze raz że nie zna stanu obiektu na dzień dzisiejszy.
    Pan profesor Edmund Małachowicz zwrócił uwagę, że tak potężnego i rozległego obiektu jak twierdza w dzisiejszym stanie nie da się odrestaurować ani wrócić do pełnego dawnego jego wyglądu. To było budowane siłami batalionów roboczych i ogromnymi środkami. Dzisiaj patrzymy na to w ten sposób, że trzeba obiekty pozostawić ze śladami przemijania, z częściowym wykorzystaniem dla celów współczesnych i zabezpieczeniem przed postępem rujnacji. Ale nie można sobie wyobrażać, że to wszystko odrestaurujemy na błysk. Nie starczy ani środków ani sił ani czasu.
    Pan burmistrz Roman Lipski zabierając głos powiedział, że te działania jakie podejmujemy tworząc Forteczny Park Kulturowy mają zapobiec temu stanu jaki miał na myśli Pan radny Leszek Rogalewski. Tej dalszej dewastacji, tego braku zainteresowania, tego braku osób, które będą odpowiedzialne za przygotowanie odpowiednich programów. A stwarzają się różne możliwości o których wspominał na wstępie tematu Pan burmistrz Leszek Michalski. tak np. na przyszły rok mamy ponad 140 tyś. zł otrzymać. Sądzi, że takich możliwości po utworzeniu Fortecznego Parku Kulturowego będzie znacznie więcej. Będzie możliwość dobrania sobie takich osób, którym bliska będzie ta twierdza. Którzy będą odpowiedzialni za jej stan techniczny, za całe to życie, które będzie tworzone przez nas wspólnie z Radą Miejską w Kłodzku. Dzisiaj ta twierdza jest pozostawiona sama sobie. Nie wykarczowane krzewy dzisiaj są już dużymi drzewami, które rozwalają mury obronne. Twierdza niszczeje. Nie można dopuścić do jej dalszej dewastacji. Miał tę przyjemność uczestniczyć w spotkaniach ludzi odpowiedzialnych za tego typu obiekty warowne, gdzie wywiązywały się dyskusje, gdzie prezentowano te obiekty na fotografiach i nie tylko. Przypomniał, że kilka lat temu w Kłodzku odbyła się konferencja międzynarodowa poświęcona temu tematowi. Na dzień dzisiejszy władze miasta są przygotowane do powołania Fortecznego Parku Kulturowego. Myśli, że jeszcze w tej kadencji, jeśli wspomniana uchwała będzie podjęta powołany zostanie odpowie-dni zespół ludzi, którzy będą zainteresowani i odpowiedzialni za stan twierdz.
    Pan radny Leszek Rogalewski nie bez kozery zadał Panu Konserwatorowi Wojewódzkiemu Zabytków pytanie czy jest zadowolony ze stanu małej twierdzy na Owczej Górze? Chciałby jedynie przestrzec przed doprowadzeniem dużej twierdzy do stanu w jakim obecnie znajduje się mała twierdza na owczej Górze. Nie wie czy to co znajduje się w rękach samorządów, jest do końca dobrze prowadzone. Przykładem jest mała twierdza na Owczej Górze, która w rękach samorządu jest od 1945 roku i wszyscy wiemy jaki jest obecnie jej stan. Jest za powołaniem Fortecznego Parku Kulturowego, niemniej jednak należy zwrócić szczególną uwagę żeby ten stan twierdzy na Owczej Górze nie powtórzył się na dużej twierdzy. Poinformował, że zwraca się osobiście pismem do archiwum w Berlinie o udostępnienie Mu osobiście planów Owczej Góry, planów małej twierdzy. Jeżeli je otrzyma to zapozna radnych z tymi planami.
    Pan radny Krzysztof Kubit powiedział, że przede wszystkim jedna z idei Fortecznego Parku Kulturowego to zapobieżenie dewastacji obiektów, które będą w nim skupione. Ta uchwała to jedynie słuszna uchwała, którą należy podjąć. Park musi zacząć funkcjonować zgodnie z przepisami prawa, co daje możliwości i w zakresie kultury jak i przyniesienia określonych profitów. Właśnie twierdza będzie wizytówką Kłodzka. Mamy diament tutaj w Kłodzku i musimy go wykorzystać. Nie możemy się wahać tylko całym swoim nakładem sił i środków finansowych ożywić tą twierdzę. Sądzi, że nie ma zagrożeń. W samorządzie znajdą się rozsądni ludzie, którzy włożą dużo sił i idei doprowadzając do tego, że twierdza będzie błyszczała i to nie tylko na terenie Polski ale i całej Europy.
    Pan radny Zygmunt Żerkowski wspomniał, że Komisja Gospodarki Komunalnej dyskutowała na temat twierdzy w kwietniu. Budziła niepokój dzisiejsza forma jej zarządzania. Doszliśmy do wniosku, że na twierdzy potrzebny jest dobry zarządca. Aby pieniądze wypracowane z twierdzy pozostały na niej, a nie jak dotychczas wspierały sport. Być może forma Forteczny Park Kulturowy będzie najodpowiedniejszą dla tego typu budowli i przyniesie oczekiwane wyniki dobrego gospodarzenia obiektem. Osobiście jest za utworzeniem Fortecznego Parku Kulturowego. Działania miasta idą w dobrym kierunku.
    Pan radny Krzysztof Kubit wskazał, że w uchwale jest wyrażnie zapisane w jakiej formie będzie działała twierdza. Przede wszystkim nie będzie obciążona żadnymi umowami, to będzie w pełni własność gminy. Prawdopodobnie będzie to spółka komunalna z o.o. i wszystkie swoje dochody będzie przeznaczała na to żeby remontować twierdzę jak również promować obiekt.
    Pan radny Marek Krzak zwracając się do obecnych gości jako doradców burmistrza, w kwestii ochrony twierdz poprzez utworzenie Fortecznego Parku Kulturowego, zapytał czy na dzień dzisiejszy poprzez małe środki można by było twierdzę wyeksponować?Mówi się, że jest to oczko, perełka miasta Kłodzka. Co należałoby dzisiaj zrobić póki nie przejęło jeszcze miasto całości obiektu dużej twierdzy aby pokazać, że stać miasto na utrzymanie dobrego wizerunku twierdzy. Nie mówi tu o naprawach konserwatorskich ale o przycince drzew, odpowiednim oświetleniu, odpowiednich tablicach informacyjnych. Obawia się, że przyjęcie uchwały o utworzeniu Fortecznego Parku Kulturowego może być tylko powołaniem kolejnej jednostki organizacyjnej przy urzędzie miasta i dalej się nic nie będzie robiło bo braknie środków. Może zasugerujcie pewne rozwiązania na dzisiaj.
    Pan radny Tadeusz Kmiecik powiedział, że Komisja Spraw Obywatelskich Rady Miejskiej będąc zainteresowana planem utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego dokonała przeglądu twierdzy. Obejrzano obiekty zarządzane do tej pory przez kłodzki OSiR i część zarządzaną przez syndyka masy upadłościowej. Stwierdzono, że obiekty zarządzane przez OSiR są utrzymane w sposób zadawalający. Natomiast stan części zarządzanej przez syndyka jest zły. Komisja pozytywnie oceniła projekt uchwały w sprawie utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego - Twierdza Kłodzka.
    Pan radny Witold Gacek przypomniał, że Komisja Zdrowia, Sportu i Turystyki wielokrotnie zajmowała się problematyką wykorzystania zagospodarowania twierdzy kłodzkiej. Moralnym obowiązkiem każdego pokolenia jest przekazywanie przyszłym pokoleniom pamiątek dziedzictwa kulturowego. Dzięki pasjonatom, dzięki mecenatowi miast nad różnymi instytucjami powstały muzea, są chronione zabytki kultury sprzed wieków. Uchwała jaką podejmiemy stanowi pierwszy wstępny krok w realizacji tego, że przejmiemy mecenat nad twierdzą kłodzką. Że przyszłym pokoleniom przekażemy coś co stanowiło element miasta Kłodzka. Następne kroki będą już przynosiły wymierne korzyści nie tylko dla Kłodzka jako miasta ale i dla jego mieszkańców. Dotychczasowa polityka tymczasowości, nie dbania o zabytki kultury spowodowała to, że taka perełka architektoniczna jaką posiada nasze miasto zaczyna powoli znikać z mapy zabytków w kraju. Zwrócił uwagę na zły stan elewacji zabytkowych domów na terenie miasta.Jeżeli tej uchwały dzisiaj nie podejmiemy, jeżeli nie będziemy w stanie zagospodarować tej twierdzy to co przekażemy następnym pokoleniom. O tym, że Kłodzko jest objęte szczególnym patronatem w zakresie kultury świadczą artykuły o nim ukazujące się w poczytnych miesięcznikach. W przyszłym roku Narodowy Bank Polski wypuszcza emisje 32 monet z herbami miast Polskich szczególnie zasłużonych dla kultury. Wśród tych miast jest i Kłodzko. Będzie moneta bita z napisem miasta Kłodzka. Dlatego też pomijając koszty, trudy organizacyjne, pomijając wiele przeszkód liczy na to, że znajdą się pasjonaci, którzy potrafią doprowadzić do rozkwitu twierdzę kłodzką.
    Pan burmistrz Leszek Michalski w uzupełnieniu wypowiedzi ostatniej chciałby powiedzieć, że konstrukcja projektu uchwały jest bardzo logiczna i przejrzysta. Rada w dniu dzisiejszym będzie rozpatrywała omawiany projekt uchwały utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego w formie ochrony obszarowej. Natomiast otwiera to możliwości dalszych kolejnych działań. Pierwszym z tych działań jest powołanie Rady Naukowo-Konsultacyjnej czyli zespołu fachowców, który nam wszystkim będzie podpowiadał czy te pomysły,czy te zapisy, które chcielibyśmy wnieść do planu ochrony parku są właściwe i nie naruszają tego dobra narodowego jakim jest obiekt zabytkowy. Również kolejnym etapem jest utworzenie planu ochrony parku. Myśli, że tutaj w ramach szerokich konsultacji społecznych najlepiej byłoby rozpisać ankietę wśród mieszkańców miasta Kłodzka, którą opublikujemy w prasie lokalnej. Żeby każdy miał możliwość wypowiedzenia się jak on widzi funkcjonowanie tego parku, co tam powinno być. Te rzeczy, które powinny w jak najlepszy sposób służyć wszystkim mieszkańcom. Również różnych instytucji, podmiotów gospodarczych z terenu nie tylko miasta Kłodzka ale i okolic, które ewentualnie byłyby zainteresowane funkcjonowanie na tym obszarze i w jakim charakterze. I w tym momencie kiedy kolejny projekt uchwały o zatwierdzeniu planu ochrony, oczywiście po konsultacjach i pozytywnej opinii wojewódz-kiego konserwatora zabytków trafi pod obrady Rady Miasta Kłodzka, wtedy będziemy mieli już konkretny program do realizow ania. I dopiero na bazie tego programu będziemy się zastanawiać kto personalnie będzie najlepszy. Jacy ludzie dadzą gwarancje, że w sposób najlepszy tenże uchwalony przez Radę Miasta Kłodzka plan będą realizować. Tak więc nie zaczynamy od tego kto tylko najpierw chcemy wiedzieć co my byśmy tam chcieli. Czyli chcemy określić te wszystkie kierunki którymi powinniśmy dążyć żeby ten plan zrealizować. Na samym końcu dopiero personalnie będziemy wiedzieć kto ma to realizować. Na dzień dzisiejszy nie przesądzał by jednoznacznie tej formy organizacyjnej. My również będziemy w najbliższych miesiącach nad tym dyskutować. Czy to będzie spółka, czy to będzie jednostka budżetowa czy to jeszcze jakaś inna forma. Po prostu będziemy się zastanawiać w jakiej formi e organizacyjnej najlepiej będzie można ten program ochrony parku realizować. I żeby park jako całość mógł funkcjonować należycie. Również jest tutaj w tym projekcie uchwały zapis, że wszelkie przychody z twierdzy trafiać będą do tej twierdzy i będą skierowane na rzecz jej rozwoju i jej rewitalizacji. Także mamy już określone wstępne przynajmniej środki jakimi możemy dysponować na samym początku. Co za to możemy robić. Sądzi, że również zostanie przedyskutowany i stworzony ramowy charmonogram działań jakie kolejne czynności pozwolą nam wdrażać program ochrony parku.Te środki, które będziemy przeznaczać na rozwój i rewitalizację Fortecznego Parku Kulturowego muszą być zapisane w budżecie już roku 2006. Wszyscy doskonale wiemy, że wiąże się to również ze zmianą formuł finansowania Ośrodka Sportu i Rekreacji. Te wszystkie zapisy rzutować będą na budżet roku 2006, a czas biegnie niezwykle szybko i do konstrukcji tego budżetu będziemy już przystępować wkrótce. Tak więc gdybyśmy mieli odkładać naszą decyzję na temat omawianego projektu uchwały, to musimy również mieć na uwadze jakie skutki wywiera to na kolejne nasze działania w tym mieście w ostatnim roku funkcjonowania Rady w tym składzie, jak również i burmistrza, jakim jest rok 2006.
    Pan przewodniczący Krzysztof Oktawiec podsumowując debatę przypomniał, że zwieńczeniem jej jest przyjęcie projektu uchwały o Utworzeniu Fortecznego Parku Kulturowego - Twierdza Kłodzko. Projekt był skierowany do wszystkich komisji Rady. Wszyscy radni również go otrzymali. Dwóch przewodniczących komisji wyraziło opinie co do tego projektu uchwały.
    Pan radny Marek Krzak przypomniał , że zadał pytanie co na dzień dzisiejszy należałoby zrobić aby poprawić wizerunek twierdzy?
    Uważa, że radni powinni usłyszeć jakie zdanie w tej kwestii mają obecni tu fachowcy. Pan Krzysztof Kubik ustosunkowując się do kwestii zauważył, że to chyba nie jest pytanie do nich bo są tylko opiniodawcami, czyli mogą merytorycznie wspomagać pewne działania, które Państwo podejmą. Natomiast kwestia kolejności wykonywanych działań jest zawarta w tym projekcie omawianej uchwały i będzie wynikała z ramowych już póżniej opracowań. Pierwszą sprawa jest podjecie uchwały o utworzeniu parku kulturowego. Jest to bardzo istotna sprawa bowiem ta inicjatywa świadczy o Waszej świadomości społecznej, pełnym przekonaniu co to jest wartość zabytkowa, co się za tym kryje, jakie z tego mogą być ewentualne korzyści. Ale przede wszystkim obciążenia jakie wynikają z odpowiedzialności takiej etycznej, moralnej społeczeństw, które posiadają w swoich zasobach obiekty zabytkowe. Utworzenie parku kulturowego jest to forma ochronna tworzona przez samorządy. Ta inicjatywa jest po prostu Waszą inicjatywą.W ślad za przyjęciem uchwały idą konkretne działania. Regulamin parku, kolejne czynności co do programu zagospodarowania, efekty finansowe i w sensie potrzeb oraz ewentualnych zysków. Podejmowane próby adaptowania poszczególnych części twierdz jakie podejmowano w przeszłości, powodowały jeszcze większe kolizje i zniszczenia. Po podjęciu decyzji o utworzeniu rozpoczyna się cały tryb postępowania administracyjnego, formalnego, prawnego, merytorycznego.
    Pani radna Celina Włodarczyk odnosząc się do samego projektu uchwały w sprawie utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego, odczytała art. 16 ust. 1 ustawy o ochronie zabytków. Zwróciła uwagę, że w/w zapis jest spełniony. Mamy opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków, która to trafiła wczoraj do radnych. Uchwała określa nazwę parku kulturowego, który to warunek mamy spełniony, jego granice i to również mamy spełnione ponieważ w § 1 mamy wyszczególnione wszystkie działki wchodzące w skład planowanego parku kulturowego, sposób ochrony a także zakazy i ograniczenia, o których mowa w art. 17 ust. 1. Natomiast w naszym projekcie uchwały w § 3 piszemy, że zakres zakazów i ograniczeń, o których mowa w art. 17 Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, burmistrz Miasta Kłodzka przedstawi Radzie Miejskiej do uchwalenia łącznie z dokumentem planu ochrony parku. Jest to niezgodne z zapisem, który podał nam ustawo-dawca w ustawie z dnia 23 lipca 2003 roku w art. 16. To ma być w tej uchwale bowiem ustawodawca wyrażnie od nas tego oczekuje art. 16. Wskazuje nam, że nasz projekt uchwały ma to zawierać. Spełniliśmy prawie wszystko już, brakuje nam tylko uwzględnienia tego art. 17. Pozwoliliśmy sobie zapisać w projekcie uchwały, że my to kiedyś póżniej przedstawimy.A to tak nie może być. Musi to być integralną częścią tej pierwszej uchwały.
    Pan przewodniczący Krzysztof Oktawiec podziękował Pani radnej za dociekliwość. Podejrzewa, że jeżeli zapis jest w uchwale dot. sposobu uregulowania tych zakazów i nakazów jest to zapis wystarczający.
    Pan Krzysztof Kubik ustosunkowując się do powyższej wypowiedzi stwierdził, że jest ogólny zapis w projekcie uchwały. Natomiast ustawodawca nie konkretyzuje w którym momencie należy przygotować nakazy i zakazy. I jest to bardzo mądry zapis. Dlatego, że jak powiedział Pan profesor Małachowicz nie będziemy tworzyć twierdzy o charakterze militarnym. Mamy stworzyć coś co będzie zachowywało elementy twierdzy ale z wykorzystaniem na cele turystyczne. Nie wprowadzimy tam wojska, dział itd. W związku z tym gdybyśmy teraz wprowadzili takie ostre rygory to Sądzi, że one by zbyt drastycznie ograniczyły możliwość wykorzystania. Dlatego Wolałby żeby to było zrobione w momencie gdy będzie już zrobiony program twierdzy. Obiekt nie zostanie zniszczony a jednocześnie będzie kulturalnie i w sposób świadomy adaptowany dla nowych potrzeb i celów.
    Pani radna Celina Włodarczyk ponownie zabierając głos stwierdziła, że Rada Miasta tworząc prawo miejscowe nie może stawiać się ponad obowiązującym prawem, ponad przepisy wynikające z ustaw sejmowych. Zaproponowała ogłoszenie przerwy aby radcy prawni napisali opinię, że jest zgodne z prawem. Odczytała dosłownie co powinna zawierać uchwała. Nie ma kilku uchwał, jest jedna uchwała, która określa co i po co tworzymy, w jakich granicach tworzymy. Należy podać sposób ochrony i podać zakazy i nakazy. My wiemy co my chcemy na twierdzy. Więc nie bójmy się tego. Zróbmy tak aby nasz projekt uchwały był zgodny z tym czego oczekuje od nas ustawodawca.
    Pan przewodniczący Krzysztof Oktawiec przypomniał, że projekt uchwały jest min. podpisany przez radcę prawnego z adnotacją, że nie budzi zastrzeżeń pod względem prawnym.
    Pani radczyni Danuta Jończyk poproszona o ustosunkowanie się do sprawy powiedziała,że uchwała jest podpisana przez radcę prawnego, Ona również ją analizowała. Jest ona zgodna z prawem. Zapis jest prawidłowy. Tutaj faktycznie art. 16 ust. 2 jak gdyby obligatoryjnie mówi co uchwała powinna określać. Nie mówi o tym która to uchwała czy ta, o której dzisiaj mówimy czy też kolejna. Z art. 17 ust. 1 z kolei wynika, że nie musi a może. W art. 16 ustawodawca powołuje się na art. 17.
    Pan dr Maciej Małachowicz przypomniał, że są opracowane przynajmniej dwa dokumenty, z których jeden lada moment będzie prawem miejscowym, które szczegółowo opracowują ten zakres ochrony na obszarze Fortecznego Parku Kulturowego. Było to studium, które Sam robił. A oprócz tego plan miejscowy, który dotyczy parku, który jako komisja urbanistyczna opiniowali. Natomiast w tym wypadku na tym etapie, który jest zapoczątkowaniem 12 miesięcznego okresu wytężonej pracy Rady. Bo trzeba przedyskutować, ustalić formę i termin i sposób wykonania całego szeregu decyzji i opracowań, które wynikają z tego projektu uchwały. Na tym etapie § 2 pkt. 1 mówi o tym co podlega ochronie. I jest zdania, że na tym etapie dalsze uszczegóławianie w tej ustawie zamieniłoby ją w książkę. Ten zapis absolutnie spełnia wymogi. Mówimy po co ten park jest tworzony co on chroni. A szczegóły będą ustalone w planie ochrony parku, którego opracowanie trzeba dopiero zlecić. Będzie mówił o szczegółach ochrony. Będzie jeszcze parę innych problemów min. formuła funkcjonowania tego parku. Bo z jednej strony park to jest wspaniała nowoczesna forma ochrony, ale z drugiej strony to musi być jakaś konstruk-cja, która będzie miała swój regulamin, swoje formuły funkcjonowania i rozliczania się z konkretnych zadań. I to jest bardzo trudne zadanie, które będzie musiało być podjęte.Tak naprawdę w różnych parkach różnie to jest realizowane. Warto się przyjrzeć cudzym błędom i osiągnięciom, żeby to co zostanie zrobione w Kłodzku było lepsze i bardziej odpowiednie do możliwości pozyskiwania środków, do możliwości funkcjonowania w takich specyficznych warunkach jakie są w Kłodzku. Wydaje Mu się, że to jedno zdanie spełnia wymogi ustawy.
    Pan burmistrz Janusz Rudnicki włączając się w dyskusję powiedział, że nie umniejsza roli radnych, którzy wykazują tą ogromną troskę o sprawy ich miasta. Te szereg wątpliwych pytań, które na pewno są słuszne. Ale proszę Państwa tutaj mamy kilka tak wielkich autorytetów, największych w tej dziedzinie, oszczędżmy już tej dyskusji. Na prawdę już nie Widzi żadnych wątpliwości, żadnych zagrożeń. Poprosił przewodniczącego Rady aby poddał już ten projekt uchwały pod głosowanie.
    Pan radny Marek Krzak zwracając się do radczyni prawnej jeszcze raz przytoczył art. 16 pkt. 2 projektu uchwały, który mówi o tym co ma być naniesione w tej uchwale. Uchwała określa o czym świadczy odpowiedni zapis, że mają być zakazy i ograniczenia, a § 17 pkt. 1 mówi, że mogą być zakazy i ograniczenia. Czy w tym przypadku jeżeli nie mamy nic zapisane nie powinniśmy nanieść zapisu, że nie wprowadzamy żadnych zakazów i ograniczeń. Wtedy będzie to równoznacznym wypełnieniem warunku art. 16 pkt. 2.
    Pani radczyni Danuta Jończyk odpowiadając Panu radnemu powiedziała, że jeżeli w art. 17 do którego odnosi się art. 16 jest napisane, że mogą być ustanowione to znaczy, że nie muszą.
    Pan burmistrz Leszek Michalski chciałby jeszcze raz podkreślić, że za namową Pana dr Małachowicza i aprobatą tych sugestii Rady w pażdzierniku ubiegłego roku byli w Gminie Stoszowice, która tą uchwałę już przerabiała. W dalszym ciągu chyba usiłujemy szukać dziury w całym zamiast posuwać cały proces zagospodarowywania twierdzy do przodu. W takim kształcie Gmina Stoszowice przyjęła projekt uchwały i ani organ nadzorczy tego nie uchylił ani nikt nie kwestionował, że zawiera ona uchybienia prawne. My się wzorujemy w dobrych kwestiach na dobrych wzorach sprawdzonych przez innych, stąd też takie zapisy w naszym projekcie uchwały.
    Pan radny Leszek Rogalewski wyjaśnił, że towarzyszą nam pewne wątpliwości w pkt. 7 planu obrad dzisiejszej sesji jest zapis debata. Mamy pytania, mamy wątpliwości, mamy autorytety, które pytamy. Chcemy wiedzieć dokładnie na czym stoimy. Więc nic nie stoi na przeszkodzie ażebyśmy tu na tej sali dyskutowali i rozmawiali.
    Pan radny Eugeniusz Bednarczyk zauważył, że nie przekonanych nie przekona się do jutra. Niech za interpretację prawną odpowiadają prawnicy a my się weżmy za meritum sprawy i zakończmy zbędną dyskusję. Dlatego wniósł o zamknięcie dyskusji nad projektem tej uchwały i przystąpieniu do głosowania. Jako przewodniczący Komisji Budżetu wnosi jedynie wniosek, który się zrodził na wczorajszym jej posiedzeniu. Ponieważ w obszarze parku jest wielu właścicieli nieruchomości, którzy mogą być zaniepokojeni, że coś tworzymy bez ich wiedzy i zgody. Dlatego też proponujemy jako Komisja Budżetu dokonanie jasnego zapisu, że nie odbędzie się to bez konsultacji ze społeczeństwem a szczególnie z osobami zainteresowanymi, które w tym obszarze mają swoje nieruchomości bądż sąsiadują z twierdzą.I dlatego też za najlepsze miejsce do tego zapisu uznaliśmy § 2 pkt. 2 w podpunkcie b) który otrzyma brzmienie: sporządzenie przez Burmistrza Miasta Kłodzka w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz po przeprowadzeniu konsultacji społecznych i zatwierdzenie uchwałą Rady Miejskiej w Kłodzku planu ochrony parku w terminie dwunastu miesięcy od dnia podjęcia uchwały o utworzeniu parku. I to będzie jasny sygnał dla właścicieli, mieszkańców jak i innych jednostek, że my nic nie chcemy robić bez ich zgody i wiedzy. Chcemy przekonsultować, uzgodnić i podjąć następną uchwałę, która będzie posuwała sprawę do przodu.
    Pan dr Piotr Molski absolutnie zgadza się z wypowiedzią pana radnego. Dlatego, że im więcej tych konsultacji tym więcej środowisko jest zaangażowane w sama idee.Ale chciałby nieco uspokoić radnych przypomnieniem faktu, związanego z zakończeniem procedury uzgadniania i konsultacji projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego twierdzę, w którym to planie park kulturowy jest zapisany. Rozumie, że już w jakimś dużym stopniu ta idea konsultacji społecznej została podana w ramach wyłożenia planu i tej procedury planu. Czyli tego najważniejszego dokumentu stanowiącego prawo miejscowe.
    Przewodniczący Krzysztof Oktawiec zaproponował przystąpienie do głosowania wniosku Komisji Budżetu i Finansów. Przypomniał, że komisja pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie utworzenia Fortecznego Parku Kulturowego - Twierdza Kłodzko w Gminie Miejskiej Kłodzko, druk nr 337 z uwzględnieniem poprawki w § 2 punkt 2 podpunkt b który otrzyma brzmienie: sporządzenie przez Burmistrza Miasta Kłodzka w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków oraz po przeprowadzeniu konsultacji społecznych i zatwierdzenie uchwałą Rady Miejskiej w Kłodzku planu ochrony parku w terminie dwunastu miesięcy od dnia podjęcia uchwały o utworzeniu parku.
    Głosowanie za przyjęciem poprawki do projektu uchwały:
    za - 20, przeciw - 0, wstrzymał się - 0
    Przystąpiono do przegłosowania całego projektu uchwały, druk nr 337 wraz z naniesioną przegłosowaną przed chwilą poprawką.
    Głosowanie: za - 20, przeciw - 0, wstrzymał się - 0
    Uchwała przeszła i otrzymała nr XXXVIII/302/2005 (zał. nr 3)
    Przerwa w obradach od godziny 1130 - 1200 
    9. Informacja z dodatkowych działań edukacyjnych i wychowawczych podejmowanych przez placówki oświatowe. (zał. nr 4)
    Pan radny Zdzisław Duda na wstępie tematu powiedział, że napływają do Niego niepokojące sygnały o wypłacaniu tych dodatków czy stypendiów. Że ludzi biednych nie stać po prostu na wykupienie rzeczy, które tam deklarujecie i przedstawienie rachunków. Jest to problem, który jest do rozwiązania. Poleciłby aby Pani Leszko, dyrektor OPS zajęła się tym. I aby w Jej obecności ci ludzie mogli zakupywać te towary. Opieka społeczna powinna prowadzić to.
    Pan burmistrz Janusz Rudnicki ustosunkowując się do poruszonej sprawy wyjaśnił, że założeniem ustawodawcy było to żeby środki, które pod hasłem stypendium socjalnego trafiły do rodzin, dzieci i młodzieży najuboższych i aby to nie były środki w formie gotówki tylko ekwiwalent za poczynione w tytule tego stypendium zakupy. To są książki, pomoce naukowe, przedmioty użytku szkolnego, również rzeczy potrzebne do szkoły do procesu edukacyjnego. Mamy tego świadomość, że jeżeli nakładamy na kogoś kto nie ma środków do życia obowiązek żeby przedstawił fakturę czy paragon za zakupione rzeczy to może być to problem. Ale realizujemy to i część osób już te stypendia pobiera. Jeżeli skala tych osób do których adresujemy stypendia będzie taka, że nie będą oni w stanie założyć swoich pieniędzy nawet w formie faktur przejściowych. To może być uczynione do końca wakacji dwa razy te 300 zł.To nie musi być zakup dzisiaj w wysokości pełnej 1000 zł. To może być jeden paragon, drugi, trzeci. To można zrobić do końca wakacji. Taki jest zamysł ustawodawcy, który z intencji zakłada, że nie powinniśmy wypłacać a konto środków czysto finansowych. Z całą odpowiedzialnością rozumie, że takich osób może być dużo więcej. Nie będzie takich sytuacji żeby ktoś oświadczeniem zrezygnował z należnego mu stypendium. Postaramy się tak zadziałać aby środki, które z tytułu tejże ustawy przekazujemy do nich dotarły.
    Pan radny Zdzisław Duda podziękował za wyjaśnienia podkreślając, że jak do tej pory nigdy Pan burmistrz Janusz Rudnicki nie zawiódł Go.
    Innych pytań i uwag nie zgłoszono.

    cd.>>>





    Opracował/a:

    Zatwierdził/a:

    Zamieścił/a:

    Zmiany treści:
    Na serwerze nie ma pliku archiwalnego639

    Prawa autorskie © BIP UM Klodzko Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Data publikacji: 2005-07-14 13:32:16
    Aktualizacja: 2007-12-22 22:14:02
    Odslon: 411

    [ Wróć ]

    Opracowanie skryptu CI Pulsar Dariusz Iwanczyk

     · Strona Główna    ·  Administracja  · 
     
    Obsługa techniczna Centrum Internetu PULSAR